گیلوان- ماسال ضرورتی که اعتبار نگرفت/یاد فراموش شده «میرزا کوچک»


گیلوان- ماسال ضرورتی که اعتبار نگرفت/یاد فراموش شده «میرزا کوچک»

خلخال- جاده ارتباطی دو روستای گردشگری گیلوان به ماسال که از آن به مسیر سفر میرزاکوچک خان جنگلی به خلخال یاد می‌شود، در سال جاری اعتباری به خود ندید.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – ونوس بهنود: درست ۹۶ سال قبل در ۱۱ آذرماه سال ۱۳۰۰ هجری شمسی میرزاکوچک خان جنگلی با شبیخون‌های مکرر قزاق و مخالفان مشروطه راه خلخال را به پیش گرفت تا از عظمت خانم فولادلو حاکم وقت خلخال کمک بگیرد.

ابراهیم فخرایی در کتاب «سردار جنگل، میرزا کوچک خان» با اشاره به سرگذشت تلخ و دردآور مرگ میرزاکوچک خان مبارز مشروطه آورده است: «عظمت خانم خلخالی خواهر امیر عشایر شاطرانلو به محض شنیدن این خبر که میرزاکوچک خان آهنگ خلخال نموده و قصد آمدن نزد وی را دارد با همه مخاطراتی که پیش بینی می‌کرد، حاضر شد چند صد تن سوار به سرکردگی قلیچ خان شاهسون به پیشوازی بفرستد تا اینکه او را به سلامت و عزت تمام به مقصد برسانند. اما متأسفانه کمی دیر شده بود. میرزا و هوشنگ دچار خشم طبیعت گردیده و باحملات بی‌رحمانه بوران و طوفان مبارزه می‌کردند و سرانجام زیر ضربان خردکننده سرما از پای درآمدند.»

حدفاصل جریانات تاریخی گذشته بر میرزا کوچک خان امروز به عنوان راه ارتباطی دو روستای گیلوان در خلخال و ماسال در رشت شناخته می‌شود.

یکی از مسیرهای بکر گردشگری استان اردبیل که متأسفانه مورد توجه نبوده و موجب شده با گذشته ۹۶ سال حتی وقایع تاریخی آن نیز بر زبان‌ها جاری و ساری نباشد.

گیلوان- ماسال ضرورتی که اعتبار نگرفت/یاد فراموش شده «میرزا کوچک»

ارزش تاریخی گیلوان- ماسال احیا شود

مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: یکی از زیرساخت‌های لازم برای توسعه گردشگری مقوله راه است و استان اردبیل راه‌های گردشگری متعددی داشته که برخی چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

کریم حاجی‌زاده با اشاره به راه ارتباطی گیلوان – ماسال متذکر شد: این مسیر ارتباطی به لحاظ تاریخی اهمیت ویژه داشته و در واقع مسیر سفر میرزاکوچک خان جنگلی به خلخال و استان اردبیل محسوب می‌شود.

وی افزود: در صورت احداث این جاده ارتباطی می‌توان رویدادهای فرهنگی از جمله بزرگداشت برای میرزاکوچک خان برگزار کرده و ارتباط گردشگری دو استان گیلان و اردبیل را مستحکم کرد.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه محل درگذشت میرزاکوچک خان مابین گیلوان و ماسال است، جاده ارتباطی این دو روستا یکی از جاده‌های تاریخی اردبیل محسوب می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همچنین به طبیعت بکر و دیدنی این منطقه اشاره و تأکید کرد: جاده‌های گردشگری از این دست می‌بایست در اولویت بهسازی قرار گیرد.

گیلوان- ماسال ضرورتی که اعتبار نگرفت/یاد فراموش شده «میرزا کوچک»

حاجی‌زاده با بیان اینکه روستای گیلوان در بخش شاهرود از توابع خلخال یکی از روستاهای هدف گردشگری این شهرستان است، اضافه کرد: این روستا به لحاظ تاریخی و فرهنگی قدمت قابل توجهی داشته و مردم آن به یکی از زبان‌های کمتر شناخته شده یعنی «تاتی» سخن می‌گویند.

راه ارتباطی گردشگری اعتبار کافی ندارد

با وجود اهمیت راه ارتباطی گیلوان- ماسال، مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل اعتبار راه‌سازی را ناکافی و میزان تخصیص سال جاری را صفر ریال عنوان کرد.

محبوب حیدری به خبرنگار مهر گفت: ۹ کیلومتر از راه ارتباطی گیلوان- ماسال در محدوده استان اردبیل واقع شده که احداث آن به ۳.۵ میلیارد تومان اعتبار نیازمند است.

متأسفانه از محل اعتبارات ملی و استانی امسال تخصیص آن صفر درصد بوده و این در حالی است که با تخصیص اعتبار در عرض دو سال می‌توان این جاده را اجرا کردوی افزود: با وجود اینکه ۲.۵ کیلومتر از جاده زیرسازی شده، از اعتبار مصوب امسال که بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان بود، ریالی تخصیص نیافته است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان با اذعان به اهمیت تاریخی و گردشگری این محور ارتباطی تأکید کرد: متأسفانه ما با محدودیت اعتباری مواجه هستیم و ۲۵۰ میلیون تومان به پیمانکاران در این مسیر بدهی داریم.

به گفته حیدری اعتبار این پروژه ملی است و متأسفانه از محل اعتبارات ملی و استانی امسال تخصیص آن صفر درصد بوده و این در حالی است که با تخصیص اعتبار در عرض دو سال می‌توان این جاده را اجرا کرد.

گیلوان- ماسال ضرورتی که اعتبار نگرفت/یاد فراموش شده «میرزا کوچک»

وی افزود: مطابق روایات تاریخی میرزاکوچک خان جنگلی از این مسیر به خلخال سفر کرده است و به دلیل اهمیت جاده‌های گردشگری امیدواریم اعتبار مناسب برای تکمیل اختصاص یابد.

فخرایی در کتاب «سردار جنگل، میرزا کوچک خان» از درگذشت سر میرزاکوچک خان جنگلی که به عنوان مبارز جنگل شناخته می‌شود یاد می‌کند و تلاش خلخالی‌ها برای حمایت از قهرمان مشروطه‌خواه.

بخشی از تاریخ کشور که تنها در یک جاده کوتاه می‌تواند احیا شود و گردشگران مشتاق به تاریخ و فرهنگ این دیار را به خود فراخواند صد افسوس که در بند کمبودهای اعتباری گرفتار شده است. همچون گرفتاری قهرمانی در برف و بوران بی مثال در میانه راه سفر به دیاری که امن بود از تیررس دشمن.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رسوایی اخلاقی بازیگر زن سریال جومونگ 3