با 8 درصد هزینه اضافه تر یک واحد روستایی مقاوم می شود


ضرورت آموزش برای همه نه تنها در شرایط بحران بلکه بعد و قبل آن وجود دارد. کشور ما نیاز به آموزش‌های تصویری گسترده دارد که همه افراد توانایی درک و استفاده از آن را داشته باشند. از انبوه ساز گرفته تا روستایی.

با 8 درصد هزینه اضافه تر یک واحد روستایی مقاوم  می شود
پول نیوز-ترس از زلزله کم کم برای مردم کمرنگ شده و این در حالی است که همه ما همچنان به قوت سابق در خطریم. فارغ از اما و اگر زلزله تهران که امروز بیش از پیش روی رسانه ها سایه انداخته، خانه های روستایی دومین بحران پیش روی کشور است. پیروز حناچی معاون فنی و عمرانی کنونی شهرداری تهران و معاون اسبق وزیر راه و شهرسازی است. او معتقد است که مقام سازی خانه های روستایی امری پیچیده و و غیر ممکن نیست و می توان با یک برنامه ریزی مدون، خانه های روستایی را در برابر زلزله های احتمالی مقاوم کرد. امروز با او در باره جزییات زلزله کرمانشاه و مقاوم سازی خانه های روستایی گفت و گوی کوتاهی انجام داده ایم.

*در زلزله کرمانشاه مسکن مهر محل منازعه‌های بسیاری بود، مهندسان عمران می‌گویند مسکن مهر سر پل ذهاب ایستایی خود را حفظ کرده و عملکرد بدی در برابر 7 ریشتر نداشته است. نظر شما چیست؟

مقاومت در برابر زلزله صرفا در ایستایی ساختمان خلاصه نمی‌شود. دیوارهای داخلی یک ساختمان هم نباید در اثر زلزله فرو بریزند چرا که در آن صورت خروج جمعیت از واحد مسکونی فوق بسیار سخت یا حتی غیر ممکن می‌شود.

*در مورد بیمارستان تازه‌سازی که تخریب شده چطور؟

استاندارد روند نظام فنی اجرایی برای ساختمان‌های دولتی با ساختمان‌های مسکونی و مردمی متفاوت است. هیچ توجیهی برای تخریب بیمارستان نوساز در کرمانشاه قابل ارائه نیست و مشاور و پیمانکار این پروژه باید نسبت به این اتفاق پاسخگو باشند.
در حالی بیمارستان نوساز تخریب شده که بسیاری ساختمان‌های معمولی مردم در برابر زلزله مقاوم بوده‌اند.

*مقاومت خانه‌های روستایی کرمانشاه را در زلزله سر پل ذهاب چگونه ارزیابی می‌کنید؟

خانه‌های روستایی این بار در مقایسه با زلزله‌های سابق، مقاوم‌تر عمل کرده‌اند. آسیب‌هایی خانه‌های روستایی کرمانشاه جدی نبوده‌اند چرا که مصالح بنایی کلاف داشته یا یه طبقه بوده‌اند.
این تخریب کمتر حامل پیغام مهمی برای ماست: اگر اندکی برای مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی تلاش کنیم، به راحتی می‌توانیم با آموزش‌های ساده و اجرای شناژ افقی، تاب آوری خانه‌های بومی را در برابر زلزله افزایش دهیم.


*مقاوم سازی خانه‌های روستایی چقدر به هزینه ساخت آن‌ها اضافه می‌کند؟

ساخت یک خانه روستایی مقاوم در برابر زلزله تنها 7 تا 8 درصد هزینه تمام شده را افزایش می‌دهد. مقاوم‌سازی مسکن‌های روستایی، کار پیچیده و مشکلی نیست و تنها باید برای آن یک عزم ملی به خرج داد.


*خانه‌های روستایی و مقاوم‌سازی آن‌ها مدت‌هاست که محل بحث است. چرا این پرونده بسته نمی‌شود؟

علت‌های زیادی برای شکل گیری این حجم از مسکن غیر استاندارد وجود دارد. از ابتدا برای ساخت مسکن نباید از کیفیت زده می‌شد. از طرفی مکان‌یابی اولیه نیاز به مطالعه دارد. همچنین اجرای مقررات ملی باید جدی‌تر گرفته شود.
همچنین برای مقاوم‌سازی سازه‌هایی مانند پل‌ها باید از سیستم‌های FRP استفاده شود.

*ضعف آموزش در حوزه‌های مختلف یکی دیگر از خلاهای کنونی کشور ماست. این ضعف را چگونه می‌توان برطرف کرد؟

ضرورت آموزش برای همه نه تنها در شرایط بحران بلکه بعد و قبل آن وجود دارد. کشور ما نیاز به آموزش‌های تصویری گسترده دارد که همه افراد توانایی درک و استفاده از آن را داشته باشند. از انبوه ساز گرفته تا روستایی.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مسکن

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نگاهی به مراسم تولد خلوت سعید معروف ستاره والیبال در خانه اش روی مبل چرم/مبارکا باشه