برندگان برترین بازی‌ها در سال 2017 از نگاه گیم‌شات


برندگان برترین بازی‌ها در سال 2017 از نگاه گیم‌شات

در ایستگاه آخر این سری مقالات به اعلام برندگان برترین بازی‌ها در سال 2017 خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید تا این سفر را به انتهای راهش برسانیم. مانند صدها رسانه‌ فارسی‌زبان و خارجی‌زبانی که در روزهای منتهی به سال 2018 لیستی از برترین‌ها را ارائه می‌کنند و درست مانند برخی از بزرگ‌ترین...

در ایستگاه آخر این سری مقالات به اعلام برندگان برترین بازی‌ها در سال 2017 خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید تا این سفر را به انتهای راهش برسانیم.

مانند صدها رسانه‌ فارسی‌زبان و خارجی‌زبانی که در روزهای منتهی به سال 2018 لیستی از برترین‌ها را ارائه می‌کنند و درست مانند برخی از بزرگ‌ترین رویدادها و جشنواره‌های جهانی، گیم‌شات هم تصمیم گرفت که گوشه‌ای از کار را به دست گرفته و وارد عمل شود. به همین منظور احتمالا شما پیش از مطالعه این مطلب در جریان هستید که فهرست برترین‌های گیم شات چه ویژگی‌هایی دارد؛ همان‌طور که قطعا با اسامی منتخب تیم تحریریه آشنایی دارید. چرا که ما در فرصت قبلی لیست منتخب مجموعه گیم‌شات را به شما ارائه کردیم. در آخرین ایستگاه برترین‌های سال گذشته، حال شرایط مهیا است که شما را با برترین‌ها از نظرمان آشنا کنیم. این شما و این هم برترین‌ بازی‌ها در سال 2017 از نگاه گیم‌شات.

چندان نگران نباشید؛ میان شما و معرفی برترین‌ بازی‌ها تنها یک پاراگراف فاصله وجود دارد. اما این پاراگراف قرار است جوابی باشد به همان ناامیدی محسوسی که در مقاله معرفی لیست‌مان رخت تیره بر ادبیات‌ پوشاند. 2017 سال خوبی نبود. 360 روز گذشته شاید رکورد متاکریتیک را در نسل هشتم تکرار کرده باشد. شاید هم پر باشد از عناوین سالانه‌ای که اتفاقا خوب می‌فروشند. اعداد و ارقام ثابت می‌کند که در طول چند ماه گذشته بازیکنان زیادی به نسل هشتم پیوسته‌اند و میزان فروش کنسول‌های نسل هشتمی و تازه‌واردهای میان‌نسلی گواهی بر این ادعا است؛ کسی منکر آمار و ارقام نخواهد بود! مشکل اما از جایی شروع می‌شود که متوجه می‌شوید در سال 2017 صنعت گیم هم مانند مردم فقط به دور خورشید چرخید. نه‌تنها شاهد عرضه عناوین مستقل قابل توجهی نبودیم، بلکه آن مقدار محدود هم به زحمت سر علم کردند و خودی نشان دادند. آن سوی ماجرا آثاری که به صورت سالانه عرضه می‌شدند نیز یا درجا زدند یا در سرازیری مشکلات، با کله به سطل آشغال تاریخ ویدئو گیم پیوستند. آری سال 2017 عناوین شکست خورده بیشتری نسبت به موفقیت‌هایش داشت. در سالی که مخاطب، عناوینی نظیر PUBG را فوران خلاقیت می‌داند و رسانه‌های پرتعدادی موج تقدیرنامه‌ها و سیلی از تمجیدها را نثارش می‌کنند، آن هم در صورتی که PUBG لیاقتش را ندارد، باید گفت که حالا در نقطه‌ای نگران کننده از تاریخ ویدئو گیم هستیم. جایی که کاملا با هنر آشنای نسل گذشته غریبی می‌کنیم؛ این همان ویدئو گیم سابق نیست! اولین سیلی را الکترونیک آرتز به گوش صنعت ویدئو گیم زد و با Star Wars ثابت شد که تولیدکنندگان با چه دیدگاهی دست به خلق عناوین نسل هشتمی، علی الخصوص آی پی‌های سالانه می‌زنند. جالب‌تر (بخوانید غم‌انگیز‌تر) این است که تمامی عناوین سالانه کاملا از حیث خلاقیت دنده عقب گرفتند! Call Of Duty WWII از آن دسته بازی‌هایی بود که صدر جدول فروش هفتگی را به زحمت بیخیال شد؛ به چه قیمتی؟ این بازی با قول بازگشت به ریشه‌ها مراحل تولیدش را سپری کرد، اما پس از انتشار مصداق شعارهای پیش از انتخابات کشورمان به کذب و باطل بدل گردید. مگر نه آن که ما سری Call Of Duty را به دلیل کمپین فراموش نشدنی گذشته می‌پرستیدیم؟ CoD WWII را به زحمت می‌توان فراموش نکرد! مگر نه آن که این بازی چیزی بیشتر از چند لحظه نشانه گیری و شلیک گلوله بود؟ وضعیت در رابطه با سری Assassin’s Creed هم تفاوتی نکرد؛ این بازی که پس از یک سال تاخیر همینجور شعار می‌داد در کمتر از یک ماه به فراموشی سپرده شد. سال 2017 پر بود از بازی‌هایی که لیاقت تحسین نداشتند و آن‌هایی هم که لایق تمجید بودند، اصلا صدایشان در نیامد. مخاطبی که به عناوین سالانه نه نمی‌گوید، کم کم باید بداند سازندگان چه سفره‌ای برایش پهن کرده‌اند. و یقین داشته باشید که شاهکارهای بی‌مانند نسل هفتمی و پیش از آن در این سفره جایی ندارد. مطلبی که می‌خوانید از سال 2017 تقدیر نمی‌کند، بلکه تعریفی است از رسالت گیم‌ شات بر حوزه‌ای که در آن فعالیت دارد.

برندگان برترین بازی‌ها در سال 2017 از نگاه گیم‌شات

لیست کاندیدهای بهترین بازی نقش آفرینی از نگاه گیم‌‌شات:

Persona 5

Divinity: Original Sin II

Final Fantasy XV

NieR: Automata

South Park: The Fractured But Whole

برای نویسنده‌ای که به جنبه داستان‌پردازی و نقش آفرینی در بازی‌ها اهمیت ویژه‌ای می‌دهد، خیلی سخت است که بخواهد از میان پنج نام موجود در فهرست یک گزینه را انتخاب کند. با این حال بازی Persona 5 از آن دسته عناوین نیست! چرا که اینجانب به سادگی نام آن را در کنار یکی از برترین عناوین نقش آفرینی شرقی قرار می‌دهم. Persona 5 به شکل عجیبی خارق العاده است. اگر چه در طول چند سال گذشته تعداد بسیار محدودی از عناوین Jrpg یا نقش آفرینی ژاپنی خواهید یافت و از این منظر احتمالا Persona 5 بی‌رقیب می‌ماند. عنوان مذکور که ابتدا در سال 2016 برای کشور ژاپن و سپس در سال 2017 به صورت برای دو پلتفرم پلی استیشن 3 و پلی استیشن 4 عرضه شد، تقریبا هم از سوی طرفداران و هم جامعه منتقدین مورد ستایش قرار گرفت. با حضور NieR: Automata و Divinity: Original Sin II باید گفت که Pesrona 5 واقعا کار بسیار سختی برای بهترین بودن در سال اخیر داشت. با این حال و با وجود شایستگی کامل Divinity: Original Sin II و NieR: Automata برای بهترین بودن، به نظر می‌رسد که بازی Persona 5 شانس را از رقبای سرسخت خودش سلب کرده باشد. Persona 5 بهترین بازی نقش آفرینی سال اخیر است.

برندگان برترین بازی‌ها در سال 2017 از نگاه گیم‌شات

لیست کاندیدهای مورد انتظارترین بازی سال از نگاه گیم‌شات:

Marvel’s Spider-Man

Detroit: Become Human

God of War

Red Dead Redemption 2

The Last of Us Part 2

اگر بخواهیم منطقی باشیم، احتمالا برای درصد قریب به کل مخاطبان گیم شات تمامی اسامی بالا واقعا مورد انتظار هستند. نمایش‌های اخیر بازی‌های حاضر در لیست آن‌قدر جذاب و تماشایی بوده است که واقعا نمی‌توانیم چشم انتظار تجربه آن‌ها باشیم. چه بسا که اسامی بسیار زیادی شایستگی حضور در لیست بالا را داشتند و مواردی نظیر Days Gone و Dreams تازه نمونه‌های کوچک آن است. بگذارید صادق باشیم! این که حالا God Of War به عنوان مورد انتظارترین بازی سال از نگاه گیم شات معرفی می‌شود، تنها و تنها محدود به علایق تیم تحریریه است. وگرنه برای نگارنده کل نسل هشتم روی هم رفته یک The Last Of Us 2 نمی‌شود! با این حال جدیدترین نسخه از مجموعه فوق‌ محبوب God Of War که با رهبری یکی از بزرگ‌ترین کارگردان‌های این مجموعه در حال توسعه است لقب مورد انتظارترین بازی سال 2018 را به خودش اختصاص داد. باید دید که آیا کوری بارلوگ می‌تواند عطش طرفداران برای هم‌رزمی با یکی از بیادماندنی‌ترین ارتش‌های تک‌نفره ویدئو گیم را برطرف کند یا خیر. البته بیایید به شکست خوردن این بازی امیدوار نباشیم!

برندگان برترین بازی‌ها در سال 2017 از نگاه گیم‌شات

کاندیدهای بهترین بازی ورزشی یا ریسینگ سال از نگاه گیم‌شات:

FIFA 18

Forza Motorsport 7

Gran Turismo Sport

NBA 2K18

Pro Evolution Soccer 2018

اولا باید به حال صنعتی که در آن ساخته‌هایی نظیر Gran Turismo Sport شانس حضور در لیست برترین‌ها را داشته با صدای بلند گریست! چه بسا که اگر نگارنده در آینده بخواهد لیستی از ناامیدکننده‌ترین بازی‌های سال ارائه دهد، احتمالا Gran Turismo Sport جایگاه‌ ویژه‌ای در آن مقاله اشغال خواهد کرد. با این حال آثاری نظیر Forza Motorsport 7 آبروی صنعت را در سال 2017 می‌خرد. استودیوی ترن 10 با بستری که مایکروسافت برایش فراهم آورده، موفق به خلق یک مدیوم جدید در سطح عناوین ریسینگ شده‌ است. به طوری که سری Forza سالانه تبدیل به یکی از رقبای جدی عناوین ورزشی و مسابقه‌ای بدل شده و اتفاقا به عنوان یکی از اصلی‌ترین مدعی‌ها شناخته می‌شود. Forza Motorsport 7 امسال تنها عنوانی است که شایستگی برترین بودن را در میان آثار ورزشی و مسابقه‌ای دارد.

برندگان برترین بازی‌ها در سال 2017 از نگاه گیم‌شات

کاندیدهای بهترین بازی ماجراجویی از نگاه گیم‌شات:

Assassin’s Creed Origins

Horizon Zero Dawn

Middle-earth: Shadow of War

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Uncharted: The Lost Legacy

نینتندو در مدیوم بازی‌هایی که ارائه می‌کند، همواره حجمه‌ای بزرگ از خلاقیت را به سمت مخاطبش سرازیر می‌سازد. The Legend of Zelda: Breath of the Wild از آن دسته بازی‌هایی بود که هنگام عرضه هوش از سر منتقدان پراند و چنان چه احتمالا می‌دانید، این بازی به میانگین امتیازات شگفت انگیز 97 از 100 رسیده است. به عنوان یک اکشن ادونچر و با توجه به لیستی که نام The Legend of Zelda: Breath of the Wild در آن حضور دارد، باید گفت که صورت مساله بسیار شفاف بوده و برنده این میدان مشخص است.

برندگان برترین بازی‌ها در سال 2017 از نگاه گیم‌شات

کاندیدهای بهترین بازی اکشن از نگاه گیم‌شات:

Ghost Recon: Wildlands

Call of Duty: WWII

Nioh

Wolfenstein 2: The New Colossus

Uncharted: The Lost Legacy

یکی از بهترین شوترهای نسل هشتم حالا به عنوان بهترین بازی اکشن در سال 2017 شناخته می‌شود. Wolfenstein 2: The New Colossus یک معجون فوق العاده از تمام توانایی‌های بتسدا در خلق یک شوتر اول شخص است. Wolfenstein 2: The New Colossus با متای 89 از 100 درواقع به عنوان یکی از برترین‌ بازی‌های سال اخیر نیز شناخته می‌شود. با وجود آن که Uncharted: The Lost Legacy به عنوان یک اکشن ماجرایی کاملا شایستگی برترین بودن را داشت، اما باید گفت حتی ناتی داگ هم امسال حریف بتسدا نشد.

برندگان برترین بازی‌ها در سال 2017 از نگاه گیم‌شات

کاندیدهای بهترین بازی درحال پیشرفت از نگاه گیم‌شات:

Grand Theft Auto Online

Overwatch

DOTA 2

Rainbow Six: Siege

CS:GO

بازی‌های کمی این شانس را خواهند داشت که به صورت دائمی با سرورهایی شلوغ و پر از بازیکن به حیات خودشان ادامه دهند. اکثر عناوین مولتی پلیر و چند نفره پس از مدتی فراموش می‌شوند یا اینکه به دلیل انتشار نسخه‌ای جدید از همان بازی خیلی زود با ضرب المثل «نو که اومد به بازار کهنه شود دل آزار» تعریف می‌گردند. از انتشار Grand Theft Auto Online چیزی نزدیک به پنج سال می‌گذرد و با این حال، نام این اثر همواره در فهرست پرفروش‌ترین بازی‌ها دیده می‌شود. Grand Theft Auto Online در کنار نسخه‌ اصلی بازی ارائه شده و خریداران با پرداخت شصت دلار می‌توانند علاوه بر بخش کمپین و تک‌نفره‌ای که امضای سری GTA است، بخش چند نفره آن را نیز تجربه کنند. در حال حاضر Grand Theft Auto Online چندین برابر محتوایی بیشتر نسبت به قیمتی که رو آن درج شده ارائه می‌کند.

برندگان برترین بازی‌ها در سال 2017 از نگاه گیم‌شات

کاندیدهای بهترین موسیقی سال از نگاه گیم‌شات:

Cuphead

Nier: Automata

What Remains of Edith Finch

Middle-Earth: Shadow of war

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

با هنرمندی «کیچی اوکابه» (Keiichi Okabe) به عنوان یک آهنگساز، Nier: Automata عملا برای تبدیل شدن به بهترین بازی سال چیزی کم ندارد. موسیقی در Nier: Automata کمک شایانی به فضاسازی اثر کرده و با توجه به تصمیم تیم تحریریه، بهترین عملکرد را از حیث موسیقی در سال گذشته داشته است. در این میان فراموش نکنید که عناوین حاضر در لیست، علی الخصوص The Legend of Zelda: Breath of the Wild نیز احتمالا با موسیقی متن خود هوش از سرتان می‌پراند. با این حال طراحی استادانه موسیقی Nier: Automata باعث شده که نُت به نُت آن با روح و روان‌تان سر و کار داشته باشد.

برندگان برترین بازی‌ها در سال 2017 از نگاه گیم‌شات

کاندیدهای بهترین بازی‌ موبایل/دستی از نگاه گیم‌شات:

Monoument Valley 2

Into The Dead 2

Framed 2

Shadow Fight 3

Die With Glory

استودیو Noodlecake پس از گذشت چند سال از انتشار نسخه اول بازی محبوب و خلاقانه Framed، سال گذشته دومین قسمت این عنوان را عرضه نمود تا مجددا با یک گیم‌پلی پازل‌محور و خط روایی گیرا که با اتمسفر نوآر تکمیل شده، اثری فوق‌العاده را برجای گذارد. با وجود رقبایی قدر مانند Monoument Valley 2، نسخه سوم Shadow Fight و سایر حریفان، Framed 2 لایق کسب جایزه بهترین بازی موبایل در سال 2017 از نگاه گیم‌شات است.

برندگان برترین بازی‌ها در سال 2017 از نگاه گیم‌شات

کاندیدهای بهترین روایت داستان از نگاه گیم‌شات:

Horizon Zero Dawn

Nier: Automata

Middle-earth: Shadow of War

Wolfenstein 2: The New Colossus

Hellblade: Senua’s Sacrifice

بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice از آن دسته عناوین نیمه مستقلی به حساب می‌آمد که با استفاده از تکنولوژی‌های خیره کننده بصری و البته داستان بیادماندنی‌اش برای خود طرفداران زیادی دست و پا کرد. Hellblade: Senua’s Sacrifice جدیدترین محصول نینجا تئوری است. این بازی با استفاده از برخی جنبه‌های صوتی و البته بصری، تصمیم به روایت یک داستان منحصر به فرد گرفت. زندگی در ذهن روان‌گسیخته و پر از آشوب سنوآ (Senua) آن‌قدر درگیر کننده و جذاب بوده است که ناغافل مارا مجبور به پذیرفتن یک واقعیت کرد؛ جنبه‌های روایت داستان در Hellblade: Senua’s Sacrifice بی‌نظیر است!

برندگان برترین بازی‌ها در سال 2017 از نگاه گیم‌شات

کاندیدهای بهترین بازی استراتژیک سال از نگاه گیم‌شات:

Total war: warhammer II

Halo Wars 2

Xcom 2: war of chosen

Warhammer 40K: Dawn of war III

Endless Space 2

2017 سال نسبتا شلوغی از حیث عناوین استراتژیک بوده است. تنوع آثار منتشر شده در یک سال اخیر، فهرست برترین عناوین این بخش را حسابی شاداب و رنگارنگ کرده است. سری Total War امسال هم کار رقبا را حسابی سخت کرد و این‌بار در میدان رقابت، عناوینی نظیر Halo Wars 2 و Xcom 2: war of chosen مدعی بوده‌اند. با این حال طعم یک استراتژی ناب را احتمالا می‌بایست در Total war: warhammer II جستجو کرد.

برندگان برترین بازی‌ها در سال 2017 از نگاه گیم‌شات

کاندیدهای بهترین بازی سال از نگاه گیم‌شات:

Horizon Zero Dawn

Hellblade: Senua’s Sacrifice

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Nier: Automata

Super Mario Odyssey

در سالی که به دارندگان کنسول‌های نینتندو حسابی خوش گذشت، اوضاع چندان برای دیگر پلتفرم‌ها ختم به خیر نشد. اگر چه در این میان Horizon Zero Dawn برخلاف انتظار به موفقیت‌های چشم‌گیری رسید و باری دیگر نشان داد که سونی در تولید محتوای انحصاری وسواس زیادی به خرج می‌دهد. حاصل این وسواس یک بازی بسیار تماشایی و البته سرگرم کننده شده است. آن سوی ماجرا ما یک ساخته مستقل داریم که با استفاده از جنبه‌های داستانی‌اش یک تنه خود را راهی لیست برترین‌ها می‌کند. Hellblade: Senua’s Sacrifice از آن دسته بازی‌هایی به شمار می‌رود که نسل هنرمندان حوزه ویدئو گیم را زنده نگه داشته است. The Legend of Zelda: Breath of the Wild اما به موفقیت‌های کوچک قانع نمی‌شود؛ بزرگ‌ترین اتفاقی که می‌توانست برای کنسولی نظیر نینتندو سوئیچ بیفتد، احتمالا ویژگی‌های The Legend of Zelda: Breath of the Wild را در خود جای داده است. نینتندو حتی ماجراجویی‌های ماریو را وارد کنسول جدیدش کرد و چه خوب می‌دانیم که ماجراجویی‌های جدید ماریو تا چه اندازه منتقدپسند بوده است. با تمام این حرف‌ها Nier: Automata لقب برترین بازی سال را به خودش اختصاص می‌دهد. مهم نیست که یک بازی در ویژگی‌هایش تا چه اندازه به تکامل رسیده باشد، ما در گیم‌شات به تجربه‌های‌مان امتیاز می‌دهیم. Nier: Automata چه از لحاظ روایت داستان و شخصیت پردازی‌اش، چه از لحاظ گیم‌ پلی و المان‌هایش و همچنین چه از لحاظ ویژگی‌های صوتی و بصری‌اش کاملا لایق قدردانی است و احتمالا Nier: Automata یکی از ارزشمندترین تجربیات نسل فعلی را برای مخاطبش رقم خواهد زد.

' ); w.anetworkParams[ ad.id ] = ad; d.write( '
برندگان برترین بازی‌ها در سال 2017 از نگاه گیم‌شات

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت طلا 18 عیار/750، امروز 22 اردیبهشت 1403