122 هزار هکتار سامانه نوین آبیاری در کشور اجرا شد


122 هزار هکتار سامانه نوین آبیاری در کشور اجرا شد

قزوین- مجری طرح سامانه های نوین آبیاری گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 122 هزار هکتار سامانه نوین آبیاری در اراضی کشاورزی کشور اجرا شده و 152 هزار هکتار نیز در دست اجرا است.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس زارع روز دوشنبه در جلسه ستاد آبیاری نوین استان که با حضور فاطمه خمسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین و مدیران و کارشناسان فنی آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد اظهار کرد: این میزان سیستم آبیاری نوین در قالب ۱۶ هزار و ۵۰۰ طرح اجرا شده و یا در دست اجرا است.

به گفته وی در سال جاری ۳ هزار و ۱۴۰ هزار میلیارد تومان از بودجه سنواتی و صندوق توسعه ملی برای اجرای سامانه های نوین آبیاری اختصاص داده شده که اعتبار خوبی است.

وی با بیان اینکه؛ نظام، دولت و مقام معظم رهبری از اجرای طرح های آبیاری نوین حمایت می کنند اظهار داشت : در سال ۹۵ از صندوق ملی ۵۰۰ میلیون دلار و امسال ۳۰۰ میلیون دلار تخصیص داده شده که در سال آینده نیز اعتبارات خاص و ویژه ای به این امر اختصاص خواهد یافت.

وی با اشاره به این نکته که سامانه های نوین آبیاری یکی از ۱۶ پروژه اولویت دار وزارت جهادکشاورزی در اقتصاد مقاومتی کشور است خاطر نشان ساخت : برنامه ۱۰ ساله طرح سامانه نوین آبیاری کشور به ستاد اقتصاد مقاومتی ارائه شده است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح سامانه های نوین آبیاری گفت : در سال جاری ۲۱ میلیون تن افزایش تولید محصولات کشاورزی را داشته ایم بدون اینکه افزایش سطح زیر کشت داشته باشیم.

زارع اضافه کرد : سطح کلی اراضی کشاورزی آبی کشور کمتر از سطح اراضی سال ۹۲ و ۹۳ است و اثر بخشی طرح سامانه های نوین آبیاری در تولید وصرفه جویی آب، کاهش مصرف برق، کاهش مصرف کود و سم، بوده است.

وی با بیان اینکه در راستای اجرای سامانه های نوین آبیاری برنامه استراتژیک تهیه شده است گفت : نظام نامه آبیاری نوین در کشور تهیه و بروز رسانی شده و بزودی به استانهای سراسر کشور ابلاغ خواهد شد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح سامانه های نوین آبیاری تصریح کرد : در راستای اجرای سامانه های نوین آبیاری باید تمام زیربخش های کشاورزی شامل زراعت، باغبانی و ترویج مشارکت داشته باشند تا شاخص بهره وری افزایش یابد.

وی خاطر نشان کرد : طرح سامانه آبیاری نوین در اراضی کشاورزی یک طرح زود بازده است که صفر تا صد این سیستم و بالای ۹۰ درصد لوازم و قطعات سیستم های نوین آبیاری در کشور تولید می شود.

زارع بیان کرد: در حال حاضر ۱۲۰۰مجری و پیمانکار، ۴۰۰ مشاور و ۳۲۰۰ تولید کننده قطعات و لوازم سیستم های آبیاری در کشور فعالیت دارندکه اشتغال پایدار را برای فارغ التحصیلان این بخش ایجاد کرده است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح سامانه های نوین آبیاری در ادامه گفت : در اقتصاد مقاومتی کف اجرا سامانه های نوین آبیاری در کشور ۲۵۰ هزار هکتار تعیین شده که در استان قزوین ۶ هزار هکتار است.

زارع با بیان اینکه؛ استان قزوین یکی از استانهای پیشرو طی دو سال گذشته در اجرای سامانه های نوین آبیاری بوده اظهار داشت : استان قزوین در تشویق و ترغیب کشاورزان به اجرای سامانه های نوین آبیاری بصورت طرح تجمیع اقدامات خوبی انجام داده که جای تقدیر دارد.

وی یاد آور شد : اولویت اول در اجرای طرح های آبیاری نوین، کنترل برداشت های غیر مجاز از سفره های زیر زمینی است، بعد باید روی برداشت های مجاز روش بهینه مصرف آب با اجرای سامانه نوین آبیاری اجرایی می شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین هم در این جلسه با اشاره به موقعیت کشاورز ی استان قزوین بر تخصیص اعتبارات لازم برای اجرای سامانه نوین آبیاری تاکید کرد.

فاطمه خمسه گفت : تنها را صیانت از منابع آبی استان اجرای سامانه نوین آبیاری و همچنین مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان