درنگ : اخیرا روی قفسه فروشگاه‌ها، ماست و ماست نوشیدنی «لاکتیویا» با یک برند خاص در کشورمان عرضه می‌شود که به شدت مورد استقبال قرار گرفته است. علت این استقبال به نظر می‌رسد تبلیغات این شرکت در زمینه تاثیر آن بر سلامت بدن باشد. شاید هم ادعای این شرکت مبنی بر «تنظیم کننده گوارش بودن این محصول لبنی» صحت داشته و از این بابت مردم مشتری آن شده‌اند. اما واقعا چه مزایایی دارد؟

در این مطلب اما سعی داریم نمونه‎ای خارجی از این محصول را بررسی کرده و به عاملی که وجه تمایز آن با ماست‌های دیگر است اشاره کنیم.

مقایسه ماست «لاکتیویا» و نمونه خارجی‌اش «اکتیویا»  | آیا واقعا دستگاه گوارش را تنظیم می‌کند؟
ماست لاکتیویا که مدتی است در بازار ایران عرضه شده است

کمپانی معتبر و مشهور «دنن» این محصولات را با نام «اکتیویا» ارائه کرده است که تفاوتش با نمونه داخلی این است که نمونه‎های طعم‏دار و میوه‏‌ای آن هم در دسترس است.

همان‎طور که در توضیح لاکتیویا نوشته شده، اکتیویا هم در وب‎سایتش این طور توضیح داده که مصرف دو بار در روز از این محصول به مدت دو هفته باعث می‌‏شود مشکلات هضم غذا برطرف شده و سیستم گوارشی بدن تنظیم شود. در توضیح کامل‌‏تر مشکلات گوارشی که توسط این محصول می‏‌تواند برطرف شود آمده که مصرف آن نفخ، گاز معده و ناراحتی شکمی را از بین می‎برد.

مقایسه ماست «لاکتیویا» و نمونه خارجی‌اش «اکتیویا»  | آیا واقعا دستگاه گوارش را تنظیم می‌کند؟
اکتیویا توضیح داده که مصرف دو بار در روز از این محصول به مدت دو هفته باعث می‌‏شود مشکلات هضم غذا برطرف شده و سیستم گوارشی بدن تنظیم شود

تفاوت این محصولات با ماست‎های معمولی چیست؟

همه ماست‌ها با باکتری‎های لاکتوباسیلوس بولگارسیوس و استرپتوکوکوس ترموفیلوس درست می‏‌شوند اما بیشتر آن‎ها پروبیوتیک ندارند. پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفیدی هستند که مطالعات علمی زیادی روی آن‌ها انجام شده و وقتی به مقدار زیاد و در کنار مواد مورد نیاز بدن مصرف شوند برای سلامتی بسیار مفیدند.

اکتیویا و لاکتیویا دارای «لاکتوباسیلوس بولگارسیوس، استرپتوکوکوس ترموفیلوس، لاکتوکوکوس لاکتیس و البته بیفیدوباکتریوم لاکتیس (BB-12) هستند.

خواص بیفیدوباکتریوم طبق مطالعات پروفسور هانسن از دانمارک به شرح زیر است:

* احتمال ابتلا به مشکلات معده و گوارشی را کاهش می‎دهد

* سیستم ایمنی بدن را تقویت می‎کند

* مشکلات دستگاه تنفسی را تا حدودی برطرف می‌‏کند

* عملکرد روده و معده را بهبود می‌‏بخشد

* در نوزادان گریه، خستگی و تحریک‏ پذیری را کاهش می‎دهد

* کاهش مشکلات پوستی

همچنین این پروفسور تاکید کرده که مصرف آن به همراه لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس که نوع دیگری از پروبیوتیک است می‌‏تواند باعث از بین رفتن میکروب روده شود. این پروبیوتیک در اکتیویا وجود دارد اما در توضیحات لاکتیویا به این پروبیوتیک اشاره‎ای نشده است، البته این به معنی تائید یا تکذیب وجود آن در این محصول نیست.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بله خیر