30 حقیقت درباره فیسبوک که غافلگیر می‌شوید!


30 حقیقت درباره فیسبوک که غافلگیر می‌شوید!

مقر فیسبوک، یکی از خدمات شبکه اجتماعی آنلاین آمریکایی، که در 4 فوریه‌ی 2004 شروع به کار کرد، در منلو پارک کالیفرنیا قرار دارد. نام آن از دایرکتوری‌های فیسبوک که به دانشجویان دانشگاه‌های ایالات متحده داده می‌شود گرفته شده است. بر مبنای تعداد حساب‌های کاربران فعال، در آوریل 2016، فیسبوک محبوب ترین سایت شبکه اجتماعی در جهان بود. در اینجا 30 حقیقت...

مقر فیسبوک، یکی از خدمات شبکه اجتماعی آنلاین آمریکایی، که در ۴ فوریه‌ی ۲۰۰۴ شروع به کار کرد، در منلو پارک کالیفرنیا قرار دارد. نام آن از دایرکتوری‌های فیسبوک که به دانشجویان دانشگاه‌های ایالات متحده داده می‌شود گرفته شده است. بر مبنای تعداد حساب‌های کاربران فعال، در آوریل ۲۰۱۶، فیسبوک محبوب ترین سایت شبکه اجتماعی در جهان بود. در اینجا ۳۰ حقیقت درباره فیسبوک این سایت رسانه اجتماعی به شما معرفی می‌شود.

30 حقیقت درباره فیسبوک که غافلگیر می‌شوید!

۱.چهره آلپاچینو تصویر سرصفحه فیسبوک

طبق گزارش‌ها آل‌پاچینو اولین چهره‌ی سرشناس حاضر در فیسبوک بود، به نحوی که اولین تصویر سرصفحه‌ی فیسبوک تصویر چهره‌ی مردی را نشان می‌داد که پشت کدهای باینری (رمزهای دو دویی) پنهان شده بود. بعدها آشکار شد که این تصویر مربوط به هنرپیشه‌ی تحسین شده آل‌پاچینو است.

حقیقت درباره فیسبوک ۲: فعالان فیسبوک

طبق گزارش‌ها هر ثانیه ۲۰.۰۰۰ نفر در فیس بوک فعال هستند. این یعنی در ۱۸ دقیقه ۱۱ میلیون کاربر فعال در این شبکه‌ی اجتماعی وجود دارد. هر دقیقه ۱۵۰.۰۰۰ پیام ارسال می‌شود، و بیش از ۵۰۰.۰۰۰ پسند (لایک) صورت می‌پذیرد. بیش از ۴۹ میلیون فرسته (پست) در هر ۱۵ دقیقه به وجود می‌آید، که معادل ۳ میلیون فرسته در دقیقه است.

مطلب مرتبط: ۳۰ حقیقت حیرت انگیز درباره کوکاکولا که احتمالا نمی‌‌دانستید

۳. کلانتر فیسبوکی

یک کلانتر کلرادویی، جاستین اسمیت، با استفاده از حساب کاربری فیسبوک خود نظراتش درباره‌ی موضوعاتی مربوط به نگرانی‌های محلی، ایالتی، و ملی را منتشر می‌کند. او بیش از هفت هزار دنبال کننده دارد که حتی جرائم را نیز با آن‌ها در میان می‌گذارد، به خصوص آن‌هایی که دپارتمان او مسئول رسیدگی به آن‌ها است.

حقیقت درباره فیسبوک ۴: هکرها

ماهانه با بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال، در ژوئن ۲۰۱۷، بیش از ۶۰۰.۰۰۰ تلاش هکری در هر روز برای هک کردن حساب‌های فیسبوک گزارش می‌شود. حدود ۳۰ میلیون فوت شده در فیسبوک وجود دارند، در حالی که طبق گزارش ۸.۷٪ از ۲ میلیارد کاربر جعلی هستند.

۵. فیس مش

زاکربرگ، در طول سال دوم تحصیلش در دانشگاه هاروارد، برنامه‌ای به نام “فیس‌مش” نوشت که طبق گزارش در اولین ۴ ساعت آنلاین بودنش بیش از ۴۵۰ بازدید کننده و ۲۲.۰۰۰ بازدید عکس دریافت کرد. بعد از تعطیلی فیس‌مش توسط مدیریت هاروارد بود که زاکربرگ در فوریه‌ی ۲۰۰۴ “فیسبوک” را راه‌اندازی کرد.

30 حقیقت درباره فیسبوک که غافلگیر می‌شوید!

۶. تصاویر با بیشترین لایک

تصویری که بیشترین پسند را در این سایت دریافت کرد عکس رئیس جمهور پیشین آمریکا باراک اوباما و بانوی اول سابق در کنار هم بعد از انتخاب مجدد در ۲۰۱۲، با این عکس‌نوشته بود “چهار سال دیگر”‌ . گفته می‌شود این تصویر از هر عکسی در تاریخ فیسبوک پسند بیشتری کسب کرده است یعنی ۴.۴۱۰.۵۴۸ پسند.

مطلب مرتبط: ۳۱ واقعیت جالب درباره نایک که نمی‌دانستید

حقیقت درباره فیسبوک ۷. اعتراضات بحرین

در اعتراضات بحرین در ۲۰۱۱، از این شبکه‌ی اجتماعی توسط رژیم بحرین و همین‌طور حامیان و وفاداران رژیم برای شناسایی، دستگیری و پیگرد قانونی شهروندان حاضر در اعتراضات استفاده می‌شد.

۸. سرورها

گزارش می‌شود که این سایت شبکه‌ی اجتماعی حدود ۳۰۰ پتابایت داده‌های کاربری را در سرورهای خود ذخیره می‌کند. یک پتابایت در واقع معادل ۱ میلیون گیگابایت است.

۹.برترین وبسایت کلاسیک

در سال ۲۰۰۷، این وبسایت به عنوان یکی از “۱۰۰ برترین وبسایت کلاسیک” توسط مجله‌ی PC رتبه‌بندی شد. در ۲۰۱۰، برای سومین سال متوالی فیسبوک برنده‌ی جایزه‌ی کرانشی “بهترین استارت‌آپ یا محصول”‌ شد.

۱۰. ارزش سهام در نزدک

فیسبوک فروش سهام به صورت عمومی و داد و ستد در NASDAQ را در ۱۸ می ۲۰۱۲ آغاز کرد. سهام آن ۳۸ دلار قیمت‌گذاری شد که به معنی این بود که شرکت بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ارزش داشت که ارزشی بیش از ترکیب ای‌بی، یاهو، گروپون، لینکداین، نت‌فلیکس، IAC، AOL، زینگا و پاندورا در آن زمان بود.

حقیقت درباره فیسبوک ۱۱: جنگ سوریه

در طول جنگ داخلی سوریه، YPG، یک ارتش آزادی‌خواه برای کردستان سوریه، از طریق فیسبوک غربی‌ها را برای جنگ علیه داعش سربازگیری کرده است.

۱۲. کارهای خیریه

در سال ۲۰۱۳، بنیان‌گذار فیسبوک زاکربرگ ۱ میلیارد دلار به خیریه کمک مالی کرد، که او را به بزرگترین شخص نیکوکار در ایالات متحده تبدیل کرد.

مطلب مرتبط: ۳۰ جالبترین حقیقت درباره سامسونگ که شاید نشنیده باشید

۱۳.ناامیدی فیسبوکی

پژوهشگران دانشگاه میشیگان، در یک مطالعه در ۲۰۱۳، دریافتند که سپری کردن زمان زیادی در این سایت رسانه‌ی اجتماعی ممکن است بعضی از کاربران را افسرده‌تر کند. این مطالعه اعلام می‌کند که نگاه کردن به فرسته‌های فیسبوکی سایر آدم‌ها – که اغلب از دستاوردهایشان خوشحال هستند – ممکن است باعث شود افراد نسبت به زندگی خود احساس نا امیدی بیشتری بکنند.

حقیقت درباره فیسبوک ۱۴: ایده دزدی

دانشجویان ارشد دانشگاه هاروارد کامرون وینکلوس، تایلر وینکلوس، و دیویا نارندرا شکایتی را علیه زاکربرگ ارائه کردند چون مدعی بودند زاکربرگ از ایده‌های آن‌ها برای ساخت یک محصول رقابتی استفاده کرده است. این پرونده در ۲۰۰۸ در ازای ۱.۲ میلیون سهام به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار در عرضه‌ی اولیه‌ی سهام فیسبوک حل شد.

۱۵. دستگیری سارق

در سال ۲۰۱۴، سارقی در مینه‌سوتا بعد از آنکه به حساب کاربری فیسبوکش در رایانه‌ی خانگی وارد شده بود و فراموش کرده بود از آن خارج شود گیر افتاد.

30 حقیقت درباره فیسبوک که غافلگیر می‌شوید!

۱۶. ممنوعیت در برخی کشورها

فیسبوک، در کنار سایر سایت‌های شبکه‌ی اجتماعی و اپلیکیشن‌های موبایل، یا موقتا مسدود شده‌ است یا به طور کامل در بسیاری از کشورها من جمله چین، ایران، و کره‌ی شمالی ممنوع است. با وجود این، گفته می‌شود که این سایت در چین علیرغم مسدود بودن ۹۵ میلیون کاربر دارد.

حقیقت درباره فیسبوک ۱۷: وایرهاگ

در مراحل اولیه‌ی فیسبوک، یک سیستم اشتراک فایل همتا به همتا به نام وایرهاگ زمانی یک عملکرد اصلی برای این شبکه‌ی اجتماعی بود. باور بر این بود سیستم اشتراک فایل همتا به همتا، که درست یک ماه بعد از راه‌اندازی فیس‌بوک در فوریه‌ی ۲۰۰۴ راه‌اندازی شد، مولفه‌ی مرکزی این سایت باشد، اما بعدا در ۲۰۰۶ ، به خاطر ترس از پیامدهای احتمالی قانونی نقض قوانین حق تکثیر (کپی رایت)‌ برکنار شد.

۱۸. رشد شبکه

پایگاه کاربران این شبکه‌ی اجتماعی در هر ثانیه تا ۸ نفر رشد می‌کند، با در هر ۱۵ دقیقه ۷.۲۴۶ نفر. گفته می‌شود یک کاربر فیسبوک آمریکایی به طور متوسط هر روز ۴۰ دقیقه وقت صرف این سایت می‌کند.

مطلب مرتبط: ۳۰ حقیقت جالب درباره آمازون که شاید نمی‌دانستید

۱۹. باگ اینستاگرامی

در ۲۰۱۶،‌ بعد از آن که این شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام را ۱ میلیارد دلار خرید، فیسبوک به یک پسر فنلاندی ۱۰ ساله ۱۰.۰۰۰ دلار پول داد تا یک باگ اینستاگرامی را پیدا کند. طبق گزارش این باگ به او اجازه می‌داد کامنت‌های سایر کاربران را پاک کند.

حقیقت درباره فیسبوک ۲۰: هزینه قطع برق

هر دقیقه قطع برق برای فیسبوک حدود ۲۴.۴۲۰ دلار هزینه دارد. قطع برق طولانی مدتی که در آگوست ۲۰۱۴ به مدت ۱۹ دقیقه طول کشید برای شرکت تقریبا ۴۲۷.۰۰۰ ددلار هزینه داشت.

۲۱. وورود به فرهنگ لغت

در دسامبر ۲۰۰۹، فرهنگ لغت جدید آکسفورد اعلام کرد که لغت سال “قطع دوستی” (unfriend) است که با گزینه‌ی قطع دوستی فیسبوک معروف شد که اجازه می‌داد شخصی را از فهرست دوستان حذف کنید.

۲۲. حساب جعلی

در بریتانیا، یک زن به خاطر ایجاد پروفایل فیسبوک جعلی و فرستادن پیام‌های توهین‌آمیز به خودش به ۲۰ سال زندان محکوم شد.

۲۳. سوراخ های امنیتی

فیسبوک در ۲۹ جولای ۲۰۱۱ برنامه‌ی باگ باونتی خود را راه‌اندازی کرد که از طریق آن به پژوهشگران حوزه‌ی امنیت حداقل ۵۰۰ دلار پرداخت می‌شود تا سوراخ‌های امنیتی موجود در وبسایت فیسبوک را گزارش بدهند.

۲۴. پولسازی

در مارس ۲۰۱۷، این شبکه‌ی اجتماعی یک ویژگی را اعلام کرد که به کاربران اجازه‌ی پول‌سازی می‌داد، از طریق آن کاربران می‌توانستند به طور شخصی با استفاده از دسته‌بندی‌های تحصیلات، سلامت پزشکی، بحران عمومی، بلایای طبیعی، موارد اضطراری و آیین خاکسپاری درآمدزایی کنند.

مطلب مرتبط: ۱۰ درس موفقیت از جف بزوس موسس امازون برای کارآفرینان

حقیقت درباره فیسبوک ۲۵: لایک

“پسند” (لایک) معروف فیسبوک در اصل قرار بود دکمه‌ی “عالی” (آوسم) باشد، اما این زاکربرگ بود که دکمه‌ی لایک را انتخاب کرد. گفته می‌شود این انتخاب با پذیرش نسبی همراه بوده است.

30 حقیقت درباره فیسبوک که غافلگیر می‌شوید!

۲۶. کارکنان آی بی ام

یکی از کارکنان ۲۰ ساله‌ی آی‌بی‌ام در کانادا به خاطر آن که صفحه‌ی فیسبوکش تصاویر “شادی” را نشان می‌داد و او به خاطر افسردگی مرخصی استعلاجی گرفته بود مزایای مرخصی استعلاجی را از دست داد.

حقیقت درباره فیسبوک ۲۷: قطع دوستی

سوزان کراوس وایتبورن، استاد روانشناسی، مدعی است که هرچند فیسبوک یک ویژگی مثبت به نام دوست کردن آدم‌ها با هم دارد، دارای یک ویژگی منفی نیز هست و آن قطع دوستی کردن یا رد کردن درخواست دوستی کسی است. وایتبورن به اشخاصی که در فیسبوک با آن‌ها قطع دوستی می‌شود قربانیان بیگانگی می‌گوید.

۲۸. ویدیوهایی با چشم‌انداز ۳۶۰

در سپتامبر ۲۰۱۵، فیسبوک به کاربران خود ویدیوهایی با چشم‌انداز ۳۶۰ درجه‌ را معرفی کرد که می‌توانستند در صفحه‌های مجازی خود استفاده کنند،‌ و در این صنعت اولین بار بود که چنین مناظر تمام‌نمای قابل چرخشی به مردم ارائه می‌شد.

۲۹.مایکل جکسون

در ۱ جولای ۲۰۰۹ که مدت کمی از درگذشت مایکل جکسون گذشته بود، صفحه‌ی او به محبوب‌ترین صفحه‌ی فیسبوک تبدیل شد. سابقا، محبوب‌ترین شخص فیسبوک رئیس جمهور وقت ایالات متحده باراک اوباما بود با کمی بیش از ۶ میلیون هوادار.

۳۰.اختلالات مربوط به غذا خوردن

در مطالعه‌ای که دانشگاه ایالتی فلوریدا بر روی ۸۴ زن دانشجو انجام داد دریافتند کسانی که از فیسبوک اغلب استفاده می‌کنند احتمال بیشتری وجود دارد که اختلالات مربوط به غذا خوردن در آن‌ها گزارش شود. در حالی که مطالعه‌ی دیگری از دانشگاه آمریکایی واشینگتن دی‌سی پی برد کسانی که تصاویر فیسبوک را چک می‌کنند بیشتر احتمال دارد که از بدن خود نارضایتی نشان بدهند.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – کامروا ابراهیمی

منبع: boomsbeat

۳۰ حقیقت درباره فیسبوک که غافلگیر می‌شوید!

مطالب مرتبط
۱۰ عادت آدم های دوست داشتنی و متنفذ
۹ عادت زوج های خوشبخت که هرگز به کسی نمی گویند
۵ چیز که معرف شخصیت شما است
۲۱ درمان خانگی سرفه خشک که واقعا معجزه می‌کنند
۱۰ پیشرفته ترین کشور جهان در زمینه پزشکی
۶ کسب و کار با سرمایه کم که همین امروز می‌توانید شروع کنید
۵۰ راز سر به مهر از زندگی سیلوستر استالونه
۵۰ راز جالب درباره ریحانا که ملکه کارائیبی شد
۲۵ شاهکار ساخت و ساز جهان در تمام تاریخ
۱۵ شگفت انگیزترین خواص لوبیا سیاه برای سلامتی
خواص آب زردآلو: ۱۰ فایده‌ حیرت انگیز آب زردآلو برای سلامتی
۳۵ بهترین کشور برای مهاجرت و اقامت از طریق سرمایه گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی از ورژن دخترانه یوسف صیادی به سبک حامد آهنگی/ این بشر گوله نمکه + فیلم