تاریخچه کارت – قسمت اول (1956-1957)


موتوراسپرت ایران – خیلی‌ها می‌گن فرمول یک از کارت شروع می‌شه. اگه نگاهی به تاریخچه قهرمانانی که قبلا عاشقشون بودیم و چه آن‌هایی که الان عاشقشون هستیم داشته باشیم، خواهیم دید بسیاری از آن‌ها با کارتینگ آغاز کرده‌اند و قطعا همه‌ی آن‌ها رویای فورمولا رو در سر داشتند. به همین دلیل سعی داریم طی مقالاتی سریالی و کوتاه به تاریخچه کارتینگ بپردازیم....

موتوراسپرت ایران – خیلی‌ها می‌گن فرمول یک از کارت شروع می‌شه. اگه نگاهی به تاریخچه قهرمانانی که قبلا عاشقشون بودیم و چه آن‌هایی که الان عاشقشون هستیم داشته باشیم، خواهیم دید بسیاری از آن‌ها با کارتینگ آغاز کرده‌اند و قطعا همه‌ی آن‌ها رویای فورمولا رو در سر داشتند. به همین دلیل سعی داریم طی مقالاتی سریالی و کوتاه به تاریخچه کارتینگ بپردازیم. همراه ما باشید و ما را از نظرات خود بهره‌مند کنید.

سال 1956

اولین کارت در آگست سال 1956 توسط آرت آنجل و لوی بورلی در کالیفرنیای آمریکا که ماشین از شاسی لوله‌ای و یک موتور ماشین چمن زنی بهره می‌برد، ساخته شد. آرت آنجل در 14سپتامبر سال1956 اولین رانندگی را با این ماشین در پیست پومانا جایی که ماشین‌ها در آن توسعه داده می‌شدند، انجام داد.

تاریخچه کارت – قسمت اول (1956-1957)

تاریخچه کارت – قسمت اول (1956-1957)
اولین فرد مشهور که کارت را دید و از آن لذت برد دافی لیوینگستون بود و دو نمونه از آن را برای خود و دوستش ساخت و سپس در نوامبر همان سال اولین آزمایش خود را بر روی آن انجام داد و با مشورت متخصصان سعی در بهبود صدای خروجی آن و همچنین توسعه تولید و کسب و کار کارت می‌کند.

آن‌ها سه کارگاه تولید کارت راه اندازی کرده و به طور منظم در آخر هفته‌ها در پارکینگ سوپرمارکت ملاقاتی با دارندگان ماشین‌ها ترتیب می‌دهند و به همین جهت ناگزیر از سوی پلیس محلی تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

سال 1957

در ماه مارس 1957 علاقه مندان به کارت در پارکینگ تئاتر روباز و مشهور پَسِدینا تجمع کردند، آنجا مکانی است که کارت ها توسط پلیس تحمل می‌شدند!
لیوینگستون، دزبرو و بیل رولوز تصمیم به بازاریابی و ایجاد کارخانه‌هایی برای عرضه این ماشین ها به صورت کیت گرفتند. آن‌ها اولین شرکت تولیدی کارت، GoKart را تأسیس کردند.

طبق مقالات منتشر شده در مجلات Rod Custom و Hot Rod Magazine ،کارت در سراسر آمریکا گسترش پیدا کرد. بسیاری از صنعت گران آمریکا رو به تولید کارت آوردند.

در همان زمان هر ماه شرکت GoKart توانست 500 عدد کارت را تولید کند! آرت آنجل شرکت Racing Car را ترک کرد و با لوو بورلی شرکت Caretta را راه‌اندازی کرد و تمام تمرکز خود را بر روی کارتینگ نهاد.

تاریخچه کارت – قسمت اول (1956-1957)

تاریخچه کارت – قسمت اول (1956-1957)

برخی علاقه‌مندان در سال1957 به رهبری دون بوبریک و ماروین پاچن تصمیم به ایجاد یک سازمان رسمی با عنوان باشگاه گو کارت آمریکا (GKCA) برای تنظیم فعالیت‌های کارتینگ و اجرای قوانین فنی و ورزشی گرفتند.

برخی از تصمیمات فنی و قوانینی که توسط این انجمن تدوین شد تا به امروز باقی مانده است. طبق قوانین اولیه کلاس ها در سه دسته 84cc و 168cc و 270cc تقسیم‌بندی شد.

تاریخچه کارت – قسمت اول (1956-1957)

تاریخچه کارت – قسمت اول (1956-1957)

GKCA در سال 1957 توانست مجوز برگزاری مسابقه به صورت دو بار در ماه در پارکینگ مرکز خرید ایسلند از مسئولین این مرکز خرید دریافت کند و در نتیجه اولین مسابقه رسمی تاریخ کارتینگ در اواخر دسامبر برگزار شد.

با ما همراه باشید

این نوشته را به اشتراک بگذارید:



ولنتینو روسی: بله پیر هستم، اما دلیل افت من این نیست