آموزش سبزه انداختن برای عید نوروز


آموزش سبزه انداختن برای عید نوروز

خرید یک سبزه آماده بسیار ساده‌تر و بی دردسرتر از سبزه انداختن است، اما لذت کاشت سبزه و انرژی مثبتی که در آن نهفته است به کمی زحمت می‌ارزد. در این مطلب از ستاره، با مراحل کلی سبزه انداختن برای عید و نکات مربوط به آن آشنا خواهید شد.

درست کردن سبزه عید برای هفت سین در روزهای پایانی سال، نشانی از طروات و سبزینگی برای سال جدید است و بی شک، بدون سبزه، سفره هفت سین صفایی ندارد. در ادامه با نکات مهم برای سبزه انداختن و کاشت انواع سبزه عید نوروز آشنا شوید.

برای سبزه انداختن می‌توانید، از انواع بذر سبزه عید مانند بذر گندم، عدس، قره ماش، شاهی، تربچه، تخم افتابگردان، تخم کدو، هسته نارنج، پرتقال و بذرهای لعابدار نظیر خاکشیر، خرفه، منداب و غیره استفاده کنید.

برای یک بشقاب از انواع سبزه، حدود پنجاه تا صد گرم بذر دل‌خواه کافی است. البته توجه داشته باشید میزان بذر مورد نیاز، به اندازه ظرف و نوع بذر بستگی دارد. بذرها را باید در آب خیس کنید. جدول زیر مدت زمان لازم برای خیساندن بذرها برای جوانه زنی را نشان می‌دهد.
بذرهایی که لازم است حدود 6 تا 8 ساعت خیس بخوردند:
نام بذر مدت زمان جوانه زدن
یونجه 5-6 روز
شنبلیله 3-4 روز
تربچه 4-5 روز
کنجد 1-2 روز
بذرهایی که لازم است 24 ساعت خیسانده شوند:
نام بذر مدت زمان جوانه زدن
نخود 3-4 روز
عدس 3-5 روز
ماش 3-5 روز
سویا 3-5 روز
آفتابگردان 1-2 روز
گندم 2-3 روز
چاودار 2-3 روز
ارزن 3-4 روز

در طول مدت خیساندن لازم است آب ظرف را تعویض کنید تا از بو گرفتن و گندیدن بذرها پیشگیری شود. سپس بذرها را داخل آبکش ریخته تا آب آنها گرفته شود. بعد از سپری شدن مدت مورد نیاز برای خیساندن بذرها، آنها را لای یک پارچه نخی نمدار پیچیده و در بشقاب قرار دهید. برای بیشتر انواع بذر بهتر است زیر و روی دانه‌ها با پارچه پوشانده شود تا بذر، آب خود را از دست نداده و خشک نشود.

توجه داشته باشید، بشقابی که پارچه در آن قرار دارد، را نباید به صورت غرقابی آبیاری کنید و بگذارید آب داخل ظرف بماند چون باعث از بین رفتن بذرها خواهد شد. پیشنهاد می‌شود کیسه را داخل یک آبکش پهن بگذارید تا جریان هوا و تهویه به خوبی انجام شود. در این مدت هر روز مقداری آب روی پارچه بریزید و ظرف را در محل گرم و مرطوب قرار دهید. اگر روزهای پایانی سال است و دیر اقدام به سبزه انداختن کرده‌اید، برای بالا بردن سرعت سبز شدن بذرها، ظرف را در نزدیک وسایل گرمایشی بگذارید.


آموزش سبزه انداختن برای عید نوروز

در صورت شرایط مناسب محیط، رطوبت کافی و تاریکی مطلق، بذرها به تدریج جوانه می‏‌زنند. وقتی بذرها جوانه زدند آنها را به ظرف اصلی و متناسب با سفره هفت سین خود انتقال دهید و با دست پهن ‏کنید. به طوری که روی هم انباشته نشوند؛ اما باز هم برای مدت یک شبانه‏‌روز پارچه‏‌ای روی بشقاب بکشید، مقدار کمی آب در بشقاب بریزید و پارچه را خیس نگه ‏دارید.

به تدریج سبزه‌ها سبز شده و رشد می‏‌کنند. لازم است آبیاری به طور منظم و روزانه انجام شود و از خشک شدن سبزه‌ها خودداری کنید. هر بار در موقع آبیاری آب اضافه را که در زیر بشقاب جمع شده خالی کنید و آب تازه به آن بدهید. سبزه را در جایی قرار دهید که از نور مناسبی برخوردار است. در این مدت نیز هر روز ظرف را نسبت به منبع نور اتاق بچرخانید تا سبزه‌ها یکدست رشد کنند. سبزه ها به اندازه دلخواه که رسیدند آنها را در جای سرد و خنک قرار دهید، تا رشدشان کم شود و دیرتر زرد و خراب شوند و همچنان مراقب آب دادن اندازه به آنها باشید.

آموزش سبزه انداختن برای عید نوروز

نکات مهم برای سبزه انداختن در منزل

توجه داشته باشید، بذری که برای سبز کردن انتخاب می کنید از بذرهای تازه و امسالی باشد. استفاده از بذرهای مربوط با سال‌های گذشته، باعث تنک شدن سبزه و خالی بودن برخی قسمت‌های آن می‌شود، چون درصد دانه‌های کمتری سبز خواهند شد. برای پر کردن ظرف سبزه، لایه ضخیمی از بذرهای جوانه زده را داخل ظرف بریزید تا سبزه شما اصطلاحا پرپشت شود. بهترین ظرف برای سبزه انداختن، ظروف سفالی و چینی و در درجه آخر ظروف پلاستیکی است. هیچ وقت از ظروف فلزی برای انداختن سبزه عید استفاده نکنید. وقتی سبزه شما 2 تا 5 سانتیمتر رشد کرد، ظرف سبزه را به محلی سرد و خنک انتقال دهید تا رشد سبزه‌ها کمتر شده و تا پایان عید شاداب و سرسبز باقی بماند. سرما از رشد سریع سبزه و دراز و علفی شدن آن جلوگیری می‌کند. برای اینکه سبزه‌های شما دوام بیشتری داشته باشند و سرحال تر باشند، بعد از جوانه زدن دانه‌ها، می‌توانید آنها را به ظرفی حاوی بستر کاشت کوکوپیت و پرلیت یا خاک ژله‌ای منتقل کنید. برای آبیاری سبزه می‌توانید با روش غرقابی یا اسپری این کار را انجام دهید. در روش غرقابی ظرف سبزه را از آب پر کرده و بعد از یک ساعت به طور کامل آب سبزه را خالی کنید. در روش اسپری در طول روز دو تا سه مرتبه به آرامی با اسپری ریشه‌ها را آبرسانی کنید. توجه داشته باشید، آبی که در طی مراحل کشت سبزه عید استفاده می کنید آب ولرم باشد. در طول ایام نوروز، روزها سبزه را به داخل اتاق بیاورید و شب‌ها ظرف سبزه را در محلی با دمای کمتر مانند فضای بالکن قرار دهید. همچنین مراقب باشید سبزه در برابر نور مستقیم خورشید قرار نگیرد. با یک روبان زیبا سبزه خود را مهار کنید تا سبزه‌ها یکدست رشد کنند. اگر در محیط گرم و خشک زندگی می‌کنید تا مرحله‌ای که جوانه‌ها هنوز به یک سانت نرسیده‌اند از پارچه مرطوب استفاده کنید.
امیدواریم از آموزش سبزه انداختن به صورت کلی که در این مطلب به ارائه آن پرداختیم، نهایت استفاده را برده باشید و بتوانید سبزه زیبا و سرسبزی برای سفره هفت سین سال جدید سبز نمایید. سایت ستاره آموزش و نحوه انداختن انواع مختلف و تزئین سبزه عید و مدلهای متنوع را گردآوری کرده است. پیشنهاد می‌کنیم مطالب زیر را مطالعه فرمائید:

بیشتر بخوانید:

جدیدترین سبزه هفت سین عید، سبزه با خاک ژله ای

طرز تهیه سبزه کنجد سیاه برای عید

آموزش ساخت سبزه عروسکی عید نوروز

آموزش کاشت سبزه ذرت برای عید نوروز

مجله ستاره


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


عکس نوشته و متن روز جهانی دوقلوها | 25 عکس نوشته و پیامک تبریک روز جهانی دوقلوها