ساخت موزه صلح در بجنورد منتظر چراغ سبز ارتش


ساخت موزه صلح در بجنورد منتظر چراغ سبز ارتش

مقبره شهدا نمونۀ برجسته‌ای از آثار معماری دوره‌ پهلوی اول در بجنورد است که در مرکز باغی ساخته شده است. این بنای یادبود، مدفن تعدادی از افسران رضا شاه است که در واقعه‌ سرکوب شورش لهاک خان جان خود را از دست دادند. 

به گزارش ایسنا، پلان مقبره شهدا متشکل از یک چهار ضلعی گنبد دار است که در هر گوشه آن مناره کوچکی وجود دارد و بدنه‌ آن با آجرهای تراشدار تزئین شده است. این بنا با الهام از معماری قرون اولیه اسلام ساخته شده است .

مقبره‌ شهدا در شمال شهر بجنورد و در سمت راست کمربندی شمالی واقع است. این بنا در منتها علیه شمال باغی به وسعت هفت‌هزار مترمربع قرار دارد و بنای آن کاشی‌های فیروزه‌ایی رنگ دارد. مقبره‌ شهدا با داشتن ویژگی‌های معماری در سال 1382 در فهرست آثار ملی ثبت شد، اما به‌دلیل نبودن رسیدگی، این بنا در حال حاضر حال خوشی ندارد.

در همین راستا اداره کل میراث فرهنگی استان در صدد مرمت این بنا و همچنین ساخت موزه صلح در این مکان شد اما به علت وجود برخی از مشکلات این طرح همچنان متوقف باقی مانده است .

محمد رضا قهرمانیان رئیس اداره میراث فرهنگی بجنورد در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه بنای شهدا یکی از آثار تاریخی شهر بجنورد است که به ثبت ملی نیز رسیده است، گفت: اما به علت اینکه زمین این مکان تاریخی در مالکیت ارتش است و به علت ممانعت های ارتش در سال های گذشته، اداره میراث فرهنگی نتوانسته در خصوص مرمت و ایجاد کاربری هایی در آن اقدام خاصی انجام دهد.

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی درصدد است تا بعد از مرمت این بنا، آن را تبدیل به موزه صلح برای استفاده عموم مردم کند، افزود: البته مرمت هایی بر روی این بنای تاریخی انجام شده اما به علت ممانعت های انجام شده، این عملیات متوقف شده است.

وی ادامه داد: البته برای اجرای این طرح در این مکان تاریخی نیازمند تخصیص اعتبارات لازم نیز هستیم که در سال جاری برای اجرای این پروژه مبلغ 40 میلیون تومان اعتبار دیده شده است اما هنوز اختصاص نیافته است.

علی اکبر وحدتی معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا گفت: طرح مرمت مقبره شهدا و راه‌اندازی موزه صلح آماده است اما اجرای آن معلق باقی مانده است.

وی با بیان این‌که مکان راه‌اندازی این موزه متعلق به ارتش است، گفت: در محوطه این مقبره باید فضای سبز ایجاد و المان‌هایی نصب شود، بنابراین برای انجام آن موافقت ارتش لازم است؛ ضمن آن که در راه‌اندازی این پروژه باید ارتش و شهرداری نیز همکاری‌های لازم را داشته باشند .

وحدتی گفت: تاکنون برای مرمت و بازسازی بنا حدود 300 میلیون ریال هزینه شده و برای محوطه‌سازی و نصب المان‌ها در محوطه این بقعه چیزی هزینه نشده است.

سید محسن موسوی رئیس کمیسیون عمران، ترافیک و شهرسازی شورای اسلامی شهر بجنورد در ادامه در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه این فضای تاریخی در حال حاضر به حال خود رها شده است، گفت: به لحاظ شهرسازی اصطلاح بکارگرفته شده برای این گونه مکان ها، فضاهای بی دفاع شهری هستند.

وی افزود: پیشنهاد ساخت مجموعه تفریحی و موزه فرهنگی در این مکان داده شده است که شورای شهر با ایجاد آن هیچ گونه مشکلی ندارد و از اجرای این طرح نیز حمایت های لازم را انجام خواهد داد.

موسوی تاکید کرد: با توجه به اینکه این بنای تاریخی در خیایان 32 متری شهدا قرار گرفته و محل عبور و مرور تعدادی از مسافران نیز است، می تواند در تقویت حوزه گردشگری نیز بسیار موثر باشد.

وی تصریح کرد: اما عمده مالکیت زمینی که این بنا در آنجا واقع شده است متعلق به ارتش است و ایجاد مجموعه های فرهنگی در آنجا نیازمند چراغ سبز ارتش است که البته توافق هایی نیز به صورت شفاهی انجام شده است.

روح الله براتیان شهردار بجنورد همچنین در گفت و گو با ایسنا ادامه داد: شهرداری بجنورد آمادگی خود را برای ایجاد مجموعه فرهنگی در این محل اعلام کرده است و با موافقت ارتش این امر در کوتاه ترین زمان ممکن انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه ارتش در خراسان شمالی آمادگی خود را برای ایجاد این مجموعه فرهنگی اعلام کرده است، اظهار کرد: اما باید مجوزهای مورد نیاز برای ساخت و ساز در این محل از ستاد کل ارتش صادر شود که کمی زمان بر است.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

شاعر و طنز پرداز فاروجی مقام نخست برنامه تلویزیونی قند پهلو در نوروز 1401 را کسب کرد