تهدید نسل دام‌های ایرانی با بسته ماندن قرنطینه‌های دامپزشکی/ لزوم تغییر انشای بخشنامه چالش برانگیز صادرات دام زنده


باز نشدن قرنطینه تهدید بزرگی برای دامپروری کشور است و قاچاق دام زنده را افزایش می‌دهد.

تهدید نسل دام‌های ایرانی با بسته ماندن قرنطینه‌های دامپزشکی/ لزوم تغییر انشای بخشنامه چالش برانگیز صادرات دام زنده

باز نشدن قرنطینه تهدید بزرگی برای دامپروری کشور است و قاچاق دام زنده را افزایش می‌دهد.

خلیل کریمی نسب، نایب رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده و گوشت معتقد است بازنشدن قرنطینه سازمان دامپزشکی، نژاد دام کشور به خصوص گوسفند را تهدید می‌کند. او امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا توضیح می‌دهد: قرنطینه دامپزشکی همه چیز را شفاف و قانونی می‌کند، اما اگر قرنطینه باز نشود در واقع میدان به دست قاچاقچیان دام زنده می‌افتد.

او با اشاره به اینکه قاچاق دام زنده فقط از طریق بندرعباس انجام می‌شود، می‌گوید: هر زمانی که قانون منع صادرات وضع شد، قاچاق به شدت رواج گرفته است. تا جایی که این اواخر هر هفته حدود هشت هزار راس دام قاچاق شده است. البته نیروهای انتظامی با این پدیده مقابله می‌کنند، اما باز هم اگر قانون صادرات تصحیح شود، مشکل به کلی حل خواهد شد.

کریمی نسب در مورد مشکل قاچاق و تهدید نسل دام پروار کشور توضیح می‌دهد: اگر قرنطینه باز باشد دامپزشکی اجازه صادرات گوسفند ماده یا باردار را نمی‌دهد و فقط دام نر صادرات می‌شود. اما قاچاقچی دام هرنوع دامی را از کشور خارج می‌کند.

او اضافه می‌کند: با این شیوه نسل دام کشور در معرض تهدید قرار می‌گیرد. اصالت نژاد و قدرت باروری دام کشور نیز تقلیل پیدا می‌کند. بنابراین امیدواریم که سازمان دامپزشکی کشور به این موضوع نیز توجه داشته و مشکل بخشنامه موجود نیز حل شود.

نایب رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده در مورد چالش موجود توضح می‌دهد: در بخشنامه فعلی نوشته شده که در ازای صادرات یک کیلو گوشت، یک کیلو دام زنده صادر شود. اما این موضوع محل مناقشه شده است، زیرا از آنجا که سازمان دامپزشکی هر راس دام را قرنطینه می‌کند و وزن هر راس دام حدود 30 کیلوگرم است، بنابراین باید انشای بخشنامه یاد شده تغییر کند. برای مثال ذکر شود که به ازای هر 30 کیلو گوشت وارد شده، یک راس دام زنده صادر شود.

کریمی‌نسب در مورد مشکل دیگری که در راه صادرات دام زنده وجود دارد، می‌گوید: در حال حاضر ما مشکل صادرات به کویت را نیز پیش رو داریم. از سال 2016 اداره قرنطینه کشور کویت با نامه‌ای شرایط مستقیم صادرات دام زنده به کویت را اعلام کرده است. این نامه به اداره دامپزشکی ارائه شده، اما از آن زمان تا به حال از سوی اداره دامپزشکی پاسخی نیامده است!

او اضافه می‌کند: در حال حاضر که اجازه صادرات مستقیم به کشور کویت را نداریم، دام از بندرعباس به عمان و از آنجا به کویت می‌رود. یعنی دام بیش از پنج روز در راه است. اما با اجازه صادرات مستقیم، دام از آبادان با هشت ساعت زمان به کویت حمل خواهد شد. این فاصله زمانی در ماه های گرم سال که به شدت در کاهش تلفات دام تاثیر دارد، اهمیت مضاعف خواهد داشت./

خبرنگار: شیرین سعیدی



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

بازار آتی - 1403/02/31