جشنواره فیلم فجر؛ گزارش اختصاصی روزچین – چهارراه استانبول
در ادامه بررسی و گزارشات سی وششمین جشنواره فیلم فجر، اینبار به فیلم چهارراه استانبول ساخته جدید مصطفی کیائی می پردازیم. با مجموعه مقالات پیوسته جشنواره فیلم با ما همراه باشید. نمای آغازین فیلم چهارراه استانبول چهارراه استانبول، از...
در ادامه بررسی و گزارشات سی وششمین جشنواره فیلم فجر، اینبار به فیلم چهارراه استانبول ساخته جدید مصطفی کیائی می پردازیم. با مجموعه مقالات پیوسته جشنواره فیلم با ما همراه باشید.
چهارراه استانبول، از سری فیلمهای حاضر در بخش رقابت سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر، در زمره فیلمهایی قرار دارد که با در اختیار گرفتن داستانی فرعی، سعی در بازسازی و پرداخت به یک واقعه را دارد. اینبار مصطفی کیائی بنیان فیلمش را بر پرداخت واقعه آتش سوزی ساختمان پلاسکو گذاشته است.
روایت فرعی فیلم از جایی آغاز میشود که بهمن، یک تولید کننده لباس ایرانی ورشکسته شده و تصمیم دارد داخل تانکر حمل شیر از مرز خارج شود. در ادامه چند داستان فرعی دیگر نیز همه به یکدیگر متصل میشوند تا به شروع آتش سوزی ساختمان پلاسکو برسد. درواقع چهارراه استانبول از یک روایت تکراری شلوغ بهره میگیرد که در طی آن یک مرد ورشکسته درپی راه فراری از بدهیها و گرفتاریهایش میگردد و در این مسیر یک دوست صمیمی، یک دختر فراری از خانه که نامزد دوستش است و یک قمارباز که در شب پیش از واقعه بهمن و دوستش پول و ماشینش را دزدیدهاند اورا همراهی میکنند. تمام خورده روایتهای این تعقیب و گریز به چهارراه استانبول یا محل وقوع فاجعه با هم تلاقی میکنند.سپس از لحظه وقوع فاجعه کارگردان سعی در وارد کردن نقدهای شدیدی میکند که روی این نقدها با تمام اشخاص حقیقی حاضر در آن روز است. از مسئولین بیفکر تا اهالی پلاسکو که با عدم همکاریشان سبب بزرگی فاجعه شدند.
فارق از شیوهی روایی جذاب و قابل تحسین فیلم که با خوش فکری کارگردان در ساخت همراه است، چهارراه استانبول دربرابر یک رویداد مهم سعی دارد مسئولانه عمل کند و با بازسازی آن دستی در ماندگاری این مسئله در ذهن مخاطب شود. اما ازسویی دیگر فیلم درگیر مشکلاتی اساسی است که نمیتواند به طور کامل کارگردان را به مقصودش برساند.مهم ترین مسئله فیلم قرار گیری خرده روایتها در کنار فاجعه پلاسکو است که به هارمونی ندارد و مخاطب را خصوصا در نیمه پایانی فیلم از فضا دور میکند. لحظات کمدی فیلم مانند آثار قبلی کیائی (بارکد یا خط ویژه) درست در جای خود قرار ندارد و لحظاتی که قرار است به یک تراژدی پرداخته شود، لحظه به یک ملودرام تکراری مبدل میشود.
دومین مسئله اساسی که فیلم چهارراه استانبل با آن درگیر است عدم بازیگری درست و باورپذیر بازیگران است. هرچند در میان اسامی بازیگران این فیلم نام بازیگران مطرح بسیار دیده میشود اما در چند موقعیت حساس که باید احساسات مخاطب برانگیخته شود، با بازیهای اشتباه به لحظه آسیب میرسانند.
فیلم چهارراه استانبول در میان فیلمهای سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر را با شما عزیزان به بررسی نشستیم. با ادامه گزارشات جشنواره با ما همراه باشید.