واردات، لطمه‌ای به بازار داخلی چای نمی‌زند/ بازار نیاز به 100 هزار تن چای دارد


میزان تولید چای داخلی به اندازه‌ای است که همچنان نیاز به واردات وجود دارد و نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

واردات، لطمه‌ای به بازار داخلی چای نمی‌زند/ بازار نیاز به 100 هزار تن چای دارد

میزان تولید چای داخلی به اندازه‌ای است که همچنان نیاز به واردات وجود دارد و نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

محمدرضا مقدسی، معاون اتحادیه تولیدکنندگان و صنایع بسته‌بندی چای کشور معتقد است با توجه به سرانه مصرف چای در کشور، به هیچ‌وجه نمی‌توان از واردات چشم‌پوشی کرد. او در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا توضیح می‌دهد: میزان تولید چای داخلی حدود 20 هزارتن است و میزان مصرف (با توجه به میانگین سرانه 1.5 کیلوگرم) حدود 120 هزارتن است. بنابراین برای پاسخگویی به نیاز مصرف کنندگان و پوشش کسری 100 هزار تنی چای، چاره‌ای جز واردات نیست.

او اضافه می‌کند: با توجه به میزان تولید و مصرف هیچ لطمه‌ای به بازار مصرف و تولید چای ایرانی وارد نمی‌شود. به خصوص اینکه مصرف کننده همیشه به دنبال کیفیت است و چای ایرانی با کیفیت به راحتی فروخته می‌شود.

مقدسی با اشاره به اینکه بخشی از 20 هزارتن چای تولید شده برای صادرات فرستاده می‌شود، می‌گوید: بازار داخلی چای بیش از هر چیزی تحت تاثیر خرید و فروش عمده یا خریدهایی که توسط سازمان تعاون روستایی انجام شده، قرار می‌گیرد. در بیشتر موارد هم چای مانده در انبارها به شیوه مناقصه و توسط افرادی خاصی، خریداری می‌‌شود.

او اضافه می‌کند: با توجه به نوسان‌ و افزایش قیمت ارز در ماه‌های اخیر قیمت چای وارداتی هم گران می‌شود. این اتفاق بر بازار چای تاثیر دارد و قیمت چای داخلی را هم بالا می‌برد و این به نفع تولید کننده داخلی است.

معاون اتحادیه تولیدکنندگان و صنایع بسته‌بندی چای کشور با اشاره به اینکه برداشتن مالیات بر ارزش افزوده از چای وارداتی تاثیر چندانی در قیمت و قدرت رقابت چای داخلی ندارد، توضیح می‌دهد: در حال حاضر کارخانه‌های داخلی حداقل سه یا چهار نوع چای داخله را بسته بندی می‌کنند که در نوع خود بهترین کیفیت را دارند و به هیچ‌وجه به انبار شدن نمی‌رسند و خیلی فروخته می‌شوند. /

خبرنگار: شیرین سعیدی


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لیست کامل قد بلندترین بازیگران زن ایرانی | زنان بازیگر خوش قد و قامت را بشناسید!