اقتصاد ایران جایی برای ساخت برندهای پسته و زعفران هم ندارد/ سو مدیریت اقتصادی، مانع ساخت برند جهانی


نداشتن برند در سطح جهانی بیش از هر نکته‌ای مربوط به سوء مدیریت در لایه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی است.

اقتصاد ایران جایی برای ساخت برندهای پسته و زعفران هم ندارد/ سو مدیریت اقتصادی، مانع ساخت برند جهانی

نداشتن برند در سطح جهانی بیش از هر نکته‌ای مربوط به سوء مدیریت در لایه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی است.

آرش سلطانعلی، گرافیست و کاراکترساز برند معتقد است در کشور ما برند در مقیاس‌های داخلی وجود دارد، اما در مقیاس‌های جهانی هیچ برندی وجود ندارد. او در توضیح این نکته در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ایانا اظهار می‌کند: برندهای ایرانی و داخلی هیچ شانسی برای رقابت در بازارهای جهانی با برندهای خارجی ندارند. در واقع کشور ما صاحب هیچ برندی نیست که در دنیا مجال عرضه داشته باشد.

او اضافه می‌کند: ممکن است کالاهایی در ایران وجود داشته باشند که صاحب شهرت باشند (مثل فرش، پسته یا زعفران و...) اما این کالاها هیچ کدام صاحب برند یا همان نشان تجاری نیستند.

سلطانعلی با اشاره به اینکه بسیاری از کالاهای خاص ایران توانایی بالقوه برای ساخت برند را دارند، توضیح می‌دهد: با وجود اینکه کالاهای بسیاری وجود دارند که می‌توانند برند خاص ایران در دنیا شناخته شوند، اما برای هیچ کدام از این کالاها تا به حال برند سازی انجام نشده است. به این دلیل که کشور و سیستم اقتصادی و اجتماعی درگیر سوء مدیریت در لایه‌ها و بخش‌های مختلف (خصوصی و دولتی) است.

او اضافه می‌کند: نکته مهم آن است که در ایران هنوز ارزش و اهمیت برند چه از لحاظ اجتماعی و چه از جنبه اقتصادی درک نشده است. ارزش و اهمیت این موضوع زمانی مشخص می‌شود که بازارهای ایران در تعامل و پیوند با بازارهای جهانی قرار بگیرند.

این گرافیست با اشاره به اینکه فضای رقابتی لازمه به وجود آمدن برند است، می‌گوید: فضای اقتصادی در کشور ما رقابتی نیست و بدون رقابت هم برندی شکل نمی‌گیرد. مهم ترین عنصری که باعث می‌شود یک برند در ذهن بیننده یا افراد یک جامعه ماندگار شود، شاخصه یا ویژگی ای است که بقیه کالاها یا خدمات هم‌ تزار از آن برخوردار نیستند.

او اضافه می‌کند: ماندگاری در اذهان جامعه به آسانی شکل نمی‌گیرد. یک کالا باید در ذهن جامعه دارای جایگاه خاصی باشد تا ماندگار شود، اما باید قبول کنیم که این ماندگار به آسانی به دست نمی‌آید./

خبرنگار: شیرین سعیدی


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اشکان دژاگه به لیگ جرارد پیکه پیوست/ کاپیتان ایران در جمع پادشاهان فوتبال