اتحادیه اروپا به بازگشت مهاجران از ایران به افغانستان کمک کند


اتحادیه اروپا به بازگشت مهاجران از ایران به افغانستان کمک کند

خبرگزاری شبستان: رئیس مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت کشور و مسئول بخش همکاری‌های بین المللی اتحادیه اروپا در دیداری بر همکاری گسترده برای فراهم ساختن زمینه بازگشت داوطلبانه مهاجران افغانستانی ساکن در ایران به موطن خویش تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، در دیدار خانم بلانکا رودریگز کالیندو مسئول بخش همکاری‌های بین المللی اتحادیه اروپا با شجاعی کیاسری رئیس مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت کشور، دو طرف بر همکاری گسترده برای فراهم ساختن زمینه بازگشت داوطلبانه مهاجران افغانستانی ساکن در ایران به موطن خویش تأکید کردند. شجاعی کیاسری در این دیدار اظهار امیدواری کرد: دو طرف برای حل مشکلات مربوط به بازگشت اتباع کشور افغانستان سرعت عمل بیشتری داشته باشند و با بهره گیری بیشتر از گفتگو‌های فیمابین این تلاشها بطور متوازن ادامه یابد.


وی گفت: بعد ار توافق برجام همکاری جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اروپا رو به گسترش بوده است، اگرچه برای رسیدن به وضعیت مطلوب هنوز فاصله داریم.


رئیس مرکز بین الملل وزارت کشور با اشاره به سفر خانم موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران و انتشار چهار سند همکاری در زمینه های مبارزه با مواد مخدر، مهاجرت، امور پناهندگان و کمکهای بشر دوستانه گفت: پاسداری از مرزهای کشور بویژه مرزهای شرقی برای مقابله با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و جلوگیری از مهاجرت غیر قانونی از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران به منظور کاهش نگرانی جامعه جهانی از گسترش پدیده مهاجرت غیر قانونی است.


وی با اشاره به اینکه تاکنون اقدام مؤثری از سوی سازمانهای بین المللی برای کمک به گسترش برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران در این زمینه صورت نگرفته است افزود: ‌جمهوری اسلامی ایران علیرغم 8 سال جنگ تحمیلی و اعمال تحریمهای خارجی شرایط خوبی برای زندگی پناهندگان در ایران فراهم کرده است و در تلاش هستیم زمینه‌های بیشتری برای خدمت به پناهندگان ساکن در کشور‌مان ایجاد کنیم.


وی گفت: ‌در حالی که ایران بیش از 300 میلیون دلار برای آموزش فرزندان اتباع افغانستانی هزینه کرده، اما کل کمکهای خارجی اختصاص یافته فقط 3 میلیون دلار بوده است. شجاعی کیاسری تعداد مهاجران مجاز افغانستانی ساکن در ایران را 900 هزار نفر و مهاجرین غیرقانونی را حدود 2 میلیون نفر اعلام کرد و افزود: ساخت 21 هزار کلاس درس برای آموزش و تحصیلی 400 هزار دانش آموز و فارغ‌التحصیلی 25 هزار دانشجوی مهاجر قانونی و غیرقانونی بخشی از اقدامات انساندوستانه جمهوری اسلامی ایران به دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی برای آموزش رایگان دانش آموزان مهاجر در کشورمان بوده است. ضمن اینکه از سال 2001 نیز مهاجران از بیمه سلامت همانند دیگر شهروندان ایرانی برخوردار بوده اند.


رئیس مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت کشور گفت: همانگونه که اتحادیه اروپا برای مقابله با مهاجرت غیرقانونی مبالغ قابل توجهی در اختیار کشور ترکیه قرا می دهد، طبیعتاّ ایران هم برای بازگرداندن مهاجران به موطن خود به کمک اروپا نیاز دارد و اگر این همکاریها صورت نگیرد، امکان افزایش پدیده مهاجرت به اروپا تشدید می شود.


وی گفت: باید با استفاده از کمکهای سازمانهای بین المللی زمینه بازگشت پناهندگان به کشور افغانستان از طریق تامین امنیت و ایجاد اشتغال و مسکن ، زیر ساختهای لازم برای پایداری روند بازگشت مهاجران فراهم شود.


وی گفت: اروپا باید این نکته را مدنظر داشته باشد که ایران در خط مقدم مقابله با گسترش قاچاق مواد مخدر و مهاجرت غیر قانونی به اروپا قراردارد و آمادگی داریم با استفاده از کمکهای مالی اتحادیه اروپا به این روند ادامه دهیم.


شجاعی کیاسری افزود: از سفر کمیسر عالی امور پناهندگان به ایران استقبال می کنیم و با اعلام آمادگی کامل برای همکاری با اتحادیه اروپا در همة زمینه‌ها امیدواریم این همکاری از گفتگوهای ساده به اقدامات جدی و عملی تبدیل شود.


وی با اشاره به اختصاص 25 میلیون یورو از سوی اتحادیه اروپا برای کمک به پناهندگان و جلوگیری از مهاجرتهای غیر قانونی گفت: جمهوری اسلامی ایران با کمکهای حداقلی بین المللی کارهای بزرگی را در حد مقدورات خود انجام داده است.


در این دیدار خانم بلانکا رودریگز گالیندو مسئول بخش همکاری‌های بین المللی اتحادیه اروپا گفت: جمهوری اسلامی ایران در نگهداری و حمایت از میلیونها پناهنده بسیار موفق عمل کرده است.


وی گفت: با کمک ایران باید شرایطی را ایجاد کنیم که اتباع افغانستانی کشور خود را ترک نکنند و زمینه بازگشت پناهندگان به این کشور را نیز فراهم کنیم. به همین منظور پیش نویس برنامه‌ای موسوم به مفاد اجرائی با هدف تبادل نظر با مقامات ایران تهیه کرده‌ایم و شناخت نظر طرف مقابل برای ما بسیار مهم است.


مسئول بخش همکاری‌های بین المللی اتحادیه اروپا گفت: حدود 200 میلیون یورو برای اجرای مفاد این پیش‌نویس در نظر گرفته شده است و 25 میلیون یورو نیز برای رفع نیازهای اولیه اختصاص یافته است.


وی گفت: ما بدنبال بسط کمکها برای ایجاد معیشت پایدار در افغانستان و ترغیب پناهندگان برای بازگشت به کشورشان از طریق ارتقاء سطح زندگی در افغانستان است.

پایان پیام/50

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

نگاهی به مسدود شدن کارت بانکی مهاجران | مهلت یک ماهه به افغانستانی‌ها برای تکمیل اطلاعا...