نگرش قرآن به آثار گناه


نگرش قرآن به آثار گناه

گروه معارف- فرمان‌های خداوند محدوده‌های مجاز را از قلمروهای ممنوع جدا می‌کنند و راه رسیدن به کمال واقعی را نشان می‌دهد کسی که در قلمروهای ممنوع گام می‌گذارد گناهکار است و مهم‌ترین نتیجه‌ای که از کار خود می‌گیرد محرومیت از کمال انسانی و قرب الهی است. در کتاب و سنت سخنان بسیاری درباره آثار سوء گناهان آمده است.

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، فرمان‌های خداوند محدوده‌های مجاز را از قلمروهای ممنوع جدا می‌کنند و راه رسیدن به کمال واقعی را نشان می‌دهد کسی که در قلمروهای ممنوع گام می‌گذارد گناهکار است و مهم‌ترین نتیجه‌ای که از کار خود می‌گیرد محرومیت از کمال انسانی و قرب الهی است. در کتاب و سنت سخنان بسیاری درباره آثار سوء گناهان آمده است.
فراموش کردن خدا سبب فراموشی خود می‌شود زیرا از یک سو در لذت‌های مادی و شهوات حیوانی فرو می‌رود و در سوی دیگر خدا و قدرت و او را فراموش می‌کند و تا ابد از همه الطاف و نعمت‌های الهی بی بهره می‌ماند. به این طریق واقعیت و هویت انسانی خویش را که عین وابستگی به خداست را فراموش می‌کند.
گناه ضد طبیعت انسان است
حجت‌الاسلام محمود شربیانی، امام جمعه عجب‌شیر در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: خداوند انسان را موجودی ملکوتی آفریده است و درواقع گناه ضد طبیعت انسان است و باید کار اصلی انسان عبادت باشد و در آیه 19 سوره حشر نیز می خوانیم: و همچون کسانی نباشید که خدا را فراموش کردند؛ پس (خدا) خودشان را از یادشان می‏برد، فقط آنان نافرمانبردارند.
وی، ادامه داد: فراموشی خدا، سبب می‏ شود که انسان در لذات مادی و شهوات حیوانی فرو رود و هدف آفرینش را فراموش کند و هویّت انسانی خویش را فراموش کند؛ چون ارزش‏ها و استعدادها و لیاقت‏ های ذاتی خود را که خدا در وجود او نهاده و از بقیه مخلوقات ممتازش ساخته، به دست فراموشی می‏ سپارد.
امام جمعه عجب‌شیر یادآور شد: انسان باید کار خدایی انجام دهد، عبادت کند و مطیع و تابع اوامر الهی باشد.
گناه موجب سقووط انسان می شود
حجت‌الاسلام صمد ناصری، امام جمعه خسروشاه در گفت‌ و گو با ایکنا اظهار کرد: گناه موجب سقووط انسان از مقام و منزلت خلیفه اللهی می شود و یکی از مضرات گناه و آثار آن، حبس کردن و محروم کردن انسان از روزی خداوند است. گناهان در زندگی ما انسانها اثرات منفی زیادی به جای می گذارد. بسیارند کسانی که برای زیاد کردن روزی و به دست آوردن پول و ثروت به گناه آلوده می شوند و یا کسب و کارشان را آمیخته به گناه و حرام می کنند و در آخر الامر به فقر مبتلا می شوند.
وی با استناد به آیه 23 سوره جاثیه خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: او را از روی آگاهی خود بر اینکه شایسته هدایت نیست، گمراه کرد و بر گوش و دلش مُهرِ تیره بختی نهاد و بر چشم دلش پرده‌ای قرار داده است.
حجت‎الاسلام‌ ناصری ادامه داد: قرآن توبه را برای تنزل و دوری از گناه به انسان معرفی نموده است و گناه آثار فراوانی دارد که آثارش انسان را آسیب پذیر می سازد.
وی با اشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع) افزود: امام جعفرصادق(ع) می فرمایند: چیزی بیشتر از گناه، قلب را فاسد نمی‌کند، قلب گناه می‌کند و بر آن اصرار می‌ورزد و درنتیجه سرنگون و وارونه می شود.
حجت‌الاسلام ناصری، از نقش گناه در ویرانی دل گفت و تاکید کرد: گناه، دل را ویران می کند، دلی که حرم و خانه خداست؛ دلی که تنها مجرای ارتباط مستقیم با حضرت حق است؛ دلی که کانون معنویت و پایگاه رشد و تقویت ایمان انسان است، گناه آن را نابود و قوای معنوی را تضعیف و ریشه های درخت ایمان را می سوزاند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)