3 مدل سبزه انداختن عید نوروز | آموزش سبز کردن سبزه عید | سبزه عید عروسکی


نوشته 3 مدل سبزه انداختن عید نوروز | آموزش سبز کردن سبزه عید | سبزه عید...
نوشته 3 مدل سبزه انداختن عید نوروز | آموزش سبز کردن سبزه عید | سبزه عید عروسکی اولین بار در تالاب پدیدار شد. 3 مدل سبزه انداختن عید نوروز در این بخش 3 مدل سبزه بسیار زیبا برای عید نوروز و سفره هفت سین را آموزش خواهیم داد که امیدواریم مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد و همچنین 5 نکته مهم در سبزه کرده سبزه عید را در آخر خواهیم گفت . پس این...
3 مدل سبزه انداختن عید نوروز | آموزش سبز کردن سبزه عید | سبزه عید عروسکی

3 مدل سبزه انداختن عید نوروز

در این بخش 3 مدل سبزه بسیار زیبا برای عید نوروز و سفره هفت سین را آموزش خواهیم داد که امیدواریم مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد و همچنین 5 نکته مهم در سبزه کرده سبزه عید را در آخر خواهیم گفت . پس این مطلب خوب را از دست ندهید و تا آخر بخوانید . با نزدیک ‌شدن‌ به‌ روزهای‌ پایانی‌ سال، برخی به فکر تهیه‌ وسایل‌ سفره‌ هفت‌ سین‌ می‌افتند و همانطور که میدانید. یکی‌ از مهم‌ترین‌ اجزای‌ این سفره‌، سبزه‌ عید است.

1- سبزه عید عروسکی

وسایل‌ لازم برای سبزه عید عروسکی

روش درست کردن سبزه عید عروسکی

3 مدل سبزه انداختن عید نوروز | آموزش سبز کردن سبزه عید | سبزه عید عروسکی

تخم‌‌شاهی‌ها را خیس‌ کنید و بگذارید یک‌ شب‌ تا صبح‌ بماند تا حالت‌ ژله‌‌ای‌ و چسبنده‌ پیدا کند. روی‌ بدن‌ عروسک‌، از زیر گردن‌ تا مچ‌ دست‌ ها و نیز روی‌ پاها را جوراب‌ بکشید.

سپس‌ تخم‌‌شاهی‌ها رابا دست‌ بآرامی‌ روی‌ جوراب‌ بمالید. این‌ کار را بدقت‌ و به‌ گونه‌ای‌ انجام‌ دهید که‌ جوراب‌ اصلاً معلوم‌ نباشد. هرروز با آبفشان‌ به‌ آن‌ آب‌ بپاشید تا همواره‌ مرطوب‌ بماند.

3 مدل سبزه انداختن عید نوروز | آموزش سبز کردن سبزه عید | سبزه عید عروسکی

2 – سبزه عید قالبی‌

عدس، ماش‌ یا گندم/ پارچة نخی/ سینی/ قالب‌ کیک‌ به‌ شکل‌ دلخواه‌ روش‌ درست کردن سبزه عید قالبی عدس‌ رابه‌ مدت‌ دو روز در آب‌ خیس‌ کنید، سپس‌ از آب‌ بیرون‌ آورید و به‌ مدت‌ سه‌ روز درون‌ پارچه‌‌ای‌ نخی‌ قرار دهید. پارچه‌ را روی‌ ظرفی‌ تخت‌ «سینی» پهن‌ کنید. روزی‌ یک‌ بار در سینی حاوی عدس‌ پیچیده‌ در لای‌ پارچه‌ آب‌ بریزید.

3 مدل سبزه انداختن عید نوروز | آموزش سبز کردن سبزه عید | سبزه عید عروسکی

حواس تان باشد آب‌ اضافی‌ را خالی‌ کنید. همین که مقدار کمی‌ آب‌ در سینی بماند، کافی است. مدتی بعد، عدس‌ها جوانه‌ می‌‌زنند. جوانه‌ها را درون‌ قالب‌ مورد نظر بریزید و کاملاً پخش‌ کنید و آنرا در هوای‌ گرم‌ و مقابل‌ نور خورشید قرار دهید. پشت‌ پنجره‌ بهترین‌ مکان‌ است.

پس‌ از مدتی‌ که عدس‌ها در قالب‌ و به‌ شکل‌ آن،‌ سبز شد و رشد کرد، میتوان آن ها رابه‌ ظرف‌ دیگری‌ منتقل‌ کرد.

برای‌ تزئین سبزة قالبی،‌ از روبان‌ پهن‌ استفاده کنید. با‌ سوزن‌ ته‌گرد نیز روبان‌ دورتا دور سبزه را در جای خود ثابت‌ کنید.

3 مدل سبزه انداختن عید نوروز | آموزش سبز کردن سبزه عید | سبزه عید عروسکی

3- سبزه عید درختچه ای

وسایل لازم برای سبزه عید درختچه ای

اسفنج‌ قالبی‌/ جوراب‌ زنانه‌ نازک‌/ چسب‌ حرارتی‌/ چوب‌ برای‌ تنه‌ درختچه‌ با قطری‌ حدود یک ‌و نیم‌ سانتیمتر/ گلدان‌ سفالی‌/ تخم‌ شاهی/ گچ‌

3 مدل سبزه انداختن عید نوروز | آموزش سبز کردن سبزه عید | سبزه عید عروسکی

روش‌ درست کردن سبزه عید درختچه ای

ابتدا‌ اسفنج‌ رابه‌ شکل‌ کُره‌ درآورید. در صورتی‌ که‌ اسفنج‌ قالبی‌ شما برای‌ اندازة کرة مورد نظرتان‌ کوچک‌تر است، می توانید با چسباندن‌ تکه‌های‌ دیگری‌ از اسفنج،‌ مکعب‌ را بزرگ تر کنید و سپس‌ ببُرید.

توجه‌ داشته‌ باشید که‌ برای‌ متصل‌ کردن‌ اسفنج‌ها، چسب‌ حرارتی‌ را فقط‌ در مرکز اتصال‌ انها بریزید.

پس‌ ازآن‌که‌ اسفنج‌ کروی‌ آماده‌ شد، چوب‌ رابه‌ درون‌ آن‌ فرو ببرید. با جوراب‌ زنانة نازک‌ تمام‌ سطح‌ کروی‌ اسفنج‌ را بپوشانید و آن‌ رابا سوزن‌ ته‌گرد یا چسب‌ حرارتی‌ به‌ اسفنج‌ بچسبانید. چند ساعتی‌ کره‌ را درون‌ آب‌ قرار دهید تا کاملاً مرطوب‌ شود.

اکنون تخم‌ شاهی‌ها را که‌ قبلاً در آب‌ خیس‌ کرده‌اید و حالت‌ ژله‌ای‌ و چسبنده‌ به‌ خود گرفته‌ است‌ به‌ سطح‌ جوراب‌ بچسبانید. تنه‌ درختچه‌ را درون‌ گلدان‌ قرار دهید و گلدان‌ رابا مخلوط‌ گچ‌ و آب‌ غلیظ‌ پر کنید. مراقب‌ باشید که‌ چوب‌ بصورت‌ محکم‌ و مستقیم‌ درون‌ گلدان‌ قرار گیرد. هرروز با آبفشان‌ به‌ درختچه‌ آب‌ بپاشید تا دانه‌ها جوانه‌ بزنند. پس‌ ازآن‌ نیز هرروز به‌ سبزه‌ آب‌ بپاشید تا سبز و تازه‌ بماند.

3 مدل سبزه انداختن عید نوروز | آموزش سبز کردن سبزه عید | سبزه عید عروسکی

3 مدل سبزه انداختن عید نوروز | آموزش سبز کردن سبزه عید | سبزه عید عروسکی

آموزش سبز کردن سبزه عید

۱- برای سبز کردن سبزه، گندم ، جو ، ماش و عدس هر کدام را که خواستیم خیس کرده یکی دوشب . چند بار آبش را عوض می کنیم تا ترش نشود بعد از اینکه کمی جوانه بسیار کوچک در آورد داخل دستمال نخی مرطوب نگه‌داری می کنیم تا جوانه در آمده و نوک آن کمی سبز شود .مرتب دستمال را بااسپری نم دار می کنیم .بعد کف ظرف مورد نظر را ماسه تمیز و شسته ریخته و جوانه ها رابه ظرف منتقل می کنیم روزی 1-2 بار روی سبزه اسپری می‌زنیم مواظب باشید که آن قدر اب ندهید که اگر ظرف رو کج نگه داریم اب کنار ظرف جمع شود.

۲- روش دیگر اینکه داخل جوراب زنانه نازک رنگ روشن تخم چمن ریخته روی آن خاک اره می ریزیم وبقیه جوراب را گره می‌زنیم از اطراف جوراب قسمت پرشده تکه کوچکی جدا کرده با نخ دور ان را می بندیم این برای گوش است برای چشم ودهن از دکمه استفاده می کنیم یا از سیم برق پوشش دار با رنگ های متفاوت با سیم می‌توانیم برایش عینک بسازیم . حالا ظرف بزرگی را پر اب کرده جوراب را داخل ان قرار میدهیم تا خاک اره خوب خیس بخوردبعد از 1-2 ساعت در بشقاب یا کاسه گذاشته طوری که قسمت گره دار داخل بشقاب باشد. داخل بشقاب باید همیشه اب داشته باشد . روی سر جوراب را مرتب اسپری می کنیم تا خشک نشود.

۳- برای سبزه که روی کوزه کاشته میشود روی کوزه پارچه نخی می کشیم کوزه بدون لعاب باشد «سفالی» داخل کوزه راپر اب می کنیم و شاهی یا خاکشیر را که یک 1شب خیس کرده ایم روی پارچه یا جوراب میکشیم اضا فه جوراب را داخل کوزه قرار می‌دهیم ومرتب رو ان را اسپری می کنیم تا سبز شوند.

۴- میوه کاج را داخل آب انداخته تا پولک های آن از هم باز شود بعد بین پولک ها گندم جوانه زده میگذاریم سبز شود «منظورم از پولک یا همانها که مثل گلبرگ می‌ماند»

روش خوشه گندم که ساقه بلند دارد را خیس کرده داخل کوزه یا ظرف گودی قرار میدهیم تا سبز شود این مدل مثل یک دسته گل میشود.

۵- روش دیگر اینه که بعد از اینکه گندم یا جو یا… جوانه زد داخل یک سبد دستمال نخی خیس گذاشته وجوانه ها را روی دستمال می ریزیم وروی جوانه ها راهم دستمال مرطوب میگذاریم تا 2-3 روز وقتی کمی بزرگتر شد دستمال رویی را بر می داریم و در افتاب بیرون یا پشت پنجره میگذاریم ومرتب اسپری می کنیم وگاهی سبزه را می چرخانیم تا افتاب به قسمتهای دیگر سبزه برسد تا سبزه به اندازه رشد کند «از ارزن و تخمه افتابگردان ریز هم برای سبزه میتوانیم استفاده کنیم » من پارسال با تخم افتابگردان درست کردم وبا همین روش یادم رفت بگم بجای کوزه روی سر عروسک هم می‌شود درست کرد.

سبزه گندم 10 روز قبل از عید ومقدار گندم 1لیوان بزرگ

سبزه ماش و عدس 15 روز قبل از عید و1 لیوان ماش یا عدس لازم است

سبزه شاهی یا خاکشیر 5 روز قبل از عید ومقدار 1 استکان

اما در مورد تخم آفتابگردان مقدار تخمه نصف لیوان کافی است فقط یادم رفته چند روز به عید کاشتم فکر کنم 5-7 روز بود چون سریع رشد می کند.

حتما بخوانید:

آموزش سبزه انداختن با گندم , سبزه شاهی , سبزه نارنج و سبزه

آموزش کامل انداختن سبزه دو رنگ عید نوروز

مدل های جدید سبزه عید نوروز -4

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید