زندگی ومأموریت فضانوردان-ازتغذیه تاتوالت +کره ماه،کاوشگران


زندگی ومأموریت فضانوردان-ازتغذیه تاتوالت +کره ماه،کاوشگران

زندگی ومأموریت فضانوردان-ازتغذیه تاتوالت زندگی در جاذبه‌ی صفر؛ برنامه ها وتغذیه فضانوردان در10 آبان 1393 در پی اتفاقی تلخ راکت فضایی آنتارس ثانیه‌هایی پس از برخواستن از سکوی پرتاب منفجر شد. هرچند خوشبختانه این راکت بدون سرنشین بود، اما ماموریت داشت تا آذوقه...

زندگی ومأموریت فضانوردان-ازتغذیه تاتوالت +کره ماه،کاوشگران

زندگی ومأموریت فضانوردان-ازتغذیه تاتوالت

زندگی در جاذبه‌ی صفر؛ برنامه ها وتغذیه فضانوردان

در۱۰ آبان ۱۳۹۳ در پی اتفاقی تلخ راکت فضایی آنتارس ثانیه‌هایی پس از برخواستن از سکوی پرتاب منفجر شد. هرچند خوشبختانه این راکت بدون سرنشین بود، اما ماموریت داشت تا آذوقه و مواد و وسایل مورد نیاز فضانوردان و دانشمندان مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی را به فضا حمل کند.

زندگی ومأموریت فضانوردان-ازتغذیه تاتوالت +کره ماه،کاوشگران

خدمه‌ی ایستگاه غذایشان را جیره‌بندی نمی کنند ، چون به میزان کافی غذا دارند که تا ماه مارس ۲۰۱۵ و حتی بیشتر از آن برایشان کافی باشد، چرا که طبق برنامه‌ی زمان‌بندی چند تن از افراد حاضر در ایستگاه در این ماه میلادی به زمین برخواهند گشت.

فضانوردان ایستگاه فضایی برای تامین نیازهای خود به خدمه‌ی زمینی وابسته هستند. که در هر نوبت پرواز پشتیبانی، مواد و ابزارهای لازم را به فضا منتقل می‌کنند. مانند ابزارهای لازم برای آزمایش‌ها، بسته‌های مواد غذایی و بهداشتی. البته این مواد بهداشتی متفاوت از چیزی است که ما روزانه استفاده می‌کنیم. برای مثال شامپو و صابون شستشوی فضانوردان کف ایجاد نمی‌کند و برخی غذاهای‌شان هم به شکل پودر خشک شده است.

دوست دارید بیشتر راجع به زندگی در جاذبه ی صفر بدانید؟ ما هم همینطور. پس سرکی می‌کشیم به زندگی فضانوردان و کیهان‌شناسان مستقر در ایستگاه فضایی بین المللی تا دریابیم که کارهای روزانه‌ی خود را چگونه انجام می‌دهند، از فعالیت‌های کاری گرفته تا نحوه‌ی غذا خوردن و نظافت!

ایستگاه فضایی بین‌المللی چیست و انسان از چه زمانی در آن ساکن است؟

ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) در واقع یک ماهواره‌ی قابل سکونت است که در مداری به ارتفاع تقریبی ۳۵۴ کیلومتر در حال گردش به دور زمین است. این خانه‌ی فضایی در هر ۹۰ دقیقه، یک دور کامل پیرامون زمین می‌چرخد. و اعضای ساکن در آن می‌توانند روزانه ۱۶ بار طلوع و غروب خورشید را نظاره کنند.

این پروژه به قدری کلان و عظیم است که یک کشور به تنهایی توانایی انجام آن را ندارد. سازمان فضایی آمریکا (NASA)، روسیه (Rosocosmos)، ژاپن(JAXA)، کانادا(CSA) و سازمانی مربوط به چندین کشور اروپایی(ESA) همگی در آن همکاری می‌کنند. این سازمان‌های فضایی به شکل دائم فضانوردهایی را برای انجام ماموریت‌ها و سکونت به مدت ۶ ماه ، به ایستگاه فضایی می‌فرستند. اولین مورد از این ماموریت‌ها در ۳۱ اکتبر سال ۲۰۰۰ انجام شد. در یک زمان حداکثر ۱۰ نفر می‌توانند در ایستگاه فضایی ساکن شوند و کمترین تعداد آن هم ۲ یا ۳ نفر است.

فضانوردان آمریکایی چگونه به ایستگاه فضایی منتقل می‌شوند و باز می‌گردند؟

شاید برای شما سوال باشد، حال که هیچ فضاپیمای شاتلی در ناوگان فضایی آمریکا وجود ندارد، فضانوردان آمریکایی چگونه به سمت ایستگاه فضایی پرواز می‌کنند. پاسخ ساده است: با کرایه کردن فضاپیمای روسی سایوز آن هم به مبلغ ۷۱ میلیون دلار برای هر نفر! رون گاران فضانورد آمریکایی گفته است کپسول‌های سایوز واقعا تنگ و کوچکند به طوریکه در طول پرواز تمام تکان‌های فضاپیما را حس می‌کنید.

زندگی ومأموریت فضانوردان-ازتغذیه تاتوالت +کره ماه،کاوشگران

این فضانورد شرایط بازگشت به زمین را حتی از این هم بدتر توصیف کرده است:” سقوط از آبشار نیاگارا سوار بر یک بشکه‌ی غرق در آتش و یک تصادف شدید در پایان کار”!. اما جنبه‌ی مثبت داستان این است که فضانوردان در هر سفر رفت و برگشت فقط ۶ ساعت را در چنین شرایطی می‌گذرانند. اگر فکر می‌کنید ۶ ساعت زیاد است بدانید که سال‌های قبل این مقدار ۲ روز بود!

هنوز مشخص نیست که بحران اخیر مابین ناسا و سازمان فضایی روسیه چه تاثیری بر ماموریت‌های آینده‌ی ایستگاه فضایی خواهد داشت. هرچند ناسا پیش از این همکاری با شرکت‌های خصوصی را آغاز کرده و طبق برنامه‌ریزی قصد دارد فضاپیمایی سرنشین‌دار را توسعه دهد که تا سال ۲۰۱۷ و از درون خاک آمریکا عملیاتی شود. البته اعضای ایستگاه فضایی اجازه نمی‌دهند که مسائل سیاسی رابطه ی میان آنها را دچار مشکل کند. کیدی کولمن فضانورد عضو سازمان ناسا در صحبت‌هایش می‌گوید که آن ها بر مسائل غیرسیاسی تمرکز می‌کنند و تنها به موضوعاتی اهمیت می‌دهند که در آن اشتراکاتی میان‌شان وجود دارد.

فضانوردان ساکن در ایستگاه فضایی دقیقا چه کاری انجام می‌دهند؟

از کولمن (همان کسی که به طور مستقیم از فضا! به ساندرا بولاک برای ایفای بهتر نقشش در فیلم جاذبه، در رابطه با چگونگی زندگی در فضا مشاوره داد.) خواستیم تا ما را با یک روز عادی که در ایستگاه می‌گذراند آشنا کند، و او این برنامه ی روزانه را به ما نشان داد

• ۷ صبح – – بیدار باش
• ۷:۱۰ – – گفتگو
• ۸ – ۷:۳۰ – – صبحانه و مهیا شدن برای کار
• ۱۲ – ۸ – – انجام آزمایشات طبق برنامه
• ۱۲:۳۰ – ۱۲ – – صرف ناهار
• ۱۸ – ۱۲:۳۰ – – انجام بیشتر آزمایشات
• ۱۸:۳۰ – ۱۸ – – جلسه با اعضای دیگر برای بررسی کارهای آن روز و برنامه‌ی روز بعد
• ۱۹:۳۰ — ۱۸:۳۰ – – خوردن شام و تماشای اخباری که خدمه‌ی زمینی روز قبل برایشان ضبط کرده‌اند و با امواج ماهواره به ایستگاه فرستاده‌اند.
• ۱۹:۳۰ – – نظافت و مطالعه‌ی دستور کار روز بعد، ارتباط با خانواده و البته معلق ماندن و خیره شدن به چشم‌اندازهای نفسگیر بیرون از پنجره‌های ایستگاه فضایی.
• انجام تمرینات بدنی به مدت ۲ ساعت در ۵ یا ۶ روز از هفته ( ۳۰ دقیقه کار با تردمیل و ۷۰ دقیقه تمرینات استقامتی و قدرتی)
• روزهای جمعه فضانوردان بر روی پروژه‌های شخصی خود کار می‌کنند و یا به همراه یکدیگر فیلم تماشا می‌کنند.

هنگامی که یک یا دو تن از اعضا در حال کار نباشند و آزمایش یا فعالیتی در برنامه‌ی خود نداشته باشند، به تعمیرات داخلی می‌پردازند و یا شرایط را برای فعالیت‌های خارج از ایستگاه که ما با نام پیاده‌روی فضایی می‌شناسیم، مهیا می‌کنند.

فضانوردان چه آزمایش‌ها و عملیات تعمیر و نگهداری را انجام می‌دهند؟

ایستگاه فضایی بین‌المللی از سال ۲۰۰۰ میزبان تعداد زیادی از آزمایش‌های علمی سازمان‌های دولتی، شرکت‌های خصوصی و موسسه‌های آموزشی بوده است. این آزمایشات حوزه‌های متنوعی از دانش را در بر می‌گیرند. از علوم طبیعی همچون پرورش کدو سبز و مطالعه‌ی کولونی مورچه‌ها گرفته تا آزمایش‌های اخیر مربوط به چاپ سه بعدی در جاذبه‌ی صفر و تست کارایی روبونات‌ها (روبوت‌های به شکل انسان) در کمک به انجام وظایف انسانی.

هنگامی که ما از کولمن پرسیدیم که به نظرش جالب‌ترین آزمایش انجام شده چه بوده است او گفت که خود فضانوردان جالب‌ترین مورد آزمایش شده هستند. او خود را به یک موش آزمایشگاهی سخنگو که تست پوکی استخوان را می‌گذراند تشبیه کرد. چرا که انسان در شرایط بی‌وزنی خارج از جو، ۱۰ برابر سریع‌تر از یک فرد ۷۰ ساله بافت استخوانی خود را از دست می‌دهد. و ظاهرا نمونه‌های خون و ادرار فضانوردان مستقر در خارج از جو به دانشمندان کمک می‌کند تا نحوه‌ی عملکرد کاهش بافت استخوانی و رویش مجدد آن را بهتر درک کنند.

زندگی ومأموریت فضانوردان-ازتغذیه تاتوالت +کره ماه،کاوشگران

علاوه بر ماموریت‌های انجام آزمایش، فضانوردان وظیفه دارند تا ایستگاه فضایی را در بهترین وضعیت نگهداری کنند، چرا که به هر حال اگر اشتباهی رخ دهد این زندگی آنهاست که در خطر می‌افتد. حتی بعضی مواقع مجبور می‌شوند تا قطعاتی در خارج از ایستگاه را تعمیر کنند و یا زباله‌های فضایی که ممکن است به ایستگاه آسیب برسانند را از گوشه و کنار آن پاک‌سازی کنند. در مواقع این چنینی دو تن از خدمه‌ی ایستگاه لباس های فضایی بر تن می‌کنند و از ایستگاه خارج می‌شوند. یکی از قابل ملاحظه‌ترین راه‌پیمایی‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر مربوط به سونیتا ویلیامز است که با استفاده از یک مسواک سیستم انرژی خورشیدی ایستگاه فضایی را تعمیر کرد.

از آن جایی که این پیاده‌روی‌های فضایی معمولا زمان‌بر هستند، سازمان فضایی کانادا روباتی با دو بازو به نام دکستر را به سیستم کانادآرم۲ اضافه کرده است. کانادآرم ۲ همانطور که از نامش م‌یتوان حدس زد یک بازوی روباتیک است که سفینه‌های بدون سرنشین مانند کپسول دراگون شرکت اسپیس ایکس را با دقت به طرف ایستگاه فضایی هدایت می‌کند. بازوی دکستر که توسط خدمه ی مستقر در زمین کنترل می‌شود، در تعمیرات جزئی جایگزین خدمه‌ی انسانی می‌شود به طوریکه حتی امسال برای تعمیر کانادآرم ۲ مورد استفاده قرار گرفت.

فضانوردان چگونه از توالت استفاده می‌کنند و به نظافت خود می‌پردازند؟

ابزارهای گران قیمت و حساس ایستگاه فضایی میانه‌ی خوبی با کمترین مقدار مو، ناخن یا قطرات آب ندارند! به این ترکیب مقداری هم جاذبه اضافه کنید، حالا منتظر رخ دادن فاجعه باشید! به همین دلیل خدمه‌ی ایستگاه در هنگام نظافت خود بسیار مراقب هستند.

کریس هتفیلد کانادایی که سمت فرماندهی ماموریت را بر عهده دارد (و در سال ۲۰۱۳ به دلیل انتشار ویدئوهایی از ایستگاه فضایی در اینترنت به چهره‌ای معروف بدل گشته است) می‌گوید که حتی آنها حتی مجبورند پس از مسواک زدن تمام مواد داخل دهان را قورت بدهند ? . هتفیلد در کانالش در یوتیوب نشان می‌دهد که چگونه با صابون‌هایی بدون قابلیت کف‌کنندگی دست‌هایشان را می‌شویند، با استفاده از ژل مخصوصی ریش‌هایشان را می‌تراشند، با استفاده از دستگاه مکش موهای‌شان را کوتاه می‌کنند و ناخن‌های گرفته شده و در حال پرواز! را دانه‌به‌دانه، گیر می‌اندازند.

کولمن می‌گوید که آن ها از شامپوهایی باز هم بدون کف برای شستشوی موهای سر خود استفاده می‌کنند، البته کولمن گفته است که خود تا کنون این کار را نکرده و فکر نمی‌کند که چیزی را از دست داده باشد. برای شستن بدن هم فضانوردان از اسفنج استفاده می‌کنند.

حالا که فهمیدیم خدمه ی ایستگاه فضایی چگونه نظافت می‌کنند، نوبت بررسی داستان توالت رفتن است! خب طبیعی است که ایستگاه فضایی نمی‌تواند توالت‌هایی مشابه یکی از توالت‌های روی زمین داشته باشد. در عوض توالت‌های فضایی از یک سیستم مکش استفاده می‌کنند تا مواد زائد را جمع‌آوری کنند، این مواد سپس به داخل یک کیسه ی نگه‌دارنده ی آلومینیومی هدایت می‌شود تا زمانی که کیسه به طور کامل پر شود. سپس این کیسه‌های پر شده به سمت اتمسفر زمین پرتاب می‌شوند تا بر اثر اصطکاک در هنگام ورود به جو بسوزند.

تریسی کالدوِل دیسون که در سال ۲۰۱۰ جزو افراد حاضر در ایستگاه فضایی بود به هافینگتون پست می‌گوید، در زمان فعالیت او در ایستگاه فضایی، با سیستم توالت آنجا به مشکل خورده بود، زیرا طراحی آن توسط روس‌ها و اساسا بر اساس ویژگی‌های مردانه صورت گرفته بود. بنا به گفته ی هتفیلد ادرار فضانوردان هم دوباره به چرخه‌ی آب ایستگاه فضایی برمی‌گردد تا آب آشامیدنی آنها و آب لازم برای غذاهای‌شان را فراهم آورد!

قضیه ی غذا، تفریح و ارتباط اینترنتی!

غذاهایی که داخل ایستگاه فضایی پیدا م‌یشوند! معمولا برای راحت خورده شدن اندازه‌هایی کوچک بسته‌بندی می‌شوند. افراد انواع گوناگونی از غذاها مثل وعده‌های اصلی و دسر را دریافت می‌کنند. که بعضی از آنها بسته‌بندی شده و آماده‌ی مصرف هستند و به برخی دیگر مانند اسفناج پودر شده! و بستنی باید قبل از مصرف آب اضافه شود. خدمه پس از صرف غذا باید ظرف‌های حاوی آن را دور بریزند و همینطور مراقب باشند که در زمان خوردن تکه‌های غذا به اطراف و داخل دستگاه‌ها و ابزارها پخش نشود. به همین دلیل بعضی از فرماندهان مصرف برخی غذاهای خاص و پر ادویه و یا خرد شونده مانند کیک‌ها را ممنوع کرده‌اند.

زندگی ومأموریت فضانوردان-ازتغذیه تاتوالت +کره ماه،کاوشگران

افراد به انواع مختلف منابع سرگرمی مانند فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی، کتاب و موسیقی و … دسترسی دارند. اما برای گاران و خیلی دیگر از کسانی که موفق به زندگی در این ایستگاه شده‌اند، هیچ چیز قابل مقایسه با چشم دوختن به فراسوی پنجره‌های ایستگاه و نگاه‌کردن به منظره‌ی تماشایی سیاره‌مان زمین نیست. به همین خاطر است که اگر گوگل کنید “تصاویری از ایستگاه فضایی” ( پیشنهاد می‌کنیم همین الان روی لینک کلیک کنید) صدها تصویر فوق العاده خواهید دید.

با وجود این تعداد عکسی که افراد حاضر در ایستگاه بر روی اینترنت قرار می‌دهند واضح است که به اینترنت دسترسی دارند! به گفته ی کلیتون اندرسون ایستگاه فضایی از سال ۲۰۱۰ اینترنت‌دار شد! هرچند کولمن می‌گوید که در سال ۲۰۱۱ که او در ایستگاه فضایی مستقر بود، اینترنت آن به شکل زجرآوری سرعت کمی داشت. (یعنی کمتر از ایران؟!) آنها می‌توانستند از طریق کانال‌های باند S با خدمه ی زمینی و یا خانواده‌هایشان ارتباط صوتی و تصویری داشته باشند، اما سرعت اینترنت پایین‌تر از چیزی بود که ارزش استفاده را داشته باشد. امروزه به لطف ماهواره‌ی ارتباطاتی ناسا، افراد حاضر در ایستگاه به اینترنتی با حداکثر سرعت دانلود ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه دسترسی دارند.

***

لحظه بازگشت فضانوردان به زمین‎ پس از ماموریت ۵ ماهه

دو فضانورد آمریکایی و یک فضانورد روس پس از ماموریتی ۵.۵ ماهه در ایستگاه فضایی بین‌المللی به زمین بازگشتند و کپسول حامل آنها در قزاقستان به زمین نشست./ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶خبرآنلاین

زندگی ومأموریت فضانوردان-ازتغذیه تاتوالت +کره ماه،کاوشگران

زندگی ومأموریت فضانوردان-ازتغذیه تاتوالت +کره ماه،کاوشگران

زندگی ومأموریت فضانوردان-ازتغذیه تاتوالت +کره ماه،کاوشگران

زندگی ومأموریت فضانوردان-ازتغذیه تاتوالت +کره ماه،کاوشگران

***

بازگشت سه فضانورد به زمین بعداز۶ماه
این سه در دسامبر سال ۲۰۱۶ برای انجام ماموریت خود به مدار زمین فرستاده شدند و از آن زمان تا کنون چندین تجربه منحصر به فرد فضایی داشته و چند صد تصویر زیبا را از فضا برای زمین ارسال کردند. مهمترین ماموریت این سه ماراتن چند ساعته در ایستگاه بین المللی فضایی بوده است.
“تیم کوپرا”، “تیم پیک” و “یوری ملنچنکو”، فضانوردان آمریکایی، بریتانیایی و روسی، پس از سپری کردن ۱۸۶ روز اقامت در ایستگاه فضایی بین المللی، به زمین بازگشتند.این سه فضانورد بعد از جدایی از ایستگاه بین المللی فضایی در پایگاهی در قزاقستان فرود آمدند. به گزارش فرادید،این سه همکار فضانورد به وسیله یک فضاپیمای روسی به نام «سویوز» که به گونه ای طراحی شده تا گرما و فشار ناشی از ورود به جو کره زمین را به خوبی تحمل کند به خانه بازگشتند. سفر آنها از ایستگاه بین المللی فضایی تا رسیدن به زمین در حدود ۶ سال به طول انجامیده است.این سه در دسامبر سال ۲۰۱۶ برای انجام ماموریت خود به مدار زمین فرستاده شدند و از آن زمان تا کنون چندین تجربه منحصر به فرد فضایی داشته و چند صد تصویر زیبا را از فضا برای زمین ارسال کردند. مهمترین ماموریت این سه ماراتن چند ساعته در ایستگاه بین المللی فضایی بوده است. ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ انتخابزندگی ومأموریت فضانوردان-ازتغذیه تاتوالت +کره ماه،کاوشگرانزندگی ومأموریت فضانوردان-ازتغذیه تاتوالت +کره ماه،کاوشگرانزندگی ومأموریت فضانوردان-ازتغذیه تاتوالت +کره ماه،کاوشگرانزندگی ومأموریت فضانوردان-ازتغذیه تاتوالت +کره ماه،کاوشگرانزندگی ومأموریت فضانوردان-ازتغذیه تاتوالت +کره ماه،کاوشگران

زندگی ومأموریت فضانوردان-ازتغذیه تاتوالت +کره ماه،کاوشگران

زندگی ومأموریت فضانوردان-ازتغذیه تاتوالت +کره ماه،کاوشگران
***

جو زمین بالاترین بخش تشکیل‌دهندهٔ کرهٔ زمین است که مخلوطی از گازهایی از جمله نیتروژن (۷۸٪)، اکسیژن (۲۱٪)،آرگون (۰٫۹٪) و کربن دی‌اکسید (۰٫۰۳٪) است. جو زمین از سطح زمین آغاز شده و تا ارتفاع ۱۰٫۰۰۰ کیلومتر (۶٫۲۰۰ مایل) ادامه می‌یابد و پنج لایهٔ اصلی تروپوسفر، استراتوسفر، مزوسفر، ترموسفر و اگزوسفررا در بر می‌گیرد.مولکول‌های ازون که لایهٔ ازون را تشکیل می‌دهند، در استراتوسفر قرار دارند و از ورود پرتوهای فرابنفش خورشیدی جلوگیری می‌کنند و موجب ادامهٔ زندگی بر سطح زمین می‌شوند. سردترین بخش جو زمین با دمای ۹۰- درجهٔ سانتی‌گراد در بالای مزوسفر قرار دارد.یونوسفر، مگنتوسفر و کمربند تابشی وان آلن بخش‌های جداگانه‌ای در جو با توجه به ویژگی‌های الکترومغناطیسیهستند.

جو نخست زمین حدود ۴٫۵۷ میلیارد سال پیش شکل‌گرفت که شامل گازهای هیدروژن و هلیم بود؛ که پس از مدتی به‌دلیل سبک‌بودن، بر گرانش زمین غلبه‌کردند و به فضا گریختند. جو دوم حدود ۳٫۵ یا ۲٫۷ میلیارد سال پیش شکل‌گرفت و شامل گازهایی مانند بخار آب، کربن دی‌اکسید و آمونیاک بود. با فعالیت باکتری‌ها و انجام فرایند فتوسنتز و عوامل دیگر، اکسیژن در جو آزاد شد و موجب شکل‌گیری جو سوم شد. در این زمان، ابردوران پیدازیستی شکل‌گرفت که طی آن جانوران با تنفس اکسیژن، زندگی‌های جانوری را تشکیل‌دادند.

هرچه از سطح زمین به ارتفاعات می‌رویم، فشار هوا و چگالی کاهش می‌یابد. مجموع جرم جو زمین ۱۰۱۸×۵٫۵ کیلوگرم است. بخشی از نور خورشید در جو پراکنده می‌شود. نور خورشید دارای طیف‌های الکترومغناطیسی مختلفی است که یکی از آن‌ها طیف مرئی است که انسان قادر به تشخیص آن است. ضریب شکست هوا ۱٫۰۰۰۲۹ است.

گردش جوی موجب توزیع گرما در سطح زمین می‌شود. سه چرخش پایه در گردش عرضی به نام‌های سلول هادلی، سلول فرل و سلول قطبی وجود دارند./ویکی‌پدیا

آشنایی با ایستگاه بین‌المللی فضایی

ایستگاه‌ بین‌المللی فضایی پروژه‌ای مشترک است که چند کشور جهان برای انجام تحقیقات خود در فضا آن را می‌سازند.

این سازه عظیم فضایی در مدار زمین حرکت می‌کند و از با چشم غیر مسلح از روی زمین قابل روبت است.

کار ساخت و ساز ایستگاه بین‌المللی از سال ۱۹۹۸ آغاز شده است. قرار است این پایگاه فضایی تا سال ۲۰۱۰ به همت آمریکا، روسیه، آژانس فضایی اروپا و ژاپن به بهره‌برداری برسد.

بخش‌های ایستگاه فضایی از این قرار است:

پنل های خورشیدی زندگی ومأموریت فضانوردان-ازتغذیه تاتوالت +کره ماه،کاوشگران
منبع نیروی ایستگاه بین‌المللی فضایی، خورشید است که پنل‌های خورشیدی استفاده از آن را برای ایستگاه مهیا می‌کنند.
اولین پنل خورشیدی در سال ۲۰۰۰ در ایستگاه نصب شد و قرار است در پایان کار، چهار شاخه عظیم از پنل‌های خورشیدی بر روی ایستگاه نصب شوند. هر کدام از این شاخه ۳۴ متر طول و ۱۲ متر عرض خواهند داشت و مستقیما ۳۲٫۴ کیلو وات انرژی برای ایستگاه تامین خواهند کرد.


سامانه مکانیکی متحرکزندگی ومأموریت فضانوردان-ازتغذیه تاتوالت +کره ماه،کاوشگران
سامانه مکانیکی متحرک نفش بسیار اساسی در پیشبرد روند تکمیل ساخت ایستگاه بین‌المللی دارد. اجزا این سامانه می‌توانند تجهیزات و بخش‌های جدیدی را که قرار است در ایستگاه نصب شوند جا به جا کنند، از فضانوردان در راه‌‌پیمایی‌های فضایی حمایت کنند و اجزا ایستگاه را در صورت نیاز به جاهای جدید منقل کنند.
این سامانه در حال حاضر یک بازوی روباتیک به طول ۱۷٫۶ متر دارد که با استفاده از آن تجهیزات بر روی ایستگاه بین‌المللی سوار می‌شوند. این بازو که کانادارم ۲ نام دارد در سال ۲۰۰۱ و توسط شاتل ایندیوور به ایستگاه حمل شد.
قرار است در آینده یک روبات با دو بازو به این سامانه اضافه شود.

زاریا(Zarya)زندگی ومأموریت فضانوردان-ازتغذیه تاتوالت +کره ماه،کاوشگران
مدول زاریا که در زبان روسی طلوع معنی می‌دهد اولین بخش ایستگاه فضایی بین‌المللی بود که به آن ملحق شد. این مدول در واقع برای تامین قدرت و نیروی پیشرانش اولیه ایستگاه طراحی شده بود.

زاریا با پشتیبانی آمریکایی‌ها در روسیه ساخته و با استفاده از موشک پروتون در سال ۱۹۹۸ به فضا پرتاب شد. این مدول پیش از آن که مدول خدماتی زوزدا به ایستگاه بین‌المللی اضافه شود کنترل جهت‌یابی، مخابراتی و تامین نیروی ایستگاه بین‌المللی فضایی را برعهده داشت.
در حال حاضر از این مدول ۱۹ تنی که ۱۲٫۶ متر طول و ۴٫۱ متر عرض دارد به عنوان انبار استفاده می‌شود.

زوزدا(Zvezda)زندگی ومأموریت فضانوردان-ازتغذیه تاتوالت +کره ماه،کاوشگران
پردازش اطلاعات، تقسیم نیروی الکتریسیته، کنترل پرواز و پشرانش ایستگاه‌ بین‌المللی بر عهده مدول زوزدا است. زوزدا که در زبان روسی به معنای ستاره است همچنین برقراری تماس مخابراتی میان ایستگاه با زمین را ممکن می‌سازد.

این مدول از روی ایستگاه فضایی میر روسیه الگوبرداری شده است. امکانات رفاهی ایستگاه همچون محل استراحت، توالت و آشپزخانه هم در این مدول تعبیه شده‌اند. یک دوچرخه ثابت و یک تردمیل هم در این مدول نصب شده است تا فضانوردان با استفاده از آن آمادگی بدنی خود را حفظ کنند.
فضاپیمای باری پروگرس هنگام پهلو گرفتن در ایستگاه فضایی بین‌المللی به زوزدا می‌چسبد.

پروگرسزندگی ومأموریت فضانوردان-ازتغذیه تاتوالت +کره ماه،کاوشگران
سفینه باری پروگرس نسخه‌ای خودکار و بدون سرنشین از فضاپیمای سایوز است که سوخت و بار مورد نیاز ایستگاه بین‌المللی را به فضا حمل می‌کند. پروگرس می‌تواند ۱۷۰۰ کیلوگرم بار و ۱۷۴۰ کیلوگرم سوخت با خود حمل کند.
پروگرس در حالت معمولی دو روزه به ایستگاه می‌رسد و مراحل اتصال و پهلوگیری آن به ایستگاه بین المللی به صورت خودکار انجام می‌شود.

پروگرس معمولا در مدول زوزدا پهلو می‌گیرد اما در صورت نیاز می‌تواند به بخش‌های دیگر ایستگاه هم متصل شود. پروگرس هنگام بازگشت از ایستگاه بین‌المللی زباله‌ها، فاضلاب و تجهیزاتی را که دیگر نیازی به آنها نیست به زمین می‌آورد.

سایوززندگی ومأموریت فضانوردان-ازتغذیه تاتوالت +کره ماه،کاوشگران
کپسول فضایی سایوز اولین فضانوردان ایستگاه بین‌المللی فضایی را در نوامبر ۲۰۰۰ به فضا برد. از آن زمان به بعد، همیشه تقریبا یک سایوز در ایستگاه بین‌المللی قرار دارد تا در شرایط اظطراری نقش قایق نجات را برای فضانوردان بازی کند.
پس از واقعه شاتل کلمبیا در سال ۲۰۰۳ سایوز تنها وسیله ارتباطی فضانوردان به ایستگاه بین‌المللی فضایی و زمین بود.
هر شش ماه یک بار یک کپسول جدید توسط فضاپیمای سایوز به ایستگاه بین‌المللی منتقل می‌شود و کپسول قدیمی به زمین بازگردانده می‌شود.

کپسول‌های سایوز توسط موشک سایوز از ایستگاه فضایی بایکونور در قزاقستان به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب می‌شوند. سایوز هر بار می‌تواند سه فضانورد را از زمین به فضا ببرد و برعکس. محل فرود این کپسول پایگاه فضایی بایکونور است.

دستینیزندگی ومأموریت فضانوردان-ازتغذیه تاتوالت +کره ماه،کاوشگران
آزمایشگاه تحقیقاتی آمریکایی دستینی در سال ۲۰۰۱ توسط شاتل آتلانتیس تحویل ایستگاه بین‌المللی فضایی شد. سرنشینان ایستگاه‌بین‌المللی آزمایش‌های متفاوتی در این آزمایشگاه انجام می‌دهند که مهم‌ترین آنها بررسی تاثیر نبود گرانش بر خواص فیزیکی است.
از ورای پنجره‌ای که در دستینی نصب شده است فضانوردان می‌توانند از فضا تصویربرداری کنند.

ساختار جنس بدنه این آزمایشگاه تقریبا مشابه چیزی است که در جلیقه‌های ضد گلوله به کار رفته است. مرکز هدایت بازوی روباتیک کانادارم ۲ هم در این آزمایشگاه قرار دارد.

شاتلزندگی ومأموریت فضانوردان-ازتغذیه تاتوالت +کره ماه،کاوشگران
شاتل فضایی اولین فضاپیمای جهان است که قابلین به کارگیری مجدد را دارد. شاتل همچون یک راکت پرتاب می‌شود، در مدار همچون یک فضاپیما حرکت می‌کند و همچون یک هواپیما به زمین می‌نشیند. شاتل تنها وسیله‌ای است که می‌تواند تجهیزات بزرگ را به ایستگاه بین‌المللی ببرد و از آنجا به زمین بیاورد.

کلمبیا اولین شاتلی بود که در سال ۱۹۸۱ به فضا پرتاب شد. شاتل نقش بسیار اساسی در کار ساخت و ساز ایستگاه بین‌المللی دارد. این فضاپیمای علاوه بر آن در پیشبرد پروژه تلسکوپ فضایی هابل نقش داشته است و بدون حضور آن پروژه‌های ارسال فضاپیما به مشتری، زحل و خورشید امکان‌پذیر نبود.

در آزمایشگاه‌های درون شاتل صدها آزمایش انجام شده است که به دانشمندان اطلاعات با ارزشی در مورد گرانش زمین داده است. در عرشه کنترل این فضاپیما ۴ صندلی قرار دارد که با نشستن در هرکدام از آنها می‌توان فضاپیما را کنترل کرد؛ این حالت برای مواقع اظطراری در نظر گرفته شده است. در عرشه کنترل شاتل بیش از ۲۰۲۰ نشانگر و صفحه کنترل مجزا قرار دارد. از این نشانگر‌ها برای کنترل شاتل و بازگذاری آن درایستگاه بین‌المللی فضایی استفاده می‌شود.

هر کدام از شاتل‌هایی که در حال حاضر به کار گرفته می‌شونند – دیسکاوری، آتلانتیس و ایندیوور- برای انجام حداقل ۱۰۰ ماموریت ساخته شده‌اند.

تا به حال دو شاتل کلمبیا و چلنجر از هر دو به خاطر انفجار از رده خارج شده‌اند. چلنجر در سال ۱۹۸۶ و لحظاتی پس از پرتاب منفجر شد و کلمبیا در سال ۲۰۰۳ هنگام ورود دوباره به جو زمین متلاشی شد. خدمه شاتل بین دو تا هشت نفر متغیر هستند اما معمولا در هر سفر شاتل ۷ سرنشین دارد.

جم؛ مدول آزمایشگاهی ژاپن( Jem)زندگی ومأموریت فضانوردان-ازتغذیه تاتوالت +کره ماه،کاوشگران
مدول آزمایشگاهی ژاپنی که به آن کیبو گفته می‌شود (کیبو در زان ژاپنی به معنای امید است)یکی دیگر از اجزا ایستگاه‌بین‌المللی فضایی است.
جم اولین سازه فضایی ژاپن و بزرگ‌ترین مدول در ایستگاه است. این مدول به صورت همزمان به چهار فضانور این امکان را می‌دهد که در آزمایشگاه تحت فشار به تحقیق بپردازند.

آزمایشگاه تحت فشار این مدول ۱۱٫۲ متر طول و ۴٫۴ متر قطر دارد. آزمایش‌ها و سامانه‌های جم در اتاق کنترل ماموریت تاسیسات عملیاتی ایستگاه فضایی در تسوکوبا در شمال توکیو کنترل می‌شوند.

کیبو شش بخش دارد: دو بخش تحقیقاتی- یک آزمایشگاه تحت فشار و بخش مجاورتی- ، دو مدول پشتیبانی که به هر دوی آنها متصل هستند، یک سیستم هدایت دستی کنترل از راه دور، و یک سیستم مخابراتی دورن مداری.
قرار است کار ساخت کیبو در سال ۲۰۰۸ توسط آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن در سال ۲۰۰۸ به پایان برسد.

تاسیسات مجاورتی جم
تاسیسات مجاورتی جم بیرون از ایستگاه بین‌المللی و در تماس با فضا فضایی قرار دارد. تجهیزاتی که بر روی جم قرار دارند برای مشاهدات زمینی همچون مخابرات، مهندسی و علوم تجربی مورد استفاده قرار خواند گرفت.
این سازه ۵٫۶ متر پهنا، ۵ متر طول و ۴ متر ارتفاع دارد.

رادیاتورها

زندگی ومأموریت فضانوردان-ازتغذیه تاتوالت +کره ماه،کاوشگرانرادیاتورهای ایستگاه بین‌المللی فضایی بخشی از سیستم اکتیو کنترل گرمایی ایستگاه هستند.
سیستم سرمایشی این رادیاتورها همانند سیستم خنک‌کننده خودروها کار می‌کند با این تفاوت که به جای آب در آن از آمونیاک استفاده می‌شود ؛ دلیل آن هم این است که آب در سرمای فضا یخ می‌بندد.

آمونیک گرما را از بخش‌های مختلف ایستگاه می‌گیرد و به رادیاتورهای بال مانند منتقل می‌کند تا از آنجا به صورت اشعه‌های مادون قرمز در فضا پخش شوند.
رادیاتورها ۱٫۸ متر عرض و ۳٫۶ متر طول دارند و به صورت آکاردئون باز و بسته می‌شوند.

کوپولا(‍Cupola)

زندگی ومأموریت فضانوردان-ازتغذیه تاتوالت +کره ماه،کاوشگرانکوپولا پنجره مشاهدات فضایی ایستگاه بین‌المللی است. این سازه ایتالیایی شش پنجره در کناره‌ها و یک پنجره بزرگ در بالا دارد. این پنجره تنها برای مشاهدات ستاره‌شناسی تعبیه نشده است و به سرنشینان ایستگاه این امکان را می‌دهد تا محیط پیرامونی آن را بپایند. از کاپولا به ویژه در راهپیمایی‌های فضایی و پهلوگرفتن فضاپیماهای میهمان در ایستگاه استفاده می‌شود.

سرنشینان ایستگاه فضایی همچنین می توانند با استفاده از این پنجره حرکت بازوی روباتیک کانادارم ۲ را تحت نظر داشته باشند. قرار است کاپولا در سال ۲۰۰۹ به ایستگاه بین‌المللی اضافه شود.

هارمونی

زندگی ومأموریت فضانوردان-ازتغذیه تاتوالت +کره ماه،کاوشگرانهارمونی – یا نود ۲- در واقع یک دالان است که سه آزمایشگاه ایستگاه فضایی را به هم متصل می‌کند. این آزمایشگاه‌ها دستینی ساخت آمریکا، کلمبوس ساخت آژانس فضایی اروپا و کیبو ساخت ژاپن هستند.

هارمونی یک سازه فضایی ۱۴ تنی با ابعاد ۷ متر در ۶٫۴ متر است که توسط شرکت ایتالیایی تالس آلنیا اسپیس ساخته شده است.

کلمبوس

زندگی ومأموریت فضانوردان-ازتغذیه تاتوالت +کره ماه،کاوشگرانآزمایشگاه کلمبوس بزرگ‌ترین بخش از ایستگاه بین‌اللمی فضایی است که آژانس فضایی اروپا مستقلا می‌سازد. این مدول آزمایشگاهی که از آن برای انجام آزمایش‌های مختلف می‌توان استفاده کرد در مجموع ظرفیت آزمایشگاهی ایستگاه با بالا خواهد برد.

دانشمندان در زمین می‌توانند با استفاده از سیستم‌های ارتباطی آزمایش‌های خود را در این آزمایشگاه انجام دهند. مرکز کنترل این مدول در اوبرفافنهوفن در آلمان است. قرار است این مدول دسامبر سال ۲۰۰۷ به ایستگاه بین‌المللی اضافه شود./ هشهری آنلاین

***

لباس‌های فضانوردی جدید، مجهز به توالت!

فعالیت‌های کاری فضانوردان در خارج از ایستگاه یا سفینه فضایی، معمولا بسیار کند و طولانی است و گزینه‌های ساده‌ای مانند توقف چند دقیقه‌ای کار برای استراحت یا اجابت مزاج، امکان‌پذیر نیست.

،فعالیت‌های کاری فضانوردان در خارج از ایستگاه یا سفینه فضایی، معمولا بسیار کند و طولانی است و گزینه‌های ساده‌ای مانند توقف چند دقیقه‌ای کار برای استراحت یا اجابت مزاج، امکان‌پذیر نیست.

فضانوردان با رعایت رژیم غذایی برنامه‌ریزی‌شده و رعایت دستورالعمل‌های دقیق، سعی می‌کنند احتمال لزوم مراجعه به سرویس بهداشتی و موارد این‌چنینی را به حداقل کاهش دهند یا تا پایان عملیات فضایی، وضعیت اورژانسی را تحمل می‌کنند؛ اما در محیط خطرناک و پراسترس فضا، کمترین ناراحتی می‌تواند به کاهش دقت عملکرد فضانوردان و بی‌ثمر ماندن ساعت‌ها تلاش منجر شود.

زندگی ومأموریت فضانوردان-ازتغذیه تاتوالت +کره ماه،کاوشگران

سه نمونه از لباس‌های فضانوردی آینده ناسا که هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

عدم پیش‌بینی سرویس بهداشتی اضطراری البته منحصر به فضانوردان نیست و خلبانان هواپیما‌های دوربرد نظامی هم که ساعت‌ها در هوا پرواز می‌کنند، شرایط مشابهی دارند. در ناسا، اما از زمان مأموریت‌های آپولو، کسی به این ویژگی توجهی نکرده بود؛ با این حال مهندسان ناسا در حال طراحی لباس‌های فضایی جدیدی هستند که هم به کار مأموریت‌های قرن بیست‌ویکم بیاید و هم آسایش بیشتری برای فضانوردان فراهم کند. گفته می‌شود که لباس‌های فضایی جدید، احتمالا شباهت‌هایی با لباس‌های فضایی دهه ۱۹۷۰ (۱۳۵۰) خواهند داشت.

لباس‌های سیستم نجات خدمه اوراین

لباس‌های فضایی جدید با عنوان «لباس‌های سیستم بقای خدمه اوراین» (Orion Crew Survival Systems Suits) شناخته خواهند شد، زیرا فضانوردان، آن‌ها را در سفینه فضایی اوراین (بخوانید او-را-یه-ن) خواهند پوشید. اوراین، نسل بعدی سفینه‌های سرنشین‌دار ناساست که انسان‌ها را تا فضای بیرون از مدار زمین حمل خواهد کرد. البته اوراین قرار نیست به مریخ سفر کند، اما آن‌قدر مستحکم هست که انسان‌ها را به ماه یا سیارک‌های نزدیک برساند و دوباره به زمین برگرداند.

زندگی ومأموریت فضانوردان-ازتغذیه تاتوالت +کره ماه،کاوشگران

نمونه‌ای از لباس سیستم بقای خدمه اوراینالبته اوراین به سرویس بهداشتی مجهز است و قرار نیست لباس‌های جدید، جای توالت‌های سفینه را بگیرند؛ اما ناسا این لباس‌ها را طوری طراحی کرده است که فضانوردان را قادر می‌کند تا در صورت حادثه‌ای اضطراری مانند افت فشار در سفینه یا پیش آمدن هر نوع شرایط دیگری که آن‌ها را مجبور به ماندن در لباس‌ها می‌کند، تا ۶ روز در آن‌ها دوام بیاورند و نیازی به اجابت مزاج در سرویس بهداشتی سفینه نداشته باشند. بدین‌منظور، فضانوردان باید بتوانند بدون درآوردن لباس فضایی، آب و غذا مصرف کنند و ادرار و دفع انجام دهند.

سیستم توالت برای بانوان

در لباس‌های جدید، نوعی کیسه دفع تعبیه شده که شبیه به لباس‌های آپولو است. همین‌طور، بخشی شبیه به کاندوم در آن تعبیه شده تا ادرار مردان را جمع‌آوری کند. بااین‌حال، یکی از مهندسان ناسا به نام «کرستین جانسون» (Kirstyn Johnson) گفته است که سیستم جمع‌آوری ادرار برای بانوان هنوز به نتیجه نرسیده است.

پریودفضانوردان
خانم جانسون که مسئول طراحی و ساخت سیستم‌های داخلی اوراین و لباس‌های فضانوردان در این مأموریت است، چنین توضیح می‌دهد: «واضح است که به دلیل آناتومی و شکل هندسی بدن، طراحی این سیستم برای بانوان، کمی مشکل‌تر خواهد بود. بااین‌حال باید به فکر مسائل دیگری مانند دوره ماهانه بانوان هم باشیم.»البته این مسئله برای بانوان می‌تواند تا حدودی با خوردن قرص‌های ضدبارداری کنترل شود؛ هرچند ناسا قصد ندارد تا با چنین دستورالعمل‌هایی، کنترل بانوان را بر مسائل شخصی‌شان تحت تأثیر قرار دهد.ناسا در حال مطالعه و بررسی زمینه‌های مختلف مانند صنعت کمپینگ است که می‌تواند به مشکل لباس‌های فضایی کمک کند. آن‌ها در حال بررسی روش‌های مختلف قضای حاجت در نقاط غیرمعمول مانند طبیعت بکر و دوردست هستند.هرچند ناسا در مورد طراحی این لباس‌ها تا حدی سکوت اختیار کرده، اما می‌توان حدس زد که نتیجه نهایی چیزی شبیه به ابزاری خواهد شد که زنان خلبان از آن استفاده می‌کنند./اسفند ۱۳۹۶
زندگی ومأموریت فضانوردان-ازتغذیه تاتوالت +کره ماه،کاوشگران

روس ها تا سال ها بعد در فضا راهپیمایی نکردند. عملیات بعدی با لباسی به نام ” یاسترب” باید در سال ۱۹۶۷ انجام می شد. سفینه “سایوز-۱” با یک سرنشین به نام “ولادیمیر کمارف” به فضا پرتاب شد. اما این سفینه دچار اشکال و مجبور به فرود اضطراری به زمین شد. ولی در حین بازگشت، چترهای نجات خوب عمل نکردند و سفینه بر اثر سقوط متلاشی و سرنشین آن هم کشته شد. قرار بود پس از استقرار سایوز -۱ در مدار، دو سفینه در فضا به هم متصل شده سپس دو کیهان نورد در حالی که لباس “یاسترب” پوشیده اند از یک ناو خارج و به دیگری منتقل شوند و سپس بعد از این تحویل و تحول، دو ناو از هم جدا شده و به زمین باز گردند. این عملیات بعدا در سال ۱۹۶۹ و در جریان پرواز سایوز ۴ و ۵ با موفقیت انجام شد .

پس از سال ها، جدالی خستگی ناپذیر بر سر سفر به ماه بین آمریکایی ها و روس ها وجود داشت. برای سفر به ماه نیاز به یک لباس فضایی برای خروج از سفینه مه نورد و قدم زدن در ماه بود که این وظیفه مهم به کارخانه زوزدا محول شد و دو نمونه لباس به وسیله طراحان و مهندسین کارخانه زوزدا طراحی و ساخته شد. این لباس ها که “اورلان” و “کرچت” نام داشتند می توانست توسط فضانوردان روس در ماه مورد استفاده قرار گیرد. اما روس ها به علت مشکلاتی فنی در موشک بالا برنده سفینه مه نورد، بازنده سفر به ماه شدند.

نمونه بعدی لباس فضایی با تغییرات کامل و پیشرفته به نام “اورلان – دی ” طراحی شد که در جریان راهپیمایی های فضایی در ایستگاه های مداری سالیوت ۶ و ۷ بکار رفت. طی سال های ۱۹۷۷تا ۱۹۸۴ سیزده بار اورلان – دی توسط ۷ کیهان نورد برای انجام راهپیمایی های فضایی بکار گرفته شد، که جمعا حدود ۸۰ ساعت در فضای آزاد کیهانی کار کرد.

کارشناسان کارخانه زوزدا در جریان ۷ سال کار کیهان نوردان با اورلان – دی به تدریج دریافتند که این لباس به چه تغییراتی نیاز دارد و بر همین اساس از سال ۱۹۸۵، مدل جدید این لباس را که نام اورلان- دی ام بر آن نهاده بودند را به کیهان نوردان عرضه کردند. اولان-دی ام می توانست راحت تر و در عین حال مطمئن تر باشد. این لباس توانایی بیشتری به کیهان نوردان می داد تاز زمان طولانی تری در خارج از ایستگاه فضایی بکار بپردازد. تغییراتی در دستکش های فضایی داده شده که قدرت تحرک و دقت عمل بیشتری را برای دست فضانورد فراهم می آورد. اورلان- دی ام، ۴ بار توسط ۸ فضانورد در جریان ماموریت های خارج از سفینه طی سال های ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۸ بکار گرفته شد که جمعا مدت زمانی در حدود ۶۵ ساعت در بر می گرفت .

از سال ۱۹۸۸ مدل جدیدتر این لباس با نام “اورلان – دی ام. آ” در ایستگاه مداری میر کاربرد یافت. این مدل توانایی هماهنگی با صندلی پرنده را داشت و فضانوردان می توانستند به طور مستقل و یا با صندلی پرنده از آن استفاده کنند. ۱۸ تن از فضانوردان روس، فرانسوی و آمریکایی مستقر در ایستگاه مداری میر تا کنون طی حدود ۴۳۰ ساعت راهپیمایی در فضا از این لباس استفاده کرده اند.

مشخصات لباس فضانوردی
لباس فضایی از چندین لایه تشکیل شده که بدن فضانورد را در مقابل خلا و بمباران شهاب های ریز محافظت می کند. لایه اول خود از هفت لایه الیاف ریز بافت پلاستیکی تشکیل شده که دیر سوراخ و پاره می شود. لایه بعدی خود از پنج لایه عایق آلومینیمی ساخته شده است. یکی از لایه ها که از جنس الیاف ریز بافت نایلونی است به یک مخزن اکسیژن متصل است که کار آن ایجاد فشار جوی متناسب در داخل لباس است. و درونی ترین لایه ها مخصوص عبور مایعات خنک کننده و تهویه هستند .

دستگاه نگهداری ادرار لباس یک لیتر جا دارد.

فضانوردان پیش از هر راهپیمایی فضایی رژیم غذایی مخصوصی را رعایت می کنند تا در زمان راهپیمایی احتیاج به عمل دفع نداشته باشند. قبل از داخل شدن به اورلان، فضانورد لباس مخصوص دیگری را می پوشد. این لباس یک تکه، که ظاهری شبیه به لباسی توری دارد در واقع شبکه پیچیده ای است از لوله های موئین برای گردش مایعات، اکسیژن و دی اکسید کربن.

زندگی ومأموریت فضانوردان-ازتغذیه تاتوالت +کره ماه،کاوشگران

سه فضا نورد راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی شدند
سه فضانورد از روسیه، آمریکا و فرانسه به عنوان مسافران جدید ایستگاه بین المللی فضایی برای یک دوره شش ماهه، با پرتاب موشک سایوز از پایگاه فضایی بایکانور روسیه در قزاقستان راهی فضا شدند.
آژانس فدرال فضایی روسیه (روس کاسموس) در اطلاعیه ای اعلام کرد: فضاپیمای «سایوز ام.اس-۰۳» حامل سه فضانورد شامگاه پنجشنبه از پایگاه فضایی بایکانور روسیه در قزاقستان به فضا پرتاب شد.
خبرگزاری ایتارتاس به نقل از این اطلاعیه اعلام کرد: اولگ نوویتسکی از روسیه، پگی ویتسون آمریکایی و توم پسکه فرانسوی خدمه جدید ایستگاه بین المللی فضایی هستند.
در زمان حاضر فضاپیمای «سایوز ام.اس-۰۳» از جو زمین خارج شده و به سوی ایستگاه فضایی بین المللی در حرکت است.

فضاپیمای «سایوز ام.اس-۰۳» پنجاهمین فضاپیما است که به ایستگاه فضایی بین المللی سفر می کند.

ماموریت فضایی خدمه جدید انجام انواع آزمایش ها و همچنین تجربه شرایط زندگی در شرایط بی وزنی است.
در زمان حاضر سه فضانورد در ایستگاه فضایی بین المللی مشغول فعالیت هستند که در آینده نزدیک با پایان دوره ماموریت شش ماهه به زمین باز می گردند.
ایستگاه فضایی بین المللی که با مشارکت بیش از ۱۵ کشور ساخته شده، در مدار نزدیک و در ارتفاع ۳۳۰ تا ۴۳۵ کیلومتری از سطح زمین در حرکت است که روزی ۱۵ بار دور این سیاره گردش می کند.
این ایستگاه محصول همکاری مشترک سازمان های فضایی آمریکا، روسیه، اروپا، ژاپن، و کانادا است، سازمان فضایی برزیل نیز با این برنامه همکاری می کند و چین نیز علاقه خود را برای پیوستن به این جمع بویژه از طریق همکاری با سازمان فضایی روسیه اعلام کرده است.
روسیه از امکانات گسترده پرتاب موشک برای حمل ماهواره و تاسیسات فضایی به کشورهای دیگر برخوردار است و آمریکا و اعضای اتحادیه اروپا از این سامانه ها روسی استفاده می کنند و حتی از پایگاه های خارج از مرزهای خود نیز عملیات پرتاب را برای کشورهای دیگر اجرا می کند./۲۸ آبان ۱۳۹۵تابناک

***

وقتی این سه پا به زمین گذاشتند اولین اقدام آن بود که تحت آزمایش های پزشکی و فیزیکی متعدد قرار گرفتند تا وضعیت آنها در فضا و تاثیر زندگی طولانی مدت در خارج از کره زمین بر شرایط فیزیکی و جسمانی آنها مشخص شود. هنوز سه تن از همکاران آنها در ایستگاه فضایی بین المللی باقی مانده اند. «جف ویلیامز» اولگ اسکریپوچکا» و «الکسی اوچینین» منتظر هستند تا سه فضانورد دیگر جای آنها را در ایستگاه بگیرند تا آنها به خانه باز گردند.

نکته جالب آنکه در ایستگاه بین المللی فضایی، فضانوردان در طول یک روز ۱۶ طلوع و غروب خورشید را مشاهده میکنند.

***

ایستگاه فضایی بین المللی، یک ماهواره بزرگ قابل سکونت است که بیش از ۱۵ کشور درساختن آن سهیمند. اولین بخش ایستگاه در سال ۱۹۹۸ راه اندازی شد و اولین کارکنان تمام وقت آن -یک فضانورد آمریکایی و دو فضانورد روسی- در سال ۲۰۰۰ در ایستگاه ساکن شدند. ایستگاه فضایی بین المللی در فاصله حدود ۲۵۰ مایلی یا ۴۰۰ کیلومتری از زمین به دور آن می گردد. مدار آن از ۵۲ درجه عرض شمالی تا ۵۲ درجه عرض جنوبی گسترده شده.

ایستگاه از هشت بخش بزرگ استوانه ای شکل به نام مدول (madule) تشکیل شده. هر مدول به طور جداگانه روی زمین درست شده و به کار انداخته شده و فضانوردان این بخش ها را در فضا به هم متصل کرده و می کنند.

در سال ۱۹۹۸ مدولی در ایستگاه فضایی بین المللی به کار انداخته شدند

هشت صفحه خورشیدی بیش از ۱۰۰ کیلووات انرژی الکتریکی را برای ایستگاه تأمین می کند. صفحات خورشیدی روی یک چهارچوب فلزی ۳۶۰ پایی (۱۰۹متری) کار گذاشته شده اند.

ایالات متحده آمریکا و روسیه بیشتر مدول ها و دیگر تجهیزات را فراهم کرده اند. کانادا یک بازوی روبوتی متحرک ساخته که در سال ۲۰۰۱ راه اندازی شد.

بقیه شر، ژاپن و کشورهای عضو آژانس هوایی اروپا (ESA) هستند. برزیل یک موافقت نامه جداگانه با آمریکا امضا کرده تا تجهیزاتی را برای ایستگاه فراهم کند و در مقابل به امکانات آمریکا دسترسی خواهد داشت و می تواند یک فضانورد برزیلی را هم به ایستگاه بفرستد.

ایستگاه فضایی بین المللی به عنوان آزمایشگاه، رصدخانه و محل کار عمل می کند. فضانوردان در مدول های آن کار و زندگی می کنند و صفحات خورشیدی انرژی برق آن را تأمین می کند. ۱۵ کشور در ساختن این ایستگاه سهیم بوده اند. این عکس زمانی گرفته شده که کار ساخت ایستگاه تمام شده اس

ده ها پرواز از جانب شاتل های فضایی آمریکایی و موشک های روسی لازم است تا ایستگاه فضایی بین المللی کامل شود. (ESA) و ژاپن نیز در نظر دارند برنامه تأمین ماشین آلات را توسعه دهند. قرار بوده ایستگاه در سال ۲۰۰۶ کامل شود ولی هزینه های پیش بینی نشده باعث تأخیرهای زیادی در کار شده است.

***

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، ناسا، چند ساعت قبل از عبور ایستگاه فضایی از بالای خانه افراد، از طریق ایمیل به آنان اطلاع می دهد تا شاهد این جسم درخشان در آسمان باشند. بر اساس این گزارش، زمانی که افراد از زمین به ایستگاه فضایی نگاه می کنند، مثل یک هواپیما به سرعت در حال حرکت در آسمان به نظر می رسد، هر چند که این ایستگاه بیش از ۲۰۰ مایل بالاتر از سطح زمین ارتفاع دارد. لذا ناسا پیشنهاد کرده بهتر است که در شب مشاهده می شود.

مرکز کنترل ماموریت مرکز فضایی جانسون ناسا در هیوستون، چندین بار در هفته، فرصت های رویت این ایستگاه را در بیش از ۴۶۰۰ مکان در سراسر جهان تعیین می کند. بر این اساس، حتی اگر شهری که افراد در آن زندگی می کنند، در فهرست پیشنهادی ناسا موجود نباشد، می توانند نزدیک ترین نقطه به شهر خود را انتخاب کنند، چرا که ایستگاه فضایی در یک فاصله طولانی از اطراف هر یک از مکان های ذکر شده قابل مشاهده است.

بر اساس گزارش ناسا، هر نقطه، از یک یا دو بار در هفته تا یک یا دو بار در ماه، بسته به نوع مدار ایستگاه فضایی می تواند آن را مشاهده کند.

***

شاید فضاپیمای ویجر به دورترین نقاطی در فضا دست یافته باشد که تا به حال ابزار ساخته‌ی دست بشر رفته است. اما انسان چقدر از زمین دور شده است؟

جیم لاول،‌ فرد هایز و جان سویگرت در ۱۵ آوریل ۱۹۷۰ (۲۷ فروردین ۱۳۴۹) در مأموریت آپولو ۱۳ در دورترین فاصله‌ای قرار گرفتند که تا به حال بشر قرار گرفته است. آن‌ها هنگام گذر در مدار ماه در ارتفاع ۲۵۴ کیلومتری از سطح ماه و در فاصله‌ی تقریبی ۴۰۰ هزار کیلومتری زمین قرار داشتند. این فضانوردان نسبت به فضانوردان دیگر در دورترین فاصله نسبت به زمین قرار گرفته‌‌اند.

آپولو۱۳ هفتمین مأموریت سرنشین‌دار به سوی ماه و سومین مأموریتی بود که باید بر ماه فرود می‌آمد. البته این مأموریت موفقیت‌آمیز نبود و فضانوردان هرگز نتوانستند بر ماه فرود بیایند چراکه دو روز بعد از حرکت مخزن اکسیژن فضاپیما منفجر شد و آن‌ها مجبور به بازگشت شدند. با وجود از دست رفتن انرژی، گرمای داخل کابین فضاپیما و کمبود آب آشامیدنی بالاخره در ۱۷ آوریل/۲۹ فروردین فضانوردان به سلامت به زمین بازگشتند.

***

فاصله زمین تاماه

در مأموریتهای زیادی، فضاپیماها به مدار ماه رسیده اند و بر روی سطح آن فرود آمده اند اما روشهای رسیدن به آن بسیار متفاوت بوده است. خواه در مأموریت از یک راکت برای رسیدن به آن استفاده شود یا به کمک یک موتور یونی به آرامی به آن نزدیک شود، انتخابهای زیادی برای سفر به ماه به ویژه در آینده وجود دارد.
به این منظور در اینجا به طور مختصر از کندترین تا سریع ترین پروازها به ماه را بررسی می کنیم.
کندترین: ۱ سال و ۱ ماه و دو هفته
کندترین مأموریت به ماه در واقع به یکی از پیشرفته ترین تکنولوژی هایی که تا کنون به فضا فرستاده شده بازمی گردد.
ماه نورد ESA SMART1 در ۲۷ سپتامبر ۲۰۰۳ پرتاب شد و با استفاده از یک موتور یونی به سمت ماه حرکت کرد. SMART 1 به آرامی با حرکت مارپیچی از زمین خارج شد و تا اینکه یک سال و یک ماه و دو هفته بعد یعنی در ۱۱ نوامبر ۲۰۰۴ به مقصد رسید. هرچند ممکن است SMART 1 کند بوده باشد اما کم مصرف ترین (از نظر مصرف سوخت) فضاپیما تا کنون بوده است. در کل مأموریت تنها از ۸۲ کیلوگرم زنون به عنوان نیروی محرکه استفاده شد.

زندگی ومأموریت فضانوردان-ازتغذیه تاتوالت +کره ماه،کاوشگران

نه خیلی کند: ۵ روز
مأموریت SMART در رسیدن به ماه یک مورد عجیب است. مأموریتهای دیگر در عرض چند روز به مدار ماه رسیده اند. مآموریت Chang`e چین، در عرض ۵ روز به ماه رسید.

مأموریتهای با سرنشین: ۳ روز و ۳ ساعت و ۴۹ دقیقه
مأموریت بعدی، مأموریت آپولو است که در مقایسه با مأموریتها قبلی، سریع تر به ماه رسیده است. فضانوردان آپولو ۱۱ ، با راکت چند مرحله ای سترن پرتاب شدند و سه روز بعد به مدار ماه رسیدند.

زمان سریعتر از آن: کمتر از دو روز
اولین مأموریت به ماه Soviet Lunar 1 بود که با فاصله چند هزار کیلومتر از ماه، از کنار آن گذشت. این فاصله را تنها در مدت ۳۶ ساعت طی کرد. یعنی سرعت متوسط آن چیزی حدود ۱۰۵۰۰ کیلومتر بر ساعت بود.

رکورد شکن، سریع ترین وسیله به ماه: ۸ ساعت و ۳۵ دقیقه

سریع ترین مأموریتی که تا کنون از کنار ماه گذشته، مأموریت New Horizons ناسا بوده است. این مأموریت پرتابی سریع، با سرعتی بیش از ۵۸۰۰۰ کیلومتر در ساعت داشت که شروع خوبی برای مسیر طولانیش به سمت خارج منظومه شمسی و پلوتو بود. جالب است که سرعت نیوهرایزنز (New Horizons) تا وقتی به مدار ماه برسد کاهش پیدا نکرد و احتمالا حتی زمانی که از ماه دور می شد هنوز به سرعتش اضافه می شد.

با این حال هشت ساعت و سی و پنج دقیقه طول کشید تا فاصله ۳۸۰۰۰۰ کیلومتر را بپیماید. /منبع:رشدمعلم

***

طی یک مصاحبه آقای ریچارد برانسون دیدگاه خود را در مورد استفاده از آینده کهکشانی مشخص ساخت. وقتی توریست به مدار زمین برده شود، آنگاه ایجاد هتل هایی فضایی برای اقامت طولانی مسافرین نیز ممکن بنظر میرسد. بعد به موضوع مسافرت های کوتاه به ماه اشاره کرد که می تواند از همین هتل های فضایی آغاز شوند. اما اگر می خواهیم سفر های مداوم را برای فرستادن توریست ها به ماه آغاز کنیم، سفر بدون شک باید تا حد ممکن کوتاه باشد. حالا صرفنظر از این حاشیه روی ها باید بفهمیم که بالاخره سفر از زمین تا ماه چقدر وقت می برد؟ انسان و ماشین ها قبلاً این سفر را انجام داده اند که بعضی از این سفر ها خیلی طولانی بوده و بعضی ها بسیار سریع به مقصد رسیدند.

مأموریت های زیادی برای گردش بدور ماه و فرود بر سطح آن توسط مدارگرد ها و ماه نشین ها قبلاً انجام شده که از نظر مدت زمانی این سفر ها متفاوت بودند. برای یک مأموریت چه از موشک که با سرعت شما را به مقصد میرساند و یا از یک موتور مناسب آیونی که به آهستگی شما را به آنجا میرساند استفاده کنید، گزینه های زیادی برای سفر به ماه در آینده خواهیم داشت. اما فعلأ بیائید تا بصورت مختصر آهسته ترین سفر یک ماهواره را تا سریعترین آن که ۳۸۰ هزار کیلومتر در ساعت است، از نظر بگذرانیم.

آهسته ترین: ۱سال و ۱ ماه و ۲ هفته

آهسته ترین مأموریت به ماه اتفاقأ یکی از پیشرفته ترین تکنولوژی هایی بوده که تا امروز به فضا پرتاب شده. کاوشگر اسمارت ۱ سازمان فضایی ایسا (ESA SMART-1 Lunar probe) با آهستگی چرخش کنان از زمین حرکت کرد تا بعد ۱ سال و ۱ ماه و ۲ هفته به تاریخ ۱۱ نومبر ۲۰۰۴ به ماه برسد. سمارت -۱ با اینکه آهسته ترین بوده اما تا کنون از نظر مواد سوخت موثرترین می باشد. سفینه فقط ۸۲ کیلوگرم سوخت اگزنون را برای کل مأموریت اش استفاده نمود ( که با یک برخورد با ماه در سال ۲۰۰۶ به پایان رسید)

آهسته: ۵ روز

زندگی ومأموریت فضانوردان-ازتغذیه تاتوالت +کره ماه،کاوشگران

مأموریت سمارت واقعأ عجیب و غریب بود، زیرا تا کنون طولانی ترین مأموریت به ماه شمرده می شود، اما مأموریت های بعدی برای رسیدن به مدار ماه چندین روزه بودند. مأموریت چانج ۱ کشور چین که از مرکز پرواز سفینه ای خیچانگ به تاریخ ۲۴ اکتوبر پرتاب شد تا زمان آغاز سفرش به ماه در ۳۱ اکتوبر، در مدار زمین باقی ماند و به تاریخ ۵ نومبر وارد مدار ماه شد. بنابرین، سفر چانچ ۱ به ماه با استفاده از موشک های تقویت کننده اش، پنج روز را دربر گرفت.

مأموریت سرنشین دار از این هم سریعتر بود: ۳ روز و ۳ ساعت و ۴۹ دقیقه

از نظر سرعت زمانی، مأموریت بعدی آپولو بود که در مقایسه با سفر های قبلی زود تر به ماه رسید. فضانوردان آپولوی ۱۱ به تاریخ ۱۶ جولای ۱۹۶۹ در قسمت بالایی یک موشک چند مرحله ای زحل ۵ قرار گرفتند که از مرکز فضایی کندی با سرعت به مقصد راه افتادند. آنها بعد از سه روز به تاریخ ۱۹ جولای ۱۹۶۹ به مدار ماه رسیدند.

حتی سریعتر از مأموریت سریع: ۲ روز

زندگی ومأموریت فضانوردان-ازتغذیه تاتوالت +کره ماه،کاوشگران

اولین مأموریت به ماه کاوشگر لونا ۱ شوروی سابق بود که یک پرواز کامل بدور ماه را در سال ۱۹۵۹ انجام داد. اما این کاوشگر پیشگام به تاریخ دوم جنور فکر می کند که ی به فضا پرتاب شد که با سرعت چند هزار کیلومتر درساعت به تاریخ چهارم ژانویه از کنار ماه عبور کرد. این سفر تنها ۳۶ ساعت وقت برد که میزان سرعت آن ۱۰٫۵۰۰ کیلومتر در ساعت بود.

شکستن رکورد سرعت به ماه: ۸ ساعت و ۳۵ دقیقه

زندگی ومأموریت فضانوردان-ازتغذیه تاتوالت +کره ماه،کاوشگران

تا کنون سریعترین مأموریت برای عبور از کنار ماه مأموریت افق های نو پلوتو ناسا می باشد. این مأموریت یک پرتاب سریع داشت که موشک ها بخاطر یک آغاز خوب این سفر طولانی به سوی قسمت های بیرونی منظومه شمسی و پلوتو، کاوشگر را تا بیش از ۵۸ هزار کیلومتر در ساعت به فضا پیش می راند. این مأموریت واقعأ احساس برانگیز است، اما با توجه به اینکه افق های جدید بخاطر رسیدن به مدار ماه سرعت اش را کم نکرد ( همانند مأموریت های سفینه ماه در فوق) احتمالأ این مأموریت هنوز هم در حال افزایش سرعت است و ماه در پنجره عقبی آن بصورت یک نقطه کوچک معلوم می شود. این کاوشگر فاصله ی ۳۸۰۰۰۰ کیلومتری را طی ۸ ساعت و ۳۵ دقیقه طی نمود./منبع: تبیان بنقل ازwww.universtoday.com

***

«فرگام» چگونه به مأموریت فضایی رفت/ میمون فضانورد ایرانی در ارتفاع ۱۲۰ کیلومتری

مطابق برنامه‌ریزی، کاوشگر «پژوهش» در پایگاه پرتاب‌های فضایی ایران واقع در سمنان،‌ روی سکوی پرتاب مستقر شد و همان‌طور که انتظار می‌رفت، دومین میمون فضایی ایران را به فضای زیرمداری ارسال کرد.

برنامه‌ریزی کاوشگر «پژوهش» به نحوی بود که بعد از جدا شدن از پرتابگر و اوج‌گیری تا ارتفاع ۱۲۰کیلومتری از سطح زمین و مواجهه با شرایط بی‌وزنی، پس از حدود ۱۱ دقیقه سالم به زمین بازگردد.

برنامه‌ریزی کاوشگر «پژوهش» به نحوی بود که بعد از جدا شدن از پرتابگر و اوج‌گیری تا ارتفاع ۱۲۰کیلومتری از سطح زمین و مواجهه با شرایط بی‌وزنی، پس از حدود ۱۱ دقیقه سالم به زمین بازگردد.

کاوشگر «پژوهش»‌ با برخورداری از محموله‌ای به وزن ۳۲۰کیلوگرم، به زیر سامانه‌های مهم و اساسی برای پشتیبانی حیات موجود زنده و تجهیزات حساس برای ارائه خدمات الکترونیکی و مخابراتی مجهز شده بود.

در مسیر بازگشت، محموله علمی –پژوهشی کاوشگر که «فرگام» دومین میمون فضایی ایران را در خود جای داده بود، پس از جدایش دماغه و بخشی از سامانه جدایش حامل، با وزنی حدود ۲۹۰کیلوگرم به همراه تمامی داده‌های به دست آمده از تحقیقات و کاوش‌های فضایی مورد نظر، به کمک سامانه بازیابی بر زمین فرود آمد.

پیش از این، پژوهشگران و محققان ایرانی توانسته‌اند در بازه سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۱، هفت کاوشگر تماماً ایرانی را با موفقیت به فضا پرتاب و آزمایش کنند.

* جدول مشخصات ۸ کاوشگر ایرانی

عنوان کاوشگر۱ کاوشگر ۲ کاوشگر ۳ کاوشگر ۴ کاوشگر ۵ کاوشگر ۶ کاوشگر پیشگام کاوشگر پژوهش
رده A B B C C C C D
ارتفاع ۱۰کیلومتر ۴۰ کیلومتر ۵۵ کیلومتر ۱۳۵ کیلومتر ۱۲۰ کیلومتر ۱۲۰ کیلومتر ۱۲۰ کیلومتر ۱۲۰ کیلومتر
حامل M5 N6 N6 K110 K110 K110 K110 شهاب۱
دستاورد اصلی ورودبه‌حوزه کاوشگرهای فضایی موفقیت کامل و بازیابی سالم محموله فضایی ورود به حوزه تحقیقات زیست فضایی موفقیت کامل و بازیابی سالم محموله فضایی و شبیه‌ساز موجود زنده اولین پرتاب میمون فضایی و دریافت تصاویرو داده‌های زیستی موفقیت نسبی و ثبت و دریافت تصاویر و داده‌های زیستی و تعیین سریع مکان فرود محموله موفقیت کامل و بازگشت سالم پیشگام، نخسیتن میمون فضایی ایران موفقیت کامل و بازگشت سالم فرگام، دومین میمون فضایی ایران
زمان پرتاب آبان ۸۵ آذر ۸۷ بهمن ۸۸ اسفند ۸۹ شهریور ۹۰ شهریور ۹۱ بهمن ۹۱ آذر ۹۲
این برنامه که با ارسال موجودات کوچک به فضا توسط کاوشگر ۳ آغاز شد، با طراحی و ساخت کاوشگرهای کلاس S برای حامل‌های سوخت جامد شتاب گرفت و در مجموع، از این کلاس ۴ محموله (کاوشگرهای ۴، ۵، ۶ و پیشگام) پرتاب شد و از نتایج آن، بستری مناسب برای کسب تجربه، بهبود قابلیت اطمینان و ارتقای روش‌های آموزش و سازگارسازی موجود زنده با شرایط پرتاب فراهم آمد

* اهداف ماموریت کاوشگر پژوهش

جنبه علمی – اکتشافی * سنجش اثر پرواز بر فیزیولوژی موجود زنده * شناخت ایرودینامیک ورود مجدد به جو

* سنجش اثربخشی سپرهای حرارتی و عایق‌ها در ورود مجدد به جو

جنبه توسعه فناوری * توسعه فناوری جاذب ضربه فرود * توسعه فناوری پشتیبانی و بازیابی موجود زنده
جنبه اثبات و نمایش فناوری * اثبات فناوری سامانه جدایش * اثبات فناوری بازیابی محموله از ارتفاعات بالا
جنبه برنامه ای * در راستای تحقق برنامه اعزام انسان به فضا * مدیریت انجام عملیات میدانی و خدمات لجستیکی

* حرکت به سمت محموله‌های هوشمند با قابلیت خودنظارتی

* انتخاب نوع حیوان

متخصصان کشور با بررسی منابع علمی و مرور تجربیات سایر کشورهای صاحب فناوری فضایی، میمون‌های ماکاک «Macaca Mulatta» از نژاد رزوس (Rhesus Macaque) را برای انجام مطالعات زیستی و عملکرد سیستم‌های فیزیولوژیک در فضا انتخاب کرده‌اند.

انتخاب حیوان مناسب در این مطالعات پیچیده اهمیت بسزایی دارد. موجودی که برای اعزام به فضا انتخاب می‌شود علاوه بر قابلیت تعلیم‌پذیری باید خصوصیات فیزیولوژیک نیز آن شباهت زیادی به انسان داشته باشد تا بتوان دانش کسب شده را به انسان تعمیم داد.

پیشگام و فرگام؛ میمون‌های فضایی ایران

میمون‌ها از لحاظ فیزیولوژی، بسیار به انسان‌ها نزدیک هستند و به دلیل اینکه ابعاد بدن آنها در مقایسه با سایر حیوانات آزمایشگاهی (مانند جوندگان) بزرگ‌تراست، اتصال حسگرهای مختلف به بدن آنها برای ثبت و پایش علائم حیاتی و پارامترهای فیزیولوژیک در طول مأموریت فضایی آسان‌تر انجام می‌شود.

همچنین با توجه به شباهت‌های رفتاری، آناتومی بدن، به ویژه مغز و شباهت‌های متعدد ژنتیکی و همچنین تحمیل شرایط آب و هوایی گرم، برای این مطالعه، میمون «رزوس» انتخاب شد.

رنگ بدن ماکاک رزوس که اغلب «میمون رزوس» نامیده می‌شود، قهوه‌ای یا خاکستری و رنگ صورت آن صورتی است.

میانگین قد جنس نر بالغ رزوس، ۵۳سانتی‌متر و وزن آن ۷/۷ کیلوگرم است. میانگین قد جنس ماده بالغ نیز ۴۷سانتی‌متر و وزن آن ۳/۵ کیلوگرم است و دم‌شان حدود ۲۰ تا ۲۳سانتی‌متر طول دارد.

* نامزدهای مأموریت فضایی

برای انجام تحقیقات زیست‌فضایی در کاوشگر «پژوهش»، ۳ میمون با محدوده سنی، وزنی و ابعاد بدنی مشخص، متناسب با نوع مطالعه به نام‌های «فرگام»، «تُرنج» و «تُرنگ» ‌انتخاب شدند.

* فرگام جنس: نر قد (از سر تا کف پا): ۵۶ سانتی متر وزن: ۳ کیلوگرم سن: ۳ سال

* تُرنج جنس: ماده قد (از سر تا کف پا): ۵۷ سانتی متر وزن: ۳٫۹ کیلوگرم سن: ۴ سال

* تُرنگ: جنس: ماده قد (از سر تا کف پا): ۵۹ سانتی متر وزن: ۳٫۵ کیلوگرم سن: ۳ سال

کپسول زیستی کاوشگر «پژوهش» ‌با وزنی حدود ۶۰ کیلوگرم و سرنشینی با وزن حدود ۵/۲ تا ۴ کیلوگرم، توانست تمامی شرایط مناسب برای حفظ حیات و پایش آن را در پروازی زیرمداری حدود ۱۱ دقیقه تأمین کند.

این سامانه می‌تواند علائم محیطی شامل فشار، دما، اکسیژن، دی‌اکسید کربن و رطوبت را با دقت بالا اندازه‌گیری کند.

علاوه بر حسگرهای ثبت علائم حیاتی، دوربینی نیز در داخل کپسول زیستی تعبیه شده بود تا بتوان از وضعیت «فرگام» در تمام مراحل تصویربرداری کرد و با ارسال تصاویر به ایستگاه‌های زمینی به صورت بی‌درنگ، از میزان هوشیاری و عکس‌العمل حیوان در مراحل مختلف پرتاب آگاهی یافت.

۱- پرتاب کاوشگر زمان: صفر ارتفاع از سطح دریا: ۹۵۳ متر سرعت: صفر

۲- خاموشی موتور زمان: ثانیه ۶۰ ارتفاع از سطح دریا: ۳۰ کیلومتر سرعت ۴٫۴ ماخ

۳- جدایش دماغه از کاوشگر

زمان: ثانیه ۱۲۵ ارتفاع از سطح دریا: ۹۵ کیلومتر سرعت: ۲۵۰۰ کیلومتر بر ساعت

۴- جدایش حامل از کاوشگر

زمان: ثانیه ۱۴۰ ارتفاع از سطح دریا: ۱۰۵ کیلومتر سرعت: ۲۱۰۰ کیلومتر بر ساعت

۵- پرواز بی‌وزنی در نقطه اوج

زمان: ثانیه ۱۹۷ ارتفاع از سطح دریا: ۱۲۰ کیلومتر سرعت: ۷۷۷ کیلومتر بر ساعت

۶- بازگشت زمان: ثانیه ۲۷۷ ارتفاع از سطح دریا: ۹۰ کیلومتر سرعت: ۲٫۸ ماخ

۷- بازگشت

زمان: ثانیه ۳۱۰ ارتفاع از سطح دریا: ۶۰ کیلومتر سرعت: ۳٫۵ ماخ

۸- ورود به جو

زمان: ثانیه ۳۵۰ ارتفاع از سطح دریا: ۳۰ کیلومتر سرعت: ۴ ماخ

۹- بازشدن چتر ترمزی

زمان: ثانیه ۳۸۰ ارتفاع از سطح دریا: ۷ کیلومتر سرعت: ۰٫۵۶ ماخ (۸۰۰ کیلومتر بر ساعت)

۱۰- بازشدن چتر اصلی

زمان: ثانیه ۴۰۰ ارتفاع از سطح دریا: ۵٫۵ کیلومتر سرعت: ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت

۱۱- فرود کاوشگر روی زمین

زمان: ثانیه ۶۲۰ ارتفاع از سطح دریا: ۷۲۰ متر سرعت: ۳۶ کیلومتر بر ساعت

در این مرحله، کاوشگر در ارتفاع حدود ۳۲ کیلومتر از سطح زمین با سرعتی معادل ۴٫۵ برابر سرعت صوت، فضا را می‌پیماید.

پس از این مراحل، محموله استوانه‌ای حامل موجود زنده از ارتفاع ۱۰۰ کیلومتر عبور کرده و پس از گذشت حدود ۲۰۰ ثانیه، تا ارتفاع ۱۲۰ کیلومتر اوج گرفت.

در تمام این مدت و پس از بازگشت دوباره به جو غلیظ، کاوشگر با شرایط بی‌وزنی مواجه است و باید بتواند سرنشین زنده خود را به سلامت به زمین بازگرداند؛ مهمی که با موفقیت کامل محقق شد.

در تمامی این مراحل، داده‌های ثبت شده توسط حسگرهای علائم حیاتی موجود زنده و حسگرهای علائم محیطی کپسول زیستی در رایانه پرواز ثبت و همزمان به ایستگاه‌های زمینی ارسال می‌شود.

شایان ذکر است حرارت تولید شده دمای بدنه را به ۸۰۰ درجه سانتیگراد می‌رساند ولی سپر حرارتی و پوشش‌های به کار گرفته شده روی بدنه کاوشگر و بالک‌ها به راحتی این دما را تحمل کرده و از انتقال آن به درون کپسول جلوگیری کرده‌اند.

با کاهش ارتفاع و افزایش نیروهای آیرودینامیکی، از سرعت کاوشگر کاسته شده و در نهایت در ارتفاع ۷ کیلومتری زمین، کاوشگر به سرعت مطمئن برای باز شدن ۴چتر (حدود ۸۰۰ کیلومتر بر ساعت) رسید.

در مأموریت زیرمداری، کپسول زیستی با گرادیان حرارتی بسیار شدیدی مواجه است که این مواجهه می‌تواند در محدوده دمایی ۵۰ تا ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد باشد.

ودر مأموریت زیرمداری، کپسول زیستی با گرادیان حرارتی بسیار شدیدی مواجه است که این مواجهه می‌تواند در محدوده دمایی ۵۰ تا ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد باشد.

ولی حرارت سطح بدن موجودزنده”فرگام”۳۷درجه ودمای عمقی (پرده گوش) «فرگام» نیز بدون تغییر عدد ۴۱ درجه سانتی‌گراد

توضیح :خلاصه ای ازکاوشگران فصانورد /منبع فارس ۱۴بهمن۹۲


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

قیمت درهم امارات به تومان، امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403