نگرانی دوستداران محیط زیست از انتقال قوچ های پارک پردیسان بجنورد


نگرانی دوستداران محیط زیست از انتقال قوچ های پارک پردیسان بجنورد

بجنورد- ایرنا- دوستداران محیط زیست در خراسان شمالی با ابراز گلایه از انتقال قوچ ومیش های پارک پردیسان بجنورد به استان یزد گفتند این گونه ها، نماد تنوع زیستی حیات وحش استان هستند و این توانمندی نباید از این منطقه گرفته شود.

به گزارش ایرنا، فعالان محیط زیست، تصمیم گیری برای انتقال این گونه های حیات وحش را تکرار بی توجهی و بی تفاوتی های مسئولان به ظرفیت ها و توانمندی های استان عنوان کرده و گفتند، داستان انتقال قوچ و میش ها، تکرار داستان انتقال کوشکی، یوز نری است که در شرایط نیمه اسارت در میاندشت جاجرم نگهداری می شد، و تکرار اشتباه و کوتاهی در نگهداری گوزن های زرد پارک پردیسان و انتقال آنان به استان البزر است.

* قوچ و میش اوریال نماد تنوع زیستی حیات وحش استان
یک دوستدار محیط زیست در بجنورد در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: کوشکی، یوز پلنگ نر را از جاجرم به بهانه تکثیر این گونه وحشی به تهران بردند و اکنون هیچ نتیجه ای حاصل نشده در حالی که این گونه وحشی در میاندشت جاجرم، فرصتی برای جذب گردشگر و طبیعت گردان بود.
وی که خواست نامش ذکر نشود اظهار کرد: گوزن های زرد را هم از پارک پردیسان به بهانه اینکه خراسان شمالی زیستگاه این گونه وحشی نیست، به البرز بردند در حالی که آن منطقه هم، هیچ سنخیتی با زیستگاه گوزن های زرد ندارد.
وی افزود: اکنون نیز دارند قوچ و میش اوریال که نماد تنوع زیستی حیات وحش استان است، به استان یزد که هیچ سنخیتی با زیستگاه این گونه ندارد، منتقل می کنند.
وی افزود: بر اساس شنیده ها، فردی در یزد، متقاضی انتقال قوچ و میش ها شده و قصد دارد تا در آن استان سایت تکثیر و پرورش راه اندازی کند، اگر قرار است سایت پرورش و تکثیر وحوش ایجاد شود زیرا این مجوز در این استان صادر نمی شود تا سود حاصل از تکثیر این گونه حیوانات و جذب گردشگر در این سایت، نصیب استان شود؟
وی اظهار کرد: تصمیم گیری برای انتقال قوچ و میش ها کار غیراصولی، نادرست و غیرمنطقی است.

* پارک پردیسان واگذار شود
مدیرعامل جمعیت دوستداران طبیعت سبز کره زمین در این باره گفت: محیط زیست مدعی شده که برای نگهداری از وحوش پارک پردیسان با کمبود اعتبار روبه رو است این در حالی است که هم شهرداری بجنورد و هم این جمعیت، برای نگهداری وحوش و مدیریت این پارک اعلام آمادگی کرده و متقاضی شده ایم.
سیدحمید کشمیری اظهار کرد: این تقاضا بارها اعلام شده و به استانداری هم منعکس شده است اما محیط زیست پارک را واگذار نمی کند.
وی افزود: تنها عامل تصمیم گیری برای انتقال قوچ و میش های پارک پردیسان، بی تفاوتی مسئولان به محیط زیست و توانمندی های این بخش است و البته کم کاری رسانه ها در مسائل زیست محیطی نیز سبب شده تا مسئولان خیال آسوده ای از گرفتن تصمیم های اشتباه در برابر افکار عمومی داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: به وحوش در پارک پردیسان بخوبی رسیدگی نشد و این امر سبب ضعیف شدن این گونه ها شد و ضعف جسمانی این حیوانات، زمینه ابتلای آنان به بیماری را فراهم کرد و حدود 50 راس بر اثر بیماری تلف شدند.
مدیرعامل جمعیت دوستداران طبیعت سبز کره زمین تاکید کرد: اگر محیط زیست با مشکل اعتباری روبه رو است، پارک پردیسان را واگذار کند.

*جلوی انتقال وحوش فعلا گرفته شده است
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی نیز در این باره گفت: به مدیر کل محیط زیست استان اعلام کرده ایم تا بررسی بیشتر، از انتقال این گونه های وحوش جلوگیری شود.
محمود ثمینی اظهار کرد: تا انجام بررسی های بیشتر، دستور توقف انتقال وحوش داده شده است.
وی تصریح کرد: مدیرکل محیط زیست استان اعلام کرده که سازمان محیط زیست تصمیم انتقال را گرفته و راسا دراین باره اقدام کرده است.
فرماندار بجنورد تصریح کرد: قوچ و میش، نمادی از توانمندی استان است و مسئولان فعال در این حوزه خود باید حافظ منافع استان باشند اما بعضا توجه زیادی به این امور نمی شود.
یک صاحب نظر در زمینه محیط زیست نیز با انتقاد از تصمیم انتقال چند راس قوچ و میش پارک پریسان به یزد گفت: این تصمیم نادرست است و تهدیدی برای توانمندی های استان به شمار می رود.
محسن شهریاری اظهار کرد: کوشکی، یوز نر را از استان بردند و هیچ کسی اعتراض نکرد و اکنون نیز نوبت قوچ و میش ها است.
این دوستدار محیط زیست افزود: پارک پردیسان با رویکرد توسعه گردشگری و ایجاد موزه طبیعی ایجاد شد و تلاش داشتیم تا این مکان، محلی برای آشنایی مردم با محیط زیست منطقه و تنوع زیستی باشد و اگر کارها خوب انجام می شد، تاثیر و جایگاه خود را برای جذب گردشگر و معرفی پتانسیل ها به دست می آورد اما اهداف هیچ کدام محقق نشد.
وی خاطرنشان کرد: عملیات اجرای پارک پردیسان بجنورد در بوستان باباامان، در سال 86 آغاز شد و در سال 89 تکمیل و راه اندازی شد و به بهره برداری رسید.
شهریاری اظهار کرد: قوچ و میش اوریال خراسان شمالی در مقایسه با سایر قوچ و میش های کشور از تیپ و ظاهر متمایز برخوردار است و به لحاظ نژادی بر سایر نژادها برتری دارد.
به گفته این دوستدار محیط زیست دامنه زیست این گونه از درگز تا پارک ملی گلستان است.

* 5 راس قوچ و میش منتقل می شوند
مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان شمالی نیز گفت: بر اساس تصمیم سازمان محیط زیست قرار است پنج راس قوچ و میش پارک پردیسان به استان یزد منتقل شود.
سید اصغر مطهری اظهار کرد: این گونه ها به سایت تکثیر و پرورش در یزد منتقل می شود و سازمان محیط زیست جوابگوی این تصمیم خواهد بود.
وی افزود: سایت تکثیر و پروش حیات وحش در بیشتر استان ها ایجاد شده و این سایت ها با رویکرد نگهداری از حیوانات آسیب دیده فعالیت دارند.
مطهری گفت: این حیوانات پس از درمان، قادر به ادامه حیات در طبیعت نیستند و بر این اساس باید در سایت های تکثیر و پرورش، نگهداری شوند.
در خراسان شمالی تمایل و آمادگی داریم تا سایت پردیسان به بخش خصوصی واگذار شود اما هیچ سرمایه گذاری برای ورود به این امر، رغبت نشان نداده است.
وی تاکید کرد: در صورتی که افرادی برای ایجاد سایت تکثیر و پرورش در خراسان شمالی اعلام آمادگی کنند، حاضر هستیم تا قوچ و میش ها را به آنان واگذار کنیم.
مطهری با بیان اینکه اراده آنان که از سرمایه گذاری در این باره صحبت کرده اند، تنها در حد حرف بوده و در عمل هیچ کاری انجام نشده است گفت: سرمایه گذار یزدی در این باره تقاضا کرده که قوچ و میش در اختیار قرار گیرد که بر اساس تصمیم های سازمان محیط زیست، پنج راس قوچ و میش پارک پردیسان به یزد منتقل می شود.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان شمالی اظهار کرد: برای انتقال گونه ها نیاز است، تست بیماری ها و کارهای مربوط انجام شود.
اکنون در پارک پردیسان حدود 50 راس قوچ میش کل بز اهو و گوزن مرال نگهداری می شود و به گفته مسئولان محیط زیست استان، با زادآوری وحوش، اوایل بهار، حدود 20 راس دیگر به جمعیت قوچ و میش ها در پارک پردیسان افزوده می شود.
7185/6042

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری