7 فستیوال عجیب و غریب دنیا


به خاطر دارین یه زمانی نقاشی با دست و گل بازی و پرتاب کردن غذا کارهای زشتی و غیر قابل قبولی بودن؟ انتظار داشتین که روزی برسه که حتی بزرگسالان هم بتونن این کارا رو کنن، یعنی کثیف بشن و لذت ببرن! فستیوال های زیر چند تا از بهترین جشنواره های دنیا هستن، که البته باعث میشن حسابی کثیف بشین. جشنواره های مورد علاقه و محبوب من اونایی هست که شما فقط...

به خاطر دارین یه زمانی نقاشی با دست و گل بازی و پرتاب کردن غذا کارهای زشتی و غیر قابل قبولی بودن؟ انتظار داشتین که روزی برسه که حتی بزرگسالان هم بتونن این کارا رو کنن، یعنی کثیف بشن و لذت ببرن! فستیوال های زیر چند تا از بهترین جشنواره های دنیا هستن، که البته باعث میشن حسابی کثیف بشین. جشنواره های مورد علاقه و محبوب من اونایی هست که شما فقط کنار نمی ایستید و عکس بگیرید، بلکه در عوض به معنی کامل کلمه اونقدر خوش بگذرونید که دیوونه بشید.

7 فستیوال عجیب و غریب دنیا

Holi– هند

Holi هر ساله، یک روز بعد از ماه کامل در ماه مارس در هند جشن گرفته میشه و به عنوان فستیوال رنگ هم شناخته شده است. هر ساله کسایی که در این جشن شرکت می کنن پودرهای رنگی به صورت هم می کوبند، آب های رنگی رو با تفنگ آب پاش به هم می پاشن، بادکنک های آب رنگی به هم پرتاب می کنن، تنباکوی نوشیدنی به نام bhang رو می نوشن و تا جایی که توان دارند می رقصند. مطلقا کسی نمیتونه جون سالم درببره: دوستان، گردشگران، رانندگان اتوبوس، افراد مسن، موتورسوارها و… تا اواسط صبح طوری به نظر می رسند که انگار مورد یک حمله ی رنگین کمانی قرار گرفتن. این جشن در سراسر هند و نپال برگذار میشه. در سالهای اخیر، این جشن حتی به اروپا و آمریکای شمالی هم رسیده و مردم اون مناطق هم این روز رو جشن می گیرن. اسم Holi از Krisha، الهام گرفته شده، یه خدای هندو که دوست داشت با دخترای روستا شوخی های فریبنده بکنه و روی اونها رنگ و آب های رنگی بپاشه.

7 فستیوال عجیب و غریب دنیا

La Tomatina (گوجه) – اسپانیا

این یکی فستیوال صرفا برای سرگرمی جشن گرفته می شه. در شهر Buñol، اسپانیا، طرفداران فستیوال حدود یه ساعت به سمت هم گوجه پرتاب می کنن و به معنای تام کلمه شهر رو قرمز می کنن. شروع این فستیوال از سال ۱۹۴۵ بود، که یه نفر در زمان رژه از روی شناور افتاد و چون خیلی عصبانی شده بود شروع کرد ضربه زدن به هر چیزی که در مسیرش بود. اون روی یه ایستگاه سبزیجات افتاد، و باعث شد که همه عصبانی بشن، و ناگهان جمعیت شروع کردن به پرتاب کردن گوجه به سمت هم تا زمانی که پلیس رسید و مجبورشون کرد که این جنگ غذایی رو تمام کنند. الان دیگه این جشنواره فقط یه جشن شلوغ و هماهنگ شده است که برای شرکت کردن در اون باید بلیط هم بخرید، البته توریست ها هم می تونن شرکت کنند. این جشن همه ساله در آخرین چهارشنبه ی ماه آگوست برگذار میشه.

7 فستیوال عجیب و غریب دنیا

Songkran – تایلند

Songkran همون جشن سال نو تایلندی هست که تمام کشور در سه روزی که جشن برپاست به یه مکان برای جنگ و مبارزه با آب تبدیل میشه، و در واقع ثابت می کنه که کودک پنج ساله ی درون ما هنوزم زنده ست و بازیگوشه. بطور سنتی این جشن از روز سیزدهم تا پانزدهم آوریل برگذار میشه، اما گول نخورید که فقط همین سه روز جشن هست، در اکثر شهرای اصلی تایلند خیلی زودتر از این جشن شروع میشه. مردان، زنان، کودکان، افراد محلی، و هنرمندان در تمام طول روز با تفنگ های آب پاش به هم، یا با سطل به ماشین های در حال عبور آب می پاشن، مدام نوشیدنی می خورن، و با موسیقی زنده جشن می گیرند. آب نماد خوش شانسی است، اما وقتی از تایلندی ها می پرسی که چرا این کار رو می کنن، خیلی راحت جواب میدن چون خوش می گذره.

7 فستیوال عجیب و غریب دنیا

جشن گل (لجن)- Boryeong (شهری در کره جنوبی در ساحل دریای زرد)

این جشن احتمالا یکی از بهترین ترفندهای تبلیغاتی در همه دوران ها است. گلی (لجن) که در این جشن استفاده میشه از جلگه های لجنی Boryeong هست که مقدار زیادی مواد معدنی هم داره، و برای پوست بسیار مفیده، و برای تولید لوازم آرایشی ازش استفاده میشه. این جشنواره برای ترویج این لوازم آرایشی بوجود اومد. هر ساله مردم محلی و گردشگران خودشون رو در گل و لای میندازن، به سمت هم گل پرتاب می کنند، در گل کشتی می گیرند، روی ترامبولین های گل می پرند، و روی تکه های گل و لجن غلت می زنند. این فستیوال در ماه جولای در ساحل زیبای شهر Boryeong برگذار میشه و شما حتی می تونید بعد از اینکه اینقدر در گل و لای بودین که مثل یه سنگ شدین، خودتون رو در آب دریا بشوید. شب ها کنسرت برگذار میشه و بهترین قسمت جشن اینه که دو هفته طول می کشه!

7 فستیوال عجیب و غریب دنیا

فستیوال معجون Haro – اسپانیا

فکر کنم دیدن دوباره ی اسپانیا در اینجا جالب باشه، اما راستش رو بخواید، وقتی پای فستیوال ها و جشنواره های کثیف به میان میاد اسپانیا واقعا معرکه ست و حرف اول رو میزنه. فستیوال معجون Haro (به نامLa Batalla de Vino – نبرد معجون) هر ساله ۲۹ ژوئن در شهر Haro، اسپانیا برگذار میشه. این مراسم از ساعت ۷ صبح شروع میشه، یعنی زمانی که شهردار سوار بر اسب جمعیت رو از وسط شهر به سمت کلیسای صخره ی Bilibio هدایت می کنه، جایی که مراسم عشاء ربانی برگذار و البته خیلی زود تبدیل میشه به نبرد معجون. مردم محلی و گردشگران همه لباس سفید می پوشن و از بطری ها و کوزه ها، شیلنگ ها و اسلحه های آب روی هم معجون می پاشند تا زمانی که همه کاملا خیس و صورتی شده باشند. موقع ظهر، همه به میدان گاوبازی می روند و بچه ها گوساله ها رو دنبال می کنن و بعدش همه دوباره همه جشن می گیرند. فوق العاده ست!

7 فستیوال عجیب و غریب دنیا

Wasserschlacht – آلمان

از سال ۱۹۸۸، همه ساله در آخرین یکشنبه ماه جولای، دو منطقه نبرد در برلین (Friedrichshain و Kreuzberg) یه جنگ بزرگ آب دارن که خیلی زود چیزهای دیگه ای هم، مثل تخم مرغ، آرد و هر نوع میوه ای به اون اضافه میشه. این جشن روی پل Oberbaumbrucke برگذار میشه و قانون غیر رسمی اینه که هر چیزی که پرتاب میشه باید فاسد یا پخته شده باشه.

7 فستیوال عجیب و غریب دنیا

مسابقات قهرمانی کلوچه فرنی (Custard Pie) – انگلستان

این جشنواره در سال ۱۹۶۷ شروع شد و از یکی از فیلم های چارلی چاپلین الهام گرفته شده که مورد علاقه یکی از اعضای شورای شهر بود. اگه برای خوردن شیرینی و دسر به این فستیوال میرین، باید بهتون بگم که فرنی که در این کلوچه ها هست، باعث میشه بیشتر مناسب پرتاب کردن باشن تا خوردن! قوانین ساده هستند. تیم های چهار نفری در برابر هم قرار می گیرن، و با پرتاب کلوچه فرنی به تیم رقیب امتیاز کسب می کنن. همه بازیکن ها باید با دست چپ پرتاب کنند. اینکه به کجای طرف بزنید روی امتیاز شما تاثیر داره.، مثلا اگر کلوچه به صورت بخوره ۶ امتیاز داره. اگه به کتف به بالا –بجز صورت- بخوره ۳ امتیاز و بقیه ی قسمت های بدن ۱ امتیاز دارند. بازیکنی هم که نتونه به طرف مقابل بزنه، ۳ امتیاز ازش کسر میشه.

7 فستیوال عجیب و غریب دنیا

بهتره که همیشه طوری سفر خودتون رو برنامه ریزی کنید که حداقل یه فستیوال رو ببینین. اگه واقعا دوس دارین ببینین مردم محلی چطور زندگی می کنن، اونا رو در طول بزرگترین جشن هاشون در بهترین حالشون ببینید. احساس ارتباط بین شما و مردم محلی، بی نظیره، وقتی که متوجه میشین که همه ی آدم های دنیا فقط یه چیز رو می خوان: لذت بردن از زندگی و خوش گذروندن.

7 فستیوال عجیب و غریب دنیا7 فستیوال عجیب و غریب دنیا

ثریا

More Posts



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم| ویدئویی باورنکردنی از یک سگِ پیانیست!