جاذبه های دزفول از پل باستانی تا آبشار شوی


جاذبه های دزفول از پل باستانی تا آبشار شوی

اهواز - ایرنا - این شهرستان با طبیعت زیبای جلگه‌ای کوهپایه‌ای و کوهستانی خود در تمام ایام سال به ویژه در ایام نوروز پذیرای جمع زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است.

شهرستان دزفول دارای زمستانی ملایم و مطبوع بوده و طبیعت سرسبز آن در اواخر زمستان تا اوایل بهار بسیار دلپذیر است و عبور رودخانه زلال از شهر دزفول زیبایی آن را دو چندان کرده است.
نام‌های قدیمی دزفول شامل آوان، اندمش و قصر روناش است.
برخی از نقاط گردشگری و تاریخی این شهر کهن به شرح زیر است:

**پل قدیم دزفول
پل قدیم دزفول با قدمت بیش از یک هزار و 700 ساله قرن‌هاست با وجود تغییر و تحـولات مختلف هنوز به شکل تقریبی اولیه‌اش به یادگار مانده است و زینت بخش و مایه‌ی افتخار این گوشه از سرزمین ماست.
نام شهر دزفول (دزپل) به سبب وجود چنین بنای با شکوهی است.
این پل که 2 منطقه شرقی و غربی را به هم متصل می سازد، یکی از راه‌های ارتباطی منطقه جندی شاپور و سرزمین بین النهرین بوده که به دستور شاپور اول پس از پیروزی بر والرین، توسط اسرای رومی ساخته شده است.

** آسیاب‌ها
در بستر رودخانه دز در دزفول آثار سدی وجود دارد که هنوز بقایای سه دیوار در جبهه جنوبی و 2غرفه بر روی دیوار بدنه اصلی و 2 دهنه اصلی و یک طاق فروریخته باقی مانده است که به لهجه محلی آن را اُسیوای گله گه بالایی (آسیاب‌های گلوگاه بالایی) می‌نامند.
آسیاب ها به منظور آرد کردن گندم از دیرباز مورد استفاده مردم دزفول قرار می‌گرفتند.

**مسجد جامع دزفول
یکی از قدیمی‌ترین مساجد شهر دزفول، مسجد جامع است که در مرکز فعلی شهر قرار دارد و به شماره 287 در ردیف آثار ملی ایران به‌ثبت رسیده است.از روی ساختمان قدیمی به ویژه شبستان اصلی مسجد و ستون‌های آن به‌خوبی پیداست که قدمت زیادی دارد.
برخی از کاوشگران احتمال داده‌اند که این بنا در قرن سوم یا اوایل قرن چهارم هجری قمری ساخته شده است.

**تپه‌های باستانی چغامیش
در بخش چغامیش شهرستان دزفول و در میان دشتی وسیع، چند تپه خاکی به نام چغامیش قرار گرفته‌اند. قدمت این تپه‌های باستانی به چهار هزار سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد.

**حمام کرناسیون (موزه مردم شناسی)
حمام کرناسیون در ردیف آثار ملی ایران به ثبت رسیده، یکی از بناهای زیبای دوره قاجار در دزفول است که در محوطه‌ای باز و در مرکز محله کرناسیون قرار دارد و شامل بخش‌های مردانه و زنانه بوده و دارای فضاهای متعددی از قبیل: سربینه، گربینه و آتشدان است.
این بنا در سال 1385 توسط شهرداری دزفول بازسازی شده و هم اکنون به عنوان موزه مردم‌شناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

** حمام شاه‌رکن‌الدین
این بنا که در مرکز شهر دزفول و در نزدیکی خیابان طالقانی، در کنار آرامگاه شاه‌رکن‌الدین واقع شده است، در عهد خود به عنوان گرمابه مورد استفاده‌ عموم قرار داشته و تمام ویژگی‌های یک حمام قدیمی از جمله سربینه، گرمخانه را دارا است.
مرمت این بنا در سال 1385 توسط اداره‌کل میراث فرهنگی خوزستان انجام شده و اکنون به‌عنوان کتابخانه عمومی توسط اداره امور‌کتابخانه‌ها اداره می‌شود.

** روستای لیوس (روستای هدف گردشگری)
روستای تاریخی سنگی لیوس در 73 کیلومتری شمال شهر دزفول در بخش سردشت واقع شده است. با وجود گذشت سالیان زیاد از عمر این روستای تاریخی در بافت سنگی کهن خانه‌ها هنوز هم شاهد نحوه معیشت، فرهنگ و سنن،گویش، آداب و رسوم و برپایی مراسم مختلف به شیوه‌ی کاملا سنتی هستیم.
این روستا همچنین دارای جاذبه‌های گردشگری طبیعی و بکر شامل کوهستان‌ها، مراتع بسیار زیبا، باغ‌های میوه، رودخانه، آبشار و است که در فصول بهار، پاییز و زمستان به دلیل آب و هوای مناسب پذیرای گردشگران زیادی از نقاط مختلف است.

** بقعه یعقوب لیث صفاری (شاه ابوالقاسم)
آرامگاه یعقوب لیث صفاری در روستای اسلام آباد (شاه‌آباد) در 12 کیلومتری شهر دزفول قرار دارد.
یعقوب لیث نخستین حکومت ایرانی را پس از اسلام در ایران بنیان نهاد. این بنا در منطقه باستانی شهر جندی‌شاپور واقع شده است. در ابتدای ورودی شهر دزفول تندیسی از این سردار ایرانی قرار دارد. همچنین در این بنا مقبره شاه ابوالقاسم نیز وجود دارد که اهالی محلی به عنوان زیارتگاهی آن را زیارت می کنند.

**بافت قدیم دزفول
بافت قدیم شهر دزفول در کنار رودخانه دز شکل گرفته و شامل 28 محله قدیمی درهم تنیده است که به سبب اقلیم خاص دزفول، کوچه‌های باریک و سرپوشیده‌ای به‌نام ساباط (سعباط) پیوستگی بین محلات را بیشتر می‌نماید.
در هر یک از این محلات بناهای عمومی نظیر حمام، مسجد و قمش(منبع آب) وجود داشته است. تزیینات آجری بی نظیر بافت قدیم، دزفول را در کنار شهر یزد به شهر آجر معروف کرده است.
خانه‌های معروف و مشهوری به‌نام صاحبان بنا از دوره‌های گذشته به‌جا مانده که دارای ارزش تاریخی، فرهنگی و مذهبی بی‌نظیری است و به‌همین لحاظ، بافت کهن دزفول را با اهمیت نموده است. بافت قدیم دزفول در حدود 200 هکتار است.

** خانه تاریخی تیزنو
محله قلعه، قدیمی‌ترین محله شهر دزفول بوده که در اصل به خاطر همجواری با قلعه نظامی که به خاطر حفاظت از پل ساسانی ساخته شده بود به این نام شهرت یافته است. خانه تیزنو در این محله واقع شده است.

** بازار قدیم دزفول
بازار قدیم دزفول محل کسب و کار و فعالیت اقتصادی شهر بوده است.
راسته‌های آهنگران، خراطان، نمدمالان، مسگران، شیرینی پزان و بزازان و... در این بازار وجود داشته که اکنون برخی از آنها منسوخ شده و جای خود را به مشاغل جدید داده‌اند، با این حال هنوز بازار قدیم رنگ و بوی سنتی خود را حفظ کرده و محل تامین سوغات گردشگران نیز به شمار می‌رود.

** ساباط ‌های دزفول
ساباط در فرهنگ معین به‌صورت دالان، راهرو سرپوشیده، پوشش بالای راهگذر، سقفی که در زیر آن معبر ورود به خانه و سرا و نیز سایبان و سایگاه معنی شده است.
در شهر دزفول، پوشش قسمتی از کوچه‌ها به منظور استفاده از بام و سایبانی برای عابران و نیز محفوظ ماندن از باران شدید، به این صورت ساخته شده‌ است.

** خانه قدیمی سوزنگر
خانه سوزنگر در یکی از محله‌های قدیمی دزفول به نام محله میان‌دره واقع شده و قدمت آن تقریبا به بیش از 80 سال می‌رسد. این بنا که در 2 طبقه ساخته شده است، از لحاظ سبک معماری تمامی عناصر مختص خانه‌های دزفول را دارد.
مالکیت این بنا اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دزفول است.

** آبشار شوی
این آبشار که یکی از بلندترین و زیباترین آبشارهای ایران به شمار می‌رود، در حدود 100 کیلومتری شمال شهر دزفول و در دهستان امام زاده سید محمود این شهرستان واقع شده است.
رسیدن به این آبشار زیبا از 2 مسیر راه‌آهن و شوسه امکان‌پذیر می‌باشد. این آبشار با مناظر بی‌نظیر خود مورد توجه گردشگران از سایر نقاط کشور می‌باشد.

** دریاچه پشت سد دز (شهیون)
یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران و جهان در پشت 2 کوه شاداب و تنگوان شکل گرفته و چهره زیبایی به منطقه شهیون داده است.
این دریاچه زمینه مساعدی برای انجام ورزش‌های آبی از جمله قایقرانی، اسکی و شنا به‌وجود آورده است. وجود چند جزیره کوچک و بزرگ که روی آنها انبوهی از درختان کنار و بادام کوهی به ‌چشم می‌خورد جلوه دیگری به دریاچه این سد بخشیده است.

**روستای شهیون
دهستان زیبای شهیون در شمال شهر دزفول قرار دارد و شامل چندین روستا است. نقاط بسیار زیبای طبیعی شهیون، این منطقه را به یکی از مناطق پر جاذبه تبدیل کرده است؛ دریاچه وسیع دز قلعه شاداب، کول خرسون و دره دیونی از مناطق دیدنی شهیون به‌شمار می‌روند.

**منطقه حفاظت شده دز
این منطقه که در ضلع شرقی رودخانه دز واقع شده، زیستگاه اصلی گوزن زرد ایرانی است. گوزن زرد ایرانی یکی از حیوانات بومی این منطقه بوده که اکنون چندین راس در این منطقه حفاظت شده نگهداری می شوند.

**کت
کت (در گویش دزفولی) حفره‌های غار‌مانندی هستند که توسـط انسان یا به‌طور طبیعی در دیواره‌های سنگی حاشیه رودخانه دز حفر شده و در طول مسیر رود به تعداد زیاد دیده می‌شوند.
از بالای رودخانه‌ی دز در مناطقی مانند گلال، کوپیته، تالخانی و دووه این کت‌ها وجود دارند.

آستانه سبزقبا**
سبزقبا یکی از بقاع متبرکه شهر دزفول و زیارتگاه اصلی اهالی دزفول است. صاحب بقعه حضرت محمد بن موسی کاظم فرزند امام موسی کاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) می‌باشد.

**بقعه امام‌زاده رودبند
در شمال شهر دزفول و در مشرف به رودخانه، بنای این آرامگاه در محوطه‌ای باز به صورت کوشکی وجود دارد که بسیار باشکوه و به سبک معماری قدیم است.
این آرامگاه متعلق به یکی از عرفای بزرگ دزفول به نام سلطان سیدعلی سیاهپوش است که از قدیم‌ مردم دزفول به آن شاه رودبند یا شاه دریابند گفته‌اند.
پارک های جنگلی سوم‌شعبان، لاله، لادن، میلاد، شقایق، بیشه عباس آباد و بیشه حمید آباد، باغ وحش و شهر بازی بعثت، بوستان ملت و شیخ انصاری، پارک های ساحلی ولی عصر (عج)، دز، علی مالک، دووه، و رعنا، پارک دولت، خانواده، نارنج و باغ گیاهشناسی فدک سرسبز از جمله دیگر مکان های تفریحی دزفول است.
3004/ 6037

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه جاذبه‌های گردشگری ایران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یسنا کوچولو را دیده اید؟ / هلیکوپتر امداد برای پیدا شدن دختر گمشده به پرواز در آمد + فی...