11 هزار و 580 دانش‌آموز خراسان شمالی مشمول هدایت تحصیلی می‌شوند


11 هزار و 580 دانش‌آموز خراسان شمالی مشمول هدایت تحصیلی می‌شوند

بجنورد- معاون آموزش متوسطه آموزش‌وپرورش خراسان شمالی گفت:  امسال 11 هزار و 580 دانش‌آموز پایه نهم استان مشمول هدایت تحصیلی می‌شوند.

عباس سعیدی در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه هدایت تحصیلی باهدف کمک به هدایت متوازن دانش‌آموزان به شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی بر اساس سیاست‌های توسعه کشور انجام می‌شود، اظهار کرد: از این تعداد دانش‌آموزان مشمول هدایت تحصیلی در استان، پنج هزار و ۵۰۲ نفر دانش‌آموز دختر و پنج هزار و ۶۷۷ نفر پسراست.

سعیدی بابیان اینکه آموزش‌وپرورش به‌عنوان یکی از دستگاه‌های متولی باید زمینه شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان را فراهم کند تا مسیر رشته تحصیلی وزندگی شغلی بر اساس ظرفیت‌های منطقه‌ای و استان مشخص شود، تصریح کرد: شناسایی وآگاه سازی استعدادها، توانایی، علاقه و ویژگی‌های شخصیتی دانش‌آموزان، کمک به انتخاب آگاهانه رشته تحصیلی و مسیر آینده شغلی و حرفه‌ای دانش‌آموزان از اهداف اساسی این برنامه عملیاتی است.

وی افزود: هدایت تحصیلی زمانی خروجی خوبی خواهد داشت که بر اساس نیاز جامعه و نیاز بازار کار، مراکز تولیدی و صنعتی کشور باشد وقتی هنوز این نیازها در کشور محقق نشده یعنی هدایت تحصیلی در کشور ایده آل نبوده است.

معاون آموزش متوسطه آموزش‌وپرورش استان بابیان اینکه در خراسان شمالی در این زمینه مشکلاتی وجود داشته است که به دنبال رفع آن هستیم، تصریح کرد: هدایت تحصیلی باید متناسب بااستعداد دانش‌آموزان باشد و خانواده‌ها رشته‌ای خاص را به فرزندان خود تحمیل نکنند.

سعیدی گفت: والدین باید از طریق مدارس توجیه شوند و با اطلاعات و آگاهی کافی از مدارس، مراکز مشاوره و کارشناسان درزمینهٔ هدایت تحصیلی دانش‌آموزان اقدام کنند.

وی بابیان اینکه قبل از سال جدید کمیته پنج‌گانه در رابطه با بررسی هدایت تحصیلی در سطح شهرستان‌ها و استان تشکیل‌شده، اظهار کرد: هدایت تحصیلی فرایندی است که دانش‌آموزان باید از همان سال‌های ابتدای تحصیل هدایت شوند.

این مسئول در ادامه به میزان استقبال دانش آموزان پایه نهم از رشته های نظری، فنی و حرفه ای و کار و دانش طی سال گذشته اشاره کرد و گفت: براساس هدف گذاری انجام شده دانش آموزان پایه نهم در رشته کار و دانش ۲۰.۶۸، فنی و حرفه ای ۱۷.۹۹ درصد و نیز در رشته های ریاضی ۸.۸۸ درصد، تجربی ۴۳.۱۹ درصد، انسانی ۴۶.۵۱ درصد و در رشته معارف اسلامی ۸۷صدم درصد مشغول به تحصیل هستند.

سعیدی تصریح کرد: همچنین با هدف گذاری برای سال تحصیلی ۹۸-۹۷، ۲۵ درصد دانش آموزان در رشته های کار و دانش، ۲۰درصد فنی و حرفه ای، ۱۳ درصد ریاضی، ۴۲درصد رشته تجربی، ۴۵درصد رشته انسانی و یک درصد در رشته معارف اسلامی تحصیل خواهند کرد.

حضور بیش از ۷۰ هزار دانش آموز در جشنواره نوجوان خوارزمی

معاون آموزش متوسطه آموزش‌و پرورش خراسان شمالی در ادامه به حضور ۷۰ هزار و ۴۴۱ نفر دانش آموز در جشنواره نوجوان خوارزمی اشاره کرد و گفت: دانش آموزان استان در ۶ رشته مختلف در این جشنوراه به رقابت پرداختند.

سعیدی اظهار کرد: مسابقات جشنواره نوجوان خوارزمی در عناوین و محورهای فعّالیّت های آزمایشگاهی با حضور دو هزار و ۸۸۱ نفر، زبان انگلیسی(ایفای نقش) دو هزار و ۸۶۱ نفر، پژوهش چهار هزار و ۴۴۹ نفر، زبان و ادبیات فارسی ۲۲ هزار و ۳۷۵ نفر، دست سازه هفت هزار و ۲۴۶ نفر و بازارچه درس کار و فن آوری دانش آموزی با حضور ۳۰ هزار و ۵۸۸ نفر برگزار شد.

برگزاری مرحله دوم المپیاد علمی

وی به برگزاری مرحله دوم المپیاد علمی اشاره کرد و افزود: این المپیاد به صورت کشوری از چهارم تا هفتم اردیبهشت ماه امسال بین دانش آموزان پایه نهم برگزار می شود.

معاون آموزش متوسطه آموزش‌و پرورش خراسان شمالی اضافه کرد: همچنین ثبت نام متقاضیان ورود به مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی از ۲۸ فروردین ماه تا ۵ اردیبهشت ماه امسال آغاز و ۱۱ خرداد ماه امسال آزمون برگزار می شود.

وی در ادامه گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده امتحانات نوبت دوم مقطع متوسطه مدارس خراسان شمالی از یکم تا ۲۳ خرداد ماه امسال برگزار می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دکتر سمیرا آل سعیدی کیست؟