اسباب بازی‌هایی که سلامت چشم کودکان را نشانه می‌گیرند


اسباب بازی‌هایی که سلامت چشم کودکان را نشانه می‌گیرند

به گزارش بهداشت نیوز، فیروزه رحیمی متخصص چشم پزشکی در خصوص صدماتی که اسباب بازی‌های لیزری به چشم وارد می‌کند، اظهار کرد: اسباب بازی‌هایی در بازار وجود دارد که صدمات جدی به کودکان وارد می‌کند؛ دربرخی اسباب بازی‌ها نورِ لیزری کارگذاری...

به گزارش بهداشت نیوز، فیروزه رحیمی متخصص چشم پزشکی در خصوص صدماتی که اسباب بازی‌های لیزری به چشم وارد می‌کند، اظهار کرد: اسباب بازی‌هایی در بازار وجود دارد که صدمات جدی به کودکان وارد می‌کند؛ دربرخی اسباب بازی‌ها نورِ لیزری کارگذاری شده است که اگر این نور در چشم فرد بتابد آسیب‌های جبران ناپذیری به بار می‌آورد، موج‌های فرکانس نوری در این اسباب بازی‌ها در یک نقطه جمع می‌شوند و زمانی که این نور به چشم‌ها برخورد می‌کند باعث آسیب جدی به چشم‌های فرد می‌شود.

رحیمی با بیان اینکه سلول‌های بینایی در برخورد با نور لیزری این اسباب بازی‌ها آسیب می‌بیند، خاطر نشان کرد: سلول‌های دید دراین برخورد تخریب می‌شود و هر چه فاصله بین این نور با چشم کمتر باشد اثرات بدتری در فرد دارد.

وی با تاکید به اینکه نور لیزری حتی در فاصله دور هم برای فرد مضر است، عنوان کرد: در استادیوم‌ها زمانی که تماشاچیان نورهای لیزری را در چشم‌های بازیکنان می‌اندازند، حتی در این فاصله طولانی ممکن است این نور لیزری در مرکز دید فرد بی‌افتاد و باعث آسیب به چشم‌های فرد ‌شود که به مرور زمان این نور اثرات خود را خواهد گذاشت.

این متخصص چشم پزشکی با اشاره به اینکه نورهای لیزری حتی در زمان خیلی کم هم اثرات نامطلوبی برای فرد دارد، مطرح کرد: این نورهای لیزری زمانی که از فاصله نزدیک بر چشم‌های فرد می‌تابد در عرض چند ثانیه باعث تخریب سلول‌های بینایی در ناحیه دید مرکز فوآ فرد می‌شود.

رحیمی در خصوص ناحیه دید مرکز فوآ، اظهار کرد: فوآ نوعی فرورفتگی کوچک در مرکز شبکیه چشم است که بیشترین سلول مخروطی در آن تجمع دارند؛ زمانی که این مرکز در چشم آسیب ببیند دید مرکزی، دید رنگ‌ها و تشخیص دقیق جزئیات در چشم دچار مشکل می‌شود، سلول‌هایی در قسمت محیطی شبکیه (اطراف شبکیه) قرار دارند که دید در شب و دیدن حرکت اشیاء در اطراف را ممکن می‌سازد که در صورت آسیب دیدن این سلول‌ها، بینایی فرد مختل می‌شود.

وی با تاکید به اینکه برخورد نورلیزری در اسباب بازی‌ها با چشم کودکان باعث آسیب جدی به چشم‌های آنها می‌شود، افزود: ممکن است دراثر برخورد این نور با چشم کودک رگ‌های چشمی آسیب ببیند و دچار خونریزی شود که در این شرایط قدرت بینایی فرد مختل می‌شود؛ این نور فقط در برخورد با چشم مضر است و به محیط‌های دیگر آسیبی وارد نمی‌کند.

این متخصص چشم پزشکی با تاکید به اینکه خانواده‌ها باید روش استفاده از این نوع وسیله بازی را به کودکان بیاموزند، یادآور شد: خانواده‌های کودکانی که علاقمند به این نوع اسباب بازی‌ها هستند، باید قبل از استفاده از این نوع وسیله روش بازی کردن با آن را به فرزند خود آموزش دهند و بعد آن را در اختیار او قرار دهند، با این کار می‌توان ازصدمات احتمالی جلوگیری کرد.

منبع:باشگاه خبرنگاران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله مقاومت عراق به یک هدف حیاتی در حیفا