گزارش تسنیم|آخرین گام یک کودتای رسانه‌ای در ترکیه: فروش اجباری مدیا هولدینگ دوغان


گزارش تسنیم|آخرین گام یک کودتای رسانه‌ای در ترکیه: فروش اجباری مدیا هولدینگ دوغان

در کمتر از یک سال مانده به انتخابات ترکیه، نتایج تمامی مؤسسات نظرسنجی حاکی از شکست اردوغان در مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری است. اردوغان و حزبش برای از دست ندادن حاکمیت با تهدید و شانتاژ آیدین دوغان برای واگذاری غول رسانه‌ای ترکیه به شرکت حامی اردوغان، 95 درصد از رسانه‌های ترکیه را در اختیار خود گرفتند.

به گزارش گروه بین‌الملل تسنیم، بزرگ‌ترین معامله تاریخ ترکیه در ماه میلادی جاری انجام گرفت و غول رسانه‌ای دوغان به صورت رسمی با قیمت 1.1 میلیارد دلار به شرکت رسانه‌ای دمیراورن که به دولت رجب طیب اردوغان نزدیک است، فروخته شد.
گروه رسانه‌ای دوغان شامل رسانه های حریت، پستا، کانال دی، سی ان ان ترک، تی وی 2، دریم تی وی، فاناتیک، حریت دیلی نیوز، تی ام ای، دوغان بوردا، دوغان اگمونت، کتاب دوغان، مجله بازاریابی و برنامه‌ریزی بود و از این حیث بیشتر رسانه‌های سکولار ترکیه را در اختیار داشت که حامی خبرنگاران و خبررسانی مستقل بود و غالباً خبر و گزارش‌های انتقادی از اردوغان و حزب حاکم عدالت و توسعه منتشر می‌کردند. هرچند این گروه نیز مانند سایر رسانه‌های جمعی با مشکل سانسور و خودسانسوری روبرو و مجبور به رعایت خطوط قرمز اردوغان بود اما به هر حال رسانه‌ای مستقل محسوب می‌شد.
آیدین دوغان رئیس افتخاری هلدینگ دوغان که پیش از این با فشار اردوغان در ماه مارس 2011 رسانه‌های ملیت و وطن را به گروه دمیراورن فروخته بود، این بار نیز نتوانست تهدیدات و شانتاژهای حاکمیت ترکیه را به جان بخرد و کل گروه رسانه‌ای دوغان را به شرکت رسانه‌ای دمیراورن فروخت و جالب اینجاست که 700 میلیون دلار از هزینه خرید این غول رسانه‌ای را دولت اردوغان از طریق وام 10 ساله بانک زارعت ترکیه در اختیار دمیراورن قرار داده است و حتی در دو سال اول قرار نیست هیچ پولی از طرف دمیراورن پرداخت شود.
بدین ترتیب 95 درصد از رسانه‌های ترکیه تحت حاکمیت اردوغان قرار گرفت.
قدری گورسل، تحلیل‌گر معروف رسانه‌های ترکیه، با انتقاد از فروش گروه رسانه‌ای دوغان به شرکت دمیراورن نوشت: «با این اقدام صنعت رسانه‌ای ترکیه زیر کنترل سیاسی مستقیم پرزیدنت اردوغان درخواهد آمد.»
کریستین میهر، مدیر سازمان گزارشگران بدون مرز انتقال مالکیت گروه دوغان را گامی منفی در عرصه رسانه‌های ترکیه خواند و گفت: معامله اخیر روزی سیاه برای رسانه‌های جمعی ترکیه بود. این معامله به معنی مرگ تکثرگرایی مطبوعاتی در ترکیه است و پس از آن نشریات مختلف در این کشور در خدمت تبلیغ برای دولت اردوغان خواهند بود.
لازم به ذکر است که در کمتر از یک سال مانده به انتخابات ترکیه، نتایج تمامی مؤسسات نظرسنجی حاکی از شکست اردوغان در مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری است. اقدام اردوغان برای در اختیار گرفتن 95 درصد از رسانه‌های ترکیه در آستانه انتخابات قابل تأمل است. اردوغان و حزبش برای از دست ندادن حاکمیت حاضر به انجام هر کاری هستند که تهدید و شانتاژ آیدین دوغان برای واگذاری غول رسانه‌ای ترکیه به شرکت حامی اردوغان از جمله این اقدامات است.
البته رسانه‌های دوغان تخلفات مختلفی از جمله در کودتای پست مدرن 28 فوریه 1997 علیه مرحوم نجم‌الدین اربکان داشتند که پس از آنکه اردوغان در ماه گذشته میلادی از محاکمه رسانه‌های حامی کودتای 28 فوریه خبر داد، روند فروش گروه رسانه‌ای دوغان به شرکت رسانه‌ای دمیراورن سرعت گرفت و به سرانجام رسید.
نباید فراموش کرد که گروه رسانه‌ای دوغان نقش مهمی در به قدرت رسیدن اردوغان و حزب عدالت و توسعه در سال 2002 داشت اما اختلافات این گروه و اردوغان از انتخابات 2007 آغاز شد و بدین ترتیب آیدین دوغان و رسانه‌های بی‌شمارش به بزرگ‌ترین منتقدان اردوغان و حزب عدالت و توسعه تبدیل شدند و حتی دامنه این انتقادها مناسبات دولت ترکیه و آیدین دوغان را در کشورهای دیگر نیز تحت‌الشعاع خود قرار داد. به طوری که کشمکش میان دوغان و حزب حاکم عدالت و توسعه تا آنجا پیش رفت که دولت ترکیه مالیات بسیار سنگینی را برای هلدینگ دوغان وضع کرد که در نتیجه آن رسانه‌های وابسته به این شرکت با تنگنای مالی مواجه شدند.
منابع ترکیه‌ای فاش کردند که حزب عدالت و توسعه تمامی پتانسیل‌های خود را برای جلوگیری از فعالیت‌های تجاری آیدین دوغان به کار گرفت تا جایی که چند سال پیش شرکت «آفیس پترول» زیرمجموعه دوغان اجازه نیافت در مناقصه سه میلیاردی شرکت نفت آذربایجان در بندر جیهان شرکت کند.
همچنین حزب حاکم عدالت و توسعه از تمامی ظرفیت‌های خود برای شکست آیدین دوغان در پروژه‌های اقتصادی باکو استفاده کرد و در پی آن حکومت آذربایجان نیز برای پرهیز از اختلاف بیشتر با حکومت ترکیه، تا جای ممکن از آیدین دوغان فاصله گرفت و در نتیجه خاندان علی‌اف که از زمان حیدر علی‌اف در رسانه‌های دوغان جایگاه ویژه‌ای داشتند، این جایگاه را از دست دادند.
انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید