مهمترین اثرات قیمت نفت بر بازار بورس


مهمترین اثرات قیمت نفت بر بازار بورس

نفت به عنوان یکی از کالاهای مهم و استراتژیک در هرکشوری، چه به صورت وارداتی و چه به صورت صادراتی از عوامل مهمی تاثیر می‌پذیرد و بر بازارهای مختلفی مثل بازار بورس تاثیر می‌گذارد. همانظور که گفته شد قیمت نفت میتواند از عواملی مختلفی تاثیر بپذیرد. با توجه به بررسی ها و مطالعات انجام شده میتوان پی برد که نوسانات قیمت جهانی نفت میتواند تاثیرات...

نفت به عنوان یکی از کالاهای مهم و استراتژیک در هرکشوری، چه به صورت وارداتی و چه به صورت صادراتی از عوامل مهمی تاثیر می‌پذیرد و بر بازارهای مختلفی مثل بازار بورس تاثیر می‌گذارد. همانظور که گفته شد قیمت نفت میتواند از عواملی مختلفی تاثیر بپذیرد. با توجه به بررسی ها و مطالعات انجام شده میتوان پی برد که نوسانات قیمت جهانی نفت میتواند تاثیرات مستقیم وغیر مستقیم خود را با توجه به صنایعی که نوع فعالیت های انها متفاوت است داشته باشد. در راستای همین اثرگذاری، قیمت سهام شرکت های مختلف، در صنایع متفاوت تغییر میکند و شاخص کل را تغییر دهد. تاثیر پذیری شرکت های بورسی از تغییرات قیمت نفت میتواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم باشد.

بیشتر بخوانیم: مهمترین دلایل افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر

مهمترین اثرات قیمت نفت بر بازار بورس

شرکت های موجود در صنایع نفتی و پتروشیمی مانند شرکت شبندر میتواند به طور مستقیم از تغییرات قیمت جهانی نفت تاثیر بپذیرد. حال سوالی که میتواند در اینجا مطرح شود اینست که چه عواملی بر قیمت جهانی نفت تاثیر میگذارند؟

عوامل موثر بر قیمت جهانی نفت

۱- عرضه و تقاضا

قانون عرضه و تقاضا بیان میکند که در صورت افزایش عرضه، با توجه به افزایش موجودی کالای مورد نظر، قیمت آن کالا کاهش پیدا میکند. همچنین با افزایش تقاضا، قیمت افزایش پیدا میکند. در همین راستا، اوپک با برگزاری نشستی با اعضای خود و همچنین عربستان خواستار کاهش عرضه نفت شد که همین باعث شد قیمت نفت افزایش داشته باشد.

۲- اتفاقات غیر منتظره

اتفاقات غیر منتظره یعنی حوادثی که از قبل پیش بینی نشده است و میتواند به صورت یکباره صورت گیرد. مثل جنگ، آتش سوزی دکل نفتی و…. . با حملات اخیر سه کشور امریکا، بریتانیا، فرانسه به سوریه و ایجاد تنش، باعث افزایش قیمت نفت شدند و قیمت نفت را به بیش از ۷۲ دلار رساندند.

۳- دوره های خاص زمانی در سال

در سال دوره هایی وجود دارد که مصرف نفت در سراسر جهان افزایش پیدا میکند. به طور مثال در زمستان که مصرف نفت افزایش پیدا کرده و همین موضوع میتواند یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر قیمت نفت باشد.

حال به بررسی تاثیرگذاری تغییرات قیمت نفت بر بازار بورس میپردازیم

کشورهای مختلف از تغییرات قیمت نفت، تاثیرات متفاوتی را می‌پذیرند. در کشورهای واردکننده نفتی با افزایش قیمت نفت، هزینه های وارداتی آنها افزایش می‌یابد و در نتیجه مخارج دولت رو به افزایش می‌انجامد. اما در کشورهای صادرکننده نفتی، مثل ایران، چون عمده درآمدهای ارزی کشور، وابسته به درآمدهای نفتی است، در نتیجه بودجه دولت افزایش پیدا میکند.

بیشتر بخوانیم: راه های موفقیت در بازار بورس ایران

بازار بورس ایران دارای صنایع مختلفی است که برخی از آنها وابسته به نفت می‌باشند و قیمت نفت بر قیمت سهام شرکت های آنها چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم تاثیر گذار است. صنایعی مثل پتروشیمی که با افزایش قیمت نفت، درآمدهای شرکت به دلیل افزایش قیمت کالای صادراتی، افزایش می‌یابد.

در مقابل، برخی از صنایع مثل صنعت سیمان، برای تولیدات خود به مصرف انرژی زیادی دارند و با افزایش قیمت حامل های انرژی مثل نفت، هزینه های شرکت ها افزایش پیدا کرده و در نتیجه سودآوری شرکت حاصل تفاوت درامد و هزینه های شرکت می‌باشد در صورت عدم تغییر درامدهای شرکت، کاهش می‌یابد.

در نتیجه نمیتوان گفت تنها با افزایش قیمت میتوان به رشد شاخص بورس و سودآوری کلی بازار سهام امیدوار شد، بدلیل تاثیرات دوگانه افزایش قیمت نفت، بهترین حالت ممکن را افزایش تدریجی قیمت نفت دانست. چراکه با ایجاد شوک های نفتی، در مجموع باعث ایجاد خسارت به هر دوگروه کشورهای واردکننده و صادرکننده نفت می‌شود.

بودجه - بورس - شبندر - قیمت نفت - نفت - پتروشیمی

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تزیین جشن الفبا در مدرسه | 40 ایده تزیین جشن الفبا در مدرسه برای کلاس اولی ها برای دهه ...