لزوم استفاد از روش‌های نوین برای تولید انرژی به جای احداث سدها


لزوم استفاد از روش‌های نوین برای تولید انرژی به جای احداث سدها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: سدسازی امری اشتباه است و در دنیا از روش‌های نوین برای تولید انرژی اعم از باد، خورشید و... استفاده می‌شود.

علی محمدی‌مقدم در گفت ‌و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: سدسازی یکی از عوامل مخرب اکوسیستم و اقدامی منسوخ شده است.
وی با اشاره به اینکه همواره احداث سد موجب قطع جریان رودخانه شده است، افزود: در دنیا از روش‌های نوین برای تولید انرژی همانند از باد، خورشید و... استفاده می‌شود.
محمدی‌مقدم با بیان اینکه سدسازی امری اشتباه است، تصریح کرد: در استان با وجود 1.5 درجه افزایش دما در چند سال گذشته، سدسازی موجب افزایش تبخیر و تشدید خشکسالی نیز می‌شود.
وی در خصوص اینکه از آب سد برای کشاورزی استفاده‌ای نمی‌شود، گفت: این اقدام، ممنوع است به دلیل اینکه سد برای تولید انرژی احداث شده است و با ذخیره آب پشت سدها، درحقیقت زمین‌های کشاورزی از این آب بی‌بهره می‌شوند و طبیعی است که این امر به کشاورزی آسیب زده و رودخانه پایین دست سد نیز خشک می‌شود.
محمدی‌مقدم تاکید کرد: با احداث سد، اراضی کشاورزی زیردست، که با این رودخانه سیراب می‌شدند، از این آب محروم می‌شوند و در بالادست سد نیز اجازه برداشت از آب داده نمی‌شود که این یک مشکل است و نیازمند توجه است.
وی با اشاره به اینکه براساس مطالعات وزارت نیرو درآمد حاصل از فروش برق و آب، تنها سه سد ازسدهای احداث شده بر روی کارون سالانه 960 میلیارد تومان است، ادامه داد: براساس مطالعات وزارت نیرو سالانه تقریبا 60 میلیارد تومان خسارت ناشی از ورود رسوب به پشت سدها است و باید با احداث سد به حوزه بالا دست آن توجه شود.
محمدی‌مقدم عملیات بیولوژیکی، جنگل‌کاری و ایجاد پوشش گیاهی برای جلوگیری از فرسایش خاک را از اقداماتی برشمرد که لازم است پس از احداث سد صورت گیرد اما متاسفانه هیچ کدام از این موارد در استان انجام نشده است.
وی با بیان اینکه در این شرایط با کوچکترین بارندگی حجم عظیمی از خاک منطقه شسته شده و به پشت سدها می‌رود که خسارت بسیار زیادی را در پی خواهد داشت، تصریح کرد: یکی از عواملی که عمر مفید سدها را کم می‌کند رسوبی است که پشت سدها جمع می‌شود و با گذشت زمان حجم آب را کم می‌کند.
محمدی‌مقدم گفت: پشنهاد می‌شود پنج درصد درآمد حاصل از فروش برق و آب سدهای استان را صرف حوزه بالادست کنند و عملیات بیولوژیکی، جنگل کاری و ایجاد پوشش گیاهی انجام شود تا آب در اراضی بالادست سد مهار شود.
وی خاطرنشان کرد: این امر نیازمند رسیدگی توسط مسئولان اجرایی ارشد استان است تا درصدی از درآمد حوزه سدها به حوزه بالادست سد اختصاص داده شده و کمک بزرگی به استان شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج