ایده‌هایی برای ورزشِ ارزان!


ایده‌هایی برای ورزشِ ارزان!

ماهنامۀ معیشت ورزش کردن پول می‌خواهد! حتماً این دلیل را برای تنبلی و دوری از ورزش بارها شنیده‌اید. دوستان و آشنایان و حتی خود شما ممکن است هزینه‌های مرتبط با ورزش‌را دلیلی برای بی‌تفاوتی به جسم خود قلمداد کنید و از این راه توجیهی برای کم‌کاری ارائه دهید. درحالی‌که به‌خوبی می‌دانید که واقعیت با آنچه می‌گویید، تفاوت دارد. ورزش...

ورزش کردن پول می‌خواهد! حتماً این دلیل را برای تنبلی و دوری از ورزش بارها شنیده‌اید. دوستان و آشنایان و حتی خود شما ممکن است هزینه‌های مرتبط با ورزش‌را دلیلی برای بی‌تفاوتی به جسم خود قلمداد کنید و از این راه توجیهی برای کم‌کاری ارائه دهید. درحالی‌که به‌خوبی می‌دانید که واقعیت با آنچه می‌گویید، تفاوت دارد. ورزش کردن فرایندی است که درآن عضلات، دستگاه خونی و تنفسی شما فعال می‌شوند. مهم نیست که این فعالیت دریک باشگاه ورزشی مجهز به وسائل گران‌قیمت روی بدهد، یا آنکه به‌سادگی دراتاق نشیمن درحال نشست و برخاست باشید. بدن شما اهمیتی به‌این تفاوت‌ها نمی‌دهد. تنها فشار جسمی و تنفسی را درک می‌کند و ازهمین فشار سود می‌برد.

پس بهتر است هرچه زودتر خودفریبی‌ را متوقف کنید و بدون بیان چنین توجیهاتی، ورزش ارزان و رایگان را آغاز کنید. اگر دراین باره ایده‌ای ندارید، پیشنهادهای زیر برای شروع فعالیت جسمانی مناسب‌اند:

۱- از امکانات پارک‌ها استفاده کنید

امروزه دراغلب شهرهای کشور، مکان‌های تفریحی ایجاد شده که درآن‌ها فضای مناسب برای ورزش درنظر گرفته شده است. این فضاها به‌طور معمول دارای محلی اختصاصی برای دویدن و ابزارهایی برای انجام حرکات کششی است. به‌علاوه وجود گیاهان و پوشش سبز درپارک‌ها هوای مطبوعی را ایجاد می‌کند که برای ورزش بسیار مناسب است. ازهمه مهم‌تر اینکه استفاده از امکانات پارک، سراسر رایگان است.

۲- ازخانه تا محل کار پیاده‌روی کنید

البته این گزینه درشرایطی امکان‌پذیر خواهد بود که مسافت میان این دو محل مناسب پیاده‌روی باشد. با این‌حال، درصورتی‌که فاصله میان خانه و دفتر کارتان زیاد است، بازهم می‌توانید پس‌از سوارشدن به‌وسایل نقلیه، بخشی ازاین مسافت را برای پیاده‌روی درنظر بگیرید. البته دقت کنید که درهوای آلوده این کار چندان مناسب نیست و می‌تواند به‌جای سلامتی، شما را بیمار کند.

۳- ورزش‌های ساده را یاد بگیرید

امروزه بسیاری از ورزش‌های ساده و سودمند را می‌توان از روی کتاب‌ها و فیلم‌های آموزشی آموخت. این ورزش‌ها که طیف وسیعی را شامل می‌شوند، درسطح غیرحرفه‌ای به‌آسانی قابل یادگیری‌اند. با کمک این روش‌ها می‌توانید درفضای خانه ورزش کنید و جسم و روان خود را تقویت نمایید. البته اگر دراین ورزش‌ها با حرکاتی فنی و دشوار مواجه شدید، دست نگاه دارید و از افراد متخصص دراین زمینه کمک بگیرید.

۴- با دوستان خود برای ورزش برنامه‌ریزی کنید

ورزش ازجمله فعالیت‌هایی است که به‌صورت جمعی، آسان و لذت‌بخش‌تر خواهد بود. اگردر کنار خانواده یا دوستان خود ورزش کنید، از ارتباط با آن‌ها لذت خواهید برد و نیروی بیشتری برای تحمل فشار جسمانی خواهید داشت. می‌توانید برای روزهای تعطیل برنامه‌های مشترکی را طراحی کنید. برای نمونه به‌همراه دوستانتان به کوه بروید، یا با خرید وسائل ورزشی ساده و ارزان به‌صورت جمعی ورزش کنید.

۵- پیش از آغاز ورزش با پزشک خود مشورت کنید

البته توصیه به‌ورزش باید با نظارت کافی صورت گیرد. این موضوع درمورد ورزش‌های حرفه‌ای و ساده به‌صورت مشابه وجود دارد. برای مثال، اگر درد مفصل یا مشکل تنفسی دارید، بهتر است پیش از هر برنامه‌ریزی برای ورزش، با پزشک خود مشورت کنید؛ سپس دربارۀ نوع ورزش تصمیم‌ بگیرید. استفاده ازاین روش‌های ارزان نیز شامل همین نکته می‌شود و نباید تصور کنید که ساده بودن ورزش به‌معنای بی‌ضرر بودن آن است.

ماهنامه معیشت، شماره ۲۶، آذر ۱۳۹۵


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

رمزگشایی از رقم دقیق مالیاتِ شرکت‌های دولتی با بودجه 1483 هزار میلیارد تومانی در سال آینده