وقتی راهنمای موزه، مبصر موزه می‌شود!


56 اثر از مجموعه موزه لوور، از جمله دو اثر مکشوفه از ایران به‌همراه برگزاری نمایشگاه جانبی هم‌زمان عکس‌های زنده‌یاد عباس کیارستمی از موزه مذکور، از تاریخ چهاردهم اسفندماه در طبقه همکف موزه ایران اسلامی از مجموعه موزه ملی ایران در خیابان سی تیر...

56 اثر از مجموعه موزه لوور، از جمله دو اثر مکشوفه از ایران به‌همراه برگزاری نمایشگاه جانبی هم‌زمان عکس‌های زنده‌یاد عباس کیارستمی از موزه مذکور، از تاریخ چهاردهم اسفندماه در طبقه همکف موزه ایران اسلامی از مجموعه موزه ملی ایران در خیابان سی تیر تهران افتتاح شد و بنا بر اعلام قبلی، قرار است تا هجدهم خردادماه ادامه داشته باشد.
نکته‌ای که در این زمینه جلب توجه کرد و گزارش‌های توأم با تعجب بسیاری از رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها را به دنبال داشت، استقبال قابل‌توجه از این نمایشگاه در ایام تعطیلات نوروز در تهران بود!
بنا بر گزارش رسمی برگزارکنندگان این نمایشگاه در نوروز 97 بیش از 104 هزار نفر از این نمایشگاه دیدن کردند! برای یافتن شناخت بیشتر از عجیب‌بودن این آمار، باید آن را با بازدیدکنندگان موزه ملی ایران در نوروز سال 96 مقایسه کنیم که بنا بر اعلام همان مرجع کمتر از 40 هزار نفر بود!
فعالیت در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و موزه‌داری در ایران البته اشکالات و ضعف‌های بسیاری دارد که بخشی از آن متأثر از سیاست‌های خارجی و روابط بین‌الملل است، اما این ضعف‌‌ها و کاستی‌ها نباید مانع از دیده‌شدن اتفاقات مثبت در این زمینه باشد!ازدحام قابل‌توجه علاقه‌مندان در بازدید از نمایشگاه مذکور منجر به صف‌های طویلی شد که معطل‌شدن در آنها لذت‌بخش‌ترین معطلی ایام نوروز در تهران بود. ازدحامی که چند نکته در بروز آن دخیل بوده‌اند. نخست اینکه تهران برخلاف نوروزهای قبل اصلا خلوت نبود! ترافیک خیابان‌های تهران و شلوغی سینماها، پارک‌ها و مراکز تفریحی و فرهنگی مبین این نکته بود که بسیاری از تهرانی‌ها به هر دلیل ترجیح داده بودند ایام نوروز را در پایتخت بمانند. دلیل دوم به زعم نگارنده این بود که علاوه بر این پایتخت در این ایام میزبان میهمانان زیادی از مناطق مختلف کشور نیز بود که این امر را حداقل از پلاک‌ خودروهای مختلفی که از شهرستان‌ها آمده بودند و همچنین لهجه‌های زیبا و شیرین افرادی که در صف بازدید از نمایشگاه مذکور بودند، می‌شد فهمید.
عامل سوم زندگی در عصر شهروند-خبرنگاری و انتشار اخبار نمایشگاه مذکور در بین این جمعیت مشتاق مقیم و میهمان پایتخت در ایام تعطیلی بود که خانواده‌ها به‌دنبال داشتن تفریحات جمعی و البته کم‌خرج بودند! خصوصا اینکه بانکی نیز در این زمینه به‌عنوان حامی مالی نمایشگاه مذکور تبلیغات جداگانه انجام داده و امکان بازدید رایگان برای سپرده‌گذاران خود ایجاد کرده بود. در همین راستا یک اتفاق مرتبط نیز منجر به کنجکاوی بیشتر مردم شد و آن موضوع تلفظ اشتباه نام «لوور» توسط یک نماینده مجلس در روزهای آخر سال 96 بود که انتشار گسترده‌ای در فضای مجازی ایران داشت و البته کنجکاوی مخاطبان را نیز برای بازدید از نمایشگاهی از آثار همان موزه در ایران برمی‌انگیخت. برگزاری نمایشگاه مذکور البته ضعف‌های اجرائی نیز داشت که انصافا نبود راهنمایان مسلط در این زمینه شاید آخرین ضعف باشد!
بدیهی است که در ازدحام بازدیدکنندگان عمومی از یک فضای نمایشگاهی، راهنمای نمایشگاه اعم از موزه یا هر شوی دیگری، لاجرم تبدیل به مبصر آن نمایشگاه برای ایجاد نظم خواهد شد.
در مجموع برگزاری نمایشگاه موزه لوور در ایران و استقبال نوروزی از آن را باید به فال نیک گرفت. در آن ازدحام و شلوغی من آرزو کردم کاش یک هنرمند عکاس این لحظات را ثبت می‌کرد تا روزی همچون نمایشگاه عکس‌های کیارستمی در ایران، در پاریس به نمایش درآید تا علاوه بر مستندنگاری استقبال ایرانیان از موزه، مدیران موزه‌های جهان نیز در مورد تفاوت بازخورد سرمایه‌گذاری برای ایجاد موزه دائمی یا موقتی در کشوری همچون ایران با برخی از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، تأمل بیشتری داشته باشند!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عسل دختر لیلا حاتمی و علی مصفا در مراسم امروز مادربزرگش زری خوشکام