هند باز هم مانع سارک شد


هند باز هم مانع سارک شد

دهلی نو - ایرنا - هند برای دومین بار، با تحریم نشست شورای همکاری منطقه ای جنوب آسیا (سارک) در اسلام آباد به اتهام حمایت پاکستان از تروریست ها،مانع برگزاری این نشست مهم منطقه ای شد.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه 'هندوستان تایمز' ، پاکستان از مدتی پیش در حال آماده سازی برگزاری اجلاس سارک بود، اما هند اعلام کرد که در این نشست شرکت نخواهد کرد.
بر اساس قوانین سارک، برگزاری اجلاس سازمان منطقه سارک تنها با حضور تمامی هشت کشور عضو امکانپذیر است بنابراین با حضور نیافتن هند، این نشست نیز تشکیل نخواهد شد.
تلاشهای قبلی اسلام آباد برای میزبانی نشست سارک در سال 2016 نیز با تحریم هند ناکام مانده بود.
کشورهای بنگلادش ، بوتان، افغانستان و سریلانکا نیز در سال 2016 پس از انصراف هند در این نشست شرکت نکردند.
هند اعلام کرد اسلام آباد برای برگزاری نشست سارک باید به حمایت از گروه های تروریستی و دخالت در دیگر کشورها پایان دهد.
پاکستان با رد اتهامات هند اعلام کرده است هدف دهلی نو از این بهانه برگزار نشدن نشست سارک در اسلام آباد است.
تحلیلگران بر این باورند که دهلی نو به دنبال منزوی کردن پاکستان در این گروه هشت عضوی به بهانه حمایت اسلام آباد از تروریسم است .
به گفته مقامات هندی به دلیل ادامه حمایت پاکستان از تروریسم فرامرزی زمان مناسب برای برگزاری نشست سارک فرا نرسیده است .
'شهید خاقان عباسی' نخست وزیر پاکستان برای جلب نظرات کشورهای عضو سارک برای شرکت در این نشست، سال اوایل سال جاری میلادی راهی نپال شد.
دعوت 'ماتریپیلا سریسینا'رئیس جمهوری سریلانکا به عنوان مهمان ویژه در مراسم روز ملی پاکستان و سفر فرمانده ارتش این کشور به مالدیو از دیگر اقدامات اسلام آباد برای جلب نظر اعضای سارک برای شرکت در این نشست بود.
اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای جنوب آسیا(SAARC) یک سازمان سیاسی و اقتصادی متشکل از هشت کشور در جنوب آسیا است. مجموع جمعیت کشورهای عضو آن تقریباً 1٫5 میلیارد نفر است که از نظر جمعیت، حوزه تأثیر آن از هر سازمان منطقه‌ای دیگر بیشتر است.
این سازمان در 8 دسامبر 1985 توسط هند، پاکستان، بنگلادش، سریلانکا، نپال، مالدیو و بوتان تأسیس شد. در آوریل 2007، در خلال چهاردهمین نشست اتحادیه، افغانستان هشتمین عضو آن شد. کشورهای ایران و چین نیز که از اعضای ناظر این سازمان هستند، درخواست عضویت در این سازمان را دارند.
هدف از تشکیل این اتحادیه، افزایش همکاری‌های متقابل، میان کشورهای عضو می‌باشد. دبیرخانهٔ دائمی سارک، در کاتماندو پایتخت کشور نپال واقع است.
آساق**267** 1424 *1600 **1663**


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم| مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد!