برای تحقق اهداف مالی خود رژیم پول بگیرید!


برای تحقق اهداف مالی خود رژیم پول بگیرید!

ماهنامۀ معیشت افرادی که به‌دنبال توازن اندام هستند و می‌خواهند بدنی زیبا و به‌اصلاح روی فرم داشته باشند، در کنار ورزش و فعالیت بدنی کافی باید از رژیم‌های غذایی مناسب نیز پیروی کنند. با این کار، میزان کالری مورد نیاز خود را تأمین می‌کنند و در عین حال از مصرف بیش از اندازه غذا پرهیز می‌نمایند. در نتیجه، اندامی زیبا و متناسب...

افرادی که به‌دنبال توازن اندام هستند و می‌خواهند بدنی زیبا و به‌اصلاح روی فرم داشته باشند، در کنار ورزش و فعالیت بدنی کافی باید از رژیم‌های غذایی مناسب نیز پیروی کنند. با این کار، میزان کالری مورد نیاز خود را تأمین می‌کنند و در عین حال از مصرف بیش از اندازه غذا پرهیز می‌نمایند. در نتیجه، اندامی زیبا و متناسب خواهند داشت. همین روش برای ایجاد توازن مالی و سروسامان دادن به وضعیت پولی نیز قابل استفاده است. به‌طور مثال، ممکن است در مقاطعی از سال هزینه‌های زیادی به فرد تحمیل شود و این هزینه‌ها تعادل جاری در بودجه او را از بین ببرند. یا آن‌که درآمد فرد بیشتر شود و این امر به نوعی از ولخرجی بینجامد. برای پرهیز از این دشواری‌ها، ما رژیم پول را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

برای استفاده از این رژیم، گام نخست آن است که نحوه عملکرد آن را به خوبی درک کنیم. کاردکرد رژیم پولی نیز به مانند تمامی الگوهای برنامه‌ریزی مالی بر عاملی استوار است که برای اغلب ما چندان خوشایند نیست. این عامل مهم چیزی نیست جز بودجه‌بندی دقیق و وفاداری به آن. بدون تنظیم دقیق بودجه رژیم پولی کاملاً بی‌ثمر است. چراکه چشم‌انداز دقیق از درآمدها و هزینه‌ها وجود ندارد و لذا نمی‌توان درباره شیوه هزینه کردن پول تصمیم‌گیری کرد. فردی که می‌خواهد رژیم پولی بگیرید، باید میزان درآمد ماهانه (یا هفتگی) خود را به دقت محاسبه کند و سپس هزینه‌های زندگی را در همین دوره زمانی مشخص نماید. ساده‌ترین روش برای این کار استفاده از فهرستی است که در آن تک‌تک هزینه‌ها ثبت شده و مجموعه آنها بر اساس انواع هزینه محاسبه شده باشد. اگر در حال تهیه چنین فهرستی هستید، صندوق اضطراری و هزینه‌های مرتبط با بازنشستگی را از یاد نبرید.

پس از تعیین دقیق بودجه، گام بعدی ایجاد عادات جدید در زمان خرید است. درست به مانند رژیم غذایی، در اینجا نیز باید عادات کلی خرید و هزینه کردن خود را شناسایی کنید. آنگاه با عزمی راسخ و وفاداری کامل، هر ریال از هزینه‌های زندگی را رصد کرده و اجازه ندهید که امیال و خواسته‌های لحظه‌ای شما را از بودجه تعیین‌شده منحرف سازد. در اینجا می‌توانید از پول نقد کمتر استفاده کنید. به این معنا که در طول روز مقدار مشخصی از پول (که از قبل محاسبه شده است) را با خود حمل کنید و میل‌های ناگهانی را تحت فشار قرار دهید. از این طریق، اگر ناگهان هوس خرید کالایی خارج از برنامه پولی تان به سر شما بزند، می‌توانید با استفاده از رژیم پولی این میل را کنترل کنید.

در زمان خریدهای عمده و ضروری نیز استفاده از رژیم پولی کارساز خواهد بود. با محدود کردن پول نقدی که همراه خود دارید، امکان خرید بیش از اندازه از بین می‌رود. شما باید از قبل درباره این‌گونه خریدها به دقت فکر کنید، نیازها را بسنجید و موقعیت‌های پیش‌رو را بررسی نمایید. آنگاه در زمان مناسب بودجه مورد نیاز را تأمین کرده و اقدام به خرید نمایید. البته این روش ممکن است گاهی اوقات شما را به دردسر بیندازد. به این معنا که ممکن است در لحظات خاصی دچار کمبود پول شوید و نتوانید نیاز خود را برآورده سازید. با این حال، اجازه ندهید این نگرانی شما را از رژیم پولی باز دارد. تعداد مواردی که با چنین دشواری‌هایی مواجه خواهید شد در مجموع بسیار اندک است. به همین جهت می‌توانید به سادگی آنها را کنترل کنید و برنامه خود را پیش ببرید.

نتایج استفاده از این روش بسیار درخشان است. در هفته‌ها و ماه‌های نخست ممکن است شرایط اندکی دشوار باشد، اما با گذشت زمان به مانند افرادی که می‌خواهند رژیم غذایی بگیرند، رفته‌رفته به شرایط جدید عادت خواهید کرد و از مزایای این روش بهره‌مند خواهید شد. مزایایی که توازن مالی، پس‌انداز بیشتر و امکان سرمایه‌گذاری تنها برخی از آنها است.

ماهنامه معیشت، شماره ۱۷و۱۸، اسفند ۱۳۹۴ و فروردین ۱۳۹۵



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

دامنه نوسان بورس تغییر کرد