موم انداختن “وکس”چیست ؟روش موم انداختن«اپیلاسیون»+تصاویر


موم انداختن “وکس”چیست ؟بهترین روش برای موم انداختن«اپیلاسیون»+تصاویر موم انداختن یا وکس صورت، یکی از روش های از بین بردن مو های زائد با استفاده از ماده ای به نام «موم» یا «وکس(wax)» است در”موم انداختن” یک لایه نازک از موم گرم روی پوست مالیده می شود و سپس یک پارچه، کاغذ یا...

موم انداختن “وکس”چیست ؟بهترین روش برای موم انداختن«اپیلاسیون»+تصاویر

موم انداختن یا وکس صورت، یکی از روش های از بین بردن مو های زائد با استفاده از ماده ای
به نام «موم» یا «وکس(wax)» است

در”موم انداختن” یک لایه نازک از موم گرم روی پوست مالیده می شود و سپس یک پارچه، کاغذ یا زرورق روی آن قرار می‌گیرد و بعد از فشار دادن، در جهت خلاف رویش موها از سطح پوست برداشته می‌شود. به این روش «استریپ ‌واکس» گفته می‌شود و در مقابلش «هارد واکس» وجود دارد که در این روش از لایه ضخیم‌تری از موم استفاده می‌شود و برای افرادی که پوست حساسی دارند، مناسب‌تر است.

چه کسانی نباید از مومک استفاده کنند؟

کسانی که تحت درمان با داروهای لایه‌برداری پوست ، مثل ترتینوئین و ایزوترتینوئین هستند به دلیل اینکه پوست‌شان راحت‌تر دچار پارگی و شکنندگی می‌شود، بهتر است از موم انداختن استفاده نکنند و مخصوصا از موم انداختن در مناطق مبتلا به زگیل، مولوسکوم، عفونت‌های قارچی و باکتریایی، خال یا پوست تحریک شده، شکاف‌دار و آفتاب سوخته پرهیز نمایند.

برخی از پزشکان، موم انداختن را در افراد دیابتی، مبتلایان به وریدهای واریسی یا آنهایی که گردش خون محیطی ضعیفی دارند، توصیه نمی‌کنند، زیرا در این افراد احتمال عفونت بیشتر است.

توصیه این است که در روزهای قاعدگی اقدام به موزدایی نکنید زیرا پوست در این دوران حساس می شود و ممکن است پس از موزدایی دچار سوزش شود.

***

روشهای چهارگانه اپیلاسیون :
۱- استفاده از تیغ

۲- اپیلاسیون(epilation)با وکس

۳- استفاده از کرم مو بر

۴- استفاده از مومک

***

اپیلاسیون موهای زائد نواحی مختلف بدن

آماده کردن لوازم اپیلاسیون اولین گام تهیه کیت های وکس در خانه یا موم شکر خانگی است.

موم انداختن “وکس”چیست ؟روش موم انداختن«اپیلاسیون»+تصاویر

کیت های اپیلاسیون خانگی متعددی در بازار موجودند. دو مورد از مطرح ترین انواع موم برای اپیلاسیون ، کیت اپیلاسیون عادی (از پد برای کشیدن موم از بدن استفاده می شود ) و کیت اپیلاسیون سخت ( خود موم خشک شده و بدون پد از روی بدن کشیده می شود ) هستند. موم عادی بهترین انتخاب برای موهای زیر بغل و پاهاست در حالی که از موم سخت برای اپیلاسیون موهای ناحیه بیکینی استفاده می شود.

مطابق دستورالعمل موجود روی بسته« موم »را آماده کنید. اغلب موم ها را با قرار دادن داخل مایکروویو می توان آب کرد.

نکته:وکس را تا درجه حرارت مشخص شده گرم کنید و آن را در همین دما نگه دارید .اگر وکس بیش از حد گرم باشد پوست تان را می سوزاند و همه جا چکه می کند. اگر خیلی سفت یا سرد باشد، به سختی می توانید آن را روی پوست تان بمالید و موها را هم نمی گیرد. برای آنکه از حرارت و گرمای وکس مطمئن شوید مقداری از آن را روی دست خود بزنید تا گرمای آن از طریق پوستتان مشخص شود.

اپیلاسیون پاها

قبل از موم انداختن پاها ، آنها را زیر آب گرم بگیرید تا پرز های مو بازتر شده و راحتتر کنده شوند. از این رو بسیاری پیشنهاد می کنند اپیلاسیون را به زمانی بلافاصله بعد از یک حمام داغ موکول کنید.

موم انداختن “وکس”چیست ؟روش موم انداختن«اپیلاسیون»+تصاویر

اسپاتول چیست؟

بعد از اینکه موم آماده شد بوسیله اسپاتول چوبی(قاشقک آزمایشگاهی ،قاشق بهم زن) همراه کیت ، موم را روی قسمتی از پوست بدن خود در جهت رشد موها آغشته کنید. یکی از تکه های پد را برداشته و روی موم قرار دهیدسپس دست خود را محکم و در جهت رشد موها روی آن بکشید تا به خوبی به موم بچسبد.

حداکثر ۱۰ ثانیه صبر کنید ، سپس پد را خلاف جهت رشد موها سریع بکشید. دست خود را نزدیک و موازی پوست تان قرار داده و سعی کنید این کار را با یک حرکت انجام دهید. پد را با زاویه ۴۰ درجه به سمت کناره ها بکشید اگر به سمت بالا بکشید می تواند باعث خارش و جوش های قرمز پوستی می شود.

این مراحل را در تمامی نواحی پاهای خود تکرار کنید و موم را بیش از یک بار به همان ناحیه نزنید ( چون باعث تحریک پوست می شود ) بعد از اینکه اپیلاسیون پاها تمام شد آنها را زیر آب سرد بگیرید.

اپیلاسیون زیر بغل

فرآیند اپیلاسیون زیر بغل همانند اپیلاسیون پاهاست با این تفاوت که تنها یک دست تان در اپیلاسیون درگیر بوده و همین باعث دشواری و کمی دردناک تر شدن اصلاح موهای زیر بغل می شود و شاید نیاز به استفاده از بی حس کننده های موضعی باشد.

موم انداختن “وکس”چیست ؟روش موم انداختن«اپیلاسیون»+تصاویر

قبل از اپیلاسیون ؛ با لیف ، صابون و آب گرم زیر بغل تان را لایه برداری کنید با این کار پوست آن صاف و پرز موها باز می شود در نتیجه درد کمتری احساس می کنید.

اپیلاسیون موهای زائد زیر بغل نیاز به مهارت بالایی دارد پس تا زمانیکه مهارت کافی در این زمینه کسب نکرده اید اقدام به اپیلاسیون زیر بغل خود نکنید و این کار را به سالن اپیلاسیون بسپارید.

وقتی آماده اید وکس داغ را به سمتی که موها رشد می کنند روی زیربغل تان بکشید. اگر موها به دو سمت رشد کرده اند پس این کار را برای هر دو جهت به شکل مجزا تکرار کنید. دست تان را پشت سر خود گذاشته و بازوی خود به سمت عقب حرکت دهید تا زیر بغل تان کالا باز شود.

«پد» اپیلاسیون را روی موم قرار داده و چند بار دست خود را محکم روی آن بکشید تا خوب به موم و موها بچسبد. حتما قسمتی از پد را آزاد بگذارید تا از آن قسمت بتوانید پد را بکشید.

۱۰ ثانیه بعد پد را سریع در جهت خلاف رشد موها بکشید. اگر خودتان استرس دارید و از انجام این کار می ترسید از دوست صمیمی یا شوهر خود بخواهید تا این کار را برایتان انجام دهد.

این فرایند را مجددا برای موهای باقیمانده تکرار کنید و از روشی که در بالا گفتیم برای اپیلاسیون زیر بغل بعدی خود بهره ببرید. زیر بغل تان را با آب سرد شسته و تا چند ساعت از خوشبو کننده های زیر بغل ، مام ، عطر و اسپری بدن استفاده نکنید.

اپیلاسیون ناحیه تناسلی یا اپیلاسیون بیکینی

اپیلاسیون ناحیه تناسلی یا همان اپیلاسیون بیکینی شاید کمی ترسناک به نظر برسد اما روند کار همانند موزدایی دیگر قسمت های بدن است. حتما از انواع موم برای اپیلاسیون ، کیت مخصوص اپیلاسیون ناحیه تناسلی را تهیه نمایید و از موم داغ برای این قسمت استفاده کنید چون چسبندگی آن روی موهای زبر بهتر است.

عده ای دوست دارند به موهای این قسمت بدنشان شکل دهند پس قبل از شروع اپیلاسیون موهای زائد ناحیه تناسلی درمورد شکل مورد نظرتان تصمیم گیری کنید. آیا منظورتان از اپیلاسیون ناحیه بیکینی فقط موهای بیرون از خط بیکینی است ؟ شکل مثلث به آنها می دهید؟ یا به شکل یک خط راست ؟ یا می خواهید همه موها را از بیخ بکنید ؟ از بیخ کندن همه موها سخت بوده و بهتر است به سالن اپیلاسیون که اپیلاسیون کار حرفه ای دارند مراجعه کنید.

پس از تصمیم گیری درباره مقدار مویی که می خواهید تمیز کنید ، نوبت به روش اپیلاسیون ناحیه تناسلی می رسد، پوست اطراف خط بیکینی تان را خوب شستشو دهید تا درد کمتری هنگام کندن موها داشته باشید. برای اینکه موم روی تخت تان نچسبد حوله ای را روی تخت پهن کنید. شاید گذاشتن آینه نزدیک خودتان کمک کننده باشد ، چون دقیقا می توانید کاری را که انجام می دهید ببینید.

روی تخت دراز کشیده و زیر سرتان بالش قرار دهید تا هنگام کار بهتر پایین را ببینید. با اسپاتولی که همراه کیت وجود دارد موم را در جهت رشد موها روی آنها بکشید. اگر از موم داغ استفاده می کنید ۱۰ الی ۱۵ ثانیه صبر کنید تا کمی سفت تر شود. اگر از موم سرد استفاده می کنید پد را محکم روی موم بکشید.

با یکی از دستان تان پوست خود را سفت بکشید سپس گوشه ای از پد اپیلاسیون را گرفته و با یک حرکت سریع در خلاف جهت رشد موها آن را بکشید. سعی کنید با انجام این حرکت به سمت اطراف درد کمتری خواهید داشت.

روی بخش های دیگر خط بیکینی همین روند را تکرار کنید و برای همان ناحیه دو بار این کار را انجام ندهید و برای موهای باقیمانده از موچین استفاده کنید. پس از اتمام کار از روغن بعد از اپیلاسیون برای تسکین آن و تمیز کردن موم های باقیمانده استفاده کنید. تا ۲۴ ساعت از صابون یا ژل بدن در این ناحیه استفاده نکنید. چون پوستی که تازه اپیلاسیون شده بسیار تحریک پذیر است.

بیکینی (Bikini)

بی کینی (Bikini)واژه فرانسوی است وآن نوعی جامه زنانه می‌باشد که دارای دو قسمت مشخص مجزا می‌باشد که یک قسمت پستان، و قسمت دیگر بخش میانی بدن (زیر شکم) زن را می‌پوشاند. سایر قسمت‌های بدن نیز غیر پوشیده باقی می‌ماند،که معمولاً درهنگام شنا می‌پوشند.

اپیلاسیون موهای صورت

لوازم مورد نیاز را آماده کنید. موقع اپیلاسیون موهای صورت ضروریست که کیت اپیلاسیون مخصوص موهای صورت را تهیه کنید. چون پوست صورت بسیار حساس بوده و در صورت استفاده از موم اشتباه پوست صورت را شدیدا تحریک می کند.

موم انداختن “وکس”چیست ؟روش موم انداختن«اپیلاسیون»+تصاویر

این مطلب را نوشته ایم چون پوست صورت شما حساسیت بیشتری دارد و اگر از شیوه ی اشتباهی برای موزدایی آن استفاده کنید به راحتی آسیب می بیند.

مردها باید از وکس های مخصوص صورتی استفاده کنند که برای موهای خشن تر طراحی شده اند، چون موی صورت آنها ضخیم تر است و از بین بردن آن سخت تر از موی خانم ها ست.

اپیلاسیون پشت لب

اپیلاسیون موهای پشت لب در در مقایسه با اپیلاسیون موهای زائد قسمت های دیگر بدن فرایند نسبتاً آسانی است. این منطقه برای خانم ها (و آقایان) یکی از معمول ترین مناطقی است که در خانه وکس می کنند.

موم انداختن “وکس”چیست ؟روش موم انداختن«اپیلاسیون»+تصاویر

اگر دوست داشته باشید می توانید برای از بین بردن موهای پشت لب از نوارهای وکس استفاده کنید بدون این که به وکس داغ نیاز داسته باشید – این نوارها نسبتاً ارزان اند، اما به خوبی وکس داغ نیستند زیرا نمی توانند به آن خوبی به مو بچسبند. برای استفاده از آن ها کافیست از دستوالعمل روی جعبه پیروی کنید.

اگر تصمیم به استفاده از وکس عادی دارید، به جای موم از کرم وکس استفاده کنید، زیرا این نوع چسبندگی کمتری دارد و راحت تر می توان آن را کنترل کرد.

ناحیه ی پشت لبتان را بشویید (و هرگونه اثری از آرایش را از بین ببرید) و کاملاً خشک کنید. وکس گرم را روی نصف پشت لبتان قرار دهید، با دقت اطراف خط لبتان را آغشته کنید. با قرار دادن زبانتان در پشت لب می توانید پوستش را بکشید تا کارتان راحت تر شود. حتماً وکس را در جهت رشد موها اعمال کنید.

یک نوار پارچه ای را روی وکس قرار دهید، آن را در جهت رشد مو قرار دهید. ده ثانیه صبر کنید تا وکس کمی خنک شود، سپس لب بالایتان را بین دندان هایتان بگذارید تا پوستتان به جلو کشیده شود (انجام این کار اهمیت دارد).

گوشه ی نوار را بگیرید و وکس را به سرعت بکنید. حواستان باشد که دستتان را به جای این که به سمت بالا بکشید به یک طرف بکشید. چند ثانیه دستتان را روی ناحیه ی اپیلاسیون شده فشار دهید تا دردتان کمتر شود.

همین کارها را در طرف دیگر لبتان هم انجام دهید، سپس اگر مویی باقی ماند آن را با موچین بردارید.

اپیلاسیون ابروها

وکس کردن ابروی خودتان در خانه کمی مشکل است و معمولاً به تازه کار ها توصیه نمی شود — چون با یک ماده ی داغ در منطقه ی حساس چشمتان کار خواهید کرد. علاوه بر این، اگر نصف ابرویتان را از بین ببرید نتایج این کار ممکن است فاجعه بار باشد! با این حال، اگر شما برای اپیلاسیون ابروی خودتان در خانه احساس راحتی می کنید، این گونه می توانید این کار را انجام دهید:

موم انداختن “وکس”چیست ؟روش موم انداختن«اپیلاسیون»+تصاویر

از کرم وکسی استفاده کنید که در دستگاه وکس آن را گرم کرده اید، زیرا این نوع وکس ها برای پوست حساس مناسب ترند. منطقه ی ابرو را کاملاً شسته و خشک کنید.

شکل و شمایل ابروهای در زیبایی نقش زیادی داشته و آن را نمی توان جزو مقوله اپیلاسیون موهای زائد گنجاند بنابراین بهتر است بجای وکس از موچین برای مرتب کردن موهای ابرو استفاده شود.

موم گرم را زیر اولین ابرو بمالید، با دقت خط آن را دنبال کنید تا به شکلی که می خواهید در بیاید . اطمینان حاصل کنید که موم را در جهت رشد موها بمالید (جهت مخالف بینیتان).

نوار پارچه ای را روی موم قرار دهید، روی آن را در جهت رشد موها با دست بمالید. ده ثانیه صبر کنید تا موم کمی خنک شود، سپس از یک دست برای محکم کشیدن پوست ابرو و از دست دیگر برای گرفتن گوشه ی نوار اپیلاسیون استفاده کنید.

نوار وکس را به سرعت در خلاف جهت رشد موها بکشید. حواستان باشد که دستتان را به جای این که به سمت بالا بکشید به یک طرف بکشید. چند ثانیه دستتان را روی ناحیه ی اپیلاسیون شده فشار دهید تا دردتان کمتر شود.

همین کارها را با ابروی دیگر تکرار کنید، سپس از یک موچین برای برداشتن موهای باقی مانده استفاده کنید. برای برداشتن موهای بین ابروهایتان هم می توانید از وکس استفاده کنید و هم از موچین.

اپیلاسیون سالم و مؤثر

جلوگیری از ایجاد موهای زیر پوستی شما می توانید با لایه برداری و مرطوب کردن مرتب پوستتان در هفته های قبل و بعد از جلسات اپیلاسیون از ایجاد موهای زیر پوستی جلوگیری کنید.

موم انداختن “وکس”چیست ؟روش موم انداختن«اپیلاسیون»+تصاویر

از یک اسکراب بدن، لیف یا حوله برای لایه برداری پوستتان استفاده کنید، یا با استفاده از شکر یا نمک خودتان اسکراب بدن درست کنید.
پس از اپیلاسیون موهای زائد از یک لوسیون مرطوب کننده ی سبک استفاده کنید – اگر پوستتان بعد از موزدایی حساس می شود، از مرطوب کننده های بدون رنگ و عطر استفاده کنید.

استفاده از پودر بچه یک توصیه ی خوب برای این که جلسات اپیلاسیون تان مؤثر تر باشد این است که قبل از وکس کمی پودر بچه روی پوست (تمیزتان) بریزید.

موم انداختن “وکس”چیست ؟روش موم انداختن«اپیلاسیون»+تصاویر

پودربچه هرگونه رطوبت یا چربی را از سطح پوستتان جذب می کند و کمک می کند که موم بهتر به موهایتان بچسبد.

از سوزاندن خودتان با وکس جلوگیری کنید تشخیص درست دما اهمیت دارد، زیرا سوزاندن خودتان با وکس داغ اصلاً تجربه ی جالبی نیست!

موم انداختن “وکس”چیست ؟روش موم انداختن«اپیلاسیون»+تصاویر

وقتی که وکس را ذوب کردید، دمای آن را با قرار دادن کمی از آن روی کنار مچتان تست کنید. پوست این قسمت بسیار حساس است، پس اگر خوب بود دمای وکس باید برای قرار دادن روی بقیه ی بدنتان هم مناسب باشد.

البته مهم است که وکس زیادی هم سرد نباشد، در غیر این صورت به خوبی پخش نمی شود.

قبل از اقدام به اپیلاسیون موهای زائد مطمئن شوید که طول آن ها به قدر کافی بلند است برای این که مو به موم بچسبد و به طور مؤثر برداشته شود، طول آن حداقل باید ۴/۱ اینچ (۰٫۶ سانتیمتر) تا ۲/۱ اینچ (۱٫۳ سانتیمتر) باشد. بنابراین، شما باید از اصلاح کردن با تیغ یا هر روش از بین بردن موی دیگری در یک یا دوهفته ی قبل از جلسه ی وکستان خودداری کنید. انجام این کار ممکن است سخت باشد – اما در انتها نتیجه ی بسیار لطیف تری خواهید گرفت.

موم انداختن “وکس”چیست ؟روش موم انداختن«اپیلاسیون»+تصاویر

همچنین باید موهایی که زیادی بلند هستند را پیدا کنید – از یک قیچی بی خطر برای کوتاه کردن موهایی که طولشان حدود ۲/۱ اینچ است استفاده کنید تا وکس مؤثر تری داشته باشید.

یک ناحیه را دوبار اپیلاسیون نکنید دوبار وکس کردن یک ناحیه می تواند بسیار دردناک باشد و به پوستی که خودش حساس است آسیب برساند. پس اگر مویی دیدید که برداشته نشده، از یک موچین برای برداشتن آن استفاده کنید./منبع:اپی یار

مدیریت سایت-پیراسته فر:درمنابعی که استفاده شده اصلاحاتی هم انجام گرفته-ویرایش،حذف واضافات

مراقبت از پوست بعد از اپیلاسیون

بعد از اپیلاسیون، از کمپرس سرد با یخ استفاده کنید. یخ، خون‌های به سطح پوست آمده را که باعث گرمی پوست می‌شوند، از سطح پوست دور و آن را خنک می‌کند و درنتیجه قرمزی پوست کم می‌شود. (لوسیون‌های کمک‌کننده و دوش آب سرد می‌تواند چاره‌ساز باشد)

به محلی که اپیلاسیون شده، دست نزنید و تا ۲ ساعت از کرم‌های آرایشی یا مواد معطر استفاده نکنید چون منافذ پوست باز هستند و به سرعت میکروب اطراف را جذب می‌کنند یا با مواد آرایشی مسدود می‌شوند.

بعد از ۸ ساعت، از مواد مورد استفاده در پیلینگ (لایه‌برداری) پوست استفاده کنید تا یک لایه از پوست‌های مرده را از پوستتان بردارند. این همان سطحی است که در مقابل رویش مو مقاومت می‌کند و تبدیل به جوش می‌شود. این کار را هر باری که حمام می‌کنید انجام دهید.

روش‌های جلوگیری از تیرگی دستگاه تناسلی پس از موم انداختن

چند لیموی تازه را آب‌گرفته و با مقدار برابر از آب مخلوط کنید و به اندام خارجی خود بمالید و ۵ دقیقه صبر کرده و سپس آن را بشویید. یادتان باشد در صورت بروز حساسیت پوستی و سوزش غیر عادی بلافاصله محل را با آب فراوان بشویید

در افرادی که دارای حساسیت پوستی به آب‌لیمو می‌باشند می‌بایست پس از شستشو و خشک کردن محل درحالی‌که قدری پوست اندام مرطوب است از کرم‌های سفیدکننده استفاده کنند./منبع:ستاره

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کتاب تعلیم انشا - سال 1329