مردم برای حفظ امانت گذشتگان اسناد تاریخی را اهدا کنند


مردم برای حفظ امانت گذشتگان اسناد تاریخی را اهدا کنند

آستارا- مشاور فرهنگی رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از مردم خواست برای حفظ امانت پیشینیان با اهدای اسناد تاریخی و کتب خطی این سازمان را در حفظ میراث ملی یاری کنند.


به گزارش خبرنگار مهر، اشرف بروجردی عصر جمعه در جریان افتتاح نمایشگاه اسناد تاریخی آستارا که به مناسبت هفته اسناد ملی و میراث مکتوب در محل مدرسه تاریخی داریوش این شهرستان مرزنشین برگزار شد، در جمع خبرنگاران با دعوت از مردم ایران برای مشارکت در حفظ میراث ملی و مکتوب ایران، اظهار کرد: آرشیو ملی جایگاه امنی برای اسناد اهدایی است.

وی افزود: اسناد و کتب تاریخی خطی که در آرشیو ملی نگهداری می شوند متعلق به تمام مردم جمهوری اسلامی ایران است و مردم با اهدای هر گونه کتب و اسناد تاریخی به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، پژوهشگران، جامعه فرهنگی و آیندگان کشور را از وجود این اسناد بهره مند خواهند کرد.

وی با اشاره به مهمترین وظایف سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: مهمترین اهداف این سازمان، تلاش برای بازگرداندن، جمع آوری آثار مکتوب تاریخی و حفظ میراث ماندگار سرزمین تاریخی ایران است.

بروجردی با بیان اینکه با جمع آوری آثار مکتوب تاریخی به‌عنوان اسناد ملی و مهم کشور، زمینه برای پژوهش و بالا بردن اطلاعات علمی و تاریخی پژوهشگران فراهم می شود، افزود: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران حافظ میراث ماندگار مردم این مرز و بوم است تا به نسل های بعدی صحیح و سالم تحویل داده شود.

وی خاطرنشان کرد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، متولی و مسئول حفظ، جمع‌آوری و نگهداری از اسناد تاریخی است و ما حدود ۴۰ هزار جلد کتب خطی و همچنین ۳ میلیون کتاب چاپی و میلیون ها برگ سند تاریخی در اختیار داریم که به عنوان میراث ماندگار ملی، تمامی اندیشمندان و پژوهشگران کشور می توانند از آنها بهره برداری کنند.

مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان اینکه تاکنون ۲۵ درصد از اسناد تاریخی موجود در سازمان به‌صورت دیجیتال و الکترونیکی درآمده است، اظهار کرد: ۲۰درصد از اعتبارات سازمان اسناد و کتابخانه های ملی کشور به بهینه‌سازی شرایط نگهداری اسناد تاریخی اختصاص یافته است.

بروجردی با اشاره به اعتبارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در راستای خرید و حفظ کتب و اسناد خطی و تاریخی، افزود: در سال گذشته جهت خرید کتب خطی ۲۰ میلیارد تومان هزینه شد و در سال جاری نیز ۶ میلیارد تومان اعتبار جهت خرید کتب خطی و اسناد و منابع تاریخی تخصیص داده شده است.

وی قدمت فرهنگی و تاریخی شهرستان مرزی بندر آستارا را یادآور شد و گفت: مردم با فرهنگ آستارا همواره در حفظ میراث کهن فرهنگی فعال و کوشا بوده و از اماکن و اسناد تاریخی به خوبی محافظت کرده اند.

کد خبر 4293721

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس نوشته و متن تولدت مبارک پسرم | عکس پروفایل تبریک تولد پسرم از طرف مادر و پدر