منابع غذایی دارای کلسیم و نقش آن در بدن


این مطلب توسط تحریریۀ “به اضافۀ سلامتی” تدوین شده برگرفته از گفتگوی رادیو سلامت با دکتر فریبا کوه دانی، دکترای تغذیه و رژیم درمانی، استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد کلسیم و نقش آن در بدن انسان می باشد. نقش کلسیم 50% از املاح بدن را کلسیم به خودش اختصاص می­دهد که قسمت عمده آن در حدود […] نوشته منابع غذایی دارای کلسیم و نقش آن در...

این مطلب توسط تحریریۀ “به اضافۀ سلامتی” تدوین شده برگرفته از گفتگوی رادیو سلامت با دکتر فریبا کوه دانی، دکترای تغذیه و رژیم درمانی، استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد کلسیم و نقش آن در بدن انسان می باشد. نقش کلسیم

۵۰% از املاح بدن را کلسیم به خودش اختصاص می­دهد که قسمت عمده آن در حدود ۹۹% در استخوان ها و دندان ها تجمع پیدا می­ کند.

اما ۱% در سایر بافت ها به ویژه مایعات و خون حضور پیدا می­کند که نقش بسیار عمده ای از نظر کیفی در بدن ایفا می­ کند.

وظایفی که کلسیم در بدن ایفا می­کند در انعقاد خون می­باشد. در فعالیت های عصب و عضلات کلسیم نقش به سزایی دارد. به عنوان یک کو- فاکتوریست که در فعالیت بسیاری از آنزیم های بدن که نقش های متعددی در بدن در مسیرهای سوخت و ساز و ساختن هورمون ها و عوامل متابولیسمی دارد.

اصولاً برای اینکه مواد غذایی از جریان خون وارد سلول های بدن شوند، حضور کلسیم اهمیت پیدا می ­کند.

منابع کلسیم

علاوه بر لبنیات، کلسیم در منابع گیاهی نیز دریافت می­شود از جمله بادام درختی، بعضی نوشیدنی های که با کلسیم غنی شده باشند. ماهی هایی که استخوان های ظریف و ریز دارند اگر به شکل سوخاری طبخ شوند، به تأمین کلسیم کمک می­ کنند.

-تنظیم کلسیم

کلسیم سرم با روش های دقیق و حساس مرتباً تنظیم می­شود. به محض اینکه کلسیم سرم پایین بیاید هورمون هایی در بدن جذب کلسیم را افزایش و دفع کلسیم را کاهش می­دهند. اگر در این امر موفق نباشند، کلسیم را از استخوان ها بر می­ دارند و در جریان خون آزاد می­کنند، که در طولانی مدت تراکم بافت استخوانی دچار کاهش خواهد شد.

به طور مثال در مواردی که دارو های کوری- تو-کوری – استروئیدی مصرف می­شوند، به دلیل اختلالی که در جذب کلسیم ایجاد می­کند، روی تراکم استخوانی اثر گذار خواهد بود، و یا در کسانی که پر کاری تیروئید دارند، با همچین مشکلی مواجه خواهیم بود که برداشت کلسیم از استخوان افزایش می­یابد.

از دیگر موارد هورمونی، مسأله سن یا یائسگی است. با شروع یائسگی و تغییرات هورمون ها باعث افزایش دفع استخوان و کاهش بافت استخوانی خواهد بود.

برای دریافت رژیم غذایی متناسب با مشخصات فیزیکی خودتان می توانید بر روی اینجا بزنید.

مطالب مشابه

منابع غذایی دارای کلسیم و نقش آن در بدنمنابع غذایی دارای کلسیم و نقش آن در بدنمحاسبه کالری غذای روزانه ( میزان کالری دریافتی روزانه ) منابع غذایی دارای کلسیم و نقش آن در بدنمنابع غذایی دارای کلسیم و نقش آن در بدنمنابع غذایی دارای کلسیم و نقش آن در بدن چند پیشنهاد مفید برای رفع عطش در ماه مبارک رمضان منابع غذایی دارای کلسیم و نقش آن در بدنمنابع غذایی دارای کلسیم و نقش آن در بدنربات رژیم غذایی تلگرام منابع غذایی دارای کلسیم و نقش آن در بدنمنابع غذایی دارای کلسیم و نقش آن در بدن۱۶ ماده غذایی برای پیشگیری و دفع انواع سرطان ها منابع غذایی دارای کلسیم و نقش آن در بدنمنابع غذایی دارای کلسیم و نقش آن در بدنمنابع غذایی دارای کلسیم و نقش آن در بدن راههای تامین کلسیم بدون خوردن شیر

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرسپولیس جایی برای ستاره سابق ندارد!