وضعیت رواناب مناطق زلزله زده نامناسب است


رئیس اداره محیط زیست شهرستان سرپل ذهاب وضعیت رواناب‌ها در این شهرستان را نامناسب دانست.

شهرام مظفری‌زاده در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به مهمترین مشکلات زیست محیطی مناطق زلزله سرپل‌ذهاب، گفت: هنوز بسیاری از سرویس‌های بهداشتی سطح شهر به شبکه فاضلاب متصل نیستند و رواناب آنها جاری می‌شود.

وی نمونه این سرویس‌های بهداشتی را مربوط به شهرک "صدرا" دانست که پساب سرویس‌های بهداشتی به خوبی مدیریت نمی‌شود.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان سرپل‌ذهاب با بیان اینکه سرویس‌های بهداشتی که به فاضلاب متصل شدند نیز اتصالشان چندان اصولی نیست، یادآوری کرد: در بسیاری از مواقع خصوصا در زمان بارندگی فاضلاب این سرویس‌های بهداشتی نیز پس می‌زند.

مظفری‌زاده بیان کرد: برخی از پساب‌ها نیز وارد جوی‌های آب سطح شهر می‌شود و به داخل رودخانه می‌ریزد و باعث آلودگی آن می‌شود.

وی معتقد است، وضعیت در مناطق روستایی نیز به مراتب از شهر بدتر است و در اکثر نقاط برای سرویس‌های بهداشتی و دفع فاضلاب آنها چاه حفر شده است.

مظفری‌زاده درباره وضعیت نخاله‌های ساختمانی مناطق زلزله زده نیز بیان کرد: بیش از 30 مکان برای دپو موقت نخاله‌های ساختمانی در شهر و روستاهای سرپل ذهاب در نظر گرفته شده که یک مرکز در شهر و مابقی در روستاها است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان سرپل ذهاب با بیان اینکه تخلیه نخاله در حاشیه جاده‌ها و نقاطی خارج از این مناطق ممنوع است، تاکید کرد: متاسفانه هرچقدر با همکاری سایر بخش‌ها نسبت به جمع آوری نخاله‌های دپو شده در حاشیه راه‌ها اقدام می‌کنیم، دوباره نخاله در این نقاط تخلیه می‌شود.

به گفته این مسئول، در برخی از روستاها نیز که خیرین برای آواربرداری و ساخت و ساز پای کار آمدند گاهی شاهد تخلیه و دپو غیراصولی نخاله‌های ساختمانی هستیم.

وی گفت: برخی از ماشین‌های جمع‌آوری نخاله چون سرویسی پول می‌گیرند حاضر نیستند مسافت طولانی تا نقاط موقت دپو را طی کنند و در نزدیکترین محل نخاله‌ها را رها می‌کنند.

وی با اشاره به برنامه‌هایی که برای مدیریت نخاله‌های ساختمانی مناطق زلزله زده در نظر گرفته شده، یادآوری کرد: قرار است اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با قید فوریت نسبت به جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی رها شده در حاشیه راه‌ها اقدام کند.

مظفری‌زاده عنوان کرد: به علاوه مقرر شده در مناطقی که دپو نخاله خارج از مناطق مشخص شده داشته باشیم با همکاری بنیاد مسکن نسبت به جمع آوری این نخاله‌ها اقدام شود.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان سرپل ذهاب از همکاری دامپزشکی و شهرداری برای سمپاشی مناطق دپو نخاله‌ها نیز خبر داد.

وی اظهار کرد: مکان‌هایی که مشخص شده موقت است و در نهایت نخاله‌های دپو شده بازیافت خواهند شد.

مظفری‌زاده خاطرنشان کرد: مشکل دیگر این است که پسماندهای بتنی خودروهای حمل بتن نیز گاهی در حاشیه جاده‌ها تخلیه می‌شود.

رئیس اداره محیط زیست سرپل ذهاب معتقد است، فضاهای خالی بین نخاله‌ها محلی برای تکثیر حشرات و جوندگان است و اگر نخاله‌ها مدیریت نشود می‌تواند زمینه ساز شیوع انواع بیماری‌ها باشد.

مظفری‌زاده یکی دیگر از معضلات را کشتارگاه‌های غیرمجاز دام در مناطق زلزله زده اعلام کرد که پسماندهای آن گاهی در حاشیه رودخانه‌ها رها می‌شود و مقرر شده با همکاری دامپزشکی با این موارد برخورد شود.

وی حل مشکلات محیط زیستی مناطق زلزله زده را نیازمند همکاری جدی سایر دستگاه‌ها دانست.

انتهای پیام


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

بهزیستی نسبت به ساماندهی کودکان کار کرمانشاهی اقدام کند