کوییک همان پراید ارتقا یافته است/ چرا این خودرو باید 40 میلیون قیمت داشته باشد؟
کوییک علی رغم نام زیبا و اصیل خود، مشخصات جالبی ندارد.
شرکت سایپا میگوید خودروی کوئیک یک خودروی کاملا جدید است. اما در واقع این خودرو را میتوان طراحی یک بدنه جدید روی پلتفرم توسعه یافته پراید دانست. این پلتفرم یک بار توسط سایپا با برخی قطعات کیا ریو توسعه پیدا کرده بود تا برای خودرو تیبا از آن استفاده شود.
پلتفرم پراید در دهه هشتاد میلادی توسط شرکت فورد و مزدا طراحی شده است و هم اکنون از عمر آن دههها گذشته است. شرکت سایپا تحت فشار افکار عمومی در ایران قصد دارد تا خودروی جدیدی را به جای پراید به بازار عرضه کند. این شرکت اعلام کرده مدلهای جدید تیبا و کوئیک جایگزینهای مناسبی برای پراید هستند.
اما مشکل آنجاست که قیمت این دو محصول بسیار بالاتر از پراید است.
این خودرو پس از تیبا، تیبا ۲ و ساینا، چهارمین محصولی است که بر روی پلتفرم ایکس ۲۰۰ سایپا توسعه پیدا کرده است.
به عنوان نمونه موتور پراید با افزایش ۲۰۰ سی سی حجم با کمک شرکت اف ای وی آلمان بهینه سازی شده و با اسم موتور جدید روی پلتفرم ایکس ۲۰۰ قرار گرفته است. این در حالی است که تکنولوژی موتور پراید به دهه ۸۰ میلادی باز میگردد.
موتور جدید ۱۵۰۰ سی سی این پلتفرم حدود ۸۷ اسب بخار قدرت دارد و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور تولید میکنند این میزان قدرت هم اکنون در جهان برای یک موتور ۱۵۰۰ سی سی بسیار پایین محسوب میشود و معمولا موتورهایی با این حجم با راندمان بیشتر حدود ۱۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکنند و مصرفی در حدود شش لیتر دارند در حالی که مصرف این موتور حدود ۷.۵ لیتر است.
سایپا کوئیک یک خودرو شبه مینی کراس اوور است. کراس اوور خودروهای شبه شاسی بلندی هستند که بر روی پلتفرم خودروهای سواری توسعه پیدا میکنند.
در خودروی کوئیک از ترمز ضد قفل و سیستم کنترل پایداری استفاده شده تا امنیت خودرو افزایش یابد. از طرفی برای سرنشینان جلو کیسه هوا در نظر گرفته شده است. شاید این عوامل کمی سبب افزایش ایمنی خودرو شود اما پلتفرم ایکس ۲۰۰ که بر اساس خودروهای پراید و ریو توسعه یافته است عملا چندان مدرن و ایمن نیست. تستهای تصادف خودرو تیبا که از پلتفرم ایکس ۲۰۰ استفاده میکند نشان میدهد که این خودرو دچار آسیبها جدی میشود و در خوشبینانهترین حالت میتواند تنها دو ستاره ایمنی کسب کند که از نظر ایمنی درجه ضعیفی محسوب میشود.