سهم ناچیز کودکان افغان از تحصیل/ نیمی از کودکان افغان به مدرسه نمی‌روند


سهم ناچیز کودکان افغان از تحصیل/  نیمی از کودکان افغان به مدرسه نمی‌روند

صندوق کودکان ملل متحد در تازه‌ترین بیاینه خود اعلام کرده است: حدود 50 درصد از کودکان افغان که در سن مدرسه هستند، به مدرسه نمی‌روند و هیچ آموزشی نمی‌بینند.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، صندوق کودکان ملل متحد در تازه‌ترین بیانیه خود اعلام کرده است: حدود 50 درصد از کودکان افغان که در سن مدرسه هستند، به مدرسه نمی‌روند و هیچ آموزشی نمی‌بینند.

براساس گزارش‌های رسیده، سه میلیون و 700 هزار کودک و نوجوان در میانگین سنّی 7 تا 17 ساله از مدرسه و آموزش محروم هستند.

وزیر آموزش و پرورش کشور افغانستان می‌گوید: «درگیری مداوم و بدتر شدن وضعیت امنیتی در سرتاسر کشور، همراه با فقر عمیق و تبعیض علیه دختران، به میزان قابل توجهی محرومیت کودکان از تحصیل را افزایش داده است».

بررسی‌ها نشان داده است، دختران 60 درصد آمار کودکان محروم از مدرسه را تشکیل داده‌اند؛ در این بین کودکان دختر قندهار، هلمند، وردک، پکتیکا و زابل درصد محرومیت از تحصیل هستند.

در این بیانیه آمده است، افزون بر ناامنی، آوارگی، ازدواج در سنین پایین، کمبود معلمان زن و امکانات کم مدارس از دلایل دیگر بازماندن کودکان از تحصیل شده است.

صندوق کودکان ملل متحد که بیشتر به نام اختصاری آن (UNICEF) یونیسِف خوانده می‌شود، برای فراهم‌کردن غذای اضطراری و خدمات بهداشتی-درمانی برای کودکان در کشورهایی که در اثر جنگ جهانی دوم تخریب شده بودند، ایجاد شد. در11 دسامبر1946 به توصیه شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد و تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد ایجاد شد.

انتهای پیام/


منتخب امروز


تست شخصیت شناسی/ در این تصویر چه می بینید؟