این« چای»خوردن داره!وقتی امام خمینی “قهوه چی” می شود!نجف منزل امام


منزل امام خمینی درنجف


«حاج ابراهیم » خدمتکار منزل امام خمینی درنجف می...
منزل امام خمینی درنجف «حاج ابراهیم » خدمتکار منزل امام خمینی درنجف می گوید: تابستان بود و روزهای گرم نجف، ظرف ها را که شستم، خواب عصرگاهی مرا گرفت. آقا هم عادت داشتند در سرداب می خوابیدند. بعد از مدتی بیدار شدم تا چای را آماده کنم که دیدم سماور نیست، اول نگران شدم ولی بعد حدس زدم شاید...

منزل امام خمینی درنجف

این« چای»خوردن داره!وقتی امام  خمینی “قهوه چی” می شود!نجف منزل امام

«حاج ابراهیم » خدمتکار منزل امام خمینی درنجف می گوید: تابستان بود و روزهای گرم نجف، ظرف ها را که شستم، خواب عصرگاهی مرا گرفت. آقا هم عادت داشتند در سرداب می خوابیدند.

این« چای»خوردن داره!وقتی امام  خمینی “قهوه چی” می شود!نجف منزل امام

بعد از مدتی بیدار شدم تا چای را آماده کنم که دیدم سماور نیست، اول نگران شدم ولی بعد حدس زدم شاید آقا آن را برداشته است. خدمت ایشان که رسیدم، لبخندی زدند و گفتند: من چای خورده ام، بیا اینها را ضبط کن.

بعضی از وقت ها بود که آقا بدون اینکه از کسی بخواهند خودشان سماور را آماده می کردند.[برگرفته از کتاب برداشت هایی از سیره امام خمینی، جلد اول.]

خانه امام در نجف

این« چای»خوردن داره!وقتی امام  خمینی “قهوه چی” می شود!نجف منزل امام

امام خمینی پس از تبعید از ترکیه به عراق در نجف اشرف و درمنزلی که دارای ویژگی های خاص بود جهت سکونت انتخاب کردند. خانه ای که در (خیابان)شارع‌الرسول، خیابانی رو به قبله صحن و حرم حضرت امیرالمومنین (ع) واقع شده و همه جای کوچه ی آن سایه است. در دو طرف کوچه، طبقه‌های دوم خانه‌ها جلو آمده و به یکدیگر چسبیده اند.

امکانات خانه امام در نجف

محوطه مسکونی منزل و به (اندرونی) دارای حیاطی حدود ۵ در ۵ بود. داخل حیاط دو اتاق وجود داشت که آن اتاق‌ها به هم راه داشتند. طرف دیگر حیاط آشپزخانه بود و روی آنیک نیم‌طبقه، شامل دو اتاق کوچک قرار داشت. در عراق طوری محوطه‌سازی می‌کنند که آدم از توی حیاط بخواهد آسمان را ببیند. مثل اینکه باید از دودکش مانندی نگاه کند چراکه اتاق‌های طبقه دوم فضای حیاط را اشغال کرده‌اند، راه‌پله‌ها را هم بسیار باریک در می‌آورند.

شیعه نیوز می نویسد:اندرونی به متراژ ۱۱۵ متر عرصه و ۱۴۲ متر اعیانی است، ساختمانی که نشانی آن را به راحتی می‌توان از پلاک معروف سر کوچه پیدا کرد.

بخش اعیانی منزل امام در طبقه همکف و نیم طبقه اول و طبقه دوم و ۶۲ متر مربع زیرزمین، محل سکونت خانواده امام بوده و بخش دیگر این ساختمان به عنوان دفتر امام به متراژ ۶۷ متر و ۸۰ متر اعیانی به محل مراجعات و جلسات و ملاقات‌های حضرت امام اختصاص داشته است.

این ساختمان که در سالهای اخیر به طور کلی تخریب گردیده بود توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام در سال ۱۳۸۷ خریداری و در مالکیت مؤسسه قرار گرفته و در همان سال با استفاده از فیلم‌ها و عکس‌های موجود قبل از تخریب ساختمان عملیات بازسازی آن آغاز و در سال ۹۱ تکمیل می‌شود.

براساس توضیح خادم این بیت تاریخی، این بنا با دقت و رعایت نکات فنی به همان صورت قبلی تعمیر و بازسازی شده تا مورد بازدید علاقه‌مندان قرار گیرد و خاطره روزهای پرمشقت امام در تبعید و استقامت و بردباری آن رهبر کبیر انقلاب اسلامی در اذهان بازدیدکنندگان زنده شود.

از ابتدای ورودی منزل امام راحل در نجف که با آیه ۳۶ سوره نوره تزئین شده، تصویری از بنیانگذار انقلاب اسلامی بر روی دیوار نقش بسته است و از اینجا به هر سمتی که قدم برداری تصاویری از هیبت و شکوه این مرد خدایی را نظاره‌گری که با تواضع عجیبی آمیخته شده است.
این« چای»خوردن داره!وقتی امام  خمینی “قهوه چی” می شود!نجف منزل امام
زیرزمین بیت تاریخی امام (ره) را بسیار باشکوه خواهی یافت آن زمان که در گرمای طاقت فرسای نجف به منطقه‌ای قدم می‌گذاری که بوی هوای مطبوعش زائر را وسوسه می‌کند تا مدت بیشتری آنجا بماند و حال اینکه تصاویر نقش بسته از امام و یارانش بر روی دیوار، ایستادن بیشتری را می‌طلبد.

این« چای»خوردن داره!وقتی امام  خمینی “قهوه چی” می شود!نجف منزل امام

زقاق ۵۷، محله ۲۰۶، حی الحویش؛ همان پلاک معروف است که حتما قبل از رسیدن به منزل تاریخی امام خمینی (ره) در نجف اشرف، آن را خواهی یافت.//پایان گزارش شیعه نیوز

این« چای»خوردن داره!وقتی امام  خمینی “قهوه چی” می شود!نجف منزل امام

بازدید سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی۳۰ فروردین ۱۳۹۷درخانه امام خمینی درنجف بعدازبازسازی

نماینده موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در نجف (سیدعلی اکبرمحتشمی پور) ازیارویاوران امام خمینی دردوران هجرت ۱۴سال ۳ماه امام بود

محتشمی(متولد ۱۳۲۵ تهران)وزیر کشور دولت دوم میرحسین موسوی و نماینده دوره سوم و ششم مجلس شورای اسلامی بوده

این منزل راآقای شیخ نصر الله خلخالی اجاره و تهیه کرده بود

این« چای»خوردن داره!وقتی امام  خمینی “قهوه چی” می شود!نجف منزل امام

شهرنجف :۴نفرردیف اول ازچپ:امام خمینی ، (نفرکنار امام)حجت الاسلام شیخ نصرالله خلخالی ، آیت الله حاج شیخ مجتبی لنکرانی و آیت الله دکتر محمدصادقی تهرانی

امام خمینی درنجف ۲خدمتکارداشت بنامهای «ننه فاضل» و«حاج ابراهیم» این خادمان افغانی بودند.

چگونگی انتخاب حاج ابراهیم جالب است وفضولی های ننه فاضل! که میتونیددراین لینک پیگیرش باشید:

زندگی۱۳ساله”خمینی درنجف”خانه امام درنجف+عکس

همه تبعید”اخراج“های امام خمینی

چهارده۱۴سال ۳ماه دوری ازوطن/۲+ماه زندان۸ماه حصر

یازده ماه ترکیه+۱۳سال عراق+۴ماه فرانسه

سیزده ۱۳آبان۱۳۴۳–تیعیدامام خمینی به ترکیه

۱۳سال اقامت درنجف

سیزده۱۳مهر۱۳۴۴تبعیدازترکیه به عراق”نجف”

دوازده۱۲مهر۱۳۵۷تبعید-اخراج-ازنجف به کویت

کویت اجازه حضوربه خاکش رانداد،بناچارامام چندساعت بعدبه عراق(بصره)برگشت وروزبعد۱۳مهر۵۷ازطریق فرودگاه بغدادبه «فرانسه»منتقل شد.

چهارده۱۴مهر۱۳۵۷وارد”پاریس”شد.

دو۲روزبعد(۱۶مهر)به حومه پاریس(نوفل لوشاتو)منتقل شد.

دوازده۱۲بهمن۱۳۵۷واردکشورایران شد.

ده۱۰روز(دهه فجر)هنوزتفاله های شاه “بختیار”حکومت متزلزلی داشتند.

بیست ودو۲۲بهمن حکومت شاه به زانودرآمد وحکومت بدست عاشقان خمینی درآمد.پیروزی انقلاب

ساعت۲۲:۲۳ شنبه ۱۳خرداد۱۳۶۸(٢٨ شوال ١۴٠٩)روح خدا به خدا پیوست.

مدیریت سایت-پیراسته فر:این گزارش حاصل ده ها گُلچین ازجرائدورسانه هابوده که باهم جفت وجورش کردم،پس دربهره برداری منبع رافراموش نکنید.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته