گره کور ارتباط صنعت با دانشگاه/ نقش کمرنگ دانشگاه ها در سایه درآمد بادآورده نفتى


گره کور ارتباط صنعت با دانشگاه/ نقش کمرنگ دانشگاه ها در سایه درآمد بادآورده نفتى

ارتباط دانشگاه با صنعت یکى از مشکلات کشور است که در سایه پول هاى نفتى موجب کمرنگ شدن نقش مراکز آکوزس عالى شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سال‌هاست، ارتباط موثر دانشگاه و صنعت به چالش بزرگ کشور تبدیل شده است؛ اگر چه به اعتقاد منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت علوم متولی اشتغال در کشور نیست اما هیچ مسئولی نقش اساسی دانشگاه‌ها در اشتغال جوانان را انکار نمی‌کند.

محمود نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران معتقد است شرط اصلی در تحقق شعار سال، سال حمایت از تولید کالای ایرانی، ارتباط سازمان یافته‌تر بین دانشگاه‌ها و شرکت‌های صنعتی و تولیدی کشور است.

تحقق شعار سال با پاى کار آمدن دانشگاهیان

وی در در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید ملزم شوند که پژوهش‌های خود را به سمت نیازهای کشور سوق دهند گفت: از طرف دیگر تولید کنندگان، متولیان صنایع و مسئولان دستگاه‌های اجرایی هم باید بپذیرند که راه‌حل مشکلاتشان بر پایه علم است؛ در صورت تحقق این شرایط، کالای ایرانی نه تنها بازار ایران را فتح خواهد کرد بلکه در صحنه بین المللی هم جایگاه خوبی پیدا می کند.

دانشگاه می‌تواند علاوه بر تربیت دانشجو به عنوان نیروی کارآفرین، در آموزش جدیدترین متدهای اقتصادی و مدیرتی به اهالی اتاق‌های بازرگانی و صاحبان صنایع نقشی اساسی داشته باشد؛ به طور مثال به تازگی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر دوره‌های MBA برای اعضای اتاق‌های بازرگانی آغاز شده است.

سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه امیرکبیر در نشست مشترک این دانشگاه با اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه باز آموزی جایگاه بالا و مطلوبی در کشور بخصوص در صنعت دارد؛ گفت: دوره‌های MBA می تواند در جهت ارتقای آموزش هم در دانشگاه ها و هم در اتاق بازرگانی موثر واقع شود.

بی تردید دانشگاه‌ها می توانند با ایفای نقش موثر خود صنعت را در رسیدن به اهداف خود یاری کند؛ این امر مستلزم آن است که هم دانشگاه بتواند به نیازهای در حال گسترش صنعت پاسخ دهد و هم صاحبان صنایع برای بهره وری اقتصادی خود به دانشگا‌ها مراجعه کنند. مسئولان نظام آموزشی کشور معتقدند دانشگاه باید به سمت حل مشکلات کشور گام بردارد اما آیا دانشگاه در این مسیر گام بر می‌دارد؟

گره کور ارتباط صنعت با دانشگاه/ نقش کمرنگ دانشگاه ها در سایه درآمد بادآورده نفتى

دانشگاه ها به فکر حل مشکلات جامعه نیستند

نوراله قیصری استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در پاسخ به این سوال که وضعیت تعامل دانشگاه و صنعت چگونه است ،گفت: یکی از مشکلاتی که دانشگاه‌های ما با آن روبه روست ارتباط میان تولیدات پژوهشی، فکری و آموزشی دانشگاه‌ها با مشکلات و مسائلی است که در جامعه در شکل کلان و در دولت در شکل خرد وجود دارد؛ این ناتوانی در حل مشکلات بیش از همه در رشته‌های علوم انسانی دیده می‌شود و رشته‌های فنی و مهندسی در رده دوم قرار دارند شاید رشته‌های پزشکی در این میان وضعیت بهتری داشته باشند.

قیصری با بیان اینکه ما نتوانستیم پیوند مطلوبی بین نیاز‌های کشور و دانشگاه برقرار کنیم، گفت: دانشگاه امروز تبدیل به یک نهادی شده است که مستقل و برای خودش کار می‌کند و ارزش‌های خود را دارد؛ دانشگاه متأسفانه این دغدغه را ندارد که مشکلات کشور را حل کند؛ از سوی دیگر ساختار اقتصادی کشور به شدت وابسته به نفت است؛ درآمد‌های بادآورده نفت نقش دانشگاه را کمرنگ کرده و وظیفه اصلی آن را از دوشش برداشته است؛ دیگر استاد نیازی نمی‌بیند که یک ایده جدید طرح کند، ایده‌ای که می‌توانست معضل ترافیک را حل کند، می‌توانست یک داروی جدید اختراع کند؛ می‌توانست مشکل اقتصادی کشور را حل کند یا پاسخگوی امنیت ملی باشد؛ هیچ‌کدام از این ایده‌ها برای پاسخگویی مشکلات بروز پیدا نمی‌کند.

با پول نفت نمی توان همیشه علم و فناوری خرید

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه عادت کرده‌ایم با پول نفت ایده و فناوری کشور‌های دیگر را بخریم گفت: در این شرایط دانشگاه ماموریتی برای خود احساس نمی‌کند؛ اتفاقی که در سال‌های اخیر مشاهده کردیم این موضوع برجام است؛ برجام به ما ثابت کرد که با پول نفت همیشه نمی‌توان علم و فناوری خرید؛ با فروش نفت نمی‌توان مشکلات کشور را حل کرد؛ چرا که دولت نفت می‌فروشد، اما به بهانه تحریم نمی‌تواند پول نفت را بگیرد.

بقای دانشگاه با خطر مواجه شده است

قیصری با بیان اینکه با تحریم‌کشور بقای دانشگاه هم با خطر مواجه شده است گفت: وقتی درآمد‌های نفتی کشور کاهش یافت دولت این سوال را مطرح می‌کند که چرا باید به دانشگاه پولی پرداخت کنم، برای مسئول برنامه‌ریزی کشور این سوال پیش می‌آید که وقتی دانشگاه نمی‌تواند مشکلی از کشور را حل کند چرا باید بودجه درخواستی‌ آن مرکز پرداخت شود؛ بنابراین ما در شرایطی هستیم که هم دانشگاه با ناپایداری مواجه است و هم جامعه با معضلات زیادی روبروست.

گره کور ارتباط صنعت با دانشگاه/ نقش کمرنگ دانشگاه ها در سایه درآمد بادآورده نفتىراهکارهایى بزاى اشتغالزایى و درآمزایى دانشگاه ها

این استاد دانشگاه تهراندر پاسخ به این سوال که راه‌حل برون رفت از این شرایط چیست؟ گفت: باید برای کارآمد کردن دانشگاه تلاش کنیم؛ راه حل کارآمد کردن دانشگاه‌ها تقویت پارک‌های علم و فناوری، توجه به روش‌های درآمدزایی دانشگاه‌ها و سازماندهی بسیج اساتید دانست. بسیج اساتید با سازماندهی مطلوبی که می تواند میان استادان بسیجی کشور ایجاد کند و حضور استادانی که دغدغه حل مشکلات کشور را دارند می تواند دانشگاه را در کارآمدی یاری کند.

به نظر می‌رسد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تازگی ماموریت یافته است تا بخشی از بار اشتغال جوانان را به دوش بکشد؛ اجرای دو طر‌ح‌ کشوری " ساماندهی ۲۰۰ موسسه آموزش عالی" و "اشتغال پذیری دانشجویان کارشناسی" توسط وزارت علوم با همین هدف اجرا شده است. در همین راستا می‌توان به سیاست‌های وزارت علوم در قبال دانشگاه‌های مهارت محور نظیر دانشگاه فنی و حرفه ای و دانشگاه جامع علمی کاربردی اشاره کرد.

انتهای پیام

گزارش از علی قدمی


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

منابع طبیعی پروتئین برای کاهش وزن