اهمیت حرکت امام خمینی (ره) در نامگذاری روز جهانی قدس از نگاه روزنامه فلسطینی المنار


اهمیت حرکت امام خمینی (ره) در نامگذاری روز جهانی قدس از نگاه روزنامه فلسطینی المنار

روزنامه فلسطینی المنار با انتشار مقاله‌ای، از اهمیت حرکت تاریخی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در نامگذاری روز جهانی قدس سخن گفت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه فلسطینی المنار با انتشار مقاله‌ای با عنوان «روز جهانی قدس، جاودانه کردن مسأله فلسطین» به اهمیت ابتکار عمل بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در اعلام آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان روز جهانی قدس پرداخت.

اهمیت حرکت امام خمینی (ره) در نامگذاری روز جهانی قدس از نگاه روزنامه فلسطینی المنار

روزنامه المنار فلسطین با اشاره به سخنان امام راحل (ره) نوشت: «من از عموم مسلمانان جهان و دولت‌های اسلامی می‌خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می‌کنم، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و می‌تواند تعیین‌کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد به‌عنوان روز قدس انتخاب و طی مراسمی همبستگی بین‌المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند.»

با این کلمات، امام خمینی (قدس سرّه) ابتکار عمل احیای روز جهانی قدس را که بعدها گزینه‌ای راهبردی به منظور حفظ امت اسلام و مقدسات ملت‌ها شد، آغاز کردند. این گزینه راهبردی، آن زمان و در سایه درگیری‌های سیاسی و نظامی که سبب نابودی حقایق می‌شد، نزد بسیاری از ملت‌ها مفهوم نبود؛ اما امروزه جهان اسلام این روز را به عنوان ایستگاهی در جهت حرکت بسوی گزینه‌های آینده و طبق قاعده وحدت اسلامی درک می‌کند.

المنار فلسطین در ادامه می‌پرسد: لزوم احیای روز جهانی قدس، چگونه یکی از گزینه‌های راهبردی است که مقدسات امت (اسلام) و خصوصا مسأله فلسطین را حفظ می‌کند؟ و چگونه روز جهانی قدس در چارچوبی که حقوق امت اسلام را تضمین خواهد کرد، به وجود آمد؟

نگارنده این مقاله سپس می‌نویسد: از طریق درک اهمیت این ابتکار بزرگ، می‌توان نکات زیر را لحاظ کرد:

اول: اعلام روز جهانی قدس، به منظور بشارت جنبشی متفاوت از آنچه معمول بود، و با هدف تصحیح مسیر مسأله فلسطین و قرار دادن حقوق و مبارزات ملت فلسطین به عنوان بزرگترین اولویت، آنهم نه تنها در سطح منطقه، بلکه در سطحی جهانی اعلام شد.

دوم: می‌توان انتخابی را که امام خمینی (ره) به عنوان بخشی از تفکر سیاسی خود قرار داد، به عنوان گزینه‌ای راهبردی در خصوص مسائل ملل منطقه به حساب آورد؛ همچنانکه این مسأله «مناسبتی جهانی» شده است و چارچوب و نماد آن با مفهوم آزادی، آنهم نه تنها به معنای اسلامی آن، بلکه در چارچوب تمامی معانی توافق شده بر آن متناسب است.

سوم: چارچوبی را که امام خمینی مسأله فلسطین را در آن قرار داد، زمینه‌ای را فراهم کرد تا فرصتی برای تقویت وحدت امت اسلام و جامعه اسلام پدید آید و در نتیجه، خطرناک‌ترین نقطه ضعفی که دشمن تلاش دارد تا از آن سوء استفاده کند، از بین برود.

نویسنده مقاله در ادامه با نتیجه‌گیری از موارد بالا می‌نویسد: اولا می‌توان جایگاه رفیعی را که مسأله فلسطین در تفکر ملل منطقه از زمان اشغالگری اسرائیل به خود اختصاص داده و هر روز نیز بیشتر می‌شود، مورد ملاحظه قرار داد و این مسأله‌ای است که هدف طرح‌های غربی‌ها قرار گرفته؛ طرح‌هایی که نتوانسته وابستگی ملی-عربی و اسلامی را در خصوص مسأله فلسطین تغییر دهد.

دوم: اقدام امام خمینی در اعلام روز جهانی قدس و لزوم برپایی آن در قرار دادن رژیم صهیونیستی به عنوان دشمن مشترک تمامی ملل منطقه سهمی به‌سزا داشت.

سوم: می توان روز جهانی قدس را به عنوان جنگ روانی متقابلی به حساب آورد که امت اسلام علیه رژیم صهیونیستی بکار بسته است؛ چرا که از طریق برپاداشتن این روز امت (اسلام) بر عدم مشروعیت رژیم صهیونیستی تأکید می‌کند.

چهارم: برپایی روز جهانی قدس در امتداد جغرافیای سیاسی جهان، مسأله فلسطین را مسأله‌ای جهانی قرار خواهد داد که از مرزهای جغرافیایی فلسطین عبور می‌کند و این مسأله‌ای است که سبب می‌شود رژیم صهیونیستی نقاط قوتی که دائما در درگیری‌ها بدان تکیه می‌کند، از دست بدهد.

این روزنامه در پایان می‌نویسد: روز جهانی قدس از چنان گرمایی برخوردار است که با گذشت زمان سرد نمی‌شود؛ گرمایی که مسأله فلسطین را مرکز انتخاب‌های جهان اسلام قرار داده و بلکه از این مرحله نیز فراتر رفته و به تمامی ملت‌های جهان رسیده است. این امر، نمایانگر روح اقدامی است که امام خمینی آن را آغاز کرد. ایشان با این اقدام سبب شد همچنان رژیم صهیونیستی با بحران موجودیت مواجه باشد. از این رو، بحران موجودیت اسرائیل، از بزرگترین دستاوردهای جنگی روانی محسوب می‌شود که برپایی روز جهانی قدس آن را آغاز کرده است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله مقاومت عراق به یک هدف حیاتی در حیفا