مهمترین محصول جگوار پس از ای تایپ شاسیبلند جدید آی پیس است. مدیران شرکت این موضوع را به صراحت بیان داشتهاند. عدم حضور در کلاس شاسی بلندهای الکتریکی برای جگوار پذیرفتنی نبوده و این شرکت چند صد میلیون پوند سرمایه را صرف توسعه این خودرو و تست چند میلیون کیلومتری نمونههای پیشتولیدی آن در سراسر جهان کرده تا از درست بودن محصول جدیدش مطمئن شود.
آی پیس کاملاً کلاس جدیدی را که شاسی بلندهای لوکس الکتریکی نام دارد توصیف میکند و به زودی رقبایی از آئودی، ب ام و، مرسدس و حتی فولکسواگن و اشکودا نیز وارد آن خواهند شد. مدیران جگوار به این نکته اعتراف نکردهاند اما حتی آنها هم از شکست دادن رقبای آلمانی در بازار سورپرایز شده و به همین دلیل است که توجه زیادی را صرف جزئیات کردهاند.
اما درباره تسلا چه؟ جگوار تسلا را به عنوان یک رقیب مهم نمیبیند زیرا به حد کافی لوکس نیست. اگرچه افراد زیادی با این گفتهها مخالف هستند اما مدیران جگوار میدانند که تسلا به عنوان یک کاتالیزور در بحث پیشرفت تکنولوژیهای الکتریکی مطرح بوده و به همین دلیل است که تمامی خودروسازان طراز اول جهانی در مسابقه توسعه خودروهای الکتریکی شرکت کردهاند. تسلا ثابت کرده این خودروها مشتریان زیادی داشته و حالا هر شرکتی خواهان یک تکه از کیک لذیذ الکتریکیها میباشد.
آی پیس اولین خودروی جگوار است که از معماری اسکیت بورد جدید کمپانی استفاده کرده است. این معماری فقط مخصوص خودروهای تمام الکتریکی بوده و کل خانواده الکتریکی جگوار در آینده را پذیرا خواهد شد. آی پیس از مجموعه باتری 90 کیلووات ساعتی با 8 سال گارانتی استفاده کرده است. این باتری دو پیشرانه الکتریکی را حمایت میکند. این سیستم قدرت 396 اسب بخاری و گشتاور 696 نیوتون متری داشته و باعث ایجاد شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 4.8 ثانیهای شده و با یک بار شارژ میتوانید در شرایط رانندگی واقعی 480 کیلومتری میشود.
خب آی پیس چگونه است؟ در یک کلام زیباست. این خودرو خیالانگیز به نظر رسیده و ابعاد و تناسبات آن فوقالعاده هستند. این خودرو شاخصههایی عضلانی داشته و اورهنگهای کوتاه آن به معنی حضوری بیهمتا در جاده است. البته این اورهنگ ها شاید برای جگوار مشکلساز باشند زیرا با گذشت چند سال باعث دلزده شدن مالک از خودرو شده و سن بالای آن را نشان میدهند.
با قدم گذاشتن داخل کابین شاهد فضای آشنایی خواهید بود. در نسخههای سفارشی ابتدایی که در تست نیز حاضر بود کابین دریایی از چرم، چوب پولیش خورده و آلومینیوم است. علیرغم وجود سلولهای باتری زیادی در زیر کف خودرو، موقعیت راننده عالی بوده و تنظیمات زیادی برای صندلیها و فرمان تدارک دیده شده است.
کاپوت خودرو باعث میشود حس کنید در جگوارهای کلاسیک که کاپوت طویلی داشتهاند نشستهاید. کابین بهطور شگفتانگیزی جادار بوده و سقف پانورامیک بزرگ، ستونهای A و شیشههای بزرگ حس فراخ بودن را تشدید کردهاند.
دکمه استارتر در سمت چپ کنسول مرکزی قرار گرفته و با فشار آن آی پیس از خواب بیدار شده و با انتخاب حالت درایو خودرو به راه میافتد. همانند تمامی خودروهای الکتریکی در آرامش کامل به سرعت 60 کیلومتر در ساعت میرسید. شواهدی مبنی بر سفتی سواری در سرعتهای پایین وجود داشته اما نمیتوانید سواری خودرو را ناراحت بنامید. با وزن 2.2 تنی و رینگهای 20 اینچی نباید انتظار حالت خوبی را در هنگام عبور از چالهها و دستاندازها داشته باشید.
سواری خودرو با استفاده از سیستم تعلیق بادی استاندارد در سرعتهای بالا خوب بوده و نرمی معقولی را ایجاد میکند اما همیشه از وزن بالای خودرو آگاه خواهید بود.
آیا آی پس سریعتر از تسلاست؟ نه! اما این خودرو چیزی بیشتر از شتابگیری در چنته دارد. حس پایداری، چابکی و دقت چیزی است که در همه خودروهای الکتریکی نخواهید یافت و به همین دلیل است که آی پیس نه تنها قواعد بازی را برای جگوار تغییر میدهد بلکه در کل روی صنعت خودروهای الکتریکی هم تأثیر گذاشته است.
البته که تمامی قدرت و گشتاور خودرو از همان اولین لحظات حرکت در دسترس بوده و از این نظر آی پیس فوقالعاده سریع احساس میشود و سریعتر از شتاب 4.8 ثانیهای ادعایی نشان میدهد. به منظور جایگزینی حس نبود صدای پیشرانه جگوار صدای پیشرانه مصنوعی را به خودرو تزریق کرده و شما میتوانید آن را از حالت خونسرد تا دینامیک تنظیم کنید. مطمئناً خیلی این ویژگی را دوست نخواهید داشت!
اما آن چیزی که باعث تمایز آی پیس از کل خودروهای الکتریکی میشود کنترل مناسب حرکات بدنه و تنظیمات فرمان است. شاید آی پیس یک شاسیبلند 2.2 تنی باشد اما بیشتر شبیه خودروهای اسپورت بوده و در پیچهای پیدرپی جادههای کشور پرتغال جذابیت بالایی را نشان میدهد.
فرمان در آغاز کار کمی مبهم نشان میدهد اما توزیع وزن خوبی داشته و حس دقتی را که در تسلا مدل X نیست نشان میدهد. وقتی با سرعت بالا وارد پیچ شوید آی پیس بهطور قابلتوجهی تخت باقی مانده و کار خود را به خوبی انجام میدهد.
در اواسط پیچ میتوانید انتقال قدرت بین پیشرانهها را به منظور کمک به طی سریعتر پیچ را در نرمترین حالت ممکن حس کنید. نتیجه این کار کشش قابلتوجه است. آی پیس با یک احساس قهرمانی واقعی تغییر لاین داده و این خصیصه به خاطر تنظیمات سیستم تعلیق مشترک با اف تایپ است. همچنین به منظور ایجاد مرکز ثقل پایینتر باتریها در پایینترین نقطه ممکن جایگذاری شدهاند.
البته که آی پیس بهطور کامل نمیتواند فیزیک را دور بزند. اگر بیمحابا وارد پیچ شوید با بیش فرمانی مواجه خواهید شد.
اگر بخواهیم به نقطهضعف این شاسیبلند الکتریکی اشاره کنیم باید ترمزها را نام ببریم که البته برای یک خودروی الکتریکی خیلی عجیب نیست. احساس پدال ترمز نرم و اسفنجی بوده اما آی پیس دارای ترمز احیا شونده است که شما به ندرت از ترمز استفاده خواهید کرد. زمانی که پا را از روی پدال گاز بردارید سرعت خودرو کم میشود. این یک ویژگی شگفتانگیز است و به سرعت شما را از زمان فشار پدال گاز و ترمز آگاه میکند.
خالی کردن ظرفیت باتری یک هیجان کامل را به ارمغان میآورد اما پر کردن دوباره آن طولانیتر از آن چیزی است که گفته میشود. با استفاده از شارژر 100 کیلوواتی میتوانید در 40 دقیقه به محدوده حرکتی 386 کیلومتری دست یابید اما مشکل این است که شارژر 100 کیلوواتی تنها پیدا نمیشود. با یک شارژر 50 کیلوواتی در 85 دقیقه به همین برد دست مییابید؛ اما اکثر خریداران در خانه یا محل کار اقدام به شارژ آی پیس با شارژر 7 کیلوواتی خواهند کرد و با این کار 12 ساعت طول خواهد کشید تا خودرو بهطور کامل شارژ شود.
با وجود کف کاملاً مسطح و نبود پیشرانه آی پیس فوقالعاده کاربردی بوده و دارای فضاهای ذخیرهای زیادی است. استراحتگاه مرکزی دست فضای 10 لیتری داشته و کنسول مرکزی نیز دارای دو پورت USB برای گوشیها میباشد.
همچنین فضای زیادی در بخش عقب وجود دارد. به دلیل نبود تونل گیربکس فضای زیادی وجود داشته و فضای سر سرنشینان نیز قابلتوجه است. هرچند فضای شانه کمی تنگ میباشد. صندوقعقب این شاسیبلند ظرفیت 656 لیتری داشته و با خواباندن صندلیهای عقب به 1453 لیتر میرسد که اندکی کمتر از آئودی Q5 است. همچنین فضایی 27 لیتری نیز زیر صندوقعقب وجود دارد.
نسخه سفارشی ادیشن 1 که تنها به مدت 12 ماه عرضه میشود از نظر تجهیزات هیچ کمبودی ندارد. از جمله این تجهیزات میتوان به سقف پانورامیک، سیستم تعلیق بادی، غربیلک فرمان و شیشه جلوی گرم شونده، سیستم تهویه مطبوع 4 ناحیهای، رینگهای 20 اینچی و کابین تمام چرمی اشاره کرد. این خودرو در سه تریم S، SE و HSE عرضه میشود.
همهی مدلها از سیستم اطلاعات سرگرمی تاچ پرو با صفحه لمسی 10 اینچی در داشبورد و صفحه کوچک 5 اینچی در کنسول مرکزی سود میبرند. این سیستم بسیار نرم و روان بوده و استفاده از آن آسان است. البته گشتن در منوها و زیرمنوها احتیاج به زمان و تمرین دارد. نبود بازخورد لمسی شاید کمی عجیب باشد.
جگوار نه تنها با تولید بهترین خودروی الکتریکی موجود موفق شده بلکه آی پیس را میتوان جذابترین خودروی الکتریکی حال حاضر نیز دانست. این خودرو در کل باعث تغییر قواعد بازی، هم برای جگوار و هم در کل صنعت خودروهای الکتریکی شده است. البته آی پیس خودروی فوقالعاده عالیای نیست زیرا سواری آن میتوانست نرمتر و ترمزها نیز میتوانست قویتر باشد اما به عنوان اولین تلاش الکتریکی جگوار با خودروی شاخصی طرف هستیم. هنوز هم به خرید یک تسلا فکر میکنید؟!
مشخصات جگوار آی پیس فرست ادیشن
قیمت: 81495 پوند پیشرانه: 2 پیشرانه الکتریکی، مجموعه باتری لیتیوم-یونی 90 کیلووات ساعتی گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک قدرت/گشتاور: 396 اسب بخار/696 نیوتون متر شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 4.8 ثانیه حداکثر سرعت: 200 کیلومتر در ساعت محدوده حرکتی: 480 کیلومتر آلایندگی: ندارد زمان شارژ: 12 ساعت و 36 دقیقه با شارژر معمولی خانگی[دانلود ویدئو]
[دانلود ویدئو]
[دانلود ویدئو]
منبع: autoexpress