در قسمت قبلی سری مطالب ماسل کارها که همچنان به تاریخچهٔ فورد موستانگ اختصاص دارد، به نسل پنجم این خودرو رسیدیم و گفتیم که فورد در این نسل، موستانگ را در حد زیادی به ریشهها و اصالت خود بازگرداند. این موضوع خصوصاً در طراحی و استایل بیرونی موستانگ دیده میشد که بهصورت رترو و با نگاه کاملی به طراحیهای باشکوه نسل اول، بهویژه مدل 1969 شکل گرفته بود. از سوی دیگر، قدرت پیشرانهها نیز در نسل پنجم موستانگ افزایش یافت بهگونهای که حالا نسخهٔ V6 یا همان پایه 210 اسب بخار قدرت داشت و مدل GT هم با موتور V8 به 300 اسب بخار رسیده بود.
اما مهمترین خبر در نسل پنجم موستانگ بازگشت مدل محبوب شلبی پس از بیش از سه دهه بود. شلبی GT500 که برای اولین بار در نمایشگاه نیویورک 2005 بهعنوان جایگزین مدل SVT کبرا رونمایی شد، به یک پیشرانهٔ 5.4 لیتری V8 سوپرشارژ با 500 اسب بخار قدرت مجهز شده بود. همچنین گفتیم که در سال 2006 به مناسبت چهلسالگی موستانگ شلبی GT350، به سفارش شرکت اجارهٔ خودروی هِرتز، نسخهٔ ویژهای از نسل پنجم موستانگ با نام شلبی GT-H معرفی شد. این مدل که بر اساس موستانگ GT ساخته شده بود و از همان پیشرانهٔ 4.6 لیتری V8 استفاده میکرد، در دو نسخهٔ کوپه و کابریولت، تنها در تعداد محدود هزار دستگاه تولید شد. حال امروز ادامه تاریخچهٔ نسل پنجم موستانگ را دنبال میکنیم.
در سال 2007 اما مدل شلبی دیگری بنام موستانگ شلبی GT معرفی شد. این مدل اساساً نسخهای فروشی از همان موستانگ شلبی GT-H بود. یعنی درحالیکه شلبی GT-H صرفاً بهصورت اجارهای عرضه شد، شلبی GT بهعنوان نمونهای فروشی و برای پُر کردن فاصلهٔ بین موستانگ GT معمولی و شلبی GT500 در نظر گرفته شده بود؛ بنابراین این مدل به همان پیشرانهٔ 4.6 لیتری V8 با 320 اسب بخار قدرت مجهز شده بود اما در کنار گیربکس پنج سرعتهٔ اتوماتیک قبلی، یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی هم برای آن ارائه میشد.
شلبی GT در ظاهر تقریباً بهطور کامل با شلبی GT-H یکسان بود و تنها اسپویلر عقب آن حذف شده و کاپوت آنهم متفاوت بود و بهصورت رترو طراحی شده بود. همچنین برخلاف شلبی GT-H که صرفاً با یک ترکیب رنگ بیرونی مشکی-طلایی ارائه میشد، شلبی GT در سال 2007 با رنگهای مشکی با خطوط سفید یا سفید با خطوط مشکی ارائه شده درحالیکه در سالهای بعد رنگهای دیگری هم برای آن ارائه شد. این مدل در ابتدا صرفاً بهصورت کوپه ارائه شد اما در سال 2008 نسخهٔ کابریولت آنهم تولید شد.
تولید موستانگ شلبی GT نیز به شیوهٔ منحصربهفردی صورت میگرفت بهگونهای که همانند موستانگهای شلبی دههٔ 60، موستانگ معمولی توسط فورد ساخته شده و به شرکت شلبی در لاسوگاس ارسال میشد تا تغییرات موردنظر روی آن انجام گیرد. این در حالی بود که شلبی GT500 بهطور کامل توسط خود فورد در میشیگان تولید میشد. تولید شلبی GT در دسامبر 2006 آغاز شد و از ژانویهٔ 2007 به بازار عرضه گردید. برنامهریزی شده بود که از این مدل تعداد محدودی تا 6 هزار دستگاه ساخته شود.
اما در سال 2007 به مناسبت چهلسالگی موستانگ شلبی GT500KR مدل 1968 و بهمنظور بزرگداشت این مدل جاودانه، فورد مدلی با همین نام را برای اولین بار در نمایشگاه نیویورک 2007 رونمایی کرد. نمونهٔ اولیهٔ شلبی GT500KR در تعداد محدودی در سال 1968 ساخته شد و یکی از نسخههای فوقالعادهٔ نسل اول موستانگ محسوب میشد. این مدل به پیشرانهٔ 7 لیتری V8 کبرا جت مجهز بود که قدرت آن به 400 اسب بخار افزایش یافته بود و بنابراین قویترین نسخهٔ نسل اول موستانگ محسوب میشد. حروف KR در انتهای نام این مدل نیز مخفف عبارت «King of the Road» یا سلطان جاده بود.
موستانگ شلبی GT500KR جدید اما از همان پیشرانهٔ 5.4 لیتری V8 سوپرشارژ GT500 استاندارد استفاده میکرد ولی با کالیبراسیون منحصربهفرد، خروجی آن به 540 اسب بخار قدرت و 690 نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا کرده بود که 40 اسب بخار و 40 نیوتن متر بیشتر از GT500 استاندارد بود. علاوه بر این، بهمنظور بهبود هندلینگ و جبران توزیع وزن نامناسب ناشی از قسمت جلویی سنگین، تعلیق GT500KR توسط SVT با استفاده از کمکفنرهای ویژه تنظیم شده و همچنین خودرو به استرس بار مسابقهای فورد و میلههای تثبیتکننده هم مجهز شده بود درحالیکه لاستیکهای آن نیز از نوع گودیر ایگل F1 سوپرکار بودند که بهطور خاص برای شلبی GT500KR توسعه پیدا کرده بودند.
فورد در نظر داشت تعدادی از ویژگیهای ظاهری موستانگ شلبی GT500KR مدل 1968 را هم روی این مدل جدید هم اعمال کند. به همین دلیل شلبی GT500KR جدید به کاپوت فیبر کربنی با ورودیهای هوای دوگانهٔ منحصربهفردی مجهز شده بود که مشابه GT500KR مدل 1968 طراحی شده بودند. همچنین روی خطوط جانبی بدنه هم مثل نمونهٔ قدیمی، نام GT500KR نوشته شده بود. علاوه بر این، این موستانگ ویژه به یک اسپلیتر فیبر کربنی منحصربهفرد، قاب فیبر کربنی آینههای جانبی و دو مجرای خنککننده برای ترمزهای جلو هم مجهز شده بود. این موارد، شلبی GT500KR را از GT500 معمولی متمایز میکردند. این در حالی بود که به لطف کاپوت فیبر کربنی و همینطور سیستم اگزوز تجدیدنظر شده، وزن GT500KR هم حدود 10 کیلومتر از موستانگ شلبی GT500 استاندارد سبکتر شده بود.
همانطور که گفته شد، موستانگ شلبی GT500KR برای اولین بار در نمایشگاه نیویورک 2007 رونمایی شده و از بهار 2008 با مدل 2008 به بازار عرضه شد. البته این GT500KR جدید هم مانند مدل قدیمی، نمونهای تولید محدود بود بهگونهای که شلبی و SVT اعلام کردند در سال 2008 تنها هزار دستگاه از آنرا تولید خواهند کرد (البته در همین سال 11 دستگاه هم بهعنوان پروتوتایپ ساخته شده بود). سپس در سال 2009 هم تعداد 712 دستگاه دیگر ساخته شده و بدین ترتیب تولید کل این مدل به 1712 دستگاه رسید. از این تعداد، 1571 دستگاه در ایالاتمتحده عرضه شد که دقیقاً با تعداد ساخته شده از GT500KR مدل 1968 یکسان بود. شلبی GT500KR جدید در ابتدا روی خط تولید معمولی موستانگ توسط فورد ساخته میشد و سپس به شرکت شلبی ارسال میشد تا ساخت و مونتاژ نهایی آن تکمیل گردد. قیمت این مدل از 120 هزار دلار شروع میشد.
در همین سال اما شلبی قصد داشت یکی دیگر از مدلهای مشهور در تاریخ موستانگ شلبی یعنی مدل سوپر اسنیک را احیا کند. از این نام برای اولین بار در سال 1967 استفاده شده بود. در آن سال، شلبی یک موستانگ شلبی ویژه را برای شرکت گودیر ساخت. این ماشین یک موستانگ شلبی GT500 بود که به پیشرانهٔ مسابقهای GT40 427 با 650 اسب بخار قدرت مجهز شده بود. این ماشین طی آزمایشی که توسط شلبی با لاستیکهای گودیر انجام گرفت توانست به سرعت 270 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند؛ اما GT500 سوپر اسنیک مدل 1967 هیچگاه به تولید نرسید و در حد همان یک پروتوتایپ باقی ماند. این یک دستگاه در سال 2013 در یک حراجی در ایندیاناپلیس به قیمت 1.3 میلیون دلار به فروش رسید.
برای احیای سوپر اسنیک اما موستانگ شلبی GT500 استاندارد به کارخانهٔ ویژهٔ کارول شلبی در لاسوگاس فرستاده میشد تا تغییراتی روی آن انجام گیرد. طی این فرایند، قدرت پیشرانهٔ 5.4 لیتری V8 سوپرشارژ GT500 استاندارد به 605 اسب بخار افزایش پیدا میکرد. علاوه بر این، شلبی GT500 سوپر اسنیک تغییراتی عملکردی و ظاهری را هم تجربه میکرد که شامل نشان ویژه، رینگهای 20 اینچی، دریچهٔ روی کاپوت فایبرگلاس، اسپلیتر فیبر کربنی، ترمزهای بزرگتر با کالیپرهای شش پیستونه و میللنگ آلومینیومی میشد.
از مدلهای شلبی که بگذریم، به نسخهٔ ویژهٔ دیگری از نسل پنجم موستانگ میرسیم. پسازاینکه فورد در سال 2001 مدل مشهور بولیت را بر اساس نسل چهارم موستانگ احیا نمود، تصمیم گرفت در سال 2008، این مدل را بار دیگر بر اساس نسل پنجم موستانگ بازگرداند. این مدل که بر اساس موستانگ GT ساخته شده بود، همچنان با همان رنگ سبز تیرهٔ معروفی ارائه شد که مشابه همان رنگ موستانگ مورداستفاده توسط استیو مککوئین در فیلم بولیت سال 1968 بود؛ اما برای اولین بار علاوه بر این رنگ سبز نمادین، رنگ مشکی هم برای موستانگ بولیت 2008 ارائه شد؛ اما موستانگ بولیت غیرازاین، در ظاهر با ویژگیهای دیگری ماند حذف مه شکنهای درون جلوپنجره، رینگهای ویژهٔ 18 اینچی آلومینیومی به رنگ خاکستری تیره و سر اگزوزهای بزرگتر، از موستانگ GT معمولی متمایز شده بود. همچنین هرچند پوشش کرکرهای روی پنجرههای عقب بهصورت استاندارد توسط فورد ارائه نشده بود اما مالکین خود اقدام به نصب آن میکردند تا خودرو مشابه موستانگ بولیت اصلی سال 1968 گردد.
همانطور که گفته شد موستانگ بولیت 2008 بر اساس موستانگ GT ساخته شده بود و بنابراین از همان پیشرانهٔ 4.6 لیتری V8 استفاده میکرد اما کالیبراسیون این موتور بهبود پیدا کرده بود و همچنین بهمنظور تقلید صدای موستانگ مورداستفاده در فیلم بولیت، در سیستم اگزوز آنهم تجدیدنظر شده بود؛ بنابراین حالا این موتور 315 اسب بخار قدرت و 440 نیوتن متر گشتاور تولید میکرد درحالیکه ردلاین آنهم از 6250 rpm در موستانگ GT به 6500 rpm افزایش پیدا کرده بود. برای انتقال نیروی موتور نیز از همان گیربکس پنج سرعتهٔ دستی موستانگ GT استفاده شده بود اما ضریب اکسل عقب آن سنگینتر شده بود. علاوه بر این، تعلیق در موستانگ بولیت با استفاده از فنرهای سفتتر، بهبود یافته و ارتفاع خودرو هم شش میلیمتر کاهش پیدا کرد. از موستانگ بولیت مدل 2008 مجموعاً تعداد 7 هزار دستگاه ساخته شد.
در سال 2009 اما نسل پنجم موستانگ آخرین بهروزرسانیهای خود را پیش از فیسلیفت کلی مدل 2010 تجربه نمود. مهمترین تغییر در این سال، ارائهٔ آپشن سقف شیشهای بود درحالیکه رادیو ماهوارهای هم بهصورت استاندارد برای آن ارائه شد. همچنین در همین سال به مناسبت سالگرد چهلوپنجسالگی موستانگ، فورد نسخهٔ ویژهای را برای این ماشین تدارک دیده بود. این نسخهٔ ویژهٔ 45 سالگی به نشان مخصوص، دریچهٔ روی کاپوت سفارشی، سر اگزوزهای فولاد ضدزنگ براق، اسپویلر عقب و رینگهای 17 اینچی آلومینیومی براق مجهز شده بود. درمجموع از این مدل تعداد 46 هزار دستگاه ساخته شد. در اینجا اما این قسمت از سری مطالب تاریخچهٔ موستانگ هم به پایان رسید. در قسمتی بعدی، تاریخچهٔ این ماشین را با پرداختن به فیسلیفت کلی مدل 2010 پی خواهیم گرفت. با ما همراه باشید.