کانون ریزگردی در زنجان مشاهده نشده است


کانون ریزگردی در زنجان مشاهده نشده است

​ مدیرکل منابع‌طبیعی استان زنجان با بیان اینکه طبق اظهارات کارشناسان سازمان جنگل‌ها، هیچ بیابانی در استان زنجان گزارش نشده است، از اختصاص سهم 13 میلیارد تومانی به حوزه آبخیزداری در سال‌جاری خبر داد .

به گزارش ایسنا، خلیل آقاجانلو در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: خطر بیابان‌زایی تنها مربوط به ایران نیست و در صورت غفلت از پدیده بیابان‌زایی باید منتظر حوادث زیان‌بار و جبران‌ناپذیری باشیم .

وی اقلیم، کاهش آب‌های زیرزمینی و استفاده بی‌رویه از آن منابع، از عوامل بروز پدیده بیابان‌زایی اعلام کرد و افزود: اگر واقعیت‌های تاریخی و اقلیمی را نپذیریم باید منتظر نابودی تدریجی منابع طبیعی شویم که ناامنی و مسائل اجتماعی و بحران‌های اقتصادی از نتایج و آثار آن خواهد بود .

آقاجانلو با اشاره به اعتبارات مصوب شده از محل اعتبارات ملی برای مبارزه با بیابان‌زایی و حفظ محیط طبیعی و ملی، تصریح کرد: در توسعه پایدار باید نگاهی مثبت و گیرا به حوزه منابع‌طبیعی داشته باشیم تا بتوانیم میراث‌دار خوبی برای آیندگان باشیم .

وی با بیان اینکه بر این باوریم در استان زنجان پدیده ای به نام بیابازایی وجود ندارد ولی با توجه به خشکسالی‌ها و اقلیم حاکم بر زنجان قطعا یکی از چالش‌های اساسی اداره‌کل منابع‌طبیعی و مسئولان خواهد بود، گفت: کمبود آبهای زیرزمینی به بیابان‌زایی شدن کمک می‌کند .

مدیرکل منابع‌طبیعی استان، حفظ منابع ملی و طبیعی موجود را از وظایف این دستگاه دانست و عنوان کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته اداره‌کل منابع‌طبیعی که مربوط به سال قبل است طبق اظهارات کارشناسان سازمان متبوع هیچ کانون ریزگردی در استان زنجان مشاهده نشده است ولی اگر مدیریت اصولی نداشته باشیم قطعا با این پدیده مواجه خواهیم شد .

مدیرکل منابع‌طبیعی استان زنجان از سهم 13 میلیارد تومانی استان در حوزه آبخیزداری در سال 97 خبر داد و گفت: این میزان یاد شده جدای از اعتبارات ملی و استانی است .

آقاجانلو با اشاره به نقش آموزش و ترویج در پیشبرد اهداف حفاظتی و حراستی در منابع طبیعی و ملی ادامه داد: برای همراه کردن مردم و حوزه‌نشینان باید آنان را با برنامه‌های ترویجی خود همراه کنیم .


انتهای پیام

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403