5500 اتباع افغانستانی در مهمانشهر رفسنجان سکونت دارند


5500 اتباع افغانستانی در مهمانشهر رفسنجان سکونت دارند

رفسنجان - مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمان گفت: در حال حاضر پنج هزار و 500 نفر از اتباع افغانستانی ساکن مهمانشهر رفسنجان هستند که یک هزار و 135 خانوار را شامل می‌شود.


به گزارش خبرنگار مهر، حمید شمس‌الدینی عصر سه شنبه در حاشیه بازدید هیئت دیپلماتیک ۲۳ نفره از کشورهای حامی پناهندگان و آژانس‌های سازمان ملل متحد در ایران از مهمانشهر رفسنجان اظهار داشت: از سال ۶۲ این مهمانشهر ایجاد شده و اولین گروهی که وارد مهمانشهر شدند سال ۱۳۶۲ بود و این مهمانشهر قدمتی ۳۵ ساله دارد.

وی افزود: در حال حاضر تقریبا نسل سوم مهاجران و قریب به پنج هزار و ۵۰۰ نفر ساکن مهمانشهر رفسنجان هستند که قریب به یک هزار و ۱۳۵ خانوار را شامل می‌شود.

وی بیان داشت: یک هزار و ۳۷۰ واحد مسکونی در این مهمانشهر داریم که ۸۰ درصد فاقد صلاحیت و امنیت سکونت و در معرض تخریب هستند که توجه به اینکه منطقه کرمان در معرض زلزله‌ است تهدید جدی برای مهاجران و پناهندگان به شمار می‌رود.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمان تصریح کرد: بالغ بر یک هزار و ۴۰۰ دانش‌آموز در مدارس مهمانشهر مشغول به تحصیل هستند و فقط امکانات مورد نیاز و ضرورت یک زندگی ابتدایی اعم از بهداشتی، مدرسه و امکانات کم ورزشی را در این محل داریم.

شمس‌الدینی با بیان اینکه مدیریت مهمانشهر تقریبا به عهده خود اتباع است که در قالب شورای خودگردان فعالیت‌هایشان را انجام می‌دهند، افزود: سرپرستی مهمانشهر از اداره اتباع جنبه نظارتی و هماهنگی را دارد.

وی ادامه داد: سال گذشته شاهد اقدامات خوبی در مهمانشهر بودیم از جمله ۳۰ هکتار وسعت مهمانشر حصارکشی شده که برای امنیت زندگی اتباع بسیار تأثیرگذار بوده است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمان تصریح کرد: بالغ بر ۳۰ هزار متر آسفالت خیابان‌ها و معابر عمومی در این مهمانشهر انجام و تمام فضاهای عمومی گازکشی شده است و همچنین واحدهای اداری و خدماتی بازسازی و تعمیر شده است.

شمس الدینی ابراز کرد: جدول‌گذاری و رنگ‌آمیزی معابر هم انجام شده که با کمک بسیار کمی از سازمان‌های بین‌المللی بوده و بقیه کمک‌هایی بوده که جمهوری اسلامی انجام داده است.

وی عنوان کرد: بازسازی و آسفالت مدارس و آسفالت توسط کمیساریای سازمان ملل و مرکز بهداشت با کمک‌های سازمان ملل انجام شده همچنین ساخت ۵۰ واحد سرپناه توسط NCR را شروع کردیم که آماده تحویل دادن است، همچنین مغازه‌های این مهمانشهر جمع‌آوری و در یک مرکز خرید به عنوان بازارچه ساماندهی می‌شوند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمان خاطرنشان کرد: این دومین مهمانشهر دایر در استان کرمان است که اتباع در آن سکونت دارند و بر اساس تصمیمی که گرفته شده و برنامه ای که داریم تا دو سال آینده چیزی به عنوان آلونک در مهمانشهر رفسنجان نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: با حمایت‌هایی که شده چیزی به نام مشکل سرپناه در مهمانشهر بردسیر نداریم و همه آلونک‌ها جمع شدند.

شمس الدینی اظهار داشت: امیدواریم در سفر بعدی این هیئت سرپناه‌ها در مهمانشهر رفسنجان ساخته شده و شهرک زیبا و قابل سکونت در مهمانشهر رفسنجان ایجاد شده باشد.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمان در پایان اضافه کرد: اداره کردن ۶۰ هزار نفر تبعه خارجی در یک شهرستان که معادل ۱۰ شهر تعریف شده را تشکیل می دهند، کار آسانی نیست.

کد خبر 4331785

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

رقابت مثبت زارع‌پور و طالبان برای گسترش شبکه فیبر نوری