یزد با تغییر الگوی بارش از 30 سال گذشته روبروست


یزد با تغییر الگوی بارش از 30 سال گذشته روبروست

یزد - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد با بیان کاهش 30 درصد میزان بارش ها در طول 30سال گذشته در استان گفت: این موضوع موجب تغییر الگوی بارش ها از کوهستان به دشت ، باران به جای برف در کوهستان ها و جاری شدن آب از کوهسارها به دشت ها شده است.

محمدمهدی جوادیان زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران به مناسبت هفته مدیریت مصرف آب(هفته اول تیرماه) اظهار کرد: در گذشته بیشترین میزان بارش ها به ‌صورت برف مربوط به مناطق کوهستانی بود و عمدتا زمان تبخیر هم پایین بود اما امسال با تغییر الگوی بارش ، بارندگی ها ، در فصل بهار و ماه‌های پایانی سال با قدرت تبخیر بالا و در دشت ها اتفاق افتاده است.
وی افزود: از سوی دیگر وقتی عمده بارندگی ها مربوط به دشت ها باشد و در کوهستان ها برف نبارد برای ادامه حیات در روستاهای کوهستانی باید با تانکرهای سیار آبرسانی شود.
مدیرعامل آب منطقه ای یزد تاکید کرد: با توجه به کاهش میزان بارندگی سالانه 45 سانتی‌ متر از سطح آب‌های زیرزمینی استان کاهش می‌یابد و این امر موجب کاهش و بیلان منفی سالانه 250 میلیون مترمکعب از آب سفره های زمینی شده است.
جوادیان زاده با بیان اینکه سالانه 130 درصد از آبهای تجدیدشونده استان یعنی 30 درصد مازاد بر ظرفیت نیز مصرف می شود ، افزود: این اتفاق در حالی رخ می دهد که هر سال بر جمعیت استان اضافه ، مشکل تامین آب و نیاز به آب بیشتر می شود.
وی با اشاره به بخشی از شعر سعدی گفت: یزدی‌ها در گذشته از پنکه برای خنک کردن خانه‌ های خود استفاده می‌کردند و امروز باید بر مبنای این شعر که ' چون دخلت نیست خرجت آهسته تر کن' به نوع مصرف گذشته بر گردیم و مدیریت مصرف را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم.
وی به برخی راهبردهای مجموعه تحت مدیریت خود برای مدیریت مصرف آب اشاره کرد و یادآور شد: در شرایط کنونی تا پنج سال آینده هیچ راهکار دیگری به جز مدیریت مصرف نداریم و در این مدت باید نیازهای آبی استان را از منابع آب داخلی تأمین کنیم.

** اجرای 100درصدی مدیریت مصرف آب
این مسئول ادامه داد: در راستای مدیریت مصرف آب در استان طرح 100 درصد مدیریت مصرف آب شروع شد و بر اساس آن باید نیمی از آب مصرفی بخش کشاورزی، 30 درصد صنعت و 20 درصد بخش شرب کاهش یابد.
جوادیان زاده لازمه کاهش میزان مصرف این ماده حیاتی در بخش کشاورزی را همکاری دستگاه هایی همچون جهاد کشاورززی و کشاورزان و ترغیب آنها به استفاده از جایگزینی کشت‌های کم آبخواه و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری و در بخش صنعت لزوم استفاده از طرح بازچرخانی آب عنوان کرد.
به گفته مدیرعامل آب منطقه ای یزد، برای کاهش 20 درصد مصرف در این بخش باید ترویج استفاده از لوازم کاهنده ، درست مصرف کردن را تبلیغ کرد.
وی تصریح کرد: باید با مردم صادق بود و آگاه سازی آنها را با استفاده از رسانه ها و ابزار رسانه ای در باره مدیریت مصرف آب افزایش داد و تلاش کنیم هر شهروند یک رسانه شود.
جوادیان زاده با تأکید بر لزوم افزایش مسئولیت اجتماعی در قبال صرفه جویی و مدیریت مصرف آب گفت: باید شرایطی در جامعه فراهم شود که مشترکان پرمصرف مجبور به مصرف درست این ماده حیاتی با ارزش اقتصادی بالا شوند.

** منطقه خرسان چهارمحال و بختیاری ریسک کمتری در کاهش و تغییر آب دارد
وی در ادامه در باره راهبرد تأمین آب استان و انتقال آن از سایر نقاط کشور هم اظهار کرد: طرح‌ هایی در این زمینه در مرحله پژوهش و تعدادی در مرحله اجراست که یکی از آنها انتقال آب از دریای عمان به یزد از سوی واحدهای صنعتی است تا بخشی از مازاد آب به استان انتقال یاید.
مدیرعامل آب منطقه ای یزد تاکید کرد: در باره انتقال آب از دریای عمان نیز مجوزی هست که درصدد احیای آن هستیم ضمن آنکه مجوز خط دوم انتقال آب به استان از بهشت آباد هم لغو نشده است چون ردیف اختصاصی بودجه دارد.
وی افزود: با توجه به تغییر زیاد در منبع بهشت آباد و کاهش آن در طول سال های گذشته ، با تأیید شرکت مجری طرح و با تأیید استاندار ، منطقه خرسان چهار محال و بختیاری پیشنهاد شده که ریسک کمتری در کاهش آب داشته است.
جوادیان زاده در باره 9بار تخریب خط انتقال آبرسانی به استان یزد گفت: وقتی عده ای در مناطق ورزنه اصفهان و خط انتقال نایین و یزد در ساعت پایانی شب آسیب ایجاد می کنند بیانگر آن است که اینها کشاورزان محترم و نجیب منطقه نیستند بلکه این افراد فتنه گر و به دنبال تحریک دیگران هستند.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه عمده خط 333 کیلومتری انتقال آب به یزد در مناطق بیابانی است ، تأمین امنیت آن سخت است با این حال برای تشکیل گروه حفاظت و استفاده از پهباد برنامه هایی در حال نهایی شدن است در عین حال نیروی انتظامی همکاری خوبی در این خصوص داد.

** مصرف آب کارواش ها یک پنجم خانه هاست
وی در باره وضعیت مصرف آب در کارواش های استان یزد اظهار کرد: برای شستن یک دستگاه خودرو 20 لیتر آب مصرف می شود در حالی که این عدد برای شست و شوی هر ماشین در منزل 100 تا 300 لیتر است.
این مسئول مهمترین و بهترین راهکار برای برخورد با مشترکان پرمصرف را درج تبصره 3 در قبض آب عنوان کرد و گفت: اگر اداره های استان هم هزینه کمی برای آبیاری قطره ای فضای سبز خود اختصاص دهند، 30 درصد در این بخش هم کاهش مصرف خواهیم داشت.
جوادیان زاده در باره چاه ها غیرمجاز هم اظهار کرد: عمده این چاه ها در مناطق شیرکوه و باغ ویلاهاست ولی تمرکز این شررکت بر برخورد با چاه های بزرگ صنعتی و کشاورزی است که در برخی مواقع به اندازه پنج روستا آب مصرف می کنند.
هم اکنون از 6 هزار و 733 منبع آبی استان یک هزار و 78 میلیون مترمکعب آب استحصال می‌شود که از این مقدار 833 میلیون مترمکعب مربوط به چاه‌ها، 163 میلیون مترمکعب از قنات و بقیه از چشمه‌ تامین می‌شود.
آب تجدید شونده منابع زیرزمینی استان 827 میلیون مترمکعب است ولی کسری مخزن حدود 300 میلیون مترمکعب است که به همین دلیل این امر هرسال موجب افت بیش از 50 سانتی‌ متر سطح آب‌های زیرزمینی یزد می‌شود.
آب استحصالی از منابع آب شیرین استان در سال 1387،سه هزار و 166 لیتر در ثانیه بود که این عدد در سال 1395 به 2 هزار و 631 لیتر در ثانیه کاهش یافت.
بخش دیگر تامین آب استان در کنار منابع زیرزمینی داخلی ، خط انتقال آب از کوهرنگ است که حدود 50 درصد آب شرب استان در فصل سرما و 20 تا 30 درصد در تابستان را تامین می کند.
استان یزد بر پایه سرشماری آبان ماه سال 1395، یک میلیون و 138هزار نفر جمعیت داشت.
1968/2047/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه شنبه 8 اردیبهشت 1403