مهم ترین محورهای بیانات رهبر انقلاب در دیدار مسئولان قوه قضاییه


مهم ترین محورهای بیانات رهبر انقلاب در دیدار مسئولان قوه قضاییه

تهران - ایرنا - رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز (چهارشنبه) در دیدار رییس و مسئولان قوه قضاییه بیانات بسیار مهمی را ایراد فرمودند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، مهم ترین محورهای بیانات حضرت آیت الله خامنه ای به شرح ذیل است:
** نامگذاری هفته‌ای به نام دستگاه قضایی در سالروز شهادت آیت الله بهشتی همانند بسیاری از مناسبت‌های تقویمی نظام اسلامی، شهادت‌بنیان و بر پایه فداکاری در راه خدا است؛ این موضوع، وظایف و انتظارات از قوه قضاییه را از یک مجموعه اداری صرف فراتر می برد و جهاد همه‌جانبه و ایثار و از خود گذشتگی برای رسیدن به اهداف عالی را سرلوحه این دستگاه قرار می‌دهد.
** اگر دستگاه قضایی در ادای وظایف خود یعنی «قضاوت، پایان دادن به اختلافها و نزاعها و مجازات متخلفان از قانون» به‌خوبی عمل کند، مردم از حاکمیت، خرسند و راضی خواهند بود و اگر وظایف، ناقص و بد انجام شوند، مردم از حاکمیت، ناخرسند خواهند شد.

** اجرای صحیح و قاطعانه وظایف دستگاه قضایی در زندگی مردم دارای تأثیرات فراوان است و همانگونه که بارها تأکید شده، قوه قضاییه باید مظهر عدالت و پناهگاه ملت باشد و مردم اطمینان خاطر داشته باشند که هر جا با مظلمه یا تخلفی از قانون مواجه شدند، با مراجعه به دستگاه قضایی می توانند حق خود را با آسودگی خاطر بگیرند.
** ورود دستگاه قضایی در موضوعات مرتبط با حقوق عامه و مسائل زندگی روزمره مردم از وظایف مهم این دستگاه دانستند و باید در مردم این اطمینان به‌وجود آید که در موارد مربوط به حقوق عامه، اگر به مراجع قضایی مراجعه کنند، حقوق آنها احیا خواهد شد.
** لازمه تحول در دستگاه قضایی تعیین شاخص‌های دقیق و زمان‌بندی است و تحول، به‌صورت تدریجی امکان‌پذیر نیست و باید، سریع و با شتاب مناسب باشد تا خود را نشان دهد.
** ما باید در مقابل دشمن و بدخواه و توطئه‌گر و تهمت‌زن با قاطعیت عمل کنیم اما در مقابل مردم باید با تواضع و دلسوزی و محبت وارد شد و با آنان تفاهم کرد تا بتوان اعتماد افکار عمومی را جلب کرد.

* کار عملی و تبلیغات ارکان اصلی اعتمادسازی
** جلب افکار عمومی و اعتمادسازی از کارهای اساسی همه دستگاهها به‌ویژه دستگاه قضایی و ضابطان آن است و اعتمادسازی نیازمند دو رکن اصلی است، یکی کار عملی و دیگری تبلیغات.
** امروز قوه قضاییه از جانب دشمنان خارجی و غافلین داخلی، آماج شدیدترین فشارهای تبلیغی و رسانه ای است به‌گونه‌ای که در این تبلیغات، یک قاتل بی رحم که چند جوان حافظ امنیت را به قتل رسانده و در یک فرآیند قانونی و منصفانه چند ماهه به جرم وی رسیدگی و محکوم شده است، مظلوم جلوه داده می شود و قوه قضاییه‌ی دلسوز و پیگیر حقوق مظلومین، ظالم و متجاوز معرفی می‌شود.
** کار تبلیغی مؤثر در دستگاه قضایی و مقابله با چنین عملیات رسانه ای سنگین، نیازمند یک تیم قوی رسانه ای و هنرمند است.
** تبلیغات و کار رسانه ای باید به‌گونه‌ای باشد که به دل مخاطب بنشیند و نه آنکه فقط به گوش وی رسانده شود، باید با شیوه های حرفه ای و هنری، و به صورت مستمر، طراحی های مختلف انجام گیرد و حقایق و واقعیات باورپذیر و محسوس به افکار عمومی ارائه شود.
** امروز در دنیا با پروپاگاندا و شیوه های پیچیده تبلیغاتی، سیاه را سفید و باطلِ مطلق را حق جلوه می دهند اما متأسفانه بسیاری از دستگاههای ما کارهای رسانه ای دقیق و هنرمندانه و موضوع جلب اعتماد عمومی را دست‌کم گرفته اند.
** در قوه قضاییه باید قضات کوشا، صادق و قانع، به مردم معرفی شوند تا این سبک کار ترویج شود و از طرف دیگر باید افراد متخلف و خیانت کار اعم از قاضی و یا دیگر عوامل نیز به مردم معرفی شوند.
** هر پرونده مهمی که در قوه قضاییه، به حکم عادلانه منجر می شود، در واقع یک صدقه جاریه و یک عمل خیر است و باید به صورت صحیح به اطلاع مردم برسد.

* نقش مهم قوه قضاییه در مبارزه با فساد
** نقش دستگاه قضا در مبارزه با مفاسد اقتصادی مهم است و در مدیریت مسئله اساسی کشور یعنی اقتصاد، قوه مجریه نقش اول را دارد اما قوای مقننه و قضاییه نیز مؤثر و نقش آفرینند.
** ایجاد امنیت در فضای اقتصادی از جمله وظایف دستگاه قضا است؛ فضای کسب و کار و زندگی و معیشت مردم باید امن باشد و دستگاه قضا باید با مختل کنندگان امنیت اقتصادی برخورد کند.
** باید واضح و مؤثر در مبارزه قاطع و صریح با مفاسد و مفسدان اقتصادی این مقوله ورود کنید و فعال باشید.

* فساد عمومی واقعیت نیست
** در برخی «دستگاههای حاکمیتی، مردمی و محیط کسب و کار»، فساد وجود دارد اما «فساد عمومی» واقعیت نیست و نباید این تلقی غلط را در اذهان عمومی به وجود آورد.
** اقناع افکار عمومی در برخورد دستگاه قضا با مصادیق فساد اقتصادی ضروری است؛ وقتی مفسدی را محاکمه و مجازات کردید، روشن و مستدل و هنرمندانه برای مردم تبیین کنید تا مردم صحت عملکرد شما را احساس کنند و تهدیدات به فرصت تبدیل شود.
** همکاری با دولت در حل مشکلات اقتصادی ضروری است
** در مقوله حقوق بشر جمهوری اسلامی در مقابل مدعیان جنایتکار غربی، طلبکار و مطالبه گر است. در همین سالها نیز عملکرد غربی‌ها در حمایت از داعش و در سوریه، میانمار و مناطق دیگر نشان دهنده دروغهای مکرر مدعیان وقیح حمایت از حقوق بشر است.
سیام**9314**1569

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رهبری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پخش زنده بسکتبال فینیکس - مینسوتا 10 اردیبهشت 1403