هورمون کورتیزول | علائم کورتیزول بالا چیست و چه باید کرد ؟


هورمون کورتیزول | علائم کورتیزول بالا چیست و چه باید کرد ؟

هورمون کورتیزول : کورتیزول چیست ؟ علائم کورتیزول بالا چیست ؟ در اینجا با مقاله ای درباره علائم بیماریهای چاقی ، نشانه های بیماری کورتیزول بالا و راه های درمان و پیشگیری آن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.     کورتیزول و چاقی , هورمون کورتیزول     14 نشانه که نشان … نوشته هورمون کورتیزول | علائم کورتیزول بالا چیست و چه باید کرد ؟...

علائم بیماریهای چاقی ، نشانه های بیماری کورتیزول بالا و راه های درمان و پیشگیری آن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

هورمون کورتیزول | علائم کورتیزول بالا چیست و چه باید کرد ؟

کورتیزول و چاقی , هورمون کورتیزول

۱۴ نشانه که نشان می دهد سطح کورتیزول بالایی دارید

یادبگیرید که این ۱۴ نشانه را کامل شناسایی کنید و اینکه چگونه می توانید بر روی آنها کار کنید و به آنها پاسخ دهید.

کورتیزول چیست؟

کورتیزول ،یک هورمون استروئیدی است ،که در قشر غده فوق کلیه تولید می شود که عمدتا به تنظیم سیستم ایمنی بدن می پردازد. این هورمونی است ،که سطح گلوکز را در شرایط استرس زا افزایش می دهد، به طوری که بدن انرژی کافی برای مقابله با آن را داشته باشد به همین دلیل است، که به عنوان هورمون استرس شناخته می شود اما چه اتفاقی می افتد،

آیا بالا بودن میزان کورتیزول یک مشکل است؟

بله. تمام چیزهایی که بیش از اندازه بالا باشند، مضر هستند و این مورد نیز مضر است میزان بالای کورتیزول ،می تواند پیامدهای منفی برای بدن داشته باشد. اما چرا در وهله اول ،میزان کورتیزول تغییر می کند؟ یکی از دلایل اصلی، شرایط استرس زا، در طول زمان است ؛ سرعت روزانه زندگی، به ویژه در شهرهای بزرگ، به استرس کمک می کنند، و در آخر تبدیل به اسکریونیک می شود.

موارد دیگری که موجب افزایش سطح کورتیزول می شوند

عفونت ها

تروما(ضربه روحی یا جسمی)

افسردگی شدید

مصرف استروئید

فعالیت بدنی بیش از حد

مصرف بیش از حد الکل

اختلالات آدرنال (در هیپوتالاموس یا غده هیپوفیز)

نشانه هایی که نشان میدهد سطح کورتیزول بالایی دارید

علامت هایی که می توانند نشان دهنده سطح بالای کورتیزول باشند، بسیار متفاوت هستند با این حال، اگر فردی، بیشتر موارد زیر را دارد، لازم است به دکتر برود تا امکان وجود میزان بالا بودن کورتیزول آن، بررسی شود ، در ادامه این بخش از سلامت نمناک به ۱۴ نشانه هشدار دهنده و مهم کورتیزول بالا اشاره خواهیم کرد.

فشار خون بالا

پوکی استخوان

خستگی

تحریک پذیری

مشکلات گوارشی

کاهش قدرت عضلانی

تغییر ناگهانی خلق و خوی

مشکل خواب

جمع شدن آب در پلک ها

میزان گلوکوز خیلی بالا در خون

وجود موهای زائد زیاد در صورت

وجود علائم کششی در شکم

چاقی در منطقه شکم متمرکز باشد

تشکیل رسوبات چربی در گردن

اگر کورتیزول بالایی دارید، چه باید کنید؟

هنگامی که پزشک، درخواست آزمایش خون کند و نتایج مربوطه به دست بیاید، میزان آن را مورد ارزیابی قرار خواهد داد ، میزان طبیعی این هورمون در خون، از ۵ تا ۲۰ میکروگرم در دسی لیتر است ولی یا آنها همچنین می توانند ۱۴۰ تا ۵۵۰ نانومول / لیتر نشان داده شوند ؟ در صورتی که ارقام بالاتر از این باشد، میزان کورتیزول شما بالا خواهد بود. گام بعدی تعیین علت افزایش کورتیزول در بدن خواهد بود به این ترتیب، درمان مناسب تجویز خواهد شد.

برای کاهش کورتیزول بالا چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

توصیه می کنیم، اقدامات زیر را انجام دهید تا میزان کورتیزول شما نرمال شود

خود را هیدراته نگه دارید.

فراموش نکنید که، بدن نیاز به یک مقدار مشخصی روزانه از آب دارد، تا بتواند عملکرد صحیح خود را انجام دهد هدف ،۶ تا ۸ ساعت خواب متوالی در شب.

جلوگیری از خوردن غذاهای سنگین و زیاد.

از مصرف کافئین (نوشابه، نوشیدنی های انرژی، قهوه) و الکل اجتناب کنید.

فعالیت بدنی را مرتبا انجام دهید، نه بیش از حد.

از غذاهای فرآوری شده که حاوی شکر و کربوهیدراتهای تصفیه شده هستند، (نان، کیک، برخی از پاستا، شیرینی به طور کلی و غیره) خودداری کنید.

از پزشک خود درباره بهترین گزینه برای خوب خوابیدن سوال کنید.

ممکن است خوردن محصولات طبیعی به شما توصیه شود.

با یک متخصص طب سنتی معتبر، درباره گیاهان طبیعی که دارای اثر ضد استرس هستند، صحبت کنید و به دنبال جایگزینی هایی برای خود بگردید.

هورمون کورتیزول | علائم کورتیزول بالا چیست و چه باید کرد ؟

قرص کورتیزول

راهنمایی های دیگر برای کاهش کورتیزول بالا

یکی از راه های جلوگیری از افزایش سطح کورتیزول، این است که اجازه ندهید شرایط استرس زا روز به روز بر شما غلبه کند برای انجام این کار، لازم است که این نکات را در تمرین های خود جای دهید:

تکنیک های تنفس را یاد بگیرید و از آنها استفاده کنید ؛ خواهید دید که چگونه تنفس عمیق و منظم به صورت روزانه، به شما نه تنها از لحاظ احساسی، بلکه سطح بیولوژیکی کمک خواهد کرد.

مدیتیشن روزانه و یا هر روش آرامش بخش دیگری را انتخاب کنید.

بازی، پیاده روی روزانه پیشنهادی عالی است همچنین می توانید به جلسات خنده درمانی بروید.

سعی کنید خود را از نگرانی های روزانه منحرف کنید:به موسیقی گوش دهید، فیلم خنده دار تماشا کنید، کتاب بخوانید، با دوستان یا خانواده خود وقت بگذرانید ،یا به دنبال یک سرگرمی جدید باشید.

کورتیزول و حجم عضلانی

بعد از اینکه ساعت های زیادی را در باشگاه گذراندید، و برای ساخت بافت های عضلانی جدید زحمت ها کشیدید، بدترین اتفاقی که می تواند برایتان بیفتد این است که حجم نیاورید و نتیجه خوبی از تمریناتتان نگیرید.

متاسفانه، اگر مقدار هورمونی که کورتیزول نامیده می شود در بدن بالا رود، این اتفاق صد در صد خواهد افتاد. همه تلاشهایتان بی نتیجه مانده و بدنتان عضله سازی و تفکیک عضلانی که سعی می کردید به دست آورید را خراب می کند. به همین دلیل در این مقاله تصمیم گرفته ایم شما را بیشتر با این هورمون و رابطه آن با حجم عضلانی آشنا کنیم.

کورتیزول چیست؟

کورتیزول هورمونی است که توسط قشر غده آدرنال (غده فوق کلیوی) در غده آدرنال ترشح می شود و چند مسئولیت بر عهده دارد: عملکرد اصلی این هورمون افزایش ذخیره آمینواسیدها در کبد در مواقعی است که مقدار این هورمون در آن کم باشد. اما این عملکرد در جهت کاتابولیسم پروتئین نیز عمل می کند.

کورتیزول همچنین به بالا بردن فشار خون و قند خون نیز کمک می کند و تاثیر بازدارنده ایمنی بر بدن دارد (جلوگیری از تشکیل پادتن ها و حضور آنتی ژن) و درنتیجه، وقتی مقدار زیادی از آن در طول زمان دیده شود، احتمال بیمار شدن فرد نیز وجود دارد چون در این حالت عملکرد سیستم دفاعی بدن پایین می آید.

چه چیز بر ترشح کورتیزول تاثیر می گذارد؟

یکی از بزرگترین فاکتورهای موثر در ترشح کورتیزول در بدن، استرس است. وقتی تحت استرس و فشار عصبی باشید، این استرس چه از کار ناشی شده باشد، چه از مشکلات خانوادگی یا مالی، زمانیکه این استرس به حد بالایی برسد، بدن شروع به ترشح مقدار بیشتری کورتیزول می کند.

یکی دیگر از محرک های تولید کورتیزول، بالا رفتن استرس و فشار وارد بر بدن طی تمرین است. تمرین زدگی یکی از بدترین محرک ها برای از دست رفتن عضلات است. اگر مدت زمان ریکاوری بین جلسات تمرینات شدیدتان کافی نباشد، کورتیزول در بدن بالا رفته و شروع به مشکل سازی می کند.

به خاطر داشته باشید که این مسئله درمورد جلسات بدنسازی و وزنه برداری بیشتر صدق می کند تا تمرینات هوازی و کاردیو. اگر به طور منظم و مداوم تمرینات کاردیو شدید را پشت سر هم انجام می دهید، انجام تمرینات کاردیو به تنهایی بر مقدار کورتیزول در بدنتان تاثیری نخواهد داشت.

اما زمانیکه حجم زیادی از تمرینات کاردیو و هوازی را به همراه تمرینات بدنسازی یا وزنه برداری انجام دهید، برایتان مشکل ساز می شود چون در این شرایط پیام های مختلفی به بدنتان می دهید. به طور کلی، کاردیو باعث می شود بدن بافت های عضلانی را در هم شکند، درحالیکه هدف اصلی بدنسازی و وزنه برداری ساخت بافت های عضلانی جدید است. بعد از یک جلسه بدنسازی، عضلات شما چاک ها و پارگی هایی در خود دارند، به این طریق انجام یک جلسه کاردیو بلافاصله بعد یا فبل از آن عضلات را در هم شکسته و پاره می کند و این یعنی مدت زمان بیشتری برای ریکاوری نیاز دارید.

علاوه بر این، باید تاثیرات برنامه بدنسازی خود را بر روی CNS (سیستم عصبی مرکزی) نیز در نظر داشته باشید چون این می تواند خیلی خوب نشاندهنده این باشد که در خطر تمرین زدگی هستید یا نه. گاهی اوقات، افراد فقط به تمرین زدگی عضلانی توجه می کنند درحالیکه این واقعیت را که سیستم عصبی مرکزی هم باید بین جلسات تمرینی ریکاور شود را به طور کلی فراموش میکنند.

عواملی از تمرین که ریکاوری سیستم عصبی مرکزی را به خطر می اندازند، عبارتند از:

استراحت های کوتاه مدت بین هر ست

برنامه تمرینی هفتگی نامنظم (گذاشتن چند روز با تمرینات سبک درکنار روزهای تمرینی سنگین و همچنین استفاده از دامنه تکرار متفاوت در طول هفته).

نداشتن زمان کافی برای استراحت بین جلسات تمرینی.

انجام ست های زیاد در لیفت های ترکیبی.

داشتن یک رژیم غذایی خیلی کم کربوهیدرات هم می تواند منجر به بالا رفتن کورتیزول در بدن شود. از آنجا که انسولین و کورتیزول مخالف یکدیگر عمل می کنند—انسولین هورمون غالب در ساخت بافت است و کورتیزول هورمون غالب در شکستن این بافت هاست—هرچه که باعث کاهش انسولین در بدن شود، مقدارکورتیزول را افزایش میدهد.

این می تواند شامل یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات هم باشد (چون کربوهیدرات بر ترشح انسولین تاثیر می گذارد).

برای جلوگیری از ترشح کورتیزول چه باید کرد؟

اگر تصور می کنید که بدنتان مقدار زیادی کورتیزول ترشح می کند و در معرض از دست دادن بافت های عضلانی خود هستید، باید اقدامات زیر را انجام دهید:

کاهش استرس زندگی. برای این منظور می توانید از تمرینات تنفس عمیق، کاهش تعهدات و مسئولیت ها، و شرکت در فعالیت های اجتماعی و فیزیکی که واقعاً ریلکس کننده و لذت بخش باشد حداقل یکبار در هفته، استفاده کنید. حتی انجان تمرینات یوگا یا ورزش های مشابه که اساساً در جهت ریلکس سازی کار می کنند میتواند به شما برای جلوگیزی از افزایش کورتیزول در بدن کمک کند.

ارزیابی برنامه تمرینی. اولین چیزی که باید اصلاح کنید این است که در طول هفته به اندازه کافی روز استراحت داشته باشید. اگر در طول هفته حداقل یک روز استراحت کامل نداشته باشید، حتماً باید در برنامه تمرینیتان تجدیدنظر کنید. مسئله بعدی این است که ببینید چند وقت یکبار از وزنه های خیلی سنگین استفاده می کنید و مقدار آن را در طول هفته حساب کنید (ست/تکرار/وزنه کلی). سعی کنید این مقدار را کمی پایین بیاورید تا استرس و فشار زیادی به بدنتان وارد نکنید. و آخر اینکه، اگر تمرینات با وقفه را زیادی برای تمرینات کاردیو خود انجام می دهید، بهتر است آن مقدار به یک یا دو جلسه در هفته کاهش دهید.

بازبینی رژیم غذایی. آخرین اقدامی که باید انجام دهید این است که نگاهی کلی به رژیم غذاییتان بیندازید. آخرین باری که یک وقفه رژیم داشتید کی بوده است؟ اگر مدت زمان زیادی از آن می گذرد، ممکن است بدنتان با کند کردن متابولیسم خود و با رفتن استرس، به آن واکنش داده باشد. پس ابتدا دو هفته کامل دست از رژیم بردارید و مقدار متعادلی کالری در این مدت مصرف کنید. پس از آن، اگر مدت زمان زیادی است که رژیم غذاییتان کم کربوهیدرات بوده است، درمورد یک رژیم با مصرف متعادل تری از کربوهیدرات فکر کنید.

همچنین ببینید در رژیم غذاییتان چه مقدار از چربی استفاده می کنید. یادتان باشد حتماً به مقداری چربی در رژیمتان برای برخی عملکردهای خاص و تولید هورمون های جنسی نیاز دارید و محدود کردن بیش از حد مقدار چربی مصرفی می تواند مشکلاتی در بدنتان ایجاد کند.

پس حتماً به این سه جزء مهم در برنامه تمرینی و شیوه زندگی خود دقت داشته باشید. اگر می بینید که هرکدام از اینها اشکالاتی دارد، در پی اصلاح آن باشید تا بتوانید از تمریناتتان بهترین نتیجه را کسب کنید.

هورمون کورتیزول | علائم کورتیزول بالا چیست و چه باید کرد ؟

درمان کورتیزول بالا

هورمون کورتیزول | علائم کورتیزول بالا چیست و چه باید کرد ؟

منبع : مردمان / نمناک

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل