موزه آبگینه الگویی برای کلونی‌های دیگر صنایع دستی در تهران می‌شود


معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی تهران گفت:ایجاد یک کارگاه صنایع دستی در موزه آبگینه به عنوان الگویی برای راه اندازی کلونی های دیگر صنایع دستی در هر یک از مناطق شهر تهران معرفی می شود. مهر:...

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی تهران گفت:ایجاد یک کارگاه صنایع دستی در موزه آبگینه به عنوان الگویی برای راه اندازی کلونی های دیگر صنایع دستی در هر یک از مناطق شهر تهران معرفی می شود.

مهر: محمد انشایی گفت: یک نمونه کارگاه برای رشته های مختلف صنایع دستی در موزه آبگینه راه اندازی می کنیم تا بتواند الگویی برای مجتمع های دیگری باشد که قصد داریم با همکاری شهرداری منطقه ۹ تهران آنها را ایجاد کنیم. اولین کارگاه جنب رودخانه کن با حمایت شهرداری احداث می شود. در واقع استانداردهای یک کارگاه صنایع دستی توسط ما تببین میشود اما اجرای آن با شهرداری خواهد بود. در نهایت در ۲۲ منطقه شهر تهران ۲۲ مجتمع صنایع دستی خواهیم داشت.برخی از مناطق شهرداری در احداث این مجتمع ها پیشتاز هستند مانند شهرداری منطقه ۱۱ و منطقه ۹.

معاون صنایع دستی استان تهران بیان کرد: این مجتمع های صنایع دستی در واقع کلونی های صنایع دستی در تهران خواهند بود که می توان به آنها پردیس هم گفت. ما قصد داریم در هر منطقه ای از تهران یک مجتمع، کلونی و یا پردیس برای صنایع دستی ایجاد کنیم که شامل تولید زنده صنایع دستی، بخش های مربوط به بسته بندی صنایع دستی، شوروم و ... است. به نحوی که اگر کسی مراجعه می کند،؛ هم بتواند درباره آن رشته از صنایع دستی اطلاعات بگیرد و هم اینکه در این مجتمع ها هنر دستی مورد نیازش را خریداری کند.وی ادامه داد: در کشورهای دیگر همانند این کلونی ها وجود دارد که فعال هستند به عنوان مثال در سه شهر از کشور ژاپن کلونی صنایع دستی ایجاد شده است و به عنوان شهرهای سفال و سرامیک کار می کنند. حتی شغل اصلی مردم آنها سفال و سرامیک است.

وی افزود: در این مجتمع ها همه نوع رشته صنایع دستی معرفی و عرضه می شود. اما در راستای جهانی شدن شهر تهران به عنوان شهر آبگینه، اولین مجتمع به موضوع آبگینه اختصاص یافت.

نشایی همچنین درباره دلیل انتخاب شهر تهران به عنوان شهر جهانی شیشه نیز گفت: قدیمی ترین رشته صنایع دستی در تهران آبگینه است از قدیم الایام نیز شیشه گری به عنوان هنر تهرانی ها شهرت داشته است.همچنین اکنون بیش از ۳۰ درصد کارگاههای شیشه در تهران مستقر است. به همین دلیل این عنوان برای تهران انتخاب شد. قرار است که تا آخر امسال پوروپزال شهر جهانی شیشه تهیه و برای شورای جهانی صنایع دستی که مقر آن در کویت است ارسال شود.

وی افزود: شهرهای جهانی باید لوکیشین کارگاهی داشته باشند اکنون در برخی از روستاهای تهران مانند ورامین و شهریار کارگاههای صنایع دستی وجود دارد. همچنین شهرهای جهانی صنایع دستی پس از ثبت دارای اعتبار بین المللی می شوند.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تزیین جشن الفبا در مدرسه | 40 ایده تزیین جشن الفبا در مدرسه برای کلاس اولی ها برای دهه ...