بدن زنان: 50 نکته حیرت انگیز که هر زن باید درباره اندام خود بداند


بدن زنان: 50 نکته حیرت انگیز که هر زن باید درباره اندام خود بداند

بدن زنان سیاره شگفت انگیزی است که خودشان نسبت به بسیاری از اسرار و شگفتی های آن بی اطلاع هستند. ممکن است خانم ها برخی نکات عمومی و رایج را در مورد اندام خود بدانند اما ما در این نوشتار 50 نکته شگفت آور و واقعی درباره بدن زنان می گوییم که هر زنی باید بداند. با ما همراه باشید. 1. بازوهای شما از شما می‌خواهند کربوهیدرات...

بدن زنان سیاره شگفت انگیزی است که خودشان نسبت به بسیاری از اسرار و شگفتی های آن بی اطلاع هستند. ممکن است خانم ها برخی نکات عمومی و رایج را در مورد اندام خود بدانند اما ما در این نوشتار ۵۰ نکته شگفت آور و واقعی درباره بدن زنان می گوییم که هر زنی باید بداند. با ما همراه باشید.

بدن زنان: 50 نکته حیرت انگیز که هر زن باید درباره اندام خود بداند

۱. بازوهای شما از شما می‌خواهند کربوهیدرات بخورید

هرچند بحث مصرف یا عدم مصرف کربوهیدرات برای کاهش وزن هیچ وقت به نتیجه‌ی قطعی نمی‌رسد، اما شکی نیست که کربوهیدرات برای ساختن عضلات ضروری است، خصوصا اگر می‌خواهید بازوهایی لاغر داشته‌باشید. این را آدام رزانتی، مربی بدنسازی و کارشناس تعذیه می‌گوید. البته بهتر است مصرف کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای (پاستا، برنج، و سیب زمینی) را محدود کنید، اما نباید آن‌ها را کاملا حذف کنید. رزانتی می‌گوید: ”مغز شما برای عملکرد مناسب به کربوهیدرات نیاز دارد، اگر آن را کاملا از رژیم غذایی‌تان حذف کنید خیلی زود به آدمی خرفت تبدیل می‌شوید.“

نکته مهم درباره بدن زنان ۲: ورزش بیش از حد می‌تواند پریود شما را به هم بریزد

تا به حال باید فهمیده باشید که ورزش می‌تواند برای مشکلات ناشی از سندروم پیش از قاعدگی مفید باشد. هرچند این درست است، اما اکنون متخصصان می‌گویند پیاده‌روی بیش از حد روی تردمیل می‌تواند نتیجه‌ی عکس بدهد و به عدم توازن هورمون‌ها، خون‌ریزی نامنظم، و لکه‌بینی منجر شود. البته معنی‌اش این نیست که پریود برایتان بهانه‌ای شود تا از باشگاه غایب شوید. این را آلیسا دوِک،‌ پزشک و استاد پزشکی بالینی در مونت سینای می‌گوید. او می‌گوید هر روز ۳۰ دقیقه ورزش ملایم انجام دهید و زیاد استراحت کنید.

مطلب مرتبط: کمبود استروژن: علائم، تشخیص ، درمان پایین بودن استروژن در زنان

۳. شما بخش زیادی از استرس‌تان را در عضلات کف لگن ذخیره می‌کنید

درباره‌ی این موضوع زیاد صحبت نشده‌است، اما حقیقت این است که سلامت لگن برای درمان بی‌اختیاری ضروری است و می‌تواند به شما کمک کند از شر تنش و استرس ناخواسته خلاص شوید. امی استین، فیزیوتراپ در نیویورک سیتی، می‌گوید حتی اگر ظاهرا هیچ علائمی از وجود مشکل در لگن‌تان مشاهده نکردید، داشتن عضلات قوی در این ناحیه برای کاهش درد پایین کمر مفید است.

نکته مهم درباره بدن زنان ۴: چشم‌های شما چیزهای زیادی را آشکار می‌کند

جوزف ایویت، پزشک و جراح ترمیمی چشم می‌گوید هر گونه سوزش یا احساس ناراحتی در چشم را سرسری نگیرید. هرچند شاید ظاهرا درد چشم چیز مهمی نباشد اما ممکن است نشانه‌ی مشکل بزرگ‌تری باشد. مثلا خشکی چشم می‌تواند با بیماری‌های التهابی مانند آرتروز در ارتباط باشد. بنابراین اگر مطمئن نیستید که چه اتفاقی افتاده است به چشم‌پزشک مراجعه کنید تا از ناراحتی‌های غیرضروری اجتناب کنید و احتمالا مشکلات پنهان را رفع کنید.

۵. حتی غذاهای سالم هم می‌توانند مانع از داشتن اندامی متناسب شود

همه می‌دانند شیرینی‌های سرشار از قند در مبارزه با سلولیت و چربی شکم هیچ کمکی به ما نمی‌کند. اما بسیاری از غذاهای به ظاهر سالم نیز می‌تواند به ما آسیب بزند. امی شاپیرو، کارشناس تغذیه می‌گوید ”بسیاری از ماست‌ها سرشار از شکر افرودنی است و هر وعده مصرف آن می‌تواند ۱۵ تا ۲۹ گرم قند داشته‌باشد (این برابر است با چند شکلات).“ خوشبختانه برخی ماست‌ها در هر وعده مصرف حدود ۱۱ گرم شکر افزوده دارد، که شاپیرو می‌گوید باید سراغ این ماست‌ها بروید.

نکته مهم درباره بدن زنان ۶: ممکن است پریود شما به محض قطع کردن قرص شروع نشود

مک سیبل، پزشک و استاد زنان و زایمان در دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه ماساچوست می‌گوید این اشکالی ندارد. به احتمال زیاد بدن‌تان سعی دارد دوباره هورمون‌ها را به وضعیت متعادل برگرداند. بنابراین اگر در ۶ ماه پریودتان شروع نشد بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

مطلب مرتبط: استروژن بالا: علائم و نشانه های بالا بودن استروژن در زنان و مردان

بدن زنان ۷: متوقف کردن برنامه‌ی ورزش‌تان می‌تواند واقعا برای عضلات خوب باشد

البته این تا حدودی درست است. به‌طور شفاف‌تر منظور ما این نیست که شما باید ورزش را کاملا کنار بگذارید و این خوب است، بلکه متخصصان می‌گویند گاهی تعطیل کردن ورزش می‌تواند همان چیزی باشد که برای روی فرم آمدن نیاز دارید، خصوصا وقتی ورزش‌های سنگین مانند وزنه‌برداری انجام می‌دهید.

جیمی میناردی، مدرس یوگا و مربی شخصی در نیویورک، می‌گوید ”بهترین کاری که می‌توانید برای بدن‌تان انجام دهید این است که گاهی بین ورزش فرصتی برای تجدید قوا به آن بدهید.“ این توصیه پشتوانه‌ی علمی محکمی دارد اما در واقع معنی‌اش این است که استراحت تن‌پروری نیست، و واقعا ضروری است که به عضلات‌تان یک روز کامل فرصت دهید تا قبل از این‌که دوباره تحت استرس و کشش قرار بگیرند بتوانند خودشان را ترمیم کنند. یک مربی شخصی به نام لسی استون می‌گوید ”وقتی قصد دارید به بدن‌تان فرم بدهید باید به خودتان زمان بدهید.“ بنابراین به عبارت دیگر شک نکنید و با یک کاسه ماست منجمد جلوی تلویزیون لم بدهید.

۸. وقتی سن‌تان بالاتر می‌رود بدن برای شکستن الکل بیش‌تر تقلا می‌کند

حتی اگر نوشیدنی‌های الکلی را به مقدار کم مصرف می‌کنید، وقتی وارد دهه‌ی ۴۰ سالگی می‌شوید ممکن است هنوز نسبت به آن تمایل داشته‌باشید. دیوید کاتز، پزشک و رئیس مرکز پژوهش و پیشگیری دانشگاه ییل در نیوهیون، کنتیکت می‌گوید ”آنزیمی به نام الکل دهیدروژناز به ما کمک می‌کند آنچه را نوشیده‌ایم در بدن بسوزانیم؛ این آنزیم در زنان کم‌تر از مردان است و زنان با بالا رفتن سن همه‌ی آن را از دست می‌دهند. برای همین است که مقاومت شما پایین می‌آید.“ دکتر کاتز توصیه می‌کند برای اجتناب از الکل‌زدگی‌های ناخوشایند مصرف نوشیدنی را کم کنید.

بدن زنان ۹: نوک پستان شما چیزهای زیادی درباره‌ی سلامت‌تان می‌گوید

پستان‌های شما درباره‌ی آن‌چه درون بدن‌تان در جریان است اطلاعات زیادی را منتقل می‌کنند. برای همین مهم است دقیقا بدانید سعی دارند چه چیزی را به شما بگویند. برای مثال اگر پستان‌های شما در حال رشد است، شاید در حال چاق شدن باشید. آیا نوک پستان‌تان می‌خارد؟ شاید معنی‌اش این باشد که به سوتین‌تان حساسیت دارید. اگر سوالی دارید، بهترین کار این است که به مرکز مراقبت‌های بهداشتی درمانی مراجعه کنید و مطمئن شوید اتفاق بدی در حال افتادن نیست.

نکته مهم درباره بدن زنان ۱۰: روده‌تان می‌تواند به شما کمک کند سرماخوردگی را درمان کنید

یا حداقل مانع از کیپ شدن بینی‌تان می‌شود. هرچند چیزهایی مانند استراحت و ویتامین C نیز باعث می‌شود کم‌تر مستعد بیماری باشید، اما متخصصان می‌گویند باکتری‌های درون روده می‌توانند دستگاه ایمنی شما را تقویت کنند. شاید بخواهید در طول فصل سرماخوردگی و آنفولانزا مصرف پروبیوتیک را به واسطه‌ی خوراکی‌های تخمیری مانند ترشی کلم افزایش دهید.

مطلب مرتبط: ۷ نشانه که مبتلا به عدم تعادل هورمونی هستید

۱۱. فلفل سیاه واقعا برای عضلات شکمی خوب است

باور کنید یا نه، افزودن تنها نصف قاشق چای خوری فلفل سیاه به غذاها کمک می‌کند شکم صاف‌تری داشته‌باشید. چگونه؟ فلفل حاوی ترکیبی به نام پیپرین است که با تشکیل سلول‌های چربی جدید مبارزه می‌کند. هرچند ما نمی‌توانیم اثرات تمرین پلانک و/ یا رژیم را نادیده بگیریم، اما حداقل می‌دانیم برخی خوراکی‌ها به ما کمک می‌کند به اندامی که می‌خواهیم نزدیک‌تر شویم.

نکته مهم درباره بدن زنان ۱۲: ممکن است گاهی واژن شما تغییر رنگ دهد

بله، درست متوجه شدید. این‌که واژن شما این رنگی است به این معنی نیست که همیشه همین‌طور می‌ماند. مایکل کریچمن، پزشک متخصص زنان و زایمان و رئیس مرکز سلامت جنسی جنوب کالیفرنیا می‌گوید: ”هنگام برانگیختگی جنسی یا بارداری جریان خون به ناحیه‌ی تناسلی تغییر می‌کند و ممکن است به تغییر رنگ آن منجر شود.“ معمولا در این مواقع رنگ واژن تیره‌تر و کدرتر می‌شود. دکتر کریچمن تاکید می‌کند که این طبیعی است و یکی از کارهای جالبی است که واژن قادر است انجام دهد.

۱۳. درد ماهیچه‌ی پشت پا می‌تواند نشانه‌ی یک مشکل جدی باشد

اگر این درد اذیت‌تان کند شاید فکر کنید که احتمالا یک گرفتگی عضله‌ی معمولی است. اما گاهی درد در یک نقطه یا ورم ماهیچه‌ی پشت پا نشانه‌ی یک مسأله‌ی جدی‌تر مانند ترومبوز سیاهرگی عمقی است، که ایجاد لخته‌ی خون در دیواره‌ی سیاهرگ است. البته ممکن است یک انقباض ساده در اثر دویدن هم باشد، اما اگر درد طولانی شد حتما هرچه سریع‌تر آن را بررسی کنید. چون ترومبوز سیاهرگ عمقی می‌تواند کشنده باشد.

بدن زنان ۱۴: وزن شما تعیین‌کننده‌ی میزان سلامتی‌تان نیست

اثبات شده‌است که وقتی صحبت از سلامت است، به جز وزن بسیاری از عوامل دیگر مانند عادت‌های رژیم غذایی و نوع نگرش به زندگی وجود دارد که مهم است. این را فال فرگوسن، استاد سلامت کلی و رئیس انجمن گوناگونی سایز و سلامت می‌گوید. قطعا درباره‌ی این موضوع خیلی صحبت نشده اما فرگوسن می‌گوید داشتن پیوندهای قوی با اجتماع، خواب کافی، و ساختن رابطه‌ای متوازن با غذا، اگر مهم‌تر از عدد روی ترازو نباشد، به همین اندازه مهم است.

مطلب مرتبط: ۴۸ خوراکی مفید برای تنظیم هورمون ها و داشتن پوستی درخشان

۱۵. استرس واقعا می‌تواند روی سوخت و ساز تاثیر منفی داشته‌باشد

یافتن زمانی برای آرامش می‌تواند یک چالش مضحک باشد، اما اخیرا پژوهشی نشان داده‌است استرس می‌تواند یک بازدارنده‌ی جدی سوخت و ساز باشد و توانایی چربی‌سوزی فرد را پایین بیاورد. می‌دانم سخت است، ولی اگر بتوانید گاهی در یک جلسه‌ی یک ساعته یوگا شرکت کنید،‌ در دراز مدت واقعا ارزشمند است.

بدن زنان ۱۶: پریدن پلک معنی دارد

پلک پایین‌تان به طرز عجیبی می‌لرزد؟ متخصصان می‌گویند ممکن است در کنار خستگی، دلایل مختلفی از جمله خشکی چشم، کشیدگی عضلات چشم، حساسیت به نور،‌ و حتی مصرف بیش از حد کافئین یا الکل باشد. یا حتی می‌تواند نشانه‌ی آن باشد که باید آب بیش‌تری بنوشید. نکته‌ی مهم این است که نباید نگران باشید. اگر پلک‌تان می‌پرد احتمالا طبیعی است.

۱۷. بدن شما بعد از ورزش هوس شیر می‌کند

پس از سپری کردن یک روز خوب و پرتعرق در باشگاه، احتمالا آخرین چیزی که به آن فکر می‌کنید جبران آب بدن با یک لیوان شیر سرد است. عجیب است اما علم می‌گوید پس از زیر و رو کردن یخچال این اولین چیزی است که باید بردارید. پژوهش نشان داده‌است نوشیدن شیر بهترین روش برای تجدید قوا است، چون انرژی، پروتئین و سدیم آن بهتر از نوشیدنی‌های مرسوم ورزشی است.

بدن زنان ۱۸: ننوشیدن آب کافی باعث افتادگی سینه‌ها می‌شود

پوست سینه نیز مانند سایر اندام‌های بدن باید آب کافی داشته‌باشد تا شاداب به نظر برسد. اگر آب را نادیده بگیرید و با یک مرطوب‌کننده آب پوست را تامین نکنید، ممکن است باعث شود سینه‌هایتان چروکیده و پژمرده به نظر برسد. این را دکتر جیمز گراتینگ، پزشک و رئیس انجمن جراحی زیبایی آمریکا می‌گوید.

۱۹. ممکن است علائم آلرژی ناشی از آنتی‌بیوتیک‌ها باشد

فقط شما این‌طور نیستید. دکتر تیموتی کریگ، مدرس برجسته‌ی آلرژی، آسم، و ایمونولوژی در مرکز پزشکی میلتون هرشی در ایالت پنسیلوانیا، می‌گوید در سراسر جهان آدم‌های زیادی دچار آلرژی و آسم می‌شوند. با این‌که نظریه‌های زیادی درباره‌ی علت آلرژی وجود دارد،‌ اما دکتر کریگ می‌گوید پژوهش‌ها نشان داده‌است ممکن است آلرژی با میکروب‌هایی در ارتباط باشد که در روده و مجرای تنفسی ما زندگی می‌کنند، که ممکن است در اثر رژیم غذایی ناسالم و آنتی‌بیوتیک دچار دگرگونی شوند. بدیهی است که آنتی‌بیوتیک‌ها برخی کارایی مهم دارند اما دکتر کریگ باور دارد بهتر است با دقت و تنها در صورت ضرورت آن‌ها را مصرف کنید.

بدن زنان ۲۰: صحبت با تلفن می‌تواند روی پوست شما تاثیر منفی داشته‌باشد

شاید این عادت بی‌خطر به نظر برسد، اما ساعت‌ها صحبت با تلفن می‌تواند به شکستگی پوست و بثورات ناخوشایند در اطراف فک و گونه منجر شود. خوشبختانه اگر تلفن را با دستمال‌های آنتی‌باکتریال تمیز کنید احتمالا می‌توانید کلا از بسته شدن منافذ پوست‌تان اجتناب کنید.

۲۱. پروتئین بهترین دوست دور کمر شما است

خصوصا اگر می‌خواهید بدون کنار گذاشتن غذاهای مورد علاقه‌تان وزن کم کنید. یک مربی شخصی در کالیفرنیا به نام جیمی سالیوان می‌گوید ”هضم پروتئین در مقایسه با کربوهیدرات ۲۵ درصد انرژی بیش‌تری نیاز دارد، برای همین این امکان وجود دارد که بدون کم کردن مصرف غذا، میزان دریافت کالری را کاهش دهید.“ به بیان دیگر، بدن برای هضم یک تکه سالمون بیش‌تر از هضم یک ظرف بزرگ پاستا تلاش می‌کند. بنابراین می‌توانید مقدار بیش‌تری سالمون بخورید بدون این‌که نگران وزن باشید.

بدن زنان ۲۲: واژن ۹ نوع ترشح مختلف دارد

می‌دانم این چیزی است که دوست ندارید به آن فکر کنید اما می‌تواند اطلاعات زیادی را آشکار کند. مثلا آلیسا دوِک، پزشک و استاد بالینی در بیمارستان مونت سینای و یکی از مولفان واو مثل واژن می‌گوید اگر ترشح شما شفاف است، احتمالا در حال تخمک‌گذاری هستید. ولی اگر زرد یا سبز است شاید به این معنی باشد که تریکومونا (نوعی عفونت واژن، م.) یا سوزاک دارید. اگر نگران هستید یا اگر اوضاع خوب به نظر نمی‌رسد بهتر است با پزشک مشورت کنید.

۲۳. برخی خوراکی‌های سالم شما را گرسنه‌تر می‌کند

به نظر می‌رسد میوه به عنوان یک وعده‌ی غذایی سبک انتخاب خوبی است. اما برخی خوراکی‌ها، حتی خوراکی‌های سالم، به بدن می‌گویند به جای آن‌که آن‌ها را به عنوان سوخت مصرف کند، به صورت چربی ذخیره کند. این را دیوید پارلموتر پزشک و عصب‌شناس دارای بورد تخصصی می‌گوید. برخی از این خوراکی‌ها که در ظاهر خیلی سالم به نظر می‌رسد شامل نان غلات کامل، اسموتی‌ها، و حتی ماست است. البته نباید این خوراکی‌ها را برای همیشه حذف کنید، بلکه باید سعی کنید آن‌ها را با چربی‌های سالم و پروتئین بخورید که پژوهش‌ها نشان می‌دهد شما را مدت بیش‌تری سیر نگه می‌دارد.

بدن زنان ۲۴: از ژیلت‌های یک لبه اکیدا اجتناب کنید

وجه اشتراک خراش، باقی ماندن ریش پس از اصلاح، و خشکی پوست چیست؟ خودتراش‌های یک‌بار مصرف که می‌تواند پوست را از رطوبتی که به آن احتیاج دارد محروم کند. این را نیل شولتز، پزشک و متخصص پوست و زیبایی می‌گوید. اگر گاهی در سفر از ژیلت یک لبه استفاده کنید اشکالی ندارد ولی شولتز توصیه می‌کند اگر دوست دارید پاهایتان صاف و نرم بماند برای استفاده‌ی روزانه ژیلت‌های ۴ یا ۵ لبه را انتخاب کنید.

۲۵. شما می‌توانید از فیزیوتراپی برای پایین‌تنه استفاده کنید

فیزیوتراپی فقط برای درد عضلات و استخوان‌ها نیست. برخی فیزیوتراپ‌ها در تمرینات عضلات کف لگن تخصص دارند تا شما مجبور نباشید با بی‌اختیاری یا درد عضلات سرینی، داخل ران، و پایین‌تنه زندگی کنید. این را استاد فیزیوتراپی دانشگاه ویسکانسین-مدیسن می‌گوید. شما می‌توانید به‌طور خاص تمریناتی را دریافت کنید که عضلات تحتانی شکم‌تان را تقویت می‌کند، تمریناتی که همه می‌توانند انجام دهند.

۲۶. غذایی که می‌خورید می‌تواند مغزتان را تغییر دهد

شاید لازم باشد درباره‌ی سفارش دادن برگر و سیب‌زمینی سرخ‌شده برای نهار تجدید نظر کنید. پژوهشگران قصد داشتند بررسی کنند آیا رژیم سرشار از چربی تفسیر مغز را از گرسنگی تغییر می‌دهد یا خیر و نتیجه حیرت‌انگیز بود. غذاهای چرب باکتری‌هایی دارند که سبب التهاب در آن دسته از سلول‌های عصبی می‌شود که مسئول انتقال پیام بین شکم و مغز هستند. این باعث می‌شود حتی وقتی سیر هستید احساس سیری نکنید. یعنی به خوردن ادامه می‌دهید. کسی سالاد میل دارد؟

۲۷. مجرای گوارش شما و قهوه همیشه با هم کنار نمی‌آیند

درست است که وقتی یبوست دارید قهوه می‌تواند مفید باشد اما همیشه بهترین درمان نیست. کتی کاووتو کارشناس ارشد تغذیه و سرآشپز در فیلادلفیا می‌گوید ”قهوه نه‌تنها اسیدی است بلکه حاوی کافئین نیز هست، که سرعت فعالیت مجرای گوارش را بالا می‌برد و ممکن است سبب اسهال شود.“ کافئین ادرارآور است و یکی از دلایل موذیانه‌ای است که باعث کم‌آبی بدن و حتی حالت تهوع می‌شود. کاووتو می‌گوید با دانستن این نکته بهتر است مصرف قهوه را به روزی یک فنجان در صبح محدود کنید.

۲۸. هورمون‌های جنسی شما به ماهی نیاز دارند

عجیب است؟ شاید. اما جنی بلاک، سکستراپیست، می‌گوید وقتی غذایی دریایی درست می‌کنید در حال کاوش در دریایی از نیاسین هستید که جریان خون را بهبود می‌بخشد و می‌تواند میل جنسی را افزایش دهد. می‌خواهید درباره‌ی علت آن بیش‌تر بدانید؟ خوراکی‌های زیادی از جمله گردو، گل کلم، و سیب‌زمینی شیرین وجود دارد که می‌تواند به خلوتگاه‌تان جذابیت بیش‌تری بدهد. نوش جان!

۲۹. چرخه‌ی قاعدگی شما می‌تواند با دوست‌تان مطابقت پیدا کند

پریود نامنظم می‌تواند اعصاب خردکن باشد، اما قبل از این‌که فکر بارداری به ذهن‌تان خطور کند باید بدانید که عقب افتادن پریود می‌تواند دلایل مختلفی داشته‌باشد. مثلا اگر خواهرتان پریود است و آخر هفته پیش شما می‌ماند، احتمال زیادی وجود دارد که پریود شما هم‌زمان با او شروع یا تمام شود. این را جنیفر اشتون، پزشک متخصص زنان و زایمان در نیوجرسی می‌گوید. هرچند علم نمی‌تواند دقیقا علت آن را توضیح دهد اما این پدیده بسیار شایع است.

۳۰. روده شما به چیزهایی بیش‌تر از غذای رژیمی نیاز دارد

بر خلاف چیزهایی که تمام برنامه‌های رژیم می‌گویند، سامانتا هیلر، کارشناس ارشد تغذیه و متخصص فیزیولوژی ورزش می‌گوید شما می‌توانید بدون این‌که فقط غذاهای خسته‌کننده بخورید وزن کم کنید، اشتهایتان را مهار کنید، باکتری‌های روده را بهبود ببخشید، و هنگام تماشای فیلم از تنقلات لذت ببرید. فقط مطمئن شوید ذرت بوداده‌ای می‌خرید که با فیبر و غلات کامل پر شده‌است. نباید نوع آماده‌ی طبخ در مایکروویو را مصرف کنید، چون اغلب حاوی روغن هیدروژنه و چربی ترانس است که برای کلسترول زیاد خوب نیست.

۳۱. اگر برای شیرینی ولع دارید، ممکن است بیش از حد کربوهیدرات دریافت کنید

ولع به شیرینی اغلب، ولی نه همیشه، با آخرین غذایی که خورده‌اید در ارتباط است: نان سفید، پاستا، برنج سفید، و دیگر کربوهیدرات‌های ساده که قند خون شما را به‌طور ناگهانی بالا می‌برد و باعث می‌شود شیرینی بیش‌تری بخواهید. این را جوزف کللا، پزشک و متخصص کاهش وزن می‌گوید. ولع به خوراکی به تنهایی ابزار تشخیص قطعی نیست، اما دکتر کللا می‌گوید میل شدید به خوراکی کمک می‌کند تشخیص دهید بدن واقعا به چیزی نیاز دارد یا فقط به آن تمایل دارد.

۳۲. شخصیت شما می‌تواند باعث پرخوری‌تان شود

مضطرب، هیجانی، و برون‌گرا هستید؟ این‌ها می‌تواند به این معنی باشد که پایبندی به یک رژیم غذایی سالم برای شما دشوارتر است. چون پژوهش نشان داده‌است احتمال این‌که شما غذاهای پرکالری، گوشت و نوشابه مصرف کنید، بیش‌تر است. اگر این توصیف درباره‌ی شما درست است معنی‌اش این نیست که شما محکوم هستید تمام عمر رژیم غذایی بی‌کیفیتی داشته‌باشید. پژوهشگران می‌گویند شما فقط باید راهی پیدا کنید تا بیش‌تر ورزش کنید.

۳۳. شکم‌تان صدا می‌دهد؟ احتمالا ناشی از غلات صبحانه است

مطمئنا صبح‌ها مقدار خوبی غلات کامل، فیبر و ویتامین دریافت می‌کنید اما واقعیت این است که برای مدت زیادی احساس سیری نخواهیدکرد. این را داون جکسون بلنتر متخصص تغذیه و نویسنده‌ی رژیم غذایی تبادل ابرخوراکی‌ها‌ می‌گوید. خوراکی‌هایی مانند غلات صبحانه آب کمی دارند و او توضیح می‌دهد ”پژوهش نشان داده وقتی در یک غذا آب وجود دارد مدت بیش‌تری شما را سیر نگه خواهدداشت.“ به جای غلات صبحانه سعی کنید بلغور جو دو سر درست کنید تا مدت بیش‌تری سیر بمانید.

بدن زنان ۳۴: دوش گرفتن پوست شما را خشک می‌کند

دوش گرفتن فقط شستن، آب کشیدن و تکرار آن نیست. یک متخصص پوست به نام دبرا جالیمن در نیویورک می‌گوید اگر آب خیلی داغ باشد، اگر مدت زیادی در حمام بمانید، اگر از لیف زبر استفاده کنید،‌ ممکن است پوست‌تان را بیش از حد خشک و زبر کنید. دکتر جالیمن توصیه می‌کند برای محافظت از پوست‌تان با آب ولرم دوش بگیرید، یک تایمر تنظیم کنید و از لیف‌های نرم استفاده کنید.

۳۵. بزرگ‌تر بودن باسن شما علت دارد

بله باسن شما بزرگ‌تر از شوهرتان است و این دلیل علمی دارد. به خاطر وجود چیز کوچکی به نام استروژن، بدن شما چربی را به جای شکم، مستقیما به باسن‌تان هدایت می‌کند. از طرف دیگر به احتمال زیاد وزن شوهر شما در شکم‌اش جمع می‌شود در حالی که باسن او به همان اندازه باقی می‌ماند.

بدن زنان ۳۶: خواب برای شکم شما مهم است

لیندسی مارتین، کارشناس ارشد تغذیه در مرکز سلامت هیلتون هد، می‌گوید حتی متعهدترین بدنساز حرفه‌ای هم اگر از خواب غافل شود، ممکن است مغلوب چربی‌های سرسخت شکم شود. پژوهش‌ها نشان داده‌است خواب ناکافی می‌تواند تلاش شما را برای رژیم گرفتن به‌طور جدی نابود کند. یعنی آن چربی اضافی شکم که سعی داشتید از بین ببرید، مدت‌ها سر جای خود باقی خواهدماند.

۳۷. اگر بوی ادرارتان به مشام‌تان می‌رسد، مشکلی وجود دارد

برخی بوها را هرگز نباید نادیده بگیرید، و بوی ادرار قطعا یکی از آن‌ها است. ادرار نرمال یا بدون بو است یا بویی ملایم مانند آمونیاک دارد. این را اسکات سالیوان، پزشک و استاد زنان و زایمان در دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی می‌گوید. بنابراین اگر می‌توانید بوی ادرارتان را استشمام کنید ممکن است به این معنی باشد که دچار عفونت مجرای ادراری هستید. البته این امکان وجود دارد که شب قبل مارچوبه خورده باشید که باعث بدبو شدن ادرار می‌شود، ولی اگر بو هم‌چنان ادامه داشت برای معاینه به پزشک مراجعه کنید.

۳۸. پوست شما به کلروفیل نیاز دارد

دکتر دانا جیمز، کارشناس ارشد تغذیه در نیویورک می‌گوید اگر پوست شما مانند قبل درخشان نیست، شاید لازم باشد کمی رنگدانه‌ی سبز بخورید. کلروفیل نه تنها به واسطه‌ی از بین بردن سموم و جیوه از بدن شما را هوشیارتر می‌کند، بلکه منبعی طبیعی برای افزایش انرژی مورد نیاز شما است.

بدن زنان ۳۰: واژن شما بیش از حد خشک نیست

مهم نیست شوهرتان چه‌قدر شما را تحریک می‌کند، ممکن است پس از زایمان واژن شما کمی خشک باشد. نگران نباشید، پزشکان می‌گویند این کاملا طبیعی است و دکتر دوک توضیح داده‌است این فقط نشان می‌دهد که شاید سطح هورمون‌های شما هنوز به وضعیت نرمال برنگشته باشد. بنابراین دخول را تا زمانی که آمادگی پیدا کنید، به تعویق بیندازید. او می‌گوید وقتی آمادگی پیدا کردید، استفاده از روان‌کننده یا کرم استروژن می‌تواند اوضاع آن پایین را بهتر کند.

۴۰. اگر لب‌هایتان بی رنگ است ممکن است کبدتان دچار مشکل شده‌باشد

شاید خیلی بی‌اهمیت به نظر برسد ولی اگر لب‌های شما ”صورتی، نرم و صاف نیست“ و تیره‌تر یا روشن‌تر از معمول است یکی از این دو مورد می‌تواند درست باشد: ۱. کاملا بی‌خطر است. ۲. یک نشانه‌ی هشداردهنده‌ برای بیماری کبد است. اگر این تغییر رنگ برطرف نشد به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید همه چیز خوب است.

بدن زنان ۴۱: سلولیت غیر قابل درمان است

برخی روش‌ها برای به حداقل رساندن ایجاد سلولیت وجود دارد اما در کل کرم یا روش درمانی معجزه‌گری وجود ندارد که بتواند به طرز جادویی سلولیت را برای همیشه از بین ببرد (مگر این‌که هزینه‌ی زیادی را متقبل شوید). آن‌چه می‌توانید انجام دهید این است عضلات ناحیه‌ی سلولیت را تقویت کنید – به تمرین‌های اسکوات و لانگ فکر کنید – تا سلولیت کم‌تر به چشم بیاید. این را پل جراد فرانک، پزشک و متخصص پوست و زیبایی می‌گوید.

۴۲. تنفس بدبو می‌تواند نشانه‌ی مشکلات حادتر باشد

تنفس بدبو می‌تواند فقط ناشی از مصرف زیاد سیر یا فراموش کردن مسواک پس از قهوه‌ی صبحگاهی باشد – یا مزمن باشد، که اغلب نشانه‌ی رژیم غذایی ناسالم، عفونت سینوس، یا در موارد نادر، سرطان بینی، گوش، گردن یا گلو است. بهداشت نامناسب دندان یک علت بسیار شایع‌تر تنفس بدبو است، و با این‌که نباید بترسید، مهم است اطلاعات کافی درباره‌ی آن داشته‌باشید – بنابراین برای جرم‌گیری مرتب به دندان‌پزشک مراجعه کنید و نخ دندان را فراموش نکنید.

بدن زنان ۴۳:ممکن است متوجه نشوید که عفونت قارچی مهبل دارید

می‌دانم به چه چیزی فکر می‌کنید: با وجود سوزش و خارش واژن چه‌طور ممکن است کسی نداند؟ همه‌ی خانم‌ها هنگام عفونت قارچی واژن علائم یکسانی را تجربه نمی‌کنند. لیزا مسترسون، پزشک متخصص زنان و زایمان می‌گوید ”این به میزان حساسیت فرد بستگی دارد. ممکن است یک خانم برای عفونت کم خارش و سوزش زیادی احساس کند. برای یک خانم دیگر عفونت وسیع‌تری سبب این میزان سوزش و خارش می‌شود.“ و نگران نباشید، اگر مدت بیش‌تری طول بکشد تا متوجه شوید خیلی مهم نیست. تا زمانی که علائم تشدید نشده‌است اشکالی ندارد که دیرتر سراغ درمان بروید.

۴۴. ممکن است میگرن شما ناشی از مصرف مرکبات باشد

علاوه بر دلایل احتمالی – سر و صدای زیاد، استرس، نور – پژوهشگران اکنون پی برده‌اند حتی لیوان آب‌پرتقال شما می‌تواند سبب میگرن خیلی بد شود. کسانی که مدام از میگرن رنج می‌برند می‌دانند هیچ چیز ارزش درد، استفراغ و حالت تهوع را ندارد، برای همین بهتر است از هرگونه مرکبات اجتناب کنید (و با پزشک مشورت کنید) تا خیال‌تان راحت شود.

بدن زنان ۴۵:سطح ph واژن شما حساس است

هرگونه احساس گزیدگی در پایین‌تنه اصلا نشانه‌ی خوبی نیست. اما قبل از این‌که سراغ نتیجه‌گیری‌های– خشکی واژن، یا از آن بدتر بیماری‌های مقاربتی – معمول بروید شاید ویبراتور شما علت آن باشد. این را ایوان فولبرایت، دارای مدرک دکتری سکس تراپی می‌گوید. اگر اسباب‌بازی‌های جنسی یا روان‌کننده‌های باکیفیت نخرید ممکن است تعادل ph واژن‌تان به هم بخورد که می‌تواند به درد و سوزش منجر شود. دکتر فولبرایت توصیه می‌کند برای رفع این مشکل از روان‌کننده‌ها و محصولات طبیعی استفاده کنید تا ببینید چه‌قدر با بدن‌تان سازگار است.

۴۶. می‌توانید با درمان‌های خانگی از شر ترک‌های پوست خلاص شوید

البته تا حدودی. متخصصان مراقبت از پوست می‌گویند هرچند خلاص شدن از ترک‌های پوستی برای همیشه دشوار است، اما می‌توانید کاری کنید که کم‌تر مشهود باشد. جوانا ورگاس، متخصص زیبایی می‌گوید آب سیب‌زمینی، روغن ویتامین E، و زردآلو تنها برخی از مواد اولیه‌ای هستند که پوست را صاف و یک‌دست می‌کنند، آن را مرطوب می‌کنند، و ترک‌های پوستی را محوتر می‌کنند.

۴۷. شما در معرض خطر سرطان سینه هستید (حتی اگر هیچ‌کس در خانواده‌تان به آن مبتلا نبوده‌است)

احتمالا درباره‌ی ژن سرطان سینه شنیده‌اید. احتمال ابتلا به سرطان سینه و تخمدان در زنانی که جهش ژنتیکی داشته‌اند بیش‌تر است. اما امی روبارچ، حامی مبتلایان به سرطان سینه، گوینده‌ی اخبار و مولف بهتر می‌گوید اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم اکثر مبتلایان به سرطان سینه، یعنی چیزی حدود ۸۰ درصد، هیچ سابقه‌ی خانوادگی از این بیماری نداشته‌اند. برای همین مهم است مرتب خودتان را معاینه کنید و نوبت‌های ماموگرافی را پشت گوش نیندازید. روبارچ می‌گوید هرچه زودتر متوجه شوید بهتر است.

۴۸. با دوچرخه‌سواری می‌توانید روند ایجاد چین و چروک را کاهش دهید

می‌دانیم که این زیادی خوب به نظر می‌رسد اما اثبات شده‌است تغییرات خیلی ساده در سبک زندگی، مانند چند بار دوچرخه‌سواری در هفته، می‌تواند واقعا در زیبایی پوست‌تان تفاوت ایجاد کند. پژوهشگران شواهدی یافته‌اند که نشان می‌دهد فعالیت می‌تواند پوست‌تان را جوان‌تر نشان دهد و چین و چروک آن را کم‌تر کند. هرچند علت آن ۱۰۰ درصد مشخص نیست، اما شاید به خاطر افزایش ترکیبات میوکین IL15 باشد که در عضلات ترشح می‌شود و احتمالا پوست‌تان را جوان و شاداب می‌کند. این انگیزه‌ی خوبی برای کمی ورزش نیست؟

بدن زنان ۴۹: لازم نیست واژن‌تان را پاکسازی کنید

برخلاف اکثر خیزش‌های زودگذر که مدعی جوان‌سازی و پاک‌سازی آن ناحیه هستند – مثلا استفاده از کانتورینگ، ماساژ، و شیاف‌های گیاهی – متخصصان می‌گویند واژن شما واقعا به هیچ کمکی احتیاج ندارد. هیلدا هاچرسون پزشک متخصص زنان و زایمان در مرکز پزشکی کلمبیا می‌گوید ”واژن تنها اندامی است که خودش را تمیز می‌کند و طوری طراحی شده که خودش را تمیز کند.“ به عبارت دیگر بهتر است واژن را به حال خودش رها کنید و بگذارید کارش را بکند.

۵۰. با بالا رفتن سن کم‌تر مریض می‌شوید

بسیاری از ما از فکر سفید شدن یک تار موی دیگر اخم‌هایمان در هم می‌رود، اما از ساعت نترسید – بالا رفتن سن مزایای زیادی دارد، از جمله این‌که در دهه سی و چهل سالگی کم‌تر احتمال دارد مریض شوید. راکسان سوکول پزشک و رزیدنت کلینیک بهداشت و درمان کلیولند می‌گوید ”به مرور زمان شما پادتن‌های مختلف زیادی را در چیزی مانند ˈکتابخانه‌ی پادتن‌هاˈ ذخیره می‌کنید.“ یعنی وقتی با یک ویروس معمولی مواجه می‌شوید، قبلا برای آن سپر دفاعی ساخته‌اید. برای همین کم‌تر احتمال دارد تحت تاثیر آن قرار بگیرید. خیلی شگفت‌انگیز است، این‌طور نیست؟

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – مینا بنادکوکی

منبع: redbookmag

بدن زنان: ۵۰ نکته که هر زن باید درباره اندام خود بداند

نوشته های مرتبط

بهداشت واژن: ۱۵ اصل ساده که چگونه واژن سالم داشته باشیم...
۱۴ کار برای معاشقه با مردان که آنها را دیوانه می‌کند...

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


3 پماد برای رفع خارش مقعد و درمان خانگی