کوتاه کردن دست سودجویان برداشت شن و ماسه با ساماندهی مجوزها


کوتاه کردن دست سودجویان برداشت شن و ماسه با ساماندهی مجوزها

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی گلستان گفت: با ساماندهی کردن مجوزهای برداشت شن و ماسه از زمین‌های کشاورزی می‌توان جلوی برداشت‌های غیر مجاز را گرفت و تأثیرات زیست محیطی را نیز کنترل کرد.

«حسن خسروی» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از سال 96 تلاش کردیم مجوز برداشت شن و ماسه در زمین‌های کشاورزی صادر نشود و یا اگر مجوزی صادر می‌شود در قالب سایت باشد و کاربری بعد از برداشت تعریف شده باشد.

وی با اشاره به این‌که هم‌اکنون 80 دستگاه سنگ‌شکن در سطح استان فعال است، افزود: مگر نیاز استان به فرآورده‌های شن و ماسه چقدر است که این تعداد مجوز صادر شده است؟ برای این تعداد سنگ‌شکن، معدن فعال کوهی در نظر گرفته نشده است. بخشی از برداشت‌ها از رودخانه‌ها، بخشی از زمین‌های کشاورزی و بخشی نیز به صورت قاچاق انجام می‌شود.

خسروی با اشاره به این‌که از سال 85 تا 95، در 450 نقطه استان مجوز برداشت شن و ماسه از زمین‌های کشاورزی داده شد، تصریح کرد: بخشی از این زمین‌ها به حالت زراعی بازگشتند اما بخشی رها شده باقی ماندند.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی گلستان با تأکید بر این‌که به دنبال ساماندهی این مجوزها هستیم تا با این پراکندگی مجوز صادر نشود، اظهار کرد: در اصلاحیه قانون به ما این اجازه داده شد که برداشت شن و ماسه را به صورت حجمی ارزیابی کنیم. در گذشته تنها با توجه به مساحت سطح تغییر کاربری داده می‌شد اما الان با توجه به سطح و عمق و به دست آوردن حجم، مجوز برداشت صادر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در زمین‌هایی که شن و ماسه از آن‌ها برداشت شده می‌توان آب بندان یا باغ احداث کرد و یا این‌که چندین صنعت را در آنجا مستقر کرد.

خسروی با اشاره به این‌که 800 نفر به صورت مستقیم در این حوزه مشغول به فعالیت هستند، گفت: اگر ما اصلاً مجوزی صادر نکنیم به تبع راه قاچاق را باز می‌کنیم. اما اگر به صورت مدیریت شده مجوز بدهیم، هم از برداشت غیر مجاز جلوگیری می‌کنیم و هم تأثیرات زیست محیطی را کنترل می‌کنیم.

وی با تأکید بر ضرورت تلاش در جهت حفظ اراضی کشاورزی استان، تصریح کرد: برخی مناطق استان تنها یک متر خاک زراعی دارد که به نظر ما همین مقدار برای زراعت کافی است. اما زیر این یک متر بعضاً 30 تا 40 متر گراویل وجود دارد که چشم طمع متخلفین را به خود معطوف کرده است که باید با ساماندهی جلوی این کار را گرفت.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دکتر سمیرا آل سعیدی کیست؟