توتک ثبت ملی شد


توتک ثبت ملی شد

مدیرکل میراث فرهنگی البرز گفت: دو اثر ناملموس در استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام فخرالدین صابری اظهار کرد: دانش، فن و مهارت رفوگری به عنوان یکی از رشته‌های وابسته به هنر و مهارت دوخت و دوز سنتی است که در حال حاضر فعالان این رشته بسیار محدود بوده و این مهارت و هنر رو به فراموشی است.

وی افزود: میراث فرهنگی البرز با وجود استادکاران محدود اقدام به ثبت ملی این رشته کرده است؛ این هنر در طی قرون متمادی از پیشه‌های گذشتگان محسوب می‌شد و از ظرافت بسیار خاصی برخوردار است؛ میراث فرهنگی استان البرز در نظر دارد برای زنده نگه داشتن این میراث در خطر نسبت به ترویج و آموزش آن در سطح استان اقدام کند.

صابری با اشاره به دومین ثبت ملی توضیح داد: مهارت پخت و فرهنگ شیرینی توتک در البرز مهم بود، چرا که از دیرباز شیرینی توتک در کرج و استان البرز جایگاه خاص و ویژه‌ای داشته و علاوه بر این‌که این شیرینی مخصوص این استان است در فرهنگ و آداب و رسوم مردمان این دیار نقش به سزایی داشته است، به طوری که در ایام نوروز تمامی مردم به میمنت نوروز از این شیرینی استفاده می‌کردند و پخت آن یادآور این ایام است علاوه بر آن در مراسم‌های عروسی نیز از آن استفاده می‌کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی البرز، تصریح کرد: در نظر است با توجه به این‌که اکثر ساکنان استان البرز از مناطق دیگر به این استان آمده‌اند؛ نسبت به معرفی این شیرینی و فرهنگ بومی البرز در قالب جشنواره‌ها اقدام کند.

انتهای پیام

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

پارک «ایران کوچک» در کرج توسط رئیس جمهور افتتاح شد