توصیه های امام رضا(ع) برای تربیت مهدی یاوران


توصیه های امام رضا(ع) برای تربیت مهدی یاوران

تربیت نسل منتظر که یکی از اصلی ترین و اساسی ترین مباحث مهدوی است که در فرمایشات حضرت ثامن الحجج (ع) به شکل خاص مورد توجه قرار گرفته، چنان که بر دینداری، عدالت مداری و آمادگی برای خدمت در سبک زندگی منتظرانه توصیه کرده اند.

حجت الاسلام محمدحسین اجرایی، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در گفت و گو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان درباره «آموزه مهدویت در سیره رضوی»، بیان کرد: از نظر حضرت ثامن الحجج (ع) منتظر امام عصر (عج) باید ویژگی های خاصی داشته باشد که نخستینِ آنها «خدامحوری» است.

وی تصریح کرد: در کلمات امام رضا (ع) می خوانیم که می فرمایند: «اول الایمان هو توحید و الاقرار لله تبارک و تعالی بالوحدانیة؛ سرآغاز ایمان، توحید و اقرار به وحدانیت خداوند تبارک و تعالی است» این نشان می دهد کسی که می خواهد منتظر امام عصر(عج) باشد باید توحید در عمق جانش جای داشته باشد.

توصیه های امام رضا(ع) برای تربیت مهدی یاوران

حجت الاسلام اجرایی «دین مداری» را دومین ویژگی منتظران در نگاه و کلام امام رضا(ع) معرفی کرد و افزود: حضرت رضا(ع) یکی از ویژگی های امام مهدی (عج) را آشکار کردن دین الهی می دانند و می فرمایند: «التاسعُ مِن وُلدُکَ یا حسین! هو القائمُ بالحقّ، المُظهِرُبِالدّین»؛ این یعنی منتظر ظهور باید دین مدار باشد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه شکل های قرآن و عترت(ع) کشور با ابراز خرسندی از دین مداری نسل جوان کشور، تاکید کرد: امروز امثال شهید حججی ها و جوانانی که مشتاقانه در پیاده روی اربعین حاضر می شوند و از هیچ خدمتی دریغ نمی کنند، کم نیستند. این نشان می دهد نسل جوان ما در دین مداری و دینداری جدی است.

توصیه های رضوی درباره انتظار زمینه ساز

وی درباره دیگر خصوصیاتی که امام رضا(ع) برای منتظران لازم می دانند، ابراز کرد: ایشان می فرمایند: «حجت قائم که در غیبت همه انتظارش را می کشند و در ظهورش مُطاع (مورد اطاعت) باشد، اگر از دنیا یک روز باقی مانده باشد خدا آن روز را به قدری طولانی می کند تا او ظهور کرده و زمین را سرشار از عدل نماید»؛ این کلام رضوی خبر خوش از آینده روشن می دهد و به ضرورت امیدواری نسبت به آن آینده اشاره دارد.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت اضافه کرد: «آمادگی برای خدمت» و «پا به رکاب حضرت حجت علیه السلام بودن» از دیگر نکاتی است که در کلام امام هشتم(ع) درباره مباحث مهدوی و منتظران وجود دارد. این روایت از حضرت رضا (ع) نقل شده که از قول جد بزرگوارشان(ص) می فرمایند: «افضل الاعمال انتظار الفرج الله؛ برترین اعمال انتظار فرج خداوند است.»؛ به عبارت دیگر، این انتظار کشیدن، آمادگی و تلاش کردن برای آمدن امام غایب(عج) یکی از شاخصه های جامعه منتظر است، مانند کسی که روزه بوده و منتظر افطار باشد.

توصیه های امام رضا(ع) برای تربیت مهدی یاوران

«زندگی کردن با یاد امام عصر(عج)» دیگر ویژگی منتظران در کلام ثامن الحجج(ع) است که حجت الاسلام اجرایی با اشاره به آن بیان کرد: لذا شخص منتظر باید با یاد حضرت حجت(عج) زندگی کند و دعای سلامتی ایشان روزانه ورد زبان اش باشد، دعاهای ندبه و دعاهای عهد روزانه اش فراموش نشود.

راه تربیت مهدی یاوران

وی «زندگی با تفکر جهانی» را نیز از دیگر وظایف منتظران در تعبیرات رضوی برشمرد و تاکید کرد: در روایتی منتسب به امام رضا(ع) است که فرمودند: «در روز ظهور حضرت حجت علیه السلام منادی از آسمان ندا می دهد و همه مردم را خطاب می کند که ای مردم زمین! حجت خدا در کنار خانه خدا آشکار شده و ظهور کرده، پس از او تبعیت کنید و بدانید که حق با اوست»؛ این یعنی ما باید فرزندان و نسل آینده خود را با این نگاه و این نوع تفکر تربیت کنیم تا بتوانند دردی از جامعه امام عصر(عج) درمان کنند.

کارشناس مهدوی ابراز کرد: «عدالت مداری» باید رهاورد دین مداری منتظران باشد چنان که امام رضا(ع) می فرمایند: «امام مهدی (ع) وقتی ظهور کند زمین را به نور خود روشن می کند و عدل را در میان مردم نشر می دهد.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: تربیت نسل منتظر که یکی از اصلی ترین و اساسی ترین مباحث مهدوی است که در فرمایشات حضرت ثامن الحجج (ع) به شکل خاص مورد توجه قرار گرفته است. از جمله ایشان در این باره می فرمایند: «اگر جوانی از جوانان شیعه را ببینم که به دنبال علم آموزی نباشد برای تنبیه، او را تازیانه می زنم.» یعنی حضرت رضا(ع) تا این حد نسبت به علم آموزی و آموزش جوانان (در مسایل دینی و دنیایی خود) جدیّت دارند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ لحظه واژگونی خودروی بن‌گویر با عبور از چراغ قرمز